Odpisovanie automobilu
7. 1. 2025
Daňové odpisovanie je postupné započítavanie odpisov hmotného majetku používaného pri výkone podnikateľskej činnosti, t. z. na dosahovanie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, do daňových výdavkov.
Vstupná cena hmotného majetku sa započíta do daňových výdavkov postupne prostredníctvom odpisov počas doby odpisovania majetku. Ak podnikateľ nevyužíva hmotný majetok, ktorý má vložený v obchodnom majetku len na podnikanie a využíva ho aj na iné účely (súkromné účely), do daňových výdavkov môže započítať len pomernú časť odpisov tohto majetku, lebo podľa § 24 ods. 4 ZDP pri odpisovaní hmotného majetku, ktorý sa len sčasti používa na zabezpečenie zdaniteľného príjmu, sa do výdavkov na zabezpečenie zdaniteľného príjmu zahŕňa len pomerná časť odpisov. Ak podnikateľ nedodrží ustanovenia ZDP a nezníži odpisy majetku využívaného aj na súkromné účely o pomernú časť odpisov, ktorá pripadá na využívanie majetku na súkromné účely, zvyšuje si daňové výdavky a tým znižuje výšku dane z príjmov za príslušné zdaňovacie obdobie. Takýmto postupom porušuje platnú legislatívu a pri kontrole mu môže byť dopočítaná daň a uložený finančný postih.
Na uplatnenie daňových odpisov je nutné, aby podnikateľ využíval automobil za účelom dosahovania zdaniteľných príjmov. Ak podnikateľ nevyužíva automobil len za účelom dosahovania zdaniteľných príjmov, má podľa § 22 ods. 9 ZDP, povinnosť odpisovanie automobilu prerušiť.
Podmienkou je aj to, aby bol automobil zaúčtovaný v účtovníctve v súlade s ustanoveniami zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ) alebo evidovaný v evidencii podľa § 6 ods. 11 ZDP (daňová evidencia).
Pod pojmom podnikateľ bude rozumieť podnikajúcu fyzickú osobu (ďalej FO), napríklad živnostníka, advokáta, lekára, súdneho znalca a právnickú osobu (ďalej PO), napríklad spoločnosť s ručením obmedzeným.
S
Pojem „elektronický dokument“
7. 1. 2019
Tento pojem je nepriamo vymedzený v § 32 ods. 1 daňového poriadku, podľa ktorého je elektronickým dokumentom písomnosť správcu dane doručovaný elektronickými prostriedkami.
Správca dane doručuje elektronický dokument osobe podľa § 14 daňového poriadku a daňovému subjektu, ktorý o to požiada, pričom daňový poriadok špecificky neustanovuje formálne a ani obsahové náležitosti takejto žiadosti, preto platí všeobecná právna úprava. Elektronický dokument sa doručuje do elektronickej osobnej schránky osoby. Elektronický dokument zaslaný do elektronickej osobnej schránky je doručený okamihom, keď osoba, ktorej je adresovaný s prístupom do elektronickej osobnej schránky prijme uvedený dokument. Ak osoba uvedená v odseku 3 neprijme elektronický dokument do 15 dní odo dňa jeho zaslania do elektronickej osobnej schránky, považuje sa tento elektronický dokument za doručený posledným dňom tejto lehoty, aj keď sa osoba uvedená v odseku 3 o doručení nedozvedela. Elektronické doručovanie sa považuje za doručenie do vlastných rúk. Pokiaľ si daňový subjekt nevšimne, že mu správca dane zaslal do elektronickej schránky napríklad prvostupňové meritórne rozhodnutie v daňovom konaní, tak v tom prípade mu môže uplynúť lehota na podanie odvolania uvedená v § 72 ods. 3 daňového poriadku a toto rozhodnutie sa vďaka tomu stane právoplatným a vykonateľným.
Hypotéky na Slovensku zlacneli
4. 1. 2019
Hypotéky pokračovali v nepatrnom zlacňovaní. Aktuálne zverejnené čísla naznačili, že Slováci si v novembri požičali za 1,34 percenta, čo je nové historické minimum. V poslednom období neevidujeme znižovanie základných sadzieb zo strany bánk, reaguje výkonný riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik.
„K zníženiu priemerných sadzieb mohlo dôjsť napríklad z dôvodu, že banky poskytovali na výnimky nižšie sadzby oproti základným sadzbám, ktoré vyhlasujú,“ zamýšľa sa. Analytik odboru ekonomických a menových analýz NBS Ján Beka tiež upozorňuje, že bežný žiadateľ si zmeny ani nemusí všimnúť. „Hovoríme nie o desatinových posunoch, ale skôr o stotinových.“ Nepatrné znižovanie sadzieb vidíme prakticky každý mesiac, medziročne išlo o pokles na úrovni 0,24 percentuálneho bodu. Podnetom na okamžité otočenie trendu nemusí byť ani decembrové zastavenie kvantitatívneho uvoľňovania zo strany ECB. Dôležitejšia bude až zmena sadzieb, ktoré by však podľa Maria Draghiho mali ostať na rekordných minimách do konca leta.
Suma výsledku hospodárenia
2. 1. 2019
Sadzba odvodu pre regulovanú osobu je 0,00726. Odvod sa vypočíta ako súčin sadzby odvodu a základu odvodu.
Aj na základe § 12 ods. 1 zákona o osobitnom odvode z podnikania je možné konštatovať, že ustanovenia daňového poriadku sa primerane použijú aj na správu osobitného odvodu z podnikania, teda uvedená oblasť súvisí so správou daní a poplatkov, predovšetkým pri vyrubení, zúčtovaní a spôsobu platenia tohto špecifického odvodu z podnikania. Určitou aktuálnou zmenou daňového poriadku, ktorá bola vykonaná poslednou jeho novelou, ktorú predstavoval zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii), ktorý menil aj daňový poriadok.
Uvedená podstatná zmena súvisí s tým, že elektronický dokument musí byť autorizovaný podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
Dochádza k zmene pri zverejňovaní zoznamov finančných inštitúcií
1. 1. 2019
Finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle zverejňuje zoznam vybraných finančných inštitúcií, a to do konca prvého štvrťroka kalendárneho roka za predchádzajúci kalendárny rok na základe evidencie úhrad osobitného odvodu vybraných finančných inštitúcií.
V zozname sa uvedie obchodné meno alebo názov vybranej finančnej inštitúcie, jej sídlo, identifikačné číslo organizácie, ak jej bolo pridelené, daňové identifikačné číslo, ak jej bolo pridelené a výška uhradeného osobitného odvodu vybraných finančných inštitúcií za príslušný kalendárny rok.
V súvislosti s uvedenou zmenou je potrebné zohľadňovať osobitnú právnu úpravu, ktorou je zákon č. 384/2011 Z. z. o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého tento zákon upravuje jednak povinnosť platenia osobitného odvodu bankou alebo pobočkou zahraničnej banky, výšku a spôsob platenia odvodu a taktiež správu odvodu.
Podľa zákona o osobitnom odvode je základom pre výpočet odvodu suma pasív banky vykazovaných v súvahe znížená o sumu vlastného imania, ak je jeho hodnota kladná, o hodnotu finančných zdrojov dlhodobo poskytnutých pobočke zahraničnej banky a o hodnotu podriadeného dlhu podľa osobitného predpisu, ktorým je § 2 písm. a) opatrenia Národnej banky Slovenska z 13. marca 2007 č. 4/2007 o vlastných zdrojoch financovania bánk a požiadavkách na vlastné zdroje financovania bánk a o vlastných zdrojoch financovania obchodníkov s cennými papiermi a požiadavkách na vlastné zdroje financovania obchodníkov s cennými papiermi (oznámenie č. 121/2007 Z. z.).