Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Márnivosť môže byť nebezpečná

Najväčším nebezpečím pre človeka je jeho márnivosť.

V prvom kole vždy vyhráva krása tela. Občas dôjde aj na druhé kolo a tam jednoznačne vyhráva krása ducha. Problém je len v tom, že dnes sa nikomu nechce čakať na druhé kolo.

Len somár sa snaží o to, na čo nemá, bežať ako kôň.

(Murphyho zákony v bájkach)
Murphyho postrehy

Muži na ženách nájdu veľa chýb, ženy na mužoch len dve. Všetko, čo hovoria, je zlé. Všetko čo robia je zlé.

Príslovie hovorí, že to, čo môžeš urobiť zajtra a pozajtra, máš spraviť dnes a budeš mať dva dni voľna. Ale ak to, čo máš urobiť zajtra a pozajtra, odložíš, na popozajtra budeš mať tiež dva dni voľna.

V práci sa človek nemá naháňať. Veď nie je na love!

(Murphyho zrnká II)
Kapitola: Murphyho desatoro

10. Po tom, ako sa veci zmenia zo zlého na horšie, sa začne všetko samo od seba opakovať.

1. Nič nie je v živote také dobré, ako sa to zdá na prvý pohľad.

7. Pravdepodobnosť, že sa niečo stane, je tým vyššia, čím väčšia škoda tým vznikne.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Úvod k Murphyho večerom

Ak vidíte niekoho od pľúc nadávať, určite ide o jehodného z dlhého radu obdivovateľov Murphyho zákonov, ktorý si overil platnosť zákona: Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to pokazí.

Murphológia uči zdravému skeptimiczmu, pravda s dodatkom, že človeku aj zdravý skepticizmus bude "figu" platný - niektorý z nespočetných Murphyho zákonov ho aj tak dobehne.

Z času na čas sa človek potkne o pravdu, ale najčastejšie vstane a ide bez obzretia ďalej.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Čo bolo na počiatku?

Na počiatku nebolo Nič a vzápätí sa aj to pokazilo.

Chyba je matkou, otcom, synom i dcérou pokroku.

Na počiatku bola chyba a potom začal vývoj.

(Murphyho zákonník)

Odpisovanie automobilu

7. 1. 2025 Daňové odpisovanie je postupné započítavanie odpisov hmotného majetku používaného pri výkone podnikateľskej činnosti, t. z. na dosahovanie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, do daňových výdavkov.
Vstupná cena hmotného majetku sa započíta do daňových výdavkov postupne prostredníctvom odpisov počas doby odpisovania majetku. Ak podnikateľ nevyužíva hmotný majetok, ktorý má vložený v obchodnom majetku len na podnikanie a využíva ho aj na iné účely (súkromné účely), do daňových výdavkov môže započítať len pomernú časť odpisov tohto majetku, lebo podľa § 24 ods. 4 ZDP pri odpisovaní hmotného majetku, ktorý sa len sčasti používa na zabezpečenie zdaniteľného príjmu, sa do výdavkov na zabezpečenie zdaniteľného príjmu zahŕňa len pomerná časť odpisov. Ak podnikateľ nedodrží ustanovenia ZDP a nezníži odpisy majetku využívaného aj na súkromné účely o pomernú časť odpisov, ktorá pripadá na využívanie majetku na súkromné účely, zvyšuje si daňové výdavky a tým znižuje výšku dane z príjmov za príslušné zdaňovacie obdobie. Takýmto postupom porušuje platnú legislatívu a pri kontrole mu môže byť dopočítaná daň a uložený finančný postih.
Na uplatnenie daňových odpisov je nutné, aby podnikateľ využíval automobil za účelom dosahovania zdaniteľných príjmov. Ak podnikateľ nevyužíva automobil len za účelom dosahovania zdaniteľných príjmov, má podľa § 22 ods. 9 ZDP, povinnosť odpisovanie automobilu prerušiť.
Podmienkou je aj to, aby bol automobil zaúčtovaný v účtovníctve v súlade s ustanoveniami zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej ZÚ) alebo evidovaný v evidencii podľa § 6 ods. 11 ZDP (daňová evidencia).
Pod pojmom podnikateľ bude rozumieť podnikajúcu fyzickú osobu (ďalej FO), napríklad živnostníka, advokáta, lekára, súdneho znalca a právnickú osobu (ďalej PO), napríklad spoločnosť s ručením obmedzeným.
S

Zamestnávaním cudzincov buduje vláda v dlhodobom horizonte chudobu

10. 12. 2018 Na Slovensku je vynikajúce podnikateľské prostredie. Uviedol to v relácii V politike televízie TA3 šéf Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR Ján Richter (Smer-SD), v diskusii s opozičnou poslankyňou Národnej rady SR Janou Kiššovou (SaS).
Kvalitu podnikateľského prostredia podľa Richtera dokumentujú okrem iného aj vyjadrenia rôznych zahraničných obchodných komôr, ako aj to, že sa na pracovnom trhu podarilo umiestniť v posledných rokoch asi 100 000 dlhodobo nezamestnaných ľudí. Kiššová oponovala, že ak by v SR bolo dobré podnikateľské prostredie, tak zahraniční podnikatelia by Slovensko priam vyhľadávali. Zatiaľ sem podľa nej prichádzajú zahraniční investori najmä kvôli sľubovanej štátnej pomoci. Legislatíva týkajúca sa zamestnávania ľudí z tretích krajín sa podľa Richtera musela prijať, lebo Slovensko má zatiaľ veľké regionálne rozdiely v dostatku, respektíve nedostatku pracovnej sily. Nedostatok pracovnej sily je podľa neho najmä na západe Slovenska a v prípade trvajúceho nedostatku pracovnej sily by mohli etablovaní investori zo Slovenska odísť. Podľa Kiššovej vláda novou legislatívou zamestnávania cudzincov buduje v dlhodobom horizonte chudobu, pretože zamestnávateľom umožní vytvárať, respektíve udržiavať pracovné miesta s nízkou pridanou hodnotou.
(Zdroj: hnonline.sk)

Elektronizácia v rámci neziskových organizácii

7. 12. 2018 Orgány verejnej moci, ani tretie strany, nemajú v súčasnosti k dispozícii relevantné údaje o organizačných jednotkách občianskych združení.
Zákon o združovaní občanov umožňuje občianskym združeniam, aby si založili svoje organizačné jednotky, ktoré majú oprávnenie konať vo vlastnom mene. Tieto organizačné jednotky vstupujú do zmluvných vzťahov. Subjekty verejnej správy a tretie strany majú ťažkosti pri identifikovaní osôb oprávnených konať v mene týchto organizačných jednotiek, ako aj ťažkosti pri identifikácii samotných organizačných jednotiek. Postupná elektronizácia výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci rovnako vyžaduje, aby organy verejnej moci komunikovali v elektronickej podobe s právnickými osobami, ako aj s organizačnými jednotkami, ktoré konajú vo svojom mene, na to však je potrebné sprístupniť elektronické schránky štatutárnym orgánom občianskych združení a fyzickým osobám, ktoré sú oprávnené konať v mene organizačných jednotiek. Zriadením registra mimovládnych neziskových organizácií bude od 1. 1. 2019 možné získať komplexné údaje o mimovládnych neziskových organizáciách, na ich základe predvídať právne situácie mimovládnych neziskových organizácií a vytvoriť tak predpoklad pre poskytovanie proaktívnych služieb zo strany štátu neziskovým mimovládnym organizáciám. Právne subjekty evidované v registri mimovládnych neziskových organizácii budú jednoznačne identifikované a budú tvoriť spoľahlivú a aktuálnu zdrojovú agendu pre register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci.

Informačný systém registra mimovládnych neziskových organizácii

7. 12. 2018 Projekt Informačného systému registra mimovládnych neziskových organizácií bude implementovať Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, ktoré bude zároveň prijímateľom nenávratného finančného príspevku pre realizáciu projektu.
Projekt Informačného systému registra mimovládnych neziskových organizácií bude financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Jeho realizáciou bude podporený špecifický cieľ prioritnej osy 7. Pri odborových organizáciách zostáva zachovaný evidenčný princíp, t. j. odborové organizácie, ako aj ich organizačné jednotky, môžu vyvíjať svoju činnosť dňom nasledujúcom potom, keď návrh na zápis do registra bol doručený Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky. Vybudovanie registra umožní následne vytvorenie ďalších platforiem vo forme nadstavby (ich využívanie zo strany mimovládnych neziskových organizácií bude mať výlučne dobrovoľnú bázu) prispôsobujúcich sa požiadavkám mimovládnych neziskových organizácií, napr. priestor pre sebaprezentáciu. Štúdiu uskutočniteľnosti pre Informačný systém registra mimovládnych neziskových organizácií pripravilo Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v spolupráci s Úradom splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti.

Mimovládne neziskové organizácie

6. 12. 2018 Cieľom nového zákona o mimovládnych neziskových organizáciách je zriadenie registra mimovládnych neziskových organizácií ako spoľahlivého, aktuálneho a jednotného zdrojového registra o mimovládnych neziskových organizáciách, ktorých registrácia sa vykonáva v rezorte Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Register mimovládnych neziskových organizácií bude od januára 2019 predstavovať logicky jednotný a dátovo konzistentný zdroj údajov o občianskych združeniach, odborových organizáciách, organizáciách zamestnávateľov, organizáciách s medzinárodným prvkom, neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, nadáciách a neinvestičných fondoch. Jednotlivé registre mimovládnych neziskových organizácií v súčasnosti obsahujú údaje o evidovaných a registrovaných mimovládnych neziskových organizáciách v rôznej kvalite, čo do rozsahu a aktuálnosti. Zákon má preto za cieľ vybudovať spoľahlivý a jednotný zdrojový register mimovládnych neziskových organizácií. V súčasnosti nie je zákonom vymedzená povinnosť viesť údaje o štatutárnom orgáne a členoch štatutárneho orgánu pri občianskych združeniach, odborových organizáciách, organizáciách zamestnávateľov a organizáciách s medzinárodným prvkom, čo v praxi vedie k problémom v zmluvných vzťahoch s tretími stranami. Názov právnickej osoby, adresa sídla právnickej osoby, identifikačné číslo, meno, priezvisko, dátum narodenia fyzickej osoby, ktorá je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby s uvedením dňa vzniku a po jej skončení dňa skončenia funkcie, sú dôležité údaje o právnických osobách, ktoré pomáhajú jednoznačne identifikovať právnickú osobu vo vzťahoch so štátom, napr. v správnom konaní, ako aj vo vzťahoch neziskových mimovládnych organizácií s občanom. Mnohé z týchto údajov však v súčasných evidenciách absentujú alebo nie sú aktualizované. Subjekty verejnej správy majú ťažkosti pri identifikovaní osôb oprávnených konať v mene vybraných mimovládnych neziskových organizácií, napr. pri poskytovaní verejných prostriedkov a pod. V súkromných vzťahoch prevláda neistota pri preukazovaní samotnej existencie občianskych združení najmä ich organizačných jednotiek spolu s informáciami o aktuálnych údajoch o štatutárnych orgánoch, pričom možnosť okamžitej a spoľahlivej identifikácie štatutárneho orgánu a adresy sídla má pre fungovanie každej právnickej osoby kľúčový význam. Efektívnosť použitia verejných prostriedkov tiež úzko súvisí s evidenciou mimovládnych neziskových organizácií.
september 2025
T po ut st št pi so ne
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
37 8 9 10 11 12 13 14
38 15 16 17 18 19 20 21
39 22 23 24 25 26 27 28
40 29 30 1 2 3 4 5
Dnes má meniny Martina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner