Obchodný deficit na Slovensku v júli klesol
9. 9. 2022
Júnové pasívne saldo zahraničného obchodu SR vzrástlo, na konci 1. polroka sa opäť šplhalo k dvom miliardám eur. Informoval o tom Štatistický rad Slovenskej republiky.
Najvýraznejšiu pasívnu bilanciu v zahraničnom obchode za prvý polrok 2022 mala Slovenská republika s Ruskou federáciou, Kórejskou republikou a s Čínou. Vývoz výrazne prevýšil dovoz v obchodovaní najmä s Nemeckom, Maďarskom a Českom.
Na základe spresnených údajov v júni 2022 celkový vývoz tovaru medziročne vzrástol o 14,2 percenta na 8,82 miliardy eur a celkový dovoz sa zvýšil o 19 percent na 8,94 miliardy eur. Saldo zahraničného obchodu Slovenskej republiky tak bolo v júni pasívne v objeme 122,6 milióna eur, v rovnakom období 2021 bolo, naopak, saldo aktívne v objeme 211,1 milióna eur.
Prvých šesť mesiacov roka vývoz prevyšoval dovoz iba v máji, čo sa odrazilo na negatívnom výsledku kumulovaného salda zahraničného obchodu, ktoré bolo za 1. polrok 2022 pasívne v hodnote 1,74 miliardy eur.
Najväčšie pasívne saldo za 1. polrok 2022 mala SR s Ruskou federáciou (4,18 miliardy eur), Kórejskou republikou (2,73 miliardy eur), Čínou (2,48 miliardy eur), Vietnamom (2,15 miliardy eur), Taiwanom (292 milióna eur), Malajziou (285,6 milióna eur) a Bangladéšom (205,9 milióna eur).
Najväčšie aktívne saldo za 1. polrok 2022 mala SR s Nemeckom (3,2 miliardy eur), Maďarskom (1,96 miliardy eur), Českom (1,69 miliardy eur), Rakúskom (1,48 miliardy eur), Poľskom (1,4 miliardy eur), Francúzskom (1,39 miliardy eur), Spojeným kráľovstvom (1,23 miliardy eur), Spojenými štátmi americkými (935,8 milióna eur), Talianskom (893,6 milióna eur), Rumunskom (489,4 milióna eur) a Španielskom (465,3 milióna eur).
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Záchrana amerických automobiliek nie je zatiaľ istá
15. 12. 2008
Osud amerických automobiliek General Motors, Ford a Chrysler je neistý. Zablokovali ho republikáni.
Osud
amerických automobiliek General Motors, Ford a Chrysler a tým aj ich
zamestnancov zostáva neistý. O tom, či sa časť z fondu určeného na záchranu
finančného sektoru v objeme 700 mld USD využije na ich záchranu, sa má
rozhodnúť v krátkom čase. Plán na záchranu
zablokovali minulý týždeň republikánski členovia amerického senátu.
Poistenie pohľadávky či jej vymáhanie
12. 12. 2008
Nie je vzácnosťou, že odberatelia tovarov alebo služieb sa dostali do platobnej neschopnosti, alebo nie sú ochotní uhrádzať faktúry. Vtedy treba veci riešiť. Ako?
Dobre sa rozhodnúť a
zvážiť svoje možnosti by mala každá firma a to už pri uzatváraní
zmlúv. Poistenie pohľadávok je z hľadiska prevencie menej náročné na náklady, na druhej strane k žiadnej poistnej
udalosti nemusí nikdy dôjsť. Vymáhanie
pohľadávky má zasa nevýhodu v tom, že
kto nie je poistený, do značnej miery
prepláca. Štandardná provízia sa pri
vymáhaní pohybuje od 10 do 30 percent zo sumy, ktorá bude vyplatená. Konkrétne
číslo závisí od veku pohľadávky a jej neplatiča.
Slováci zatiaľ uprednostňovali vymáhanie, teda inkaso.
Poistenie pohľadávok bolo ojedinelé. Po vypuknutí krízy sa situácia začína
meniť a viac klientov začína uprednostňovať poistky.
Ekonomická úroveň Slovenska dosahuje 67 % priemeru EÚ
12. 12. 2008
Za posledné tri roky vzrástla ekonomická úroveň Slovenska o sedem percent.
Ako ukazovateľ na hodnotenie ekonomickej úrovne sa používa hrubý domáci produkt na obyvateľa vyčíslený na základe parity kúpnej sily.
Rovnaký rast zaznamenalo Estónsko a Litva. Po Luxembursku to boli najvyššie
rasty zaznamenané v krajinách EÚ v období rokov 2005 - 2007. Slovensko sa týmto výsledkom zaradilo ku
krajinám ako je Maďarsko, Poľsko, Estónsko, Lotyšsko a Litva. Zároveň je však tento priemer o 30 až 50
percent nižší, ako priemer únie. Z nových členských krajín sú na tom
lepšie Česká republika (80 %) a Slovinsko (89 %).
Slovenské automobilky mali šťastie, že neboli naplno rozbehnuté
12. 12. 2008
Slovenské automobilky asi mali šťastie, že kríza prišla teraz, a nie až o dva roky, keď ich výroba mala bežať naplno. Takto iba dočasne prerušili plány na tri zmeny.
Ani autopredajcovia
nebudú mať v strednej a východnej Európe také výrazné problémy ako v západnej Európe, prípadne v USA a
Japonsku.
V západných krajinách je bežné, že každá domácnosť má
minimálne jedno auto. Preto ľudia zvažujú, či naozaj potrebujú kúpiť ďalšie,
alebo či je výmena za nový model ozaj nevyhnutná.
V stredných a východných krajinách sú dopady hektického
sveta také, že auto začína byť nevyhnutnosťou. Platí to aj pre Slovensko.
Štatistiky ukazujú, že na Slovensku sa do novembra nakúpilo o štyristíc
osobných áut viac ako za celý minulý rok. Vzrástol aj predaj nákladných áut a
autobusov. Viac o vývoji napovedia čísla o závere roku.