Nové zníženie úrokov na hypotéky
14. 11. 2024
Trend so zlacňovaním hypoték pokračuje. Prima banka znížila fixácie hypotéky na bývanie pod štyri percentá. Prima banku pristúpila k zmenám od 5. novembra. Novinka sa týka troj- a štvorročnej fixácie.
Zmeny úrokov Prima banky od 5. 11. 2024:
• Fix 3 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 4 úrok 3,80 %, predtým 4,00 %,
• Fix 5 úrok 4,00 %, predtým 4,00 %.
„Tlak na ostatné banky sa bude vďaka konkurenčnému boju bánk postupne zrejme zvyšovať, z čoho budú ťažiť aktuálny, ale aj budúci dlžníci. Ak totiž niekomu končia podmienky na úvere, budú sa mu lacnejšie vyjednávať podmienky v bankách a to aj bez pomoci štátu, ktorý sa pravdepodobne zbytočne pomáhal s pomocou, čím pomohol iba niektorým dlžníkom,“ uviedol Matej Dobiš z Finančného kompasu, ktorý o úpravách v Prima banke ako prvý informoval.
„Ďalším stimulom pre vyššie objemy čerpaných úverov je zvýšenie DPH, na ktoré reaguje čoraz viac ľudí, ktorí kúpu nehnuteľnosti odkladali na obdobie, keď úrokové sadzby poklesnú. Na katastroch, či v bankách je v týchto dňoch zvýšený záujem, vďaka motivácii ušetriť na kúpe nehnuteľnosti. Z tejto situácie opäť ťažia najmä obchodníci a realitné kancelárie, ktoré predávajú nehnuteľnosti v stále nadhodnotených sumách,“ uzavrel Dobiš.
Od hypotekárneho zlomu, ktorý nastal začiatkom roka 2022, prešli viac ako dva roky, kým úrokové sadzby opäť začali klesať. V lete niekoľko bánk spustilo proces znižovania úrokov a pokračoval aj v októbri. V súčasnosti viaceré banky prelomili psychologickú hranicu štyroch percent, vrátane významných hráčov ako UniCredit Bank, ČSOB a Tatra banka.
Očakáva sa, že znižovanie úrokových sadzieb bude pokračovať aj v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch. Podľa odhadov by totiž Európska centrálna banka (ECB) mohla na ďalšom zasadnutí znížiť základnú úrokovú sadzbu, pričom agentúra Bloomberg predpokladá, že by sa mohlo jednať až o pol percentuálneho bodu.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Odborné vzdelávanie prejde od septembra významnými zmenami
23. 7. 2009
Zamestnávatelia sa dnes často sťažujú, že stredné odborné školy nevychovávajú dostatočne pripravených odborníkov.Preto od septembra odborné vzdelávanie prejde významnými zmenami.
Absolventi sa v
praxi musia prispôsobiť aktuálnym podmienkam a ďalej sa vzdelávať.
Európskou prioritou je vytvorenie otvoreného a
flexibilného európskeho rámca pre kvalifikácie. Tento rámec musí byť
založený na vzájomnej dôvere medzi
školami a zamestnávateľmi a na jednoznačných kompetenciách absolventov škôl.
Školy u nás sa musia usilovať aj o
redukciu bariér medzi odborným a všeobecným vzdelávaním a o zvýšenie prepojenia
medzi počiatočným, ďalším a vyšším odborným vzdelávaním.
V odbornom vzdelávaní a príprave dôjde od septembra k
týmto novinkám:
- Po prvýkrát budú definované subjekty, ktoré
sú zodpovedné za koordináciu odborného vzdelávania (ministerstvá, samosprávne
kraje, zamestnávateľské zväzy a združenia a odborové zväzy)
- Vzniknú rady pre odborné vzdelávanie na centrálnej a
krajskej úrovni a tieto budú pôsobiť ako poradné orgány vlády a predsedov
samosprávnych krajov.
- Pre skupiny odborov vzniknú sektorové rady.
- V príslušných skupinách odborov budú celoživotné
vzdelávanie a prípravu zastrešovať centrá odborného vzdelávania.
- Ako nástroj finančnej podpory odborného školstva nad
rámec normatívov sa vytvára Fond odborného vzdelávania a prípravy.
Národná rada SR schválila zákon o odbornom vzdelávaní
a príprave 23. apríla 2009, prezident ho podpísal 13. mája 2009. Zákon začne
platiť od 1. septembra 2009.
Veľké firmy napriek kríze celozávodné dovolenky nepredlžujú
22. 7. 2009
Svoje celozávodné dovolenky veľké podniky aj napriek kríze toto leto nepredlžujú. Niektorým stačí týždeň, iné si stanovujú dva.
Situácia zo začiatku roka, keď viaceré fabriky
pre nedostatok práce odstavili výrobu, by sa teda v najbližšom období nemala opakovať. Viaceré veľké
podniky majú väčšinu dovoleniek za sebou, pretože sa očakáva nábeh na
väčšiu produkciu v druhej polovici roka.
Medzi hlavné
dôvody celozávodných dovoleniek rovnako ako v minulosti nie je voľno pre
zamestnancov, ale potrebná technologická údržba strojov a techniky, ktorá
inokedy v roku nie je možná.
Väčšina veľkých
firiem má zákaziek dosť a niekde dokonca zaviedlo pracovné soboty či hodinu
nadčasu ku každému pracovnému dňu.
Náklady firiem na komunikáciu so štátnou správou by sa mali znížiť
22. 7. 2009
Podnikatelia najviac kritizujú, že musia pochodiť viaceré úrady s rovnakými dokladmi namiesto toho, aby si ich úradníci medzi sebou posunuli. Zníženie administratívneho zaťaženia by mohlo prispieť k ušetreniu 15 až 20 % nákladov.
Podnikatelia
tak na úradoch majú šetriť čas a vďaka tomu aj peniaze. Ušetria sa nielen výdavky súkromného sektora ale aj zdroje
verejnej správy. Ministerstvo hospodárstva tvrdí, že aktuálne by sa to malo stať
už od budúceho roka. Spoločnosť S&T
Varias, ktorú si na túto úlohu Ministerstvo hospodárstva SR najalo, bude zisťovať
medzi slovenskými podnikmi, čo im najviac na úradníckej mašinérii prekáža.
Po vyčíslení
administratívnej záťaže by od nového
roka jednotliví ministri požiadavky
firiem, s ktorými sa vláda stotožní, postupne zavádzať do praxe.
Ministerstvo hospodárstva chce znížiť administratívnu záťaž podnikateľov
21. 7. 2009
Ministerstvo hospodárstva SR chce podnikateľskému sektoru pomôcť znížiť administratívne povinnosti. Identifikovalo 42 právnych predpisov, z ktorých vyplýva 1235 informačných povinností.
Podľa informácií z internetovej stránky MH SR meranie
administratívnych nákladov už v súčasnosti prebieha a zisťuje sa, či dané
náklady vytvárajú pre podnikatelské prostredie administratívnu záťaž. Prvé výsledky prieskumu by verejnosti mali byť
známe na jeseň tohto roku.
Meranie je realizované prostredníctvom dopytovania podnikov aj
živnostníkov. Cieľom prieskumu je zistiť
jednak časovú náročnosť plnenia vybraných informačných povinností a jednak výšku iných nákladov spojených s ich plnením. Ide teda o finančnú záťaž, ako sú kolky, poplatky,
režijné náklady či náklady na externé služby.
Súčasťou merania je aj možnosť
súkromného podnikateľského sektora vyjadriť názor na jednotlivé informačné
povinnosti a navrhnúť potenciálne jednoduchší spôsob ich plnenia. Návrhy
podnikateľov budú zohľadnené při formuláři opatrení pre podporu jednoduchého, transparentnejšieho
a zdravšího fungovania podnikatelského prostredia.
Skúmajú sa zákony z oblasti účtovníctva, daní, poplatkov, konkurzu, reštrukturalizácie
či obchodného a občianskeho práva. Informačné povinnosti vyžaduje aj sektor
regulácie trhu a investičných stimulov.
Podnikatelia dostanú tiež možnosť vyjadriť sa k administratívnym nákladom,
ktoré sú spojené s prácou, zamestnanosťou a odvodmi.
Prečítajte si aj: