Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho inzeráty

Stratila sa mi žena. Zn.: Kto ju nájde a privedie mi ju, tomu rozbijem hubu.

Výhodne vymením falošnú päťstokorunáčku za dve pravé dvestokorunáčky. Zn.: Berte, kým je v akcii!

Vymením vysávač za demižón vína. Zn.: Z titulu rozvodu som prestal vysávať a začal nasávať.

(Murphyho zrnká II)
Život s Murphyho zákonmi

To, že ide o život, človek pozná vždy až vtedy, keď už je neskoro.

Ak sa vám zdá, že sa mýlite, tak sa určite mýlite.

Predtým, ako sa do čohokoľvek pustíte, zistite si cenu, ktorú za to zaplatíte.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Firma a práca

Dobré nápady na ceste hore alebo zmenia autora, alebo sa stratia v zásuvkách referentov, zlé sa rozmnožia na kopírke a meno autora sa podčiarkne fixkou.

Šéf vám vždy bez problémov uzná, že mýliť sa je ľudské, ale nikdy vám neodpustí.

Chráňte si svoju pozíciu - ako prvého vyhoďte toho, kto najrýchlejšie postupuje. Ak ho nemôžete vyhodiť, aspoň ho ohovorte pred šéfom.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphyho vynálezy

Predtým, ako si začnete strihať nechty, natrite ich na červeno – ľahšie ich potom nájdete na koberci.

Nehlučný budík neničí nervy vyzváňaním o šiestej ráno, keď sa človeku chce najviac spať.

Nehorľavé zápalky sú ideálne najmä pre rodiny s malými deťmi a hasičov.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho rady

Ak vás niekto upozorní, že sa určitá vec kazí, nemá zmysel meniť vec. Treba sa zbaviť donášača. Vymeniť ľudí je predsa oveľa ľahšie, ako vymeniť vec.

S manželkou je to ako s pištoľou. Keď ju máš dlhšiu dobu, máš chuť strieľať.

Škoda, že mužov poslali na Mesiac iba raz a aj tí sa vrátili.

(Murphyho zrnká II)

Nenaleťte na „greenwashing“ firiem. Chcú od vás len vymámiť viac peňazí

22. 6. 2023 Čoraz viac firiem sa začína orientovať na ekologické produkty. Často je to len manipulatívny marketing, ako umelo zvýšiť ceny. Viacerých Slovákov v priebehu posledného roka oslovil ich dodávateľ energií s tým, či by si nechceli priplatiť za plyn alebo elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Za príplatok zopár eur k ich mesačnej faktúre by tak mohli získať energiu, ktorá by mala byť oveľa zelenšia, čím by pozitívne prispeli k ochrane životného prostredia.
Realita je však celkom iná a rozhodne za niekoľko eur navyše nebudete spotrebovávať oveľa ekologickejšiu elektrinu či plyn. V skutočnosti ide len o marketingový trik, ktorým sa dodávatelia snažia získať dodatočné tržby za doplnkové služby. Takýmto praktikám, keď spoločnosti uvádzajú nepravdivé či tendenčné informácie o svojich výrobkoch alebo službách, aby vyzerali ekologicky, sa hovorí greenwashing. A tento manipulatívny marketingový prístup si osvojujú firmy čoraz častejšie.
Na postup energetických dodávateľov pred časom upozornil aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Regulátor vystríhal spotrebiteľov, aby si poriadne rozmysleli, či uzatvoria dodatky k svojim štandardným zmluvám o dodávkach elektriny či plynu, pretože sa často zaviažu k vyšším platbám na dlhšie obdobie.
Greenwashing na vzostupe. Nielen energetické firmy zneužívajú naivitu a slabú informovanosť spotrebiteľov. Greenwashing je v poslednej dobe na vzostupe.
Firmy vždy nasledujú trendy a aktuálne je trend ‚byť zelený‘. Značky tak siahajú po týchto motívoch a posolstvách. Cieľom je vytvoriť v mysliach zákazníkov asociáciu, že značka XY je uvedomelá, a preto ju v procese rozhodovania uprednostním pred tou ‚nezelenou‘. Alebo môžeme spomenúť aj skratkové asociácie priamo v mieste predaja, keď napríklad značka šampónov na vlasy použije zelenú farbu na obale, čo evokuje eko/bio,“ hovorí marketingová konzultantka Veronika Szabóová z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Najčastejšie sa môžeme stretnúť s greenwashingom pri produktoch bežnej dennej spotreby. Tie nie sú finančne až také náročné a zákazníci ich často nakupujú impulzívne alebo bez zohľadnenia racionálnych apelov.
B
(Zdroj: www.aktuality.sk/)

Mesačné výpisy o stave účtov nebudú spoplatňované

2. 7. 2009 Mesačné výpisy o stave a o pohyboch na bankových účtoch budú od novembra zadarmo. Návrh zákona o platobných službách im po tomto termíne zákaže vyberať poplatky za tieto výpisy.
Výsledkom legislatívy, vychádzajúcej  z európskeho práva, môže byť zlacnenie služieb či uprednostňovanie elektronickej komunikácie pred papierovou.
Eurosmernica aj slovenský návrh zákona umožňujú bankám výpisy zasielať aj inak ako štandardnou poštou. Informácie o svojich zárobkoch a míňaní sa tak mnohí klienti po novom dozvedia len z internetu.
Zmena sa dotkne predovšetkým tých zákazníkov, ktorí si za výpisy platia nad rámec balíka služieb. Klient môže bezplatné informácie získať v papierovej podobe zasielané poštou v rámci predplateného balíka služieb, v elektronickej podobe prostredníctvom internetbankingu alebo elektronickou poštou.
Zákazníkom, ktorí nemajú papierovú poštu  predplatenú,  hrozí, že ju už dostávať nebudú. V opačnom prípade by ich totiž finančné domy museli dotovať. Ak by banky výpisy posielali aj naďalej, tento náklad by museli znášať.  Určite sa tomu  však banky nevyhnú v prípade zákazníkov, ktorí k internetovej ani mobilnej komunikácii nemajú prístup.  Aj tých totiž musia informovať každý mesiac.
Podľa Slovenskej bankovej asociácie väčšina klientov dostáva informácie na mesačnej báze v súlade s novom legislatívou už dnes.
(Zdroj: HNONLINE)

Istrobanku na slovenskom trhu nahradí ČSOB

1. 7. 2009 ČSOB sa od júla stáva právnym nástupcom Istrobanky a nová banka bude na trhu pôsobiť pod jednou značkou, a to ČSOB. Od júla dôjde aj k zmene bankového kódu Istrobanky.
Jej pôvodný kód budú môcť klienti používať pri dobiehajúcich platbách. Od 1. októbra platby smerujúci na pôvodný bankový kód nebudú spracované.
 
Z technických dôvodov sa zmenia  aj čísla bežných účtov klientov Istrobanky. Pôvodné čísla účtov Istrobanky majú totiž inú štruktúru  ako účty v ČSOB.
Zaniknú aj niektoré produkty Istrobanky. S ponukou alternatívnych produktov sú klienti oslovovaní už v tomto čase. Týka sa to najmä depozitných produktov.
Niektoré produkty Istrobanky zaniknú. Klienti sú v tomto čase už oslovovaní s ponukou alternatívnych produktov. Ako uviedol generálny riaditeľ Istrobanky Miroslav Paulen, týka sa to najmä depozitných produktov.
Fúzia bánk sa dotkne aj pracovníkov. Ich celkový stav sa zníži zhruba o 200 ľudí.
(Zdroj: PRAVDA)

Úroky a zmluvné pokuty by už nemali presiahnuť výšku úveru

1. 7. 2009 Pri úveroch a pôžičkách by spotrebitelia už nemali na úrokoch a zmluvných pokutách zaplatiť viac, ako je samotná výška úveru.
Takúto novelu Občianskeho zákonníka, ktorá by mala upraviť maximálnu hranicu sankcií pre spotrebiteľa tak, aby úroky z omeškania a zmluvné pokuty z jednej spotrebiteľskej zmluvy neprevyšovali výšku poskytnutého úveru alebo pôžičky, uložila vláda pripraviť ministerstvu spravodlivosti. Novela by mala byť vypracovaná do konca tohto roka.
Okrem tejto úlohy ministerstvo spravodlivosti v rámci vládou schválenej Koncepcie ochrany hospodárskych záujmov spotrebiteľov dostalo aj ďalších šesť úloh, ktoré majú pomôcť posilniť ich ochranu.
Cieľom koncepcie je systémové zabezpečenie ochrany spotrebiteľov pred negatívnymi dôsledkami finančnej a hospodárskej krízy ako aj menovej konverzie. Ministerstvo chce zabezpečiť aj efektívnu kontrolu možného neopodstatneného zvyšovania cien.  Dôležité je predovšetkým zabezpečenie vzdelávania a informovanosti spotrebiteľov a to najmä citlivých skupín ako sú starší ľudia, ľudia s nižším vzdelaním, s nižšími príjmami a pod. Za najproblematickejšie  z hľadiska ochrany záujmov spotrebiteľov sa podľa záverov koncepcie ukazujú napríklad tzv. rýchle pôžičky, správa bytov, fakturácia energií, zvyšovanie cien, neprijateľné podmienky v spotrebiteľských zmluvách či nekalé obchodné praktiky alebo cezhraničné nakupovanie spotrebiteľov.
V ďalšom období chce rezort hospodárstva sústrediť svoju činnosť na koordináciu výkonu trhového dozoru a na hodnotenie situácie na vnútornom trhu vrátane monitoringu cien.  Pri tejto činnosti bude úzko spolupracovať so všetkými dotknutými rezortmi a výsledné informácie spracováva v spolupráci s kompetentnými ministerstvami a orgánmi trhového dozoru.  Zistené skutočnosti chce ministerstvo následne predkladať aj na rokovanie Cenovej rady vlády, prípadne aj na samotné rokovanie kabinetu.
(Zdroj: SME, HNONLINE)

Leniency program

30. 6. 2009 Podnikatelia, ktorým hrozí sankcia za dohodu obmedzujúcu konkurenciu na trhu, môžu po priznaní získať úľavu z pokuty alebo vyviaznu bez peňažného trestu. Vyplýva to z upravených pravidiel takzvaného leniency programu. Informáciu poskytol Protimonopolný úrad (PMÚ).
Úrad z trestu bude môcť zľaviť už vtedy, ak mu účastník kartelu poskytne informáciu o tom, kde nájde rozhodujúci dôkaz o nezákonnom konaní.
O leniency na Slovensku mohli doteraz žiadať iba podnikatelia, ktorí dodali priamy dôkaz o existencii kartelovej dohody. Nové podmienky, za ktorých môžu firmy požiadať o uplatnenie programu zhovievavosti sa začali využívať tento mesiac.
Leniency program umožňuje pokutu neuložiť alebo znížiť  tým podnikateľom, ktorí spolupracujú s úradom pri odhaľovaní a dokazovaní kartelových dohôd.  Firmy doteraz  žiadosť o jeho uplatnenie podložiť priamo dôkazom, ktorý preukazuje nezákonné konanie. Po novom však PMÚ prijíma žiadosti aj v prípadoch, keď podnikateľ predloží informácie pre vykonanie takzvanej cieľovej inšpekcie. Počas tejto inšpekcie  úrad následne zabezpečí rozhodujúci dôkaz o karteli.
Ak chce podnikateľ antimonopolnému úradu napomáhať pri odhalení kartelu, musí začať spolupracovať ako prvý z jeho účastníkov. Podľa nových pravidiel leniency programu stačí úplnú žiadosť o jeho uplatnenie podať na súťažnom orgáne v jednej krajine Európskej únie. V prípade, že účasť na programe chce rozšíriť aj na ďalšie štáty, stačí mu následne predložiť iba stručnejšiu súhrnnú žiadosť v príslušnej krajine.
(Zdroj: PRAVDA)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Viktória
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner