Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Hlúposti sa medze nekladú

Najľahšie sa daruje to, čo ti nepatrí. Ide o pradávnu obyčaj, ktorá dnes prežíva renesanciu, a ktorú niektorí dokonca zlepšili tak, že predávajú, čo im nepatrí.

Veci, ktorých sa vzdáš, môžu byť použité proti tebe.

Prvý na rade je vždy ten, kto vytřča z radu.

(Murphyho zákony v bájkach)
Všeobecné ustanovenia

Je zdravšie mať vodu v topánkach, ako ležať na ľade v márnici.

Neexistuje cesta, po ktorej by sa dala chyba obísť.

Skazené veci vyzerajú vždy lepšie, ako tie neskazené.

(Murphyho zákonník)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Kto dokáže z vlastného nedostatku urobiť prednosť, neumrie chudobný.

Čím menej vie človek o probléme, tým ľahšie sa mu rieši.

Len somár sa snaží o to, na čo nemá, bežať ako kôň.

(Murphyho zákony v bájkach)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Žiadna správa nie je natoľko zlá, aby za ňou nemohla prísť ešte horšia.

V určitých situáciách je nadávanie rovnako účinné ako modlitba.

Väčšina správ sa postupne zhoršuje.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

O čo bezpečnejšie miesto, o to rýchlejšie vás oberú.

Nezáleží na tom, aká je skutočnosť, ale ako sa javí ostatným.

Čím je krajší obal, tým bezcennejšie je vnútro.

(Murphyho zákony v bájkach)

Nenaleťte na „greenwashing“ firiem. Chcú od vás len vymámiť viac peňazí

22. 6. 2023 Čoraz viac firiem sa začína orientovať na ekologické produkty. Často je to len manipulatívny marketing, ako umelo zvýšiť ceny. Viacerých Slovákov v priebehu posledného roka oslovil ich dodávateľ energií s tým, či by si nechceli priplatiť za plyn alebo elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Za príplatok zopár eur k ich mesačnej faktúre by tak mohli získať energiu, ktorá by mala byť oveľa zelenšia, čím by pozitívne prispeli k ochrane životného prostredia.
Realita je však celkom iná a rozhodne za niekoľko eur navyše nebudete spotrebovávať oveľa ekologickejšiu elektrinu či plyn. V skutočnosti ide len o marketingový trik, ktorým sa dodávatelia snažia získať dodatočné tržby za doplnkové služby. Takýmto praktikám, keď spoločnosti uvádzajú nepravdivé či tendenčné informácie o svojich výrobkoch alebo službách, aby vyzerali ekologicky, sa hovorí greenwashing. A tento manipulatívny marketingový prístup si osvojujú firmy čoraz častejšie.
Na postup energetických dodávateľov pred časom upozornil aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Regulátor vystríhal spotrebiteľov, aby si poriadne rozmysleli, či uzatvoria dodatky k svojim štandardným zmluvám o dodávkach elektriny či plynu, pretože sa často zaviažu k vyšším platbám na dlhšie obdobie.
Greenwashing na vzostupe. Nielen energetické firmy zneužívajú naivitu a slabú informovanosť spotrebiteľov. Greenwashing je v poslednej dobe na vzostupe.
Firmy vždy nasledujú trendy a aktuálne je trend ‚byť zelený‘. Značky tak siahajú po týchto motívoch a posolstvách. Cieľom je vytvoriť v mysliach zákazníkov asociáciu, že značka XY je uvedomelá, a preto ju v procese rozhodovania uprednostním pred tou ‚nezelenou‘. Alebo môžeme spomenúť aj skratkové asociácie priamo v mieste predaja, keď napríklad značka šampónov na vlasy použije zelenú farbu na obale, čo evokuje eko/bio,“ hovorí marketingová konzultantka Veronika Szabóová z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Najčastejšie sa môžeme stretnúť s greenwashingom pri produktoch bežnej dennej spotreby. Tie nie sú finančne až také náročné a zákazníci ich často nakupujú impulzívne alebo bez zohľadnenia racionálnych apelov.
B
(Zdroj: www.aktuality.sk/)

Firemné mozgy

2. 7. 2009 Najvýkonnejší ľudia vo firme by mali dostávať zodpovedné a náročné úlohy. Potrebujú sa zlepšovať a vyniknúť, preto im treba na to vytvárať podmienky. Firmy by mali využiť príležitosť a vyberať si tých najlepších.
Mnohí z  tých najlepších opúšťajú firmy preto, že tieto k nim pristupujú nevhodne. Treba si uvedomiť, že práve takíto ľudia majú zásluhu na výsledkoch a posúvajú firmu dopredu.
Talentovaní môžu pomôcť firmám nielen v súčasnom stave krízy.  Dokázateľná väzba medzi riadením talentov, výkonnosťou a produktivitou existuje dlhodobe.
Nedostatok talentovaných ľudí obmedzuje firmu v rôznych a potrebných inováciách a rýchlych reakciách na zmeny. Veľký únik mozgov špecialisti v riadení ľudských zdrojov predpovedajú zo súkromného sektora do štátnej správy, v ktorej sa plánujú veľké zákazky a projekty.
Talentovaných a úspešných ľudí je potrebné vždy oceniť. Za každých okolností a v každej situácii. Ľuďom, ktorí dosiahli úspech zväčša nechýba zdravé sebavedomie a túžba presadiť sa. Ak talentovaní ľudia od vedenia firiem nepocítia záujem a ochotu ponúkať im stále nové príležitosti, privedie ich to k osobnej stagnácii, alebo sa budú chcieť presadiť niekde inde.
Udržanie kľúčových mozgov vo firmách vyžaduje prehodnotiť súčasný systém odmeňovania, zhodnotiť, či systém riadenia pracovného výkonu má skutočne motivačný charakter pre ľudí, či manažéri dokážu správne nastaviť ciele a rovnako správne ich aj zhodnotiť.
Treba si uvedomiť, že motivácia nemusí spočívať iba vo finančnom hodnotení. Pretože talentovaní ľudia sa chcú neustále vzdelávať, treba im zabezpečiť cielené vzdelávanie a rozvojové programy.
Firmy by mali mať pripravené kariérny a rozvojové plány zamestnancov. Zamestnancom treba dávať najavo, že firma má o nich záujem aj v budúcnosti. Ľudia potrebujú mať istotu,  že sa s nimi počíta ako s aktívnymi členmi tímu. Tým sa celkovo pozdvihuje morálka vo firme.
(Zdroj: HNONLINE)

Mesačné výpisy o stave účtov nebudú spoplatňované

2. 7. 2009 Mesačné výpisy o stave a o pohyboch na bankových účtoch budú od novembra zadarmo. Návrh zákona o platobných službách im po tomto termíne zákaže vyberať poplatky za tieto výpisy.
Výsledkom legislatívy, vychádzajúcej  z európskeho práva, môže byť zlacnenie služieb či uprednostňovanie elektronickej komunikácie pred papierovou.
Eurosmernica aj slovenský návrh zákona umožňujú bankám výpisy zasielať aj inak ako štandardnou poštou. Informácie o svojich zárobkoch a míňaní sa tak mnohí klienti po novom dozvedia len z internetu.
Zmena sa dotkne predovšetkým tých zákazníkov, ktorí si za výpisy platia nad rámec balíka služieb. Klient môže bezplatné informácie získať v papierovej podobe zasielané poštou v rámci predplateného balíka služieb, v elektronickej podobe prostredníctvom internetbankingu alebo elektronickou poštou.
Zákazníkom, ktorí nemajú papierovú poštu  predplatenú,  hrozí, že ju už dostávať nebudú. V opačnom prípade by ich totiž finančné domy museli dotovať. Ak by banky výpisy posielali aj naďalej, tento náklad by museli znášať.  Určite sa tomu  však banky nevyhnú v prípade zákazníkov, ktorí k internetovej ani mobilnej komunikácii nemajú prístup.  Aj tých totiž musia informovať každý mesiac.
Podľa Slovenskej bankovej asociácie väčšina klientov dostáva informácie na mesačnej báze v súlade s novom legislatívou už dnes.
(Zdroj: HNONLINE)

Istrobanku na slovenskom trhu nahradí ČSOB

1. 7. 2009 ČSOB sa od júla stáva právnym nástupcom Istrobanky a nová banka bude na trhu pôsobiť pod jednou značkou, a to ČSOB. Od júla dôjde aj k zmene bankového kódu Istrobanky.
Jej pôvodný kód budú môcť klienti používať pri dobiehajúcich platbách. Od 1. októbra platby smerujúci na pôvodný bankový kód nebudú spracované.
 
Z technických dôvodov sa zmenia  aj čísla bežných účtov klientov Istrobanky. Pôvodné čísla účtov Istrobanky majú totiž inú štruktúru  ako účty v ČSOB.
Zaniknú aj niektoré produkty Istrobanky. S ponukou alternatívnych produktov sú klienti oslovovaní už v tomto čase. Týka sa to najmä depozitných produktov.
Niektoré produkty Istrobanky zaniknú. Klienti sú v tomto čase už oslovovaní s ponukou alternatívnych produktov. Ako uviedol generálny riaditeľ Istrobanky Miroslav Paulen, týka sa to najmä depozitných produktov.
Fúzia bánk sa dotkne aj pracovníkov. Ich celkový stav sa zníži zhruba o 200 ľudí.
(Zdroj: PRAVDA)

Úroky a zmluvné pokuty by už nemali presiahnuť výšku úveru

1. 7. 2009 Pri úveroch a pôžičkách by spotrebitelia už nemali na úrokoch a zmluvných pokutách zaplatiť viac, ako je samotná výška úveru.
Takúto novelu Občianskeho zákonníka, ktorá by mala upraviť maximálnu hranicu sankcií pre spotrebiteľa tak, aby úroky z omeškania a zmluvné pokuty z jednej spotrebiteľskej zmluvy neprevyšovali výšku poskytnutého úveru alebo pôžičky, uložila vláda pripraviť ministerstvu spravodlivosti. Novela by mala byť vypracovaná do konca tohto roka.
Okrem tejto úlohy ministerstvo spravodlivosti v rámci vládou schválenej Koncepcie ochrany hospodárskych záujmov spotrebiteľov dostalo aj ďalších šesť úloh, ktoré majú pomôcť posilniť ich ochranu.
Cieľom koncepcie je systémové zabezpečenie ochrany spotrebiteľov pred negatívnymi dôsledkami finančnej a hospodárskej krízy ako aj menovej konverzie. Ministerstvo chce zabezpečiť aj efektívnu kontrolu možného neopodstatneného zvyšovania cien.  Dôležité je predovšetkým zabezpečenie vzdelávania a informovanosti spotrebiteľov a to najmä citlivých skupín ako sú starší ľudia, ľudia s nižším vzdelaním, s nižšími príjmami a pod. Za najproblematickejšie  z hľadiska ochrany záujmov spotrebiteľov sa podľa záverov koncepcie ukazujú napríklad tzv. rýchle pôžičky, správa bytov, fakturácia energií, zvyšovanie cien, neprijateľné podmienky v spotrebiteľských zmluvách či nekalé obchodné praktiky alebo cezhraničné nakupovanie spotrebiteľov.
V ďalšom období chce rezort hospodárstva sústrediť svoju činnosť na koordináciu výkonu trhového dozoru a na hodnotenie situácie na vnútornom trhu vrátane monitoringu cien.  Pri tejto činnosti bude úzko spolupracovať so všetkými dotknutými rezortmi a výsledné informácie spracováva v spolupráci s kompetentnými ministerstvami a orgánmi trhového dozoru.  Zistené skutočnosti chce ministerstvo následne predkladať aj na rokovanie Cenovej rady vlády, prípadne aj na samotné rokovanie kabinetu.
(Zdroj: SME, HNONLINE)
august 2025
T po ut st št pi so ne
31 28 29 30 31 1 2 3
32 4 5 6 7 8 9 10
33 11 12 13 14 15 16 17
34 18 19 20 21 22 23 24
35 25 26 27 28 29 30 31
36 1 2 3 4 5 6 7
Dnes má meniny Dominik, Dominika
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner