Nenaleťte na „greenwashing“ firiem. Chcú od vás len vymámiť viac peňazí
22. 6. 2023
Čoraz viac firiem sa začína orientovať na ekologické produkty. Často je to len manipulatívny marketing, ako umelo zvýšiť ceny.
Viacerých Slovákov v priebehu posledného roka oslovil ich dodávateľ energií s tým, či by si nechceli priplatiť za plyn alebo elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Za príplatok zopár eur k ich mesačnej faktúre by tak mohli získať energiu, ktorá by mala byť oveľa zelenšia, čím by pozitívne prispeli k ochrane životného prostredia.
Realita je však celkom iná a rozhodne za niekoľko eur navyše nebudete spotrebovávať oveľa ekologickejšiu elektrinu či plyn. V skutočnosti ide len o marketingový trik, ktorým sa dodávatelia snažia získať dodatočné tržby za doplnkové služby. Takýmto praktikám, keď spoločnosti uvádzajú nepravdivé či tendenčné informácie o svojich výrobkoch alebo službách, aby vyzerali ekologicky, sa hovorí greenwashing. A tento manipulatívny marketingový prístup si osvojujú firmy čoraz častejšie.
Na postup energetických dodávateľov pred časom upozornil aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Regulátor vystríhal spotrebiteľov, aby si poriadne rozmysleli, či uzatvoria dodatky k svojim štandardným zmluvám o dodávkach elektriny či plynu, pretože sa často zaviažu k vyšším platbám na dlhšie obdobie.
Greenwashing na vzostupe. Nielen energetické firmy zneužívajú naivitu a slabú informovanosť spotrebiteľov. Greenwashing je v poslednej dobe na vzostupe.
Firmy vždy nasledujú trendy a aktuálne je trend ‚byť zelený‘. Značky tak siahajú po týchto motívoch a posolstvách. Cieľom je vytvoriť v mysliach zákazníkov asociáciu, že značka XY je uvedomelá, a preto ju v procese rozhodovania uprednostním pred tou ‚nezelenou‘. Alebo môžeme spomenúť aj skratkové asociácie priamo v mieste predaja, keď napríklad značka šampónov na vlasy použije zelenú farbu na obale, čo evokuje eko/bio,“ hovorí marketingová konzultantka Veronika Szabóová z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Najčastejšie sa môžeme stretnúť s greenwashingom pri produktoch bežnej dennej spotreby. Tie nie sú finančne až také náročné a zákazníci ich často nakupujú impulzívne alebo bez zohľadnenia racionálnych apelov.
B
(Zdroj: www.aktuality.sk/)
Poštová banka dosiahla najvyšší zisk od svojho vzniku
24. 3. 2011
Poštovej banke sa v roku 2010 podarilo hospodáriť s najvyšším čistým ziskom od jej vzniku.
Ten vzrástol medziročne o takmer 150 % na 55,8 milióna eur. Hospodársky výsledok podľa banky ovplyvnil predovšetkým nárast prevádzkových výnosov, ktoré sa oproti roku 2009 zvýšili o 40,8 % na 162,1 milióna eur. Prevádzkové náklady banky vzrástli o 17,23 % na 66,64 milióna eur.
Fed odvedie štátu z minuloročného zisku 80 miliárd dolárov
24. 3. 2011
Americká centrálna banka (Fed) vlani zarobila rekordných 81,7 miliardy USD hlavne vďaka vysokým výnosom z investícií realizovaných na podporu ekonomiky a stabilizáciu finančného systému.
Ministerstvu financií odvedie za minulý rok rekordných 79,3 miliardy USD, o 67 % viac ako v roku 2009, čo bol predchádzajúci rekord. Banka dnes zverejnila auditované výsledky, ktoré sú o niečo vyššie ako predbežné údaje zo začiatku tohto roka.
Útok na Líbyu opäť dvíha ceny ropy
22. 3. 2011
Nálety západných letúnov na Líbyu vyhnali svetové ceny ropy nahor o dva doláre za barel na cenu okolo 116 dolárov ( 82,10 eura).
Cena americkej ropy sa pohybuje v blízkosti 103 USD/ barel. Barel (159 litrov) ropy Brent s májovým kontraktom sa v pondelok predával po 115,69 USD. To je o 1,52 USD viac než v piatok (18.3.) na konci obchodovania.
SB: Obnova Japonska po zemetrasení možno zaberie až 5 rokov
22. 3. 2011
Dopady nedávneho zemetrasenia a ničivej vlny cunami na japonskú ekonomiku budú len dočasné a prejavia sa hlavne spomalením tempa hospodárskeho rastu.
Japonsko sa podľa Svetovej banky (SB) bude zo živelnej katastrofy spamätávať približne 5 rokov. Škody, ktoré katastrofa spôsobila, banka odhaduje až na 235 miliárd dolárov (zhruba 166 mld eur.). SB vo svojej prognóze uviedla, že kvôli dopadom zemetrasenie bude hrubý domáci produkt Japonska v tomto roku až o pol percentuálneho bodu nižší, než aký by bol bez zemetrasenia.