Nenaleťte na „greenwashing“ firiem. Chcú od vás len vymámiť viac peňazí
22. 6. 2023
Čoraz viac firiem sa začína orientovať na ekologické produkty. Často je to len manipulatívny marketing, ako umelo zvýšiť ceny.
Viacerých Slovákov v priebehu posledného roka oslovil ich dodávateľ energií s tým, či by si nechceli priplatiť za plyn alebo elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Za príplatok zopár eur k ich mesačnej faktúre by tak mohli získať energiu, ktorá by mala byť oveľa zelenšia, čím by pozitívne prispeli k ochrane životného prostredia.
Realita je však celkom iná a rozhodne za niekoľko eur navyše nebudete spotrebovávať oveľa ekologickejšiu elektrinu či plyn. V skutočnosti ide len o marketingový trik, ktorým sa dodávatelia snažia získať dodatočné tržby za doplnkové služby. Takýmto praktikám, keď spoločnosti uvádzajú nepravdivé či tendenčné informácie o svojich výrobkoch alebo službách, aby vyzerali ekologicky, sa hovorí greenwashing. A tento manipulatívny marketingový prístup si osvojujú firmy čoraz častejšie.
Na postup energetických dodávateľov pred časom upozornil aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Regulátor vystríhal spotrebiteľov, aby si poriadne rozmysleli, či uzatvoria dodatky k svojim štandardným zmluvám o dodávkach elektriny či plynu, pretože sa často zaviažu k vyšším platbám na dlhšie obdobie.
Greenwashing na vzostupe. Nielen energetické firmy zneužívajú naivitu a slabú informovanosť spotrebiteľov. Greenwashing je v poslednej dobe na vzostupe.
Firmy vždy nasledujú trendy a aktuálne je trend ‚byť zelený‘. Značky tak siahajú po týchto motívoch a posolstvách. Cieľom je vytvoriť v mysliach zákazníkov asociáciu, že značka XY je uvedomelá, a preto ju v procese rozhodovania uprednostním pred tou ‚nezelenou‘. Alebo môžeme spomenúť aj skratkové asociácie priamo v mieste predaja, keď napríklad značka šampónov na vlasy použije zelenú farbu na obale, čo evokuje eko/bio,“ hovorí marketingová konzultantka Veronika Szabóová z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Najčastejšie sa môžeme stretnúť s greenwashingom pri produktoch bežnej dennej spotreby. Tie nie sú finančne až také náročné a zákazníci ich často nakupujú impulzívne alebo bez zohľadnenia racionálnych apelov.
B
(Zdroj: www.aktuality.sk/)
Škodovka predala v marci rekordných 85 000 automobilov
8. 4. 2011
Česká automobilka Škoda zaznamenala v marci historický predaj áut.
V priebehu jedného mesiaca automobilka predala 85 tisíc vozov, čo sa jej počas svojho pôsobenia ešte nepodarilo. Škodoviek sa za prvé tri mesiace tohto roka predalo celkovo 217 tisíc, o 21 % viac ako v minulom roku. Motorom rastu boli hlavne rozvojové trhy vrátane Ruska, Indie a Číny. Škoda Auto je vzhľadom na veľkosť tržieb druhou najväčšou spoločnosťou v ČR. Na celkovom exporte krajiny sa spoločnosť podieľa zhruba 7 %.
Ponuky práce z Rakúska a Nemecka
7. 4. 2011
S blížiacim sa otvorením pracovného trhu v Rakúsku a Nemecku pre občanov Slovenska rastie počet pracovných ponúk do týchto krajín.
V prvom kvartáli 2011 bolo na pracovnom portáli Profesia.sk uverejnených 378 pracovných ponúk do Rakúska a 443 do Nemecka, čo je najviac za posledné roky. Najčastejšie ponúkajú prácu ľuďom s ukončenou vysokou školou, pričom hľadajú najmä technikov a manažérov. Na nemeckom pracovnom trhu sú druhou najžiadanejšou skupinou kvalifikovaní robotníci a zamestnanci v službách.
Rusko predlžuje šrotovné do konca roka
7. 4. 2011
Ruský premiér Vladimir Putin uviedol, že jeho vláda uvoľní ďalších päť miliárd rubľov (124,49 milióna eur) na tzv. šrotovné, ktoré bude predĺžené do konca tohto roka.
Vláda v Moskve vypláca šrotovné len pri kúpe áut vyrobených, či zmontovaných v Rusku výmenou za likvidáciu vozidiel starších ako 10 rokov. Tento program vlani pomohol oživiť predaj áut v krajine.
Vysoké výdavky nedovoľujú Slovákom šetriť
7. 4. 2011
Dve tretiny domácností starostlivo sledujú, na čo míňajú a snažia sa šetriť, ale 43 % priznáva, že neušetria ani euro. Ďalších 21 % nemá o svojom hospodárení s peniazmi prehľad.
Vyplýva to z prieskumu medzi klientmi úverovej spoločnosť HCS. Výsledky poukázali na dve proti-hodné tendencie. Viac ako dve tretiny ľudí prepočítavajú každé euro, snažia sa uskromniť a nemíňať na zbytočnosti. Vyše dvom pätinám sa však nedarí usporiť nič a to hlavne kvôli vysokým cenám za bývanie, energiu, potraviny a oblečenie. Tí, ktorým sa darí ušetriť, priemerne usporia 100 eur mesačne.