Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Typy ľudí - VI. večer

V dnešnom pretechnizovanom svete vraj existujú iba tieto dva typy ľudí: 1. Tí, ktorí rozumejú tomu, čo nemôžu riadiť. 2. Tí, ktorí riadia to, čomu nerozumejú.

Ak chceš povedať dôležité veci, nikdy ich nehovor dopredu.

Kto nevie ani učiť ani šéfovať, ten vymýšľa predpisy.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Kto je úspešný, musí sa vtesnať do šablóny. Neúspešný si môže dovoliť zostať sám sebou.

Verte v Boha. Všetci ostatní nech vám platia v hotovosti.

Najprv hľadajte tam, kde by ste to hľadali naposledy.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Umenie nie je upútať na seba pozornosť, ale vyhnúť sa následkom.

Lož má ešte kratšie nohy ako krtko.

Nič nie je väčšie a silnejšie ako strach.

(Murphyho zákony v bájkach)
O podnikateľoch

Návod na riešenie problémov: Len málo vašich problémov sa nedá vyriešiť dynamitom.

Keby človek dopredu vedel, ako to dopadne, život podnikateľa by bola jedna nekonečná nuda.

V podnikaní nie je žiaden experiment úplne zbytočný. Vždy sa dá použiť ako negatívny príklad.

(Murphyho zákonník)
Newtonove zákony

Keďže objem hmoty vo vesmíre je konečný, ten, kto je všade, nie je nikde.

Keď sa pokúsite pohnúť jednou vecou, zistíte, že je viazaná na celý vesmír.

Ak na teleso nepôsobí žiadna sila, teleso v pokoji zostane v pokoji a teleso v pohybe zostane v pohybe.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Nenaleťte na „greenwashing“ firiem. Chcú od vás len vymámiť viac peňazí

22. 6. 2023 Čoraz viac firiem sa začína orientovať na ekologické produkty. Často je to len manipulatívny marketing, ako umelo zvýšiť ceny. Viacerých Slovákov v priebehu posledného roka oslovil ich dodávateľ energií s tým, či by si nechceli priplatiť za plyn alebo elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Za príplatok zopár eur k ich mesačnej faktúre by tak mohli získať energiu, ktorá by mala byť oveľa zelenšia, čím by pozitívne prispeli k ochrane životného prostredia.
Realita je však celkom iná a rozhodne za niekoľko eur navyše nebudete spotrebovávať oveľa ekologickejšiu elektrinu či plyn. V skutočnosti ide len o marketingový trik, ktorým sa dodávatelia snažia získať dodatočné tržby za doplnkové služby. Takýmto praktikám, keď spoločnosti uvádzajú nepravdivé či tendenčné informácie o svojich výrobkoch alebo službách, aby vyzerali ekologicky, sa hovorí greenwashing. A tento manipulatívny marketingový prístup si osvojujú firmy čoraz častejšie.
Na postup energetických dodávateľov pred časom upozornil aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Regulátor vystríhal spotrebiteľov, aby si poriadne rozmysleli, či uzatvoria dodatky k svojim štandardným zmluvám o dodávkach elektriny či plynu, pretože sa často zaviažu k vyšším platbám na dlhšie obdobie.
Greenwashing na vzostupe. Nielen energetické firmy zneužívajú naivitu a slabú informovanosť spotrebiteľov. Greenwashing je v poslednej dobe na vzostupe.
Firmy vždy nasledujú trendy a aktuálne je trend ‚byť zelený‘. Značky tak siahajú po týchto motívoch a posolstvách. Cieľom je vytvoriť v mysliach zákazníkov asociáciu, že značka XY je uvedomelá, a preto ju v procese rozhodovania uprednostním pred tou ‚nezelenou‘. Alebo môžeme spomenúť aj skratkové asociácie priamo v mieste predaja, keď napríklad značka šampónov na vlasy použije zelenú farbu na obale, čo evokuje eko/bio,“ hovorí marketingová konzultantka Veronika Szabóová z Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Najčastejšie sa môžeme stretnúť s greenwashingom pri produktoch bežnej dennej spotreby. Tie nie sú finančne až také náročné a zákazníci ich často nakupujú impulzívne alebo bez zohľadnenia racionálnych apelov.
B
(Zdroj: www.aktuality.sk/)

Prudký rast cien bytov sa nekončí

22. 7. 2022 Zvykne sa hovoriť, že história sa opakuje. Po veľkej finančnej a hospodárskej kríze v roku 2008 a po zlacňovaní nehnuteľností Slovensko v rokoch 2011 až 2015 zažívalo stagnáciu cien bytov a domov. Krivka sa vyrovnala a Národná banka Slovenska roky hlásila úroveň okolo 1 200 eur za štvorcový meter.
Paralela so súčasnosťou je v tom, že do bodu stabilizácie sa pri cenách podľa analytikov blížime aj teraz. Napriek tomuto výhľadu však nie je jasné, kedy presne by sa mal moment dostaviť a ako dlho bude trvať.
Podľa posledných štatistík NBS za prvý kvartál suma za jeden štvorec dosahuje 2 510 eur. To predstavuje v porovnaní so štvrtým kvartálom minulého roka nárast o takmer 200 eur.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Slováci vymenili uhlie za plyn, teraz robia otočku späť

22. 7. 2022 „Ľudia sú zvyknutí kúriť pevným palivom, elektrina je pre nich drahá a my ich teraz nevieme dostatočne uspokojiť,“ hovorí majiteľka firmy Predaj palív Liptovský Mikuláš Zuzana Zaťková o nedostatku uhlia.
Záujem je podľa nej najväčší za posledné desaťročie. Liptovská spoločnosť roky zásobuje prevažne región, ale tento rok evidujú dopyt z celého Slovenska, ktorý však nevedia vybaviť. Objednávky na pevné palivá majú aj z Poľska.
Podobne ako pri palivovom dreve aj tarify za uhlie sa posúvali smerom hore. „Hnedé uhlie narástlo oproti minulému roku o 80 percent. Čo sa týka ceny koksu alebo eko hrášku, tam je nárast stopercentný,“ vysvetľuje Zaťková. Cena hnedej suroviny sa u predajcov pohybuje okolo 230 eur za tonu.
Čiernej komodity majú firmy nedostatok, preto pre HN viacerí ani nevedeli priblížiť jej ceny. „Mesačne nám chodí jeden alebo dva kamióny, minulý rok to bolo 20,“ poukazuje. Majiteľka vidí za nižším počtom dodávok fakt, že ostatné krajiny prijali obmedzenia. Rusko znížilo export uhlia do Poľska a severný sused...
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Inflácia na Slovensku je najvyššia za 22 rokov

18. 7. 2022 Inflácia na Slovensku by sa už mohla priblížiť k svojmu vrcholu, hoci jemne zrýchlenie počas najbližších mesiacov sa ešte úplne vylúčiť nedá. Uviedol to Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank, v súvislosti s aktuálnym vývojom spotrebiteľských cien. Podľa Štatistického úradu inflácia v júni zrýchlila na 13,2 percenta, ide tak o najvyššiu hodnotu od júna 2000.
"Vrchol očakávame nateraz v júli. Následne by silný bázicky efekt z druhej polovice minulého roka mal predsa len štatisticky brzdiť ďalšie zrýchľovanie medziročnej inflácie. Zmierňovanie rastu cien však bude najskôr len veľmi pozvoľné, keď ceny budú stále nahor tlačiť vyššie ceny energií, potravín aj ich sekundárne efekty prelievajúce sa do dopytovej inflácie," priblížil ekonóm.
(Zdroj: hnonline.sk)

Zrýchľujúca sa inflácia znižuje dopyt po čokoláde

18. 7. 2022 Zmena správania spotrebiteľov viedla firmy k tomu, že začali svoje pôvodné balenia zmenšovať, pričom cenu ponechali rovnakú, čo je jav známy ako shrinkflation. Takýto krok urobila v niektorých prípadoch aj Hershey, ako aj konkurenčná spoločnosť Mondelez.
S rastúcimi cenami a zhoršujúcou sa životnou úrovňou klesá v USA aj Európe dopyt po čokoláde. Naznačujú to najnovšie údaje, ako aj výsledky prieskumu medzi najväčšími výrobcami čokolády. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.
Ako v rozhovore pre Reuters povedala viceprezidentka cukrovinkárskej spoločnosti Hershey Melissa Pooleová, za posledných pár mesiacov klesol objem predaja čokoládových výrobkov tejto firmy o 2 až 3 percentá. Výsledky predaja spoločnosti Hershey pritom signalizujú vývoj aj v prípade ďalších výrobcov čokolády.
V minulom období, keď spotrebiteľov ovplyvňovali opatrenia proti novému koronavírusu, sa predaj čokolády prudko zvýšil, najmä v USA. Domácnosti využívali vládnu podporu a vo veľkom nakupovali. V súčasnosti však výrobcovia čokolády pozorujú zmeny v správaní spotrebiteľov. Namiesto v minulosti bežného nákupu väčších balení kúpia často iba jednu čokoládovú tyčinku.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Galina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner