Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Človek a múdrosť

Keď človek získa múdrosť a rozvahu, je už príliš starý na to, aby ich využil.

História ľudstva je skladišťom hlúposti, kde sa sem - tam v kúte nachádzajú úbohé zvyšky zdravého rozumu.

Múdrosť je schopnosť vyvarovať sa dokonalosti.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphyho múdre pravdy

Príroda vždy fandí skrytým vadám a k človeku sa chová ako cudzí pes.

Ak veríme v absolútnu platnosť Murphyho zákonov, potom s nimi musíme počítať v každej situácii a v každom okamihu, bez ohľadu na to, či práve opravujeme práčku, alebo na zelenej lúke nadávame na šéfa, vládu či svokru.

Tam, kde múdry potrebuje odvahu, hlúpemu stačí šťastie.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Ako bojovať s klebetou

Po tom, ako sa vám zdá, že všetky klebety o vás už boli vymyslené, sa objaví nová séria.

V boji s klebetou sa nedá zvíťaziť, nanajvýš prežiť.

Úspešný človek je ten, kto dokáže o ostatných vymyslieť viac klebiet ako oni o ňom.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
O podnikaní a vede - VII. večer

Honosnosť hlavného vchodu je nepriamo úmerná základnej platbyschopnosti firmy.

Nikdy neskúšaj niekoho upokojovať na vrchole jeho zlosti.

Ak máš iba kladivo, vo všetkom vidíš klinec.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphy a byrokrati

Základný zákon byrokracie hovorí, že: Čo nie je na papieri, to neexistuje.

Ľudia v akomkoľvek systéme nerobia to, čo im systém prikazuje.

Aby argument mohol byť akceptovaný, musí byť vyjadrený holou vetou a už na prvý pohľad musí byť jasné, že je nevyvrátiteľný.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Globálny automobilový priemysel oslabuje

26. 8. 2024 Poukazuje na to nová štúdia. Celkové tržby všetkých skupín vzrástli o 3,7%, ale prevádzkový zisk klesol o 7,8%. Výrobcovia v Nemecku zaznamenali v prvej polovici roka opäť pokles zisku. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA, ktorá sa odvolala na novú štúdiu audítorskej a poradenskej spoločnosti EY. Nemecké automobilové giganty Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz od januára do júna 2024 spoločne dosiahli zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) vo výške 25,9 miliardy eur, čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka predstavuje pokles o 18 %. Spoločnosť EY na účely analýzy vyhodnotila finančné údaje 16 najväčších výrobcov automobilov na svete. Hoci tržby všetkých skupín v prvom polroku celkovo vzrástli o 3,7 % na viac ako jeden bilión eur, prevádzkový zisk bol o 7,8 % nižší ako v predchádzajúcom roku a dosiahol 80,4 miliardy eur.
Na druhej strane sa darilo najmä automobilkám z Japonska, ktoré zaznamenali nárast zisku o 37,1 % pri 14,2-percentnom náraste tržieb. To podľa EY odráža najmä pokračujúce znehodnocovanie jenu, vďaka čomu sú japonské výrobky v zahraničí lacnejšie.
Rast japonských výrobcov v dôsledku menových vplyvov zakryl celkovo náročnejšiu situáciu v globálnom automobilovom priemysle, upozornil analytik Constantin Gall z EY. Výrobcovia budú čeliť rastúcemu tlaku na zisky v dôsledku vysokých investícií do elektromobility, problémov s dodávkami komponentov, zmien modelov a zľavových kampaní, čo povedie k rozsiahlym opatreniam v oblasti znižovania nákladov, priblížil Gall.
S
(Zdroj: aktuality.sk)

Správca ciest zodpovedá za jamy na ceste i za škodu na aute

30. 3. 2009 Nabehli ste autom na výtlk a poškodili ste si pnemumatiku alebo podvozok? Určite nie ste tento rok ani prvý ani posledný. Najmä počas prvých jarných týždňov si treba dávať pozor.
Ak sa  jame predsa len nevyhnete, za škodu, ktorá sa vám stala, je zodpovedný správca cesty. Pri cestách  druhej a tretej triedy je ním krajská samospráva, pri cestách prvej triedy Slovenská správa ciest, v prípade diaľnic Národná diaľničná spoločnosť a obec, ak sa vám to stane za jej označením.
K peniazom sa ľahšie dostanete v prípade, že  máte uzavretú havarijnú poistku. Poisťovňu by ste mali volať kvôli obhliadke.  Poisťovňa škodu nahradí a následne ju bude vymáhať od správcu. Ak nemáte havarijnú poistku, o odškodnenie žiadajte sami. Výsledok by mal byť taký istý. Poškodený, aj keď má  uzatvorené iba povinné zmluvné poistenie, má nárok na odškodnenie vo výške škody, aká mu bola spôsobená a danie motorového vozidla do pôvodného stavu.  
V oboch prípadoch by mal poškodený dostať náhradu v plnej výške. Poškodený je však povinný dostatočne preukázať príčinu vzniku škody, ako aj jej výšku. Pre tento účel je nevyhnutné škodu, ktorá vznikla, zdokumentovať.
Ak pri vymáhaní peňazí budú chýbať dôkazy, škodu vám nikto nepreplatí. Správca komunikácie sa zodpovednosti zbaví v prípade, ak preukáže, že nebolo v medziach jeho možností tieto chyby odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.
(Zdroj: HNONLINE)

Slovensko najmenej rizikové

27. 3. 2009 V porovnaní s ostatnými krajinami strednej a východnej Európy (SVE) je Slovensko vnímané pri hodnotení dopadov hospodárskej krízy ako jedna z najmenej rizikových krajín.
Konštatuje sa to v analýze Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií SR. Slovensko toto hodnotenie získalo na základe nízkej zadĺženosti obyvateľstva, stabilnému makroekonomickému prostrediu a vďaka zavedeniu eura v úvode tohto roka. Pozícia Slovenska je relatívne stabilná  z pohľadu dopadov nízkeho prílevu kapitálu. Úvery sú bezpečne kryté domácimi depozitmi. Slovensko v posledných rokoch znižovalo deficit verejných financií a deficit bežného účtu bol na relatívne udržateľnej úrovni.  Podľa inštitútu je Slovensko  vnímané  ako jedna z najmenej rizikových krajín  v regióne SVE, aj vďaka vstupu do eurozóny začiatkom roka 2009. 
(Zdroj: HNONLINE)

Banky prijímajú vlastné protikrízové riešenia

27. 3. 2009 Banky sa rôznymi protikrízovými zvýhodneniami snažia zlepšiť čísla o poskytnutých úveroch. Na poklese objemov poskytnutných hypoték sa teda neodrazili reštrikčné opatrenia bánk, ale strach ľudí zobrať si hypotéku.
Tento strach sa snažia banky eliminovať poskytovaním rôznych výhod.

Ten, kto sa banke zaviaže v súčasnosti, že bude ďalších 20 alebo 30 rokov splácať hypotéku, môže v porovnaní s doterajšími hypodlžníkmi získať niekoľko výhod. Jednou z nich je napríklad odpustenie niektorých poplatkov.
Väčšina bánk zvýhodňuje fixáciu úrokov, inde ponúkajú certifikát zaručujúci, že klient nebude platiť banke za jednu zmenu  v úverových podmienkach, inde neúčtujú poplatok za zmenu zmluvných podmienok hypotéky. 
Pri hypotékach banky vyžadujú poistenie nehnuteľností vinkulované v prospech banky. Ďalšie poistky sú dobrovoľné a zvyšujú mesačnú splátku.
(Zdroj: SME)

Šrotovné bude pokračovať len ak sa štátu vyplatí

26. 3. 2009 Nečakane rýchle minutie príspevku spustilo úvahy o novom šrotovnom. Minister financií však chce mať jasno v tom, aké staré autá sa šrotujú a či sa to štátu vyplatí. Minister hospodárstva ubezpečuje, že príjem do štátneho rozpočtu bude plusový a vráti sa viac, ako štát vydá.
Oproti vydaným 33 miliónom  € by sa malo na DPH a ďalších poplatkoch vybrať 38 miliónov €.
O predĺžení šrotovného bude na budúci týždeň rokovať krízová rada. Vláda by mala rozhodnutie odobriť v stredu. Ak sa šrotovné schváli, poradovník na dotáciu sa bude môcť začať nanovo plniť od budúceho štvrtka.
Ukázalo sa, že šrotovné je nielen o solidarite s ostatnými krajinami, ale  aj o konkrétnej  pomoci slovenskej ekonomike. Príspevok nevyprázdnil len sklady predajcov, ale oživil aj zadávanie nových objednávok v našich automobilkách a u subdodávateľov.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Bernard
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner