Ekonomika by mala tento aj budúci rok rásť, inflácia by mala klesať
29. 3. 2023
Slovenská ekonomika by mala tento aj budúci rok rásť, inflácia by mala klesať. Hrubý domáci produkt (HDP) by roku 2023 mal dosiahnuť úroveň 1,3 %, budúci rok 3,2 % a v roku 2025 úroveň 3 %.
Spotrebiteľské ceny by tento rok mali dosiahnuť hodnotu 10,5 %, budúci rok 6,7 % a v roku 2025 úroveň 4,8 %. Uviedli to na tlačovej konferencii pri prezentácii tzv. jarnej prognózy...
J
(Zdroj: aktuality.sk)
Nehnuteľnosti na bývanie zdraželi o viac ako desať percent
28. 2. 2022
Realizačné ceny nehnuteľností určených na bývanie vo 4. štvrťroku 2021 naďalej rástli, ale tempo ich rastu sa v porovnaní s tretím štvrťrokom mierne spomalilo.
Ceny, za ktoré sa nehnuteľnosti skutočne predali, boli medziročne vyššie o 10,7 percenta. Rast cien koncom roka kulminoval a bol najvyšší zo všetkých štvrťrokov 2021. Informoval o tom Štatistický úrad.
V rovnakom období roku 2020 ceny rástli pomalšie (rast 7,2 percenta), v rovnakom období pred dvomi rokmi bol rast na približne aktuálnej úrovni (o 10,9 percenta).
Vlaňajšie a staršie údaje však Štatistický úrad spracúval z menšej vzorky dát z Cenovej mapy nehnuteľností vybraných realitných kancelárií. Od 2. štvrťroka 2021 spracúva úrad štatistiky o cenách nehnuteľností z komplexnej databázy katastra nehnuteľností na Slovensku.
Vysoké hodnoty medziročného rastu vo 4. štvrťroku 2021 sa zaznamenali tak pri existujúcich nehnuteľnostiach o 10,5 percenta, ako i pri nových nehnuteľnostiach o 10,9 percenta. Svoj medziročný rast výrazne zdynamizovali najmä nové nehnuteľnosti, v predošlých štvrťrokoch vykazovali rast menej ako 6 percent.
Realizačné ceny nehnuteľností určených na bývanie medzikvartálne (v porovnaní s 3. štvrťrokom 2021) vzrástli o 3,6 percenta, dynamika medzikvartálneho rastu sa však spomalila.
Realizačné ceny nových nehnuteľností sa v porovnaní s 3. štvrťrokom zvýšili o 4,1 percenta a ceny existujúcich nehnuteľností svoje tempo rastu mierne zvýšili na 3,2 percenta.
V
Predraží konflikt na Ukrajine naše potraviny?
25. 2. 2022
Pestovanie pšenice na Ukrajine je úzko späté s jej bolestivou históriou. Krajinu pokrýva až štvrtina z celosvetovej rozlohy vysoko úrodnej pôdy – černozeme. Napriek tomu však v tridsiatych rokoch minulého storočia čelila obdobiu hladomoru, počas ktorého zahynuli milióny ľudí.
Katastrofu bezprecedentných rozmerov niektorí vedci dávajú za vinu Josifovi Stalinovi a jeho snahe udusiť ukrajinské hnutie za nezávislosť. Do obydlí z oblastí, z ktorých hladní Ukrajinci emigrovali, sa nasťahovali Rusi, čo po návrate domácich viedlo k bojom. K takýmto regiónom patrili aj Doneck a Luhansk, v ktorých dnes operujú proruskí povstalci. Napriek krutej minulosti sa Ukrajincom podarilo vybudovať si prezývku obilnica Európy. Je totiž piatym najväčším exportérom pšenice na svete a štvrtým najväčším producentom kukurice.
V
Environmentálny fond
23. 2. 2022
Cieľom novely zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zabezpečiť efektívnejšie fungovanie Environmentálneho fondu, aby prostriedky z Environmentálneho fondu slúžili výlučne ako podpora stratégie environmentálnej politiky Slovenskej republiky.
Novela zákona prioritne rieši úpravy a doplnenia účelu, na ktorý môžu byť poskytnuté a použité finančné prostriedky z rozpočtu Environmentálneho fondu, pričom navrhované zmeny posilňujú hlavný zámer a cieľ Environmentálneho fondu podporovať starostlivosť o životné prostredie a budú mať dlhodobý pozitívny vplyv na životné prostredia.
Upravujú sa aj schémy zverejňovania špecifikácií činností a podávania žiadostí na poskytnutie podpory formou dotácie, pričom výsledkom zmeny je jednoduchší a prehľadnejší proces poskytovania podpory formou dotácie a/alebo úveru žiadateľom, sprehľadnenie a zefektívnenie postupov poskytovania podpory Environmentálnym fondom a zabezpečenie možnosti Environmentálneho fondu operatívne reagovať na požiadavky zo strany žiadateľov, Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky a schopnosti prijímať operatívne opatrenia.
Účelom úpravy je aj zvýšenie kontroly a preverovania si subjektov, ktorým má byť poskytnutá podpora z Environmentálneho fondu ako aj účelu, na ktorý má byť podpora poskytnutá. Zmeny by mali zabezpečiť vyššiu ochranu prostriedkov z Environmentálneho fondu pred ich zneužitím v rozpore s prioritami a cieľmi stratégie štátnej environmentálnej politiky schválenej vládou Slovenskej republiky.
Účelom zákona je flexibilnejšej zabezpečiť flexibilnejšiu možnosť úpravy náležitostí žiadostí o poskytnutie podpory, predovšetkým z dôvodu snahy o zjednodušenie administratívneho zaťaženia žiadateľov o poskytnutie podpory.
K
Rozšírené hromadné licenčné zmluvy
23. 2. 2022
Novela Autorského zákona sa snaží inkorporovať zásadu krajiny pôvodu pri doplnkových on-line službách do už existujúcich inštitútov a zmlúv (konkrétne do ustanovení o rozšírených hromadných licenčných zmluvách) v Autorskom zákone tak, aby sa jednak predišlo nadmernej administratívnej záťaži vysielateľov i používateľov, a jednak aby nedochádzalo k vytváraniu nových špecifických postupov vysporiadania práv.
Vďaka rozšíreniu územného rozsahu licencie v Autorskom zákone tak nebude nutné vysporiadať práva aj v iných členských štátoch, kde sú doplnkové on-line služby tiež dostupné. V oblasti retransmisie návrh zákona rozširuje povinnú kolektívnu správu práv aj na ďalšie spôsoby retransmisie, vrátane retransmisie cez internet v spravovanom prostredí, avšak okrem káblovej retransmisie, ktorej režim ostáva nezmenený, keďže je už upravená smernicou 93/83/EHS. Novela Autorského zákona tiež upravuje vysporiadanie práv v prípade prenosu programov prostredníctvom techniky tzv. priameho vstupu. V zmysle zachovania konzistentnosti Autorského zákona sa novela venuje najmä úprave relevantných autorskoprávnych spôsobov použitia (napr. verejný prenos, retransmisia) a ich definícií (kým nové pojmy z oblasti vysielania a retransmisie, ktoré uvedená smernica zavádza, sa dopĺňajú do obsahovo príbuzného návrhu zákona o mediálnych službách). Z toho dôvodu sú novelizované prevažne ustanovenia o spôsoboch použitia, ku ktorým možno uzatvárať rozšírené hromadné licenčné zmluvy, ako aj ustanovenia o povinne kolektívne spravovaných právach. Vzhľadom na cezhraničné aspekty by malo prebratie danej smernice do Autorského zákona pozitívne ovplyvniť kreatívny priemysel, zlepšiť investície do nového obsahu a predovšetkým podporiť kultúrnu rozmanitosť prostredníctvom vysielania a retransmisie programov.
Novela taktiež rieši niekoľko aktuálnych aplikačných problémov z praxe a legislatívno-technicky spresňuje viaceré ustanovenia. Na základe rozsiahlych konzultácií so širokým spektrom zainteresovaných subjektov, ktoré predchádzali príprave návrhu zákona, sa predovšetkým spresňujú a dopĺňajú niektoré ustanovenia piatej časti Autorského zákona o správe práv.
K