Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Človek a informácie

Kedykoľvek sa treba vyhovoriť, vyhovorte sa na počítač.

Počítač je zariadenie určené na zrýchlenie a zautomatizovanie tvorby chýb.

Ak v počítači nič nefunguje, ale váš diagnostický software hovorí, že je všetko v poriadku, ide o tzv. vládny vírus.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphyho postrehy

Keď sa šťastie unaví, sadne si aj na somára. Ale nie je radno sa na to spoliehať. Ukazuje sa, že šťastie má svinsky dobrú kondíciu.

Najlepšie, čo človek môže urobiť, je čakať, kým to zaňho neurobia iní.

Žena bez mužov zvädne, muž bez žien zblbne.

(Murphyho zrnká II)
Nevytesané pravdy - I. večer

Na ťažké a zložité problémy sa vždy nájde jednoduchá, ľahko pochopiteľná ale nesprávne odpoveď.

Ak na tom nezáleží, tak na tom naozaj nezáleží.

Ak zmenou nemáte čo stratiť, netreba sa nad ňou vzrušovať.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Silní využívajú slabých, bohatí chudobných a vláda všetkých.

Aj ten najdlhší zoznam má poslednú položku.

Ak je správa dostatočne dlhá, nikto si netrúfne povedať, že je nanič.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphy a šťastie

To, že máte šťastie, ešte nezaručí, že vyhráte.

Tam, kde je hlúposť dostatočným vysvetlením, netreba hľadať iné vysvetlenia.

To, že hlúpy má šťastie, ešte nezaručuje, že keď naňho vsadíte, budete mať šťastie.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Ekonomická nálada na Slovensku bola v júli horšia ako pred rokom

1. 8. 2022 Dôvera v slovenskú ekonomiku klesla počas júla 2022 u väčšiny podnikateľov. K najvýraznejšiemu poklesu dôvery došlo v službách, znížila sa aj v obchode a priemysle, iba v stavebníctve došlo k jej zlepšeniu.
Nárast pesimizmu prejavili aj spotrebitelia, miera dôvery klesla na najnižšiu úroveň za posledných 16 mesiacov, informoval vo štvrtok Štatistický úrad. Celková dôvera podnikateľov a spotrebiteľov voči vývoju ekonomiky na Slovensku sa v júli 2022 medzimesačne zhoršila, druhý mesiac po sebe.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Krátkodobá platobná neschopnosť

11. 3. 2009 Aj zdravá spoločnosť sa môže v súčasnosti ľahko dostať do problémov. Stačí, aby klienti či obchodní partneri prestali platiť načas.
Firma sa môže v dôsledku toho dostať do situácie, že jej krátkodobo budú chýbať peniaze na to, aby pokračovala v biznise.
Ak sa firma do takejto situácie dostane, mala by začať okamžite komunikovať so svojimi veriteľmi, pričom by sa mala snažiť nájsť riešenia, ktoré jej pomôžu stabilizovať cash flow. Odporúčajú sa najmä dohody o posune splatnosti alebo dohody o splátkových kalendároch. V prvom rade je však dobré, predchádzať podobným situáciám.  Najvýznamnejšími možnosťami prevencie sú pravidelné finančné plánovanie, starostlivý výber obchodných partnerov a zabezpečené prevádzkové financovanie.
Možnosti financovania firmy, ktorá sa dostala do druhotnej platobnej neschopnosti, sa cez banku zmenšujú. Spoločnosť musí byť pripravená poskytnúť osobné ručenie a adekvátnu zábezpeku za takúto formu financovania.
Klienti na preklenutie krátkodobých prevádzkových potrieb najčastejšie využívajú kontokorentný úver (možnosť prečerpať účet do stanoveného limitu). Možnosťou môže byť aj využitie faktoringových služieb (odpredaj pohľadávok). Využiť faktoring je výhodné v prípadoch, keď má spoločnosť voči svojim dlžníkom pohľadávky, ktoré sú ešte pred uplynutím lehoty splatnosti.
Banky vedia pomôcť aj firmám, ktoré majú dočasný prebytok peňazí, ktoré nevedia alebo nemôžu v súčasnosti využiť. Klienti môžu využívať krátkodobé termínované vklady, prípadne individuálne úročenie svojich bežných účtov. Možné je využiť aj rôzne štruktúrované produkty.
Opatrenia na prekonanie krátkodobého nedostatku peňazí
- neustálá prevencia
- okamžitá komunikácia s veriteľmi
- využitie kontokorentného  úveru
- faktoring (odpredaj pohľadávok).
(Zdroj: HNONLINE)

Lízing pri šrotovnom nie je úplne vylúčený

11. 3. 2009 Nárok na štátnu dotáciu majú aj tí motoristi, ktorí si nechali auto zlikvidovať už deviateho marca, napriek tomu, že niektoré administratívne detaily sa doťahovali až 10. marca.
Predaj áut sa môže rozbehnúť až po podpísaní príslušných zmlúv, tak ako je to deklarované vo výnose. Výnos ministerstva o vyplácaní  šrotovného nepodporuje lízing. Vyžaduje priamy vzťah medzi tou osobou, ktorá nové auto kupuje a stane sa jeho majiteľom a tou, ktorá dala zošrotovať staré. Ak si však lízingové spoločnosti svoje podmienky dokážu upraviť tak, aby majiteľom nového auta už od začiatku lízingu bol motorista (teraz sa ním stáva až po splatení lízingu), šrotovné by sa mohlo využívať aj v tomto prípade.  Asociácia lízingových  spoločností bude ešte s ministerstvom o šrotovnom rokovať.
(Zdroj: HNONLINE)

Pokles výroby na Slovensku

10. 3. 2009 Štatistici taký vysoký pokles priemyselnej výroby na Slovensku, aký bol v januári toho roku, nezaznamenali od roku 1999.
Postihnuté sú všetky odvetvia priemyslu s výnimkou dodávok energií. Najvýraznejší pokles zaznamenala výroba dopravných prostriedkov.  V januári sa výrazne znížila aj stavebná produkcia.
Rovnaký vývoj dát za priemysel sa očakáva aj vo februári. K čiastočnému zlepšeniu dopytu môže dôjsť pri automobiloch vďaka šrotovnému.
Pre priemysel je kľúčové, aby sa zlepšila situácia v západnej Európe. Vládnymi výdavkami sa ekonomika dá krátkodobo povzbudiť, no ich cena v podobe dlhu bude podľa niektorých analytikov veľká.
Oproti očakávanim analytikov došlo k vyššiemu prepadu stavebnej výroby. To len potvrdzuje vážnosť situácie, do ktorej sa slovenská ekonomika dostáva.
(Zdroj: SME)

Rada na prekonanie krízy

9. 3. 2009 Jeden z troch najúspešnejších predajcov 20. storočia, Mexičan Sergio Zyman, radí firmám počas krízy zmeniť marketing.

Ak vo firme stagnuje marketing, stagnuje všetko. Mnohé firmy podcenili realitu a tešili sa z toho, že umelo rástli. To však nemôže byť donekonečna. Bohužiaľ, mnohé to zistili až teraz, v čase krízy.
Pravidlo jedna - neuvádzať nové,  ale venovať sa starým
Problémom spoločností je, že zvyšujú tlak na spotrebiteľov, aby kupovali ich výrobky. To je zlé. Firmy pri dnešnej obrovskej konkurencii na trhu musia nechať slobodnú voľbu  na spotrebiteľovi. Musia sa naučiť ako čeliť rizikám a modernizovať svoje produkty. Nie uvádzať nové, ale venovať sa starým. To súvisí aj s vnútorným rastom firmy a so základmi, na ktorých je firma vybudovaná. Zlepšovať treba to, na čo je zákazník zvyknutý a s čím je spokojný.
Pravidlo dva - mať strategický plán ale sústavne analyzovať nové možnosti
V súčasnosti má až 30 % firiem nadbytočnú ponuku. V minulosti prevládajúci  trend, že ponuka bola nižšia ako dopyt, umožňoval dvíhať ceny a vyrábať aj zbytočné produkty. Dnes je to presne naopak. Ponuka je príliš vysoká, kým dopyt takmer žiadny. To je cena, ktorú firmy zaplatili za to, že sa koncentrovali na krátkodobé ciele, ktoré im mali priniesť zisky v krátkom čase.
Pravidlo tri - starý produkt meniť vtedy, keď nespĺňa svoj účel
V biznise nejde za každú cenu o boj v kreativite.  Nové nápady nemusia vždy byť tie najlepšie. Minimálne je to vždy finančne náročnejšie ako modernizácia staršieho produktu. Ak je spotrebiteľ spokojný so zabehnutým produktom, nie je dôvod  meniť ho a uvádzať nový.  Meniť produkt treba len  v tom prípade, ak by starý nespĺňal svoj účel. Inovácia v inom prípade nefunguje.
Čo robiť v čase krízy
Premyslieť si ciele a zrealizovať ich skôr, ako konkurencia. Každá firma si musí urobiť analýzu, pre akú časť trhu sú jej produkty určené a zamerať sa na to, aby ich na už existujúcom trhu spotrebitelia kupovali za aktuálnu cenu. To, čo môže firmu v súčasnom období zničiť, je účasť na novom trhu. Kríza nie je vhodný čas, kedy presviedčať spotrebiteľov, aby kupovali práve naše produkty a za naše ceny.
Väčšiu šancu na prežitie majú firmy, ktoré sa orientujú na malé trhy.
Ako pozdvihnúť predaj
Pochopiť, čo zákazníci i koneční spotrebitelia skutočne chcú a čo skutočne potrebujú. Veľmi dôležité je nejakým spôsobom oddeliť a odlíšiť sa od ponuky svojich najväčších konkurentov. Keď sa tieto potreby spoja, stane sa firma  pre svojich spotrebiteľov výnimočná.
Vyhráva ten, kto včas a správne demonštruje svojim zákazníkom to, ako používať produkty a dokáže ich  vo väčšej miere predávať konečným spotrebiteľom.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Hermína
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner