Dodanie stavby alebo jej časti v tuzemsku
9. 5. 2019
Boli zavedené podstatné zmeny pri uplatňovaní DPH pri transakciách platiteľom DPH, ktorí dodávajú alebo mienia dodať po 1. 1. 2019 stavbu alebo jej časť vrátane jednotlivého bytu, apartmánu alebo nebytového priestoru.
Zák. č. 369/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zák. č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH) účinný od 1. 1. 2019 okrem iného upravil v § 38 uplatňovanie DPH pri dodaní stavby alebo jej časti vrátane bytov, apartmánov a nebytových priestorov, pri dodaní pozemku vrátane stavebného pozemku a pri nájme a podnájme nehnuteľnosti alebo jej časti vrátane bytov, apartmánov a nebytových priestorov. Cieľom tejto úpravy bolo:
- zabrániť zneužívaniu odpočtov dane na získanie neoprávnených ekonomických výhod spočívajúcich najmä v uplatnení si plného nároku na odpočet DPH pri nadobudnutí nehnuteľnosti a následnom podhodnotení kúpnej ceny tejto nehnuteľnosti, ktorá je určená na bývanie po uplynutí 5-tich rokov od kolaudácie nehnuteľnosti,
- zabezpečiť rovnaké uplatnenie DPH u stavieb, u ktorých bola vykonaná rozsiahla rekonštrukcia (prestavba), tak ako u nových stavieb, tzn. že takéto stavby sa považujú za „nové“ stavby.
- zabrániť uplatňovaniu odpočítania dane hlavne u prenájmoch budov určených na bývanie ako napr. rodinných domov, bytov a apartmánov.
Potvrdenie či je účtovná závierka správna
9. 5. 2019
Audítor ako nezávislý odborník overí účtovnú závierku a vyjadrí názor či sú finančné výkazy zostavené vo všetkých významných súvislostiach v súlade s príslušným rámcom finančného vykazovania.
Cieľom audítora je získať primerané uistenie o tom, že vo finančných výkazoch sa nenachádzajú žiadne významné nesprávnosti, ktoré by vznikli v dôsledku podvodu alebo chýb.
Audit musí mať primeranú kvalitu a musí ho vykonávať audítor alebo audítorská spoločnosť podliehajúca prísnym požiadavkám, ktoré sú kladené na nezávislosť, objektívnosť, zodpovednosť, transparentnosť a spoľahlivosť s cieľom ochrany spotrebiteľov a investorov.
V par. 19 zákona o účtovníctve je stanovené ktoré účtovné jednotky majú povinnosť overovania účtovnej závierky audítorom, za akých podmienok a do akej lehoty. Niektoré spoločnosti majú povinnosť auditu každoročne ak im to ukladá osobitný predpis napr. Exportno-importná banka, zdravotná poisťovňa, Železnice SR, Burza cenných papierov, dôchodcovská správcovská spoločnosť a iné. Povinnému auditu sa nevyhnú ani vyššie územné celky, mestá a obce.
Obchodné spoločnosti a družstvá majú povinný audit iba v prípade ak, ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a za bezprostredne predchádzajúce obdobie splnili aspoň dve z týchto podmienok:
1. celková suma majetku presiahla 1 000 000 eur /brutto majetok/
2. čistý obrat presiahol 2 000 000 eur
3. priemerný prepočítaný počet zamestnancov v jednom účtovnom období presiahol 30.
Dotácie na obstaranie odpisovaného hmotného majetku
6. 5. 2019
Dotácie možno rozdeliť podľa účelu ich poskytnutia na dve základné skupiny, a to na investičné dotácie poskytované na obstaranie hmotného a nehmotného majetku a na neinvestičné dotácie na hospodársku činnosť poskytované na krytie bežných prevádzkových výdavkov (nákladov).
Spôsob účtovania dotácií je upravený v § 52a postupov účtovania. Na účte 346 – Dotácie zo štátneho rozpočtu sa účtuje nárok na dotáciu poskytnutú zo štátneho rozpočtu alebo prostriedkov Európskej únie. Na účte 347 – Ostatné dotácie sa účtuje nárok na dotáciu poskytnutú z iných zdrojov ako zo štátneho rozpočtu alebo prostriedkov Európskej únie. Nárok na dotáciu ako odplata za minulé alebo budúce splnenie určitých podmienok sa účtuje, ak je takmer isté, že sa splnia všetky podmienky súvisiace s dotáciou a súčasne, že sa dotácia poskytne.
V účtovníctve sa dotácia účtuje priamo v prospech účtu výnosov alebo v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období. Suma dotácie sa účtuje do výnosov systematicky v období zodpovedajúcemu vecnému a časovému súladu účtovania súvisiacich nákladov. To znamená , že ak účtovná jednotka dostane sumu peňažných prostriedkov na majetok alebo na úhradu nákladov, musí zabezpečiť nulový výsledok hospodárenia.
Sociálna ekonomika a sociálne podniky – servisná poukážka
6. 5. 2019
Zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch rieši poskytovanie spoločensky prospešnej služby pre spoločnosť ako celok alebo pre neobmedzený okruh fyzických osôb, či poskytovanie spoločensky prospešnej služby znevýhodneným alebo zraniteľným osobám.
Sociálnu ekonomiku možno charakterizovať a považovať za súčasť ekonomiky, ktorá je riadená solidaritou, pričom jej hlavnou úlohou je napĺňanie sociálnych cieľov.
Servisná poukážka má povahu ceniny, ktorá má nominálnu hodnotu na nej uvedenú. Tieto poukážky vydáva ministerstvo práce. Ministerstvo práce zabezpečuje tlač, distribúciu, predaj, odkúpenie, spätný výkup, likvidáciu a správu zásob servisných poukážok, dozerá na ich ochranu a bezpečnosť a kontroluje nakladanie so servisnými poukážkami pri ich distribúcii, predaji, odkúpení, spätnom výkupe a likvidácii. Servisné poukážky sa vydávajú v nominálnej hodnote desať eur.
Predaj, odkúpenie a spätný výkup servisných poukážok môžu vykonávať len štátne orgány, obce alebo vyššie územné celky. Nepoužité servisné poukážky sú spätne vykupované za kúpnu cenu. Platnosť takejto servisnej poukážky môže byť obmedzená časovo, územne alebo osobou, ktorej je určená. Poškodené poukážky vymieňa ministerstvo práce na základe písomnej žiadosti za poukážky rovnakej nominálnej hodnoty.
Zavedenie ereceptov pacientom a poskytovateľom ušetrilo milióny eur
3. 5. 2019
Pri elektronickom recepte sa neplatí doplatok ako v prípade papierového. V systéme ezdravie bolo od jeho spustenia predpísaných takmer 63 miliónov ereceptov, čo prinieslo pacientom a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti celkovú úsporu 4,6 milióna eur. Ako informovalo Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) na štvrtkovej tlačovej besede, vyplýva to z jeho štatistík, ktoré sú od mája uverejňované a aktualizované denne na stránke www.ezdravotnictvo.sk.
Vďaka elektronickému receptu, za ktorý sa neplatí doplatok 0,17 eura, ako v prípade papierového, pacienti spolu ušetrili 4,4 milióna eur. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti zatiaľ ušetrili pre nižšiu spotrebu papiera 256 tisíc eur.
"Na stránke sa môže laická a odborná verejnosť dozvedieť ďalšie aktuálne čísla, ako napríklad denný počet zdravotných záznamov či počet pripojených ambulancií, lekární," informoval generálny riaditeľ NCZI Peter Blaškovitš. Napríklad denný počet zapísaných záznamov z vyšetrenia do systému ezdravie je aktuálne na úrovni asi stotisíc, čo je o 40 percent viac, ako to bolo koncom minulého roka.
Stránka podľa NCZI pre médiá, akademickú obec a pacienta sprostredkuje aj informácie o pripojených poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti podľa odborného zamerania, zariadenia či obce. Tiež počet pripojených lekárov, predpísané a vydané erecepty či úsporu podľa vybraného obdobia, čiže týždenne, mesačne alebo ročne. Momentálne systém ezdravie používa vyše 66 percent poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Celkový počet miest poskytujúcich zdravotnú starostlivosť v ezdravie je 16 259 a celkový počet pripojených ústavných zdravotných zariadení je 122.
Pri tých poskytovateľoch starostlivosti, ktorí nie sú zapojení do ezdravia, treba podľa Blaškovitša zistiť, z akého dôvodu vznikla táto situácia. Blaškovitš nevylúčil ani možné sankcie nepripojeným poskytovateľom.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)