Aktuálne zmeny v domáckej práci a telepráci
6. 12. 2021
Podľa § 250b ods. 2 ZP počas účinnosti opatrenia na predchádzanie vzniku a šíreniu prenosných ochorení alebo opatrenia pri ohrození verejného zdravia nariadených príslušným orgánom podľa osobitného predpisu je zamestnávateľ oprávnený nariadiť výkon práce z domácnosti zamestnanca, ak to dohodnutý druh práce umožňuje a zamestnanec má právo na vykonávanie práce zo svojej domácnosti, ak to dohodnutý druh práce umožňuje a na strane zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré neumožňujú výkon práce z domácnosti.
Uvedené ustanovenie § 250b ods. 2 ZP teda odporúča zamestnávateľom, aby pokiaľ to dohodnutý druh práce umožňuje, zabezpečili výkon práce formou domáckej práce a telepráce.
V prípade domáckej práce ide podľa § 52 ods. 1 písm. a) ZP o výkon závislej práce, ktorá by mohla byť vykonávaná na pracovisku zamestnávateľa, vykonáva sa pravidelne v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného času alebo jeho časti z domácnosti zamestnanca. Uvedené platí aj o telepráci s doplnením, že pri telepráci sa závislá práca vykonáva s použitím informačných technológií, pri ktorých dochádza pravidelne k elektronickému prenosu dát na diaľku. Podľa § 52 ods. 3 ZP sa za domácnosť zamestnanca na účely § 52 ods. 1 a 2 ZP považuje dohodnuté miesto výkonu práce mimo pracoviska zamestnávateľa.
Podľa § 52 ods. 7 ZP platí, že ak si pri domáckej práci alebo telepráci zamestnanec sám rozvrhuje pracovný čas, jeho pracovný pomer sa spravuje ZP s určitými odchýlkami v ňom ustanovenými. Napríklad nemožno uplatniť ustanovenia ZP, ktoré sa vzťahujú na rozvrhnutie ustanoveného týždenného pracovného času, o nepretržitých odpočinkoch počas pracovného dňa a v pracovnom týždni a taktiež nemožno použiť ustanovenie o prestojoch, ktoré sú podľa § 142 ods. 1 ZP prekážkou v práci na strane zamestnávateľa, okrem prestojov, za ktoré zodpovedá zamestnávateľ v danom prípade. Rozdiel je aj v prípade dôležitých osobných prekážok v práci na strane zamestnanca, ktoré sa neuplatnia s výnimkou prekážky v práci, ktorá sa týka úmrtia rodinného príslušníka.
Pokiaľ chce zamestnanec, ktorý vykonáva domácku prácu alebo teleprácu sprevádzať svojho rodinného príslušníka do zdravotníckeho zariadenia na vyšetrenie alebo ošetrenie pri náhlom ochorení alebo úraze, nemá právny nárok na poskytnutie pracovného voľna s náhradou mzdy, nakoľko sa uvedené ustanovenie ZP neuplatní, pretože sa vykonáva domácka práca alebo telepráca v danom prípade.
Zamestnancovi, ktorý vykonáva domácku prácu alebo teleprácu nepatrí mzda za výkon práce nadčas, mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok, mzdové zvýhodnenie za prácu v sobotu, mzdové zvýhodnenie za prácu v nedeľu, mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu a mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce, ide však len o dispozitívnu právnu úpravu, ktorá sa uplatní len vtedy, ak sa zamestnanec so zamestnávateľom nedohodnú inak, napríklad na tom, že sa uvedené mzdové zvýhodnenia zamestnancovi poskytnú.
V súvislosti s výkonom telepráce, pod ktorou sa podľa § 52 ods. 1 písm. b) ZP rozumie pravidelné vykonávanie závislej práce zamestnancom pre zamestnávateľa podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste s použitím informačných technológií, platí, že zamestnávateľ si musí, popri svojich všeobecných právnych povinnostiach, ktoré sú uvedené v § 47 ods. 1 písm. a) a ods. 2 ZP, plniť aj iné právne povinnosti, ktoré sú špecifického charakteru a súvisia s výkonom telepráce.
K
Výrobne firmy v Česku odmietajú platiť solárnu daň
27. 9. 2010
Asi o 15 % zdražie budúci rok elektrina pre priemyselné podniky v Česku. Ak sa naplnia katastrofické scenáre o rozsahu výstavby solárnych elektrární, môže nárast prekročiť až 20 %.
Zdraženie sa najviac dotkne energeticky náročných odvetví, čo môže niektoré firmy prinútiť "utiecť" do zahraničia za lacnejšou elektrinou. To možno prinúti vládu hradiť časť nákladov na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov iným spôsobom.
DPH dočasne vzrastie na 20 percent
24. 9. 2010
Vláda SR schválila od budúceho roku dočasne zvýšenie základnej sadzby dane s pridanej hodnoty (DPH) z doterajších 19 % na 20 %.
Súčasne dôjde k zrušeniu zníženej 6 %-nej sadzby na tzv. predaj potravín z dvora. Zvýšenie základnej sadzby dane o 1 % je súčasťou pripraveného balíka na ozdravenie slovenských verejných financií, ktorých deficit môže tento rok podľa ministerstva financií dosiahnuť takmer 8 % hrubého domáceho produktu (HDP). Táto zmena bude platiť od budúceho roka dovtedy, kým sa deficit verejných financií nezníži pod 3 % DPH, k čomu by malo dôjsť v roku 2013.
Schodok štátneho rozpočtu mierne stúpne
23. 9. 2010
Schodok štátneho rozpočtu Slovenska v budúcom roku stúpne na 3,84 miliardy eur z tohtoročných plánovaných 3,75 miliardy.
Výdavky aj príjmy sa majú medziročne zvýšiť asi o 4 %. Ministerstvo naplánovalo výdavky 16,94 miliardy eur, čo je o 660 miliónov viac ako tento rok. Príjmy by mali dosiahnuť 13,1 miliardy eur. Najviac peňazí včetne peňazí z rozpočtu EÚ by malo dostať budúci rok ministerstvo školstva (2,34 mld.eur).
Podielovým fondom sa minulý týždeň nedarilo
22. 9. 2010
Slovenská asociácia správcovských spoločností (SASS) informovala, že SR dosiahla v 38. týždni negatívne saldo čistých predajov.
Správcovské spoločnosti spravujúce portfóliá otvorených podielových fondov (OPF) zaevidovali v 38. kalendárnom týždni záporne saldo, ktorého hodnota bola 0,44 milióna eur. Celkové predaje predstavovali 20,52 milióna eur a spätné nákupy 20,95 milióna eur.