Ako rozdeliť svoje financie medzi akcie a dlhopisy?
27. 3. 2024
Budujete si investičné portfólio? Jedným z prvých rozhodnutí, ktoré budete musieť urobiť je, vybrať si koľko zo svojich peňazí chcete investovať do akcií a dlhopisov. Správna odpoveď bude závisieť od mnohých faktorov, ako je napríklad úroveň vašich investičných skúseností, vek, či investičná filozofia, ktorej sa chcete držať.
Pri dlhodobom investovaní sa investori stretávajú s pojmom strategická alokácia aktív. Táto investičná stratégia určuje, aké percento vašich investícií by malo byť v akciách a aké v dlhopisoch. Pozrime sa na tieto obľúbené investičné nástroje bližšie.
Porovnanie akcií a dlhopisov
Obidva finančné nástroje môžu zvýšiť hodnotu vášho majetku, no spôsob, akým to robia a výnosy, ktoré ponúkajú, sú veľmi odlišné.
1) Vlastný kapitál vs. dlh
Vlastný kapitál je najobľúbenejším likvidným finančným aktívom (investícia, ktorú možno ľahko premeniť na hotovosť). Spoločnosti často vydávajú akcie, aby získali hotovosť na rozšírenie svojich operácií. Investori naopak získavajú príležitosť ťažiť z budúceho rastu a úspechu spoločnosti.
Nákup dlhopisov znamená vydanie dlhu, ktorý musí byť splatený spolu s úrokmi. Investovaním do dlhopisov nezískavate žiaden vlastnícky podiel v spoločnosti. V skutočnosti iba uzatvárate dohodu, že spoločnosť alebo vláda musí v priebehu vopred stanoveného času zaplatiť fixný úrok, ako aj sumu istiny.
2) Kapitálové zisky vs. fixný príjem
Akcie a dlhopisy generujú príjmy rozdielnym spôsobom. Ak chcete zarobiť peniaze z akcií, budete ich musieť predať za vyššiu cenu, ako ste zaň pôvodne zaplatili, čím dosiahnete zisk. Kapitálový zisk môžete využiť ako príjem alebo ho reinvestovať.
Dlhopisy zasa generujú hotovosť prostredníctvom pravidelného vyplácania úrokov. Frekvencia distribúcie úrokov sa môže líšiť, no najčastejšie sú úroky vyplácané kvartálne alebo raz za polroka. V niektorých prípadoch môžu byť úroky vyplatené na konci doby splatnosti dlhopisov.
Dlhopisy je možné predávať aj na trhu s kapitálovým ziskom, no pre mnohých konzervatívnych investorov je na týchto nástrojoch najatraktívnejší predvídateľný fixný príjem. Podobne, niektoré typy akcií ponúkajú fixný príjem, ktorý sa viac podobá dlhu ako majetku, no zvyčajne nejde o zdroj hodnoty akcií.
3) Inverzná výkonnosť
Ďalším dôležitým rozdielom medzi akciami a dlhopismi je to, že majú tendenciu mať inverzný vzťah z hľadiska ceny. Keď ceny akcií rastú, vo väčšine prípadov ceny dlhopisov klesajú, a naopak.
Z historických porovnaní, keď ceny akcií rastú a viac ľudí ich nakupuje (aby zarobili na tomto raste), ceny dlhopisov klesajú, nakoľko dochádza k poklesu dopytu. Naopak, keď ceny akcií klesajú, investori sa snažia uchýliť k tradičným investíciám s nižším rizikom a výnosom, za ktoré sú považované práve dlhopisy. Preto dopyt po nich rastie, čo následne zvyšuje aj ceny.
Výkonnosť dlhopisov je tiež úzko prepojená s výškou úrokových sadzieb. Ak si napríklad kúpite dlhopis s výnosom 2 % môže sa stať cennejším, keď úrokové sadzby klesnú, pretože novo emitované dlhopisy budú mať nižší výnos, ako váš dlhopis. Na druhej strane vyššie úrokové sadzby môžu znamenať, že novo vydané dlhopisy budú mať vyšší výnos ako tie vaše, čím sa zníži dopyt po vašom dlhopise a následne aj jeho hodnota...
B
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Šrotovné skutočnosťou
5. 3. 2009
Príspevok na kúpu nového auta pri zošrotovaní starého bude skutočnosťou už od pondelka. Vláda včera rozhodla o jednej z alternatív. Výška šrotovného bude 1 000 €, ak predajcovia prispejú 500 €, štát priloží ešte ďalších 500 €. Cenová hranica nového auta za zdvihla na 25 000 €.
Nárok na dotáciu bude mať fyzická osoba alebo
firma, ktorá vlastní auto vyrobené pred 31. decembrom 1999 a na Slovensku bolo
zaregistrované do konca minulého roka. Keď majiteľ nechá takéto auto zošrotovať
u autorizovaného spracovateľa a vyradí ho z evidencie, môže si u predajcu
žiadať štátnu zľavu. Predajca o jej preplatenie požiada rezort hospodárstva.
Ropy je veľa, nemá ju kto kupovať
5. 3. 2009
Ropné tankery ešte pred rokom brázdili more sem a tam. Teraz sa pohupujú na pobreží a posádky natierajú paluby. Sú plné čierneho zlata, ale nemajú kam plávať.
Stalo sa to, čo nikto nečakal. Dopyt po rope
prudko klesá, obchodníci ju majú nakúpenú, ale nechcú predávať, pretože cena je
príliš nízka. Preto vyčkávajú. Túto hru so zásobami obchodníci hrávajú bežne.
Lenže teraz sa ceny ropy prepadávajú až príliš rýchlo. Okrem toho uloženie nákladu v tankeri nie je lacná
záležitosť. Zarábajú na ňom lodiari, ktorí od minulého roka už zdvihli poplatky
trikrát a teraz si účtujú 75 000 dolárov (59 497,50 €) na loď a deň.
Analytici ako vždy ponúkajú dva scenáre, čo sa
bude diať ďalej. Podľa prvého by producenti mohli zastaviť ťažbu a nechať trh
vyhladovať. Podľa druhého naopak trh poslať ku dnu tak, že tí, ktorí majú
priveľké zásoby, už nebudú môcť čakať dlhšie a začnú predávať pod cenu.
Pravdepodobnejší je druhý scenár, pretože zima sa končí a ropa či plyn na
vykurovanie nie sú potrebné. V dôsledku krízy zároveň klesla aj spotreba
pohonných hmôt.
Šrotovné bude maximálne 2 000 €
4. 3. 2009
Vláda rozhodla, že minimálna výška príspevku na nákup nového automobilu pri zošrotovaní starého, teda takzvané šrotovné, by predstavovala 1 000 €. Ak by sa však predajca rozhodol spolupodieľať ďalšími 500 eurami, štát by pridal ešte 500 €.
Celkovo by tak mohol
kupujúci s participáciou predajcu získať po zošrotovaní svojho starého auta
nové so zľavou 2 000 €. Maximálna cena automobilu, ktorý si s podporou štátu alebo aj predajcu možno
vrátane DPH takto zaobstarať je stanovená na 25 000 €.
Šrotovné by sa do praxe
mohlo podľa ministra Jahnátka uviesť už na budúci týždeň. Nové opatrenie o
šrotovnom bude súčasťou dodatku k výnosu ministerstva hospodárstva o dotáciách.
Kupujúci by mali o sumu
šrotovného platiť menej, predajcovia si preplatenie budú uplatňovať na
ministerstve hospodárstva.
Na šrotovné vláda
vyčlenila 33 miliónov €. Podpora pri kúpe nového auta a zošrotovaní starého by
sa mala vyplácať do vyčerpania tejto sumy.
Bezcenné akcie z kupónky možno previesť na Fond národného majetku
4. 3. 2009
Majitelia, ktorí už nemajú záujem o akcie z kupónovej privatizácie, ich budú môcť previesť na Fond národného majetku SR FNM).
FNM
zároveň bude môcť spätne vysporiadať záväzky spojené s evidenciou týchto
cenných papierov v Centrálnom depozitári cenných papierov (CDCP). Na úprave
príslušnej legislatívy, ktorá umožní akcionárom zbaviť sa často už bezcenných
akcií, sa zhodla vláda.
Cieľom novely zákona o cenných papieroch a
investičných službách rezort financií chce umožniť, aby mohli fyzické osoby
previesť cenné papiere, o ktoré nemajú záujem na FNM. Ten by zároveň mal zo zákona možnosť vysporiadať
záväzky spojené s evidenciu týchto cenných papierov za obdobie bezprostredne
predchádzajúce ich prevodu na fond.
Podľa novely CDCP bude musieť majiteľom akcií
minimálne raz ročne zasielať výpis z ich účtov. Vláda zmenou legislatívy
zareagovala na skutočnosť, že viacerí majitelia akcií dostali v tomto roku
faktúry na zaplatenie poplatkov za vedenie účtov v centrálnom depozitári, hoci
vlastnia už bezcenné akcie. Podľa ministerstva financií faktúru na zaplatenie
poplatkov dostali aj takí majitelia, ktorí doteraz neplatili žiadne poplatky a
často ani nevedia, aké cenné papiere
majú vedené na svojich účtoch. Vláda
schválila aj návrh na skrátené legislatívne konanie o spomínanej novele,
ktorá by sa mala stať účinná dňom
vyhlásenia.
S cieľom zrýchliť a zjednodušiť tok informácií
medzi Obchodným registrom a centrálnym depozitárom napríklad v prípade
zaniknutých spoločností vláda schválila aj novelu zákona o Obchodnom registri.
Na základe tejto novely databázu Obchodného registra bude môcť zdieľať aj
centrálny depozitár. To mu umožní z
vlastnej iniciatívy vykonať potrebné kroky vo svojej evidencii napríklad pri
výmaze emitenta cenných papierov pri jeho zániku zo svojho registra. Centrálny
depozitár následne bude môcť aj zrušiť cenné papiere zaniknutej spoločnosti na
účtoch majiteľov.
Od marca
2006 je jediným vlastníkom CDCP Burza cenných papierov v Bratislave, ktorú
kontroluje Fond národného majetku SR.