Ako rozdeliť svoje financie medzi akcie a dlhopisy?
27. 3. 2024
Budujete si investičné portfólio? Jedným z prvých rozhodnutí, ktoré budete musieť urobiť je, vybrať si koľko zo svojich peňazí chcete investovať do akcií a dlhopisov. Správna odpoveď bude závisieť od mnohých faktorov, ako je napríklad úroveň vašich investičných skúseností, vek, či investičná filozofia, ktorej sa chcete držať.
Pri dlhodobom investovaní sa investori stretávajú s pojmom strategická alokácia aktív. Táto investičná stratégia určuje, aké percento vašich investícií by malo byť v akciách a aké v dlhopisoch. Pozrime sa na tieto obľúbené investičné nástroje bližšie.
Porovnanie akcií a dlhopisov
Obidva finančné nástroje môžu zvýšiť hodnotu vášho majetku, no spôsob, akým to robia a výnosy, ktoré ponúkajú, sú veľmi odlišné.
1) Vlastný kapitál vs. dlh
Vlastný kapitál je najobľúbenejším likvidným finančným aktívom (investícia, ktorú možno ľahko premeniť na hotovosť). Spoločnosti často vydávajú akcie, aby získali hotovosť na rozšírenie svojich operácií. Investori naopak získavajú príležitosť ťažiť z budúceho rastu a úspechu spoločnosti.
Nákup dlhopisov znamená vydanie dlhu, ktorý musí byť splatený spolu s úrokmi. Investovaním do dlhopisov nezískavate žiaden vlastnícky podiel v spoločnosti. V skutočnosti iba uzatvárate dohodu, že spoločnosť alebo vláda musí v priebehu vopred stanoveného času zaplatiť fixný úrok, ako aj sumu istiny.
2) Kapitálové zisky vs. fixný príjem
Akcie a dlhopisy generujú príjmy rozdielnym spôsobom. Ak chcete zarobiť peniaze z akcií, budete ich musieť predať za vyššiu cenu, ako ste zaň pôvodne zaplatili, čím dosiahnete zisk. Kapitálový zisk môžete využiť ako príjem alebo ho reinvestovať.
Dlhopisy zasa generujú hotovosť prostredníctvom pravidelného vyplácania úrokov. Frekvencia distribúcie úrokov sa môže líšiť, no najčastejšie sú úroky vyplácané kvartálne alebo raz za polroka. V niektorých prípadoch môžu byť úroky vyplatené na konci doby splatnosti dlhopisov.
Dlhopisy je možné predávať aj na trhu s kapitálovým ziskom, no pre mnohých konzervatívnych investorov je na týchto nástrojoch najatraktívnejší predvídateľný fixný príjem. Podobne, niektoré typy akcií ponúkajú fixný príjem, ktorý sa viac podobá dlhu ako majetku, no zvyčajne nejde o zdroj hodnoty akcií.
3) Inverzná výkonnosť
Ďalším dôležitým rozdielom medzi akciami a dlhopismi je to, že majú tendenciu mať inverzný vzťah z hľadiska ceny. Keď ceny akcií rastú, vo väčšine prípadov ceny dlhopisov klesajú, a naopak.
Z historických porovnaní, keď ceny akcií rastú a viac ľudí ich nakupuje (aby zarobili na tomto raste), ceny dlhopisov klesajú, nakoľko dochádza k poklesu dopytu. Naopak, keď ceny akcií klesajú, investori sa snažia uchýliť k tradičným investíciám s nižším rizikom a výnosom, za ktoré sú považované práve dlhopisy. Preto dopyt po nich rastie, čo následne zvyšuje aj ceny.
Výkonnosť dlhopisov je tiež úzko prepojená s výškou úrokových sadzieb. Ak si napríklad kúpite dlhopis s výnosom 2 % môže sa stať cennejším, keď úrokové sadzby klesnú, pretože novo emitované dlhopisy budú mať nižší výnos, ako váš dlhopis. Na druhej strane vyššie úrokové sadzby môžu znamenať, že novo vydané dlhopisy budú mať vyšší výnos ako tie vaše, čím sa zníži dopyt po vašom dlhopise a následne aj jeho hodnota...
B
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Každý druhý používateľ internetu nakupuje na webe
16. 3. 2010
Pravidelne si nákup na webe užíva každý druhý používateľ internetu. Až pätina pripojených Slovákov míňa na internete peniaze raz za mesiac a častejšie. Vyplynulo to z januárového prieskumu jednej z agentúr. Najčastejším motívom nákupu cez internet býva nižšia cena oproti kamenným obchodom. Minulý rok tento dôvod ešte zvýraznila finančná a hospodárska kríza, ktorá viedla spotrebiteľov k úsporným nákupom.
Podiel pravidelných zákazníkov sa oproti minulému roku zvýšil o desatinu. Prieskum navyše ukázal, že podrobné informácie o tovare, ktoré internetoví predajcovia uvádzajú na svojich stránkach, slúžia ako katalóg k ponuke kamenných obchodov. Tie takýmto spôsobom profitujú zo služieb internetu, ktoré samy nevedia poskytnúť, ako napríklad recenzie používateľov. Podľa marketingového riaditeľa firmy, ktorá stojí za slovenským predajcom elektroniky sa však nevýhoda pomaly mení na výhodu. Dôležité je, že potom už zákazníci na internete často zostávajú a sú ochotní rovno nakúpiť. Na internete sú naviac opísané výrobky s technickými parametrami. Cena je samozrejme významným faktorom. Čím drahší výrobok, tým presnejšie a podrobnejšie informácie vyžaduje.
O prvom on line nákupe neraz rozhoduje konkrétna situácia, v ktorej sa spotrebiteľ ocitne. Prvým impulzom sa môže stať napríklad nedostupnosť konkrétneho tovaru v kamenných obchodoch. Potom už často závisí od toho, ako tento prvý nákup dopadne. V prípade pozitívnej skúsenosti bez komplikácií si takýto spôsob nákupu väčšinou získa dôveru spotrebiteľa, a ten sa v pomerne krátkom čase rozhodne využiť takúto možnosť opakovane.
Obnova železničného vozového parku
15. 3. 2010
Aj na Slovensku začnú premávať nové vlaky. Prvý už v polovici tohto roka príde na východ krajiny. Prestarnutý železničný vozový park sa snaží nákupom a rekonštrukciou niekoľko desiatok vozňov obnoviť Železničná spoločnosť Slovensko.Väčšinu vlakov zabezpečuje český holding ŠKODA.
Na Slovensko príde prvá jednotka koncom mája. Potom však musí ísť na skúšobnú prevádzku na okruh. Reálne nasadená do prevádzky bude koncom augusta až začiatkom septembra.
V obchodoch pribúda nebezpečná kozmetika
15. 3. 2010
Medzi najčastejšie nahlásenú kozmetiku, ktorá namiesto skrášlenia ublíži, patria bieliace krémy na pigmentové škvrny a laky na nechty. Ide o kozmetiku, ktorá môže spôsobiť kožné alergie, rôzne zápaly aj otravu. Používanie niektorých výrobkov môže ohrozovať zdravie.
Hygienici z Úradu verejného zdravotníctva upozornili na štyri nebezpečné výrobky – indickú a taliansku farbu na vlasy, francúzsku čistiacu vodu pre deti a nemecký gél na modelovanie nechtov. Na európskom trhu sa vlani vyskytlo 81 nebezpečných kozmetických výrobkov, tento rok zatiaľ osem.
Počet výrobkov nahlásených cez systém RAPEX každoročne stúpa. Za vyššie čísla môže aj lepšia kontrola členských krajín a dôslednejší dozor v tejto oblasti.
Kúpené výrobky, v ktorých zistia odborníci nebezpečenstvo, môže každý zákazník s bločkom vrátiť priamo v predajni. Ak si doklad neodložil, môže vrátenie peňazí žiadať priamo u výrobcu alebo dovozcu kozmetiky.
Niektoré škodlivé výrobky
Active Mask A, Active Mask B Colour Melange - Brown
- značka Hantesis, krajina pôvodu Taliansko
- ide o aktivačné masky pre trvalé a dočasné farby
- šarže: všetky
Moon Star Herbal Henna brown
- značka Moon Star, India
- farba na vlasy
- čiarový kód: 8906003771010
UV Gel Sensitive Nail Scout
- značka Nailscout, Nemecko
- gél na modelovanie nechtov
- šarže: No 09.2009
Protikrízové opatrenie roka 2009
12. 3. 2010
Spoločnosť 4Fruit zo Zlatnej na Ostrove získala absolútne ocenenie Protikrízové opatrenie roka 2009. Jej manažéri sa nebáli pokračovať vo svojich rozvojových plánoch. Kým ostatní prepúšťajú, spoločnosť vytvorila niekoľko desiatok pracovných miest a upevnila si pozíciu na trhu.
Spoločnosť 4Fruit vznikla ako obchodník s ovocím a zeleninou v roku 2003. O tri roky neskôr sa vo vedení spoločnosti rozhodli zákazníkom ponúknuť aj pridanú hodnotu a začali rozmýšľať nad vlastnou produkciou. Rozhodli sa pre pestovanie rajčín. Vhodnú lokalitu na výstavbu skleníkov našli v Zlatnej na Ostrove neďaleko Komárno. Onedlho sa tu začalo s výstavbou prvých skleníkov.
Napriek problémom s investičnými a rozvojovými aktivitami sa rozhodli v pestovaní pokračovať. Zrýchlili realizáciu investičných zámerov v oblasti využitia obnoviteľných zdrojov energie v poľnohospodárstve a preinvestovali sedem miliónov eur do pokrokových pestovateľských technológií - geotermálne vrty, využitie vlastného zemného plynu, tepelné čerpadlá, moderné skleníky.
Dnes je spoločnosť 4Fruit najväčším pestovateľom skleníkových rajčín na Slovensku, a lacné náklady na energiu im dávajú veľkú výhodu. Oproti konkurencii môžu vysádzať o vyše mesiac skôr.
Stav zamestnancov sa za posledný rok zvýšil z 80 na 105.