Zvyšuje sa maximálna dávka v nezamestnanosti!
14. 6. 2023
Maximálna dávka v nezamestnanosti sa od júla zvyšuje o viac ako 91 eur mesačne a dávka garančného poistenia, ktorú vypláca Sociálna poisťovňa (SP) zamestnancom v prípade platobnej neschopnosti zamestnávateľa, o 279 eur mesačne. Vo štvrtok na to upozornil hovorca SP Martin Kontúr.
Maximálna výška dávky v nezamestnanosti dosiahne od 1. júla 2023 pri 31-dňovom kalendárnom mesiaci 1329,10 eura.
"Vyššiu maximálnu dávku v nezamestnanosti budú dostávať noví žiadatelia, teda tí, ktorí sa po 1. júli 2023 zaevidujú na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny do evidencie uchádzačov o zamestnanie, v posledných štyroch rokoch boli poistení v nezamestnanosti najmenej 730 dní a dosahovali v tomto období mzdu nad hranicou 2608 eur mesačne," priblížila Sociálna poisťovňa s tým, že noví žiadatelia môžu maximálnu dávku poberať po dobu šiestich mesiacov.
Nová hranica maximálnej výšky dávky v nezamestnanosti sa bude týkať dávok, na ktoré vznikne nárok od 1. júla tohto roka. Ak poistenci už dávku poberajú, jej výška sa od júla nemení.
Maximálna výška dávky garančného poistenia bude oproti súčasnosti vyššia o 279 eur. Na dávku má nárok zamestnanec, ktorý je v súčasnosti alebo bol v pracovnoprávnom vzťahu u zamestnávateľa, ktorý sa stal platobne neschopným a neuspokojoval nároky z pracovnoprávneho vzťahu. Ak platobná neschopnosť zamestnávateľa vznikne v období od 1. júla 2023 do 30. júna 2024, výška dávky garančného poistenia môže dosiahnuť maximálne sumu 3912 eur.
V apríli 2023 vyplatila Sociálna poisťovňa 38.726 dávok v nezamestnanosti v priemernej výške 544,79 eura. Garančnú dávku dostávalo v rovnakom období 74 poberateľov v priemernej výške 2352,86 eura.
B
(Zdroj: www.cas.sk/)
Daňový poriadok – reformácia daňového tajomstva
26. 2. 2018
Daňový poriadok upravuje správu daní, práva a povinnosti daňových subjektov a iných osôb, ktoré im vznikajú v súvislosti so správou daní.
Ku koncu roka 2017 boli schválené dva zákony, ktorými sa mení a dopĺňa daňový poriadok, ktoré nadobudli účinnosť 1. 1. 2018 a niektoré ustanovenia až 1. 1. 2019. Od januára sa zmenilo ustanovenie upravujúce daňové tajomstvo po novele zákonom č. 267/2017 Z. z. Ide o novú úpravu § 11 daňového poriadku. Zmyslom existencie daňového tajomstva je ochrana informácií, ktoré sa správca dane alebo eventuálne iná osoba (napr. svedok) dozvie o daňovom subjekte z titulu účasti na správe daní.
Rezort práce navrhuje zvýšiť príspevok na opatrovanie ŤZP
23. 2. 2018
Výška príspevku sa má odvíjať od výšky minimálnej mzdy. Rezort práce navrhuje zvýšiť peňažný príspevok na opatrovanie ťažko zdravotne postihnutých (ŤZP) pre všetky skupiny poberateľov. Po novom by sa mala výška tohto príspevku odvíjať od výšky minimálnej mzdy a nie od súm životného minima.
Vyplýva to z novely zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, ktorú ministerstvo práce predložilo do medzirezortného pripomienkového konania. K viacerým zmenám, ktoré má novela priniesť, sa vláda zaviazala v programovom vyhlásení vlády. Postupné zvyšovanie príspevku Novela zákona počíta s postupným zvyšovaním peňažného príspevku na opatrovanie, a to tak, aby sa do roku 2020 jeho výška priblížila k výške čistej minimálnej mzdy pri poberateľoch v produktívnom veku a pri poberateľoch poberajúcich niektorú z dôchodkových dávok by jeho výška mala dosiahnuť polovicu čistej minimálnej mzdy. "Príspevok na opatrovanie býva u týchto opatrovateľov hlavným, prípadne jediným zdrojom príjmu," priblížilo dôvod zmeny ministerstvo.
Po novom sa nemá výška peňažného príspevku na opatrovanie, ako aj výška peňažného príspevku na osobnú asistenciu odvíjať od súm životného minima, ale od výšky minimálnej mzdy. "Tým sa zabezpečí ich vyšší medziročný rast," predpokladá ministerstvo práce. Novelou zákona sa navrhuje aj limitovať mechanizmus uplatňovania pohľadávok v konaní o dedičstve. Minister práce Ján Richter (Smer-SD) už koncom roka avizoval, že snahou vlády bude zrušiť podmienku vrátenia príspevku na kúpu auta alebo prestavbu kúpeľne, ak ŤZP zomrie. V takýchto prípadoch totiž musia rodiny vracať alikvotnú časť financií. "Navrhuje sa upustiť od povinnosti uplatňovať poskytnutý peňažný príspevok na kompenzáciu alebo jeho pomernú časť v konaní o dedičstve v prípade, ak ŤZP zomrie. Uplatňovanie pohľadávky v konaní o dedičstve zostane zachované len v prípade, ak ťažko zdravotne postihnutý nepoužil z dôvodu úmrtia peňažný príspevok na jeho účel, teda ak bol napríklad osobe vyplatený príspevok na kúpu pomôcky, avšak si ju už nestihla zakúpiť," vysvetlilo ministerstvo v dôvodovej správe.
Menej tvrdší zákon. Odstrániť sa má aj tvrdosť zákona tým spôsobom, že pre povinnosť vrátiť peňažný príspevok na úpravu bytu, rodinného domu či garáže je rozhodujúce, že ŤZP, ktorej bol príspevok poskytnutý, zmení trvalý pobyt alebo nevyužíva upravený priestor. Pri peňažnom príspevku na osobnú asistenciu sa tiež navrhuje upraviť podmienky tak, aby tlmočenie pre osoby so sluchovým postihnutím bolo zabezpečované prostredníctvom tlmočníckej služby, ktorú bude možné vhodne kombinovať s osobnou asistenciou. Zároveň sa zavádza možnosť poskytovať príspevok na osobnú asistenciu aj ŤZP, ktorou je nezaopatrené dieťaťa, voči ktorému sa vykonávajú opatrenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Upraviť sa majú aj podmienky na získanie parkovacieho preukazu pre ľudí so zdravotným postihnutím. "Navrhuje sa rozšíriť okruh osôb, ktorým je možné vyhotoviť tento preukaz, ako aj zjednodušiť administratívny postup pri jeho priznávaní," doplnilo ministerstvo práce, ktoré očakáva, že tento krok bude mať pozitívny vplyv na výdavky domácnosti, v ktorých takto ťažko zdravotne postihnutý žije, nakoľko sa jej znížia správne a iné poplatky naviazané na vydanie tohto preukazu. Novela zákona má tiež umožniť poskytovať peňažný príspevok na zvýšené výdavky súvisiace so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla osobám so zdravotným postihnutím, ktoré sú zaradené do chronického dialyzačného programu, do transplantačného programu a ktorým sa poskytuje onkologická liečba. Cieľom novely je tiež zefektívniť posudkovú činnosť. Pripomienkové konanie k novele zákona by malo byť ukončené 12. marca tohto roka. Právna norma by mala nadobudnúť účinnosť od 1. júla tohto roka, okrem niektorých ustanovení, ktoré majú vstúpiť do platnosti od 1. júla 2020.
Novela Zákonníka práce
22. 2. 2018
Dňa 14. 2. 2018 bola schválená novela Zákonníka práce, ktorá nadobudne platnosť 1. 5. 2018.
Zmeny, ktoré novela prináša:
• Zamestnancovi patrí za prácu v sobotu popri dosiahnutej mzde za každú hodinu práce v sobotu mzdové zvýhodnenie najmenej v sume 50 % minimálnej mzdy v eurách
za hodinu podľa osobitného predpisu.
• U zamestnávateľa, u ktorého sa vzhľadom na povahu práce alebo podmienky prevádzky vyžaduje, aby sa práca pravidelne vykonávala v sobotu, možno dohodnúť nižšiu sumu mzdového zvýhodnenia ako podľa odseku 1, najmenej však 45 % minimálnej mzdy v eurách za hodinu podľa osobitného predpisu, v
a) kolektívnej zmluve,
b) pracovnej zmluve, ak ide o zamestnávateľa, u ktorého nepôsobí odborová
organizácia a ktorý k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka zamestnával menej ako 20 zamestnancov.
• Zamestnancovi patrí za prácu v nedeľu popri dosiahnutej mzde za každú hodinu práce v nedeľu mzdové zvýhodnenie najmenej v sume 100 % minimálnej mzdy v eurách za hodinu podľa osobitného predpisu.
•U zamestnávateľa, u ktorého sa vzhľadom na povahu práce alebo podmienky prevádzky vyžaduje, aby sa práca pravidelne vykonávala v nedeľu, možno dohodnúť nižšiu sumu mzdového zvýhodnenia ako podľa odseku 1, najmenej však 90 % minimálnej mzdy v eurách za hodinu podľa osobitného predpisu, v
a) kolektívnej zmluve,
b) pracovnej zmluve, ak ide o zamestnávateľa, u ktorého nepôsobí odborová organizácia
a ktorý k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka zamestnával menej ako 20 zamestnancov.
Zákon o službách zamestnanosti
22. 2. 2018
Dňa 8. 2. 2018 bola schválená novela zákona, ktorá nadobudne platnosť 1. 5. 2018. Kto a kedy má nárok na príspevok na presťahovanie za prácou?
Úrad poskytuje príspevok na presťahovanie za prácou (ďalej len „príspevok“) na úhradu výdavkov súvisiacich so zmenou pobytu v súvislosti so získaním zamestnania najmenej na šesť mesiacov zamestnancovi, ktorý
a) bol uchádzačom o zamestnanie vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej tri mesiace a ktorý bol vyradený z evidencie uchádzačov o zamestnanie z dôvodu podľa § 36 ods. 1 písm. a), ak o príspevok písomne požiada najneskôr do šiestich mesiacov odo dňa vyradenia z evidencie uchádzačov o zamestnanie, alebo
b) písomne požiada o príspevok počas poberania príspevku podľa § 53 alebo do jedného mesiaca od skončenia poberania príspevku podľa § 53.
Prílohou k žiadosti o poskytnutie príspevku je kópia dokladu o zmene trvalého pobytu a kópia pracovnej zmluvy. Ak počas poskytovania príspevku zamestnanec nastúpi do ďalšieho zamestnania bezprostredne nadväzujúceho na predchádzajúce zamestnanie alebo ak zamestnanec zmení miesto trvalého pobytu, ktoré je vzdialené od miesta pôvodného trvalého pobytu podľa odseku 3 najmenej 70 km, v poskytovaní príspevku sa pokračuje. Príspevok sa neposkytuje, ak je zamestnancovi poskytovaný príspevok podľa § 53 alebo § 53a.
Zmena pobytu na účely poskytnutia príspevku je zmena miesta trvalého pobytu, ak je miesto nového trvalého pobytu na území Slovenskej republiky vzdialené od miesta pôvodného trvalého pobytu najmenej 70 km.
Výdavky súvisiace so zmenou pobytu na účely poskytnutia príspevku sú preukázané výdavky súvisiace s presťahovaním a preukázané výdavky na
a) úhradu za plnenia poskytované s užívaním bytu alebo
b) nájomné.
Príspevok sa poskytuje na základe písomnej dohody o poskytnutí príspevku uzatvorenej medzi úradom a zamestnancom. Príspevok sa poskytuje najviac počas dvoch rokov v sume najviac 4 000 eur v úhrne, a ak obaja manželia spĺňajú podmienky na poskytnutie príspevku, v sume najviac 6 000 eur v úhrne.
Manželia žiadajú o príspevok spoločnou žiadosťou, v ktorej uvedú manžela, ktorému sa má príspevok poskytovať.
Príspevok poskytuje úrad, v ktorého evidencii uchádzačov o zamestnanie bol zamestnanec vedený, do 30 dní od preukázania trvania zamestnania a výdavkov podľa odseku 4.
Dohoda o poskytnutí príspevku podľa odseku 5 obsahuje
a) identifikačné údaje účastníkov dohody,
b) miesto pôvodného trvalého pobytu a miesto nového trvalého pobytu zamestnanca,
c) vzdialenosť miesta nového trvalého pobytu od miesta pôvodného trvalého pobytu,
d) obdobie poskytovania príspevku,
e) maximálnu výšku príspevku a spôsob jeho poskytovania,
f) podmienky poskytnutia príspevku,
g) spôsob kontroly plnenia dohodnutých podmienok,
h) záväzok zamestnanca, že oznámi úradu každú zmenu dohodnutých podmienok najneskôr do 30 kalendárnych dní,
i) ďalšie dohodnuté náležitosti.
Úrad opätovne poskytne príspevok najskôr po uplynutí dvoch rokov od ukončenia obdobia jeho poskytovania.