Zmeny zákona o sociálnom poistení novelou zákona č. 317/2018 Z. z.
7. 1. 2021
Od 1. 1. 2021 prinieslo zmenu niektorých ustanovení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení až 5 noviel. Zákonom č. 317/2018 Z. z. sa mení viacero ustanovení. Aj keď ide o novelu z roku 2018, zmeny nadobudli účinnosť 1. 1. 2021.
• Do charakteristiky zamestnanca na účely nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti je, ak tento zákon neustanovuje inak, radená i fyzická osoba v právnom vzťahu, ktorý jej zakladá právo na pravidelný mesačný príjem, okrem zákonom vymedzených osôb aj fyzická osoba v právnom vzťahu na základe dohody o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti, ktorá má priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok, výsluhový dôchodok a dovŕšila dôchodkový vek alebo invalidný výsluhový dôchodok.
• Pod pojem iný poistenec, ktorý prevzal dieťa do starostlivosti, je možné zahrnúť otca dieťaťa, ak matka dieťaťa zomrela, otca dieťaťa, ak sa podľa lekárskeho posudku matka o dieťa nemôže starať alebo nesmie starať pre svoj nepriaznivý zdravotný stav, ktorý trvá najmenej jeden mesiac, a matka nepoberá materské alebo rodičovský príspevok, s výnimkou, keď dieťa bolo zverené matke rozhodnutím súdu, manžela matky dieťaťa, ak sa matka podľa lekárskeho posudku o dieťa nemôže starať alebo nesmie starať pre svoj nepriaznivý zdravotný stav, ktorý trvá najmenej jeden mesiac, a matka nepoberá materské alebo rodičovský príspevok, otca dieťaťa po dohode s matkou dieťaťa, najskôr po uplynutí šiestich týždňov odo dňa pôrodu, a matka nepoberá materské na to isté dieťa alebo rodičovský príspevok, manželku otca dieťaťa, ak sa stará o dieťa, ktorého matka zomrela, alebo fyzickú osobu, ak sa stará o dieťa na základe rozhodnutia príslušného orgánu.
• Pravdepodobný denný vymeriavací základ zamestnanca a povinne nemocensky poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby (ďalej SZČO), ktorí nemali v rozhodujúcom období vymeriavací základ na platenie poistného na nemocenské poistenie z dôvodu dočasnej pracovnej neschopnosti, poberania materského, prerušenia povinného nemocenského poistenia zamestnanca z dôvodu čerpania rodičovskej dovolenky alebo z dôvodu prerušenia povinného nemocenského poistenia SZČO, ktorá má nárok na rodičovský príspevok, je jedna tridsatina vymeriavacieho základu, z ktorého by sa platilo poistné na nemocenské poistenie za kalendárny mesiac, v ktorom vznikol dôvod na poskytnutie nemocenskej dávky. Pravdepodobný denný vymeriavací základ na určenie sumy materského, na ktoré vznikne ďalší nárok poistencovi, ktorý po vzniku predchádzajúceho nároku na materské získal obdobie nemocenského poistenia len z dôvodu poberania materského nesmie byť nižší ako najvyšší z denných vymeriavacích základov alebo pravdepodobných denných vymeriavacích základov, z ktorých boli určené sumy predchádzajúcich materských z toho istého nemocenského poistenia.
• Vymeriavací základ za obdobie uvedené v § 142 ods. 3 zákona č. 461/2003 Z. z. v platnom znení je mesačne najmenej vo výške 50 % jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa poistné na dôchodkové poistenie dopláca, a mesačne najviac v sume maximálneho vymeriavacieho základu na platenie poistného na dôchodkové poistenie dobrovoľne dôchodkovo poistenou osobou platného v kalendárnom roku, za ktorý sa poistné na dôchodkové poistenie dopláca. Tento vymeriavací základ sa upraví podľa počtu dní, za ktoré sa poistné na dôchodkové poistenie dopláca. Vymeriavací základ pripadajúci na jeden deň sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nadol.
• Ak nebol adresát písomnosti, ktorá sa má doručiť do vlastných rúk, zastihnutý, hoci sa v mieste doručenia zdržiava, doručovateľ ho vhodným spôsobom upovedomí, že písomnosť príde znovu doručiť v určený deň a hodinu. Ak nový pokus o doručenie zostane bezvýsledný, doručovateľ uloží písomnosť na pošte a adresáta o tom vhodným spôsobom upovedomí. Ak si adresát nevyzdvihne písomnosť počas uloženia na pošte, deň vrátenia nedoručenej písomnosti organizačnej zložke Sociálnej poisťovne sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel. V prípade, že si adresát vyhradí doručovanie zásielok do poštového priečinka, pošta adresátovi oznámi príchod zásielky, možnosť prevzatia a odbernú lehotu na predpísanom tlačive, ktoré vloží do poštového priečinka. Ak si adresát na základe dohody preberá zásielky na pošte a nemá pridelený poštový priečinok, pošta tieto zásielky neoznamuje. V obidvoch prípadoch sa dátum príchodu zásielky považuje za dátum uloženia. Ak si adresát nevyzdvihne zásielku počas odbernej lehoty, deň vrátenia nedoručenej zásielky organizačnej zložke Sociálnej poisťovne sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.
• Sociálna poisťovňa pridelí identifikačné číslo právneho vzťahu zamestnanca, ktorý je k 1. januáru 2021 v právnom vzťahu k zamestnávateľovi a zamestnávateľ z tohto dôvodu prihlásil zamestnanca pred 1. januárom 2021 do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia, a sprístupní ho zamestnávateľovi do 31. januára 2021.
K
Návrh na rozšírenie podpory v nezamestnanosti
4. 2. 2010
Dnes má byť predložený ďalší poslanecký návrh k vládnej novele zákona o službách zamestnanosti. Nárok na podporu v nezamestnanosti by podľa návrhu mali po novom získať tí ľudia, ktorí boli poistení dva z posledných troch rokov.
Dôvodom predloženia návrhu je skutočnosť, že v súčasnosti je na Slovensku veľa občanov, ktorým nárok na podporu v nezamestnanosti vôbec nevzniká, lebo nespĺňajú podmienku poistenia v nezamestnanosti v minimálne troch z posledných štyroch rokov.
V prípade schválenia tohto návrhu by nárok na podporu v nezamestnanosti získalo ročne až o 50 tisíc Slovákov viac ako doteraz. Novela zákona o službách zamestnanosti by mala nadobudnúť účinnosť od 1. marca tohto roku.
Slovenské firmy sa presúvajú do daňových rajov
4. 2. 2010
Záujem slovenských firiem o presun svojich sídiel do daňových rajov v minulom roku prudko vzrástol. Počet vlastníkov slovenských firiem, ktorí pochádzajú z destinácií považovaných za daňové raje, sa podľa analýzy Českej kapitálovej informačnej agentúry (ČEKIA) v minulom roku zvýšil o 27 % (vyše 2 440).
Predstavuje to 1,56 % zo 157 000 firiem pôsobiacich na Slovensku. K najatraktívnejším daňovým rajom patria Holandsko, Cyprus, Luxembursko a najväčší relatívny prírastok vlani zaznamenali Seychellské ostrovy či Lichtenštajnsko. K uvedeným záverom ČEKIA dospela na základe analýzy údajov z obchodného registra.
Záujem o tieto presuny všeobecne súvisí s globálnou hospodárskou krízou a obavami zo zvyšovania daní.
Podľa analytičky spoločnosti ČEKIA mediálny tlak vlád krajín Európskej únie a USA bojovať s daňovými rajmi paradoxne spôsobil, že množstvo podnikateľov si začalo uvedomovať výhody daňovo a podnikateľsky prívetivejších destinácií, či už z pohľadu skrytia vlastníctva alebo daňovej optimalizácie.
Českí kamionisti mieria tankovať k nám
2. 2. 2010
Donedávna slovenskí vodiči pri tankovaní na niektorej z českých púmp ušetrili štyridsať až osemdesiat centov na jednom litri. Karta sa obracia. Po poklese spotrebnej dane vyjde nafta na Slovensku približne o 13 centov (viac ako tri české koruny) lacnejšie.
Českí dopravcovia, ktorí do svojich kamiónov tankujú stovky litrov naraz, majú jasno. Výhoda lacnejšej nafty z ČR končí a pri tranzite Slovenskom si podľa hovorcu ČESMADU Bohemia natankuje každý.
Potvrdzujú to aj skúsenosti nemeckej firmy DKV, ktorej kreditnými kartami možno platiť pohonné hmoty na 36 tisícoch púmp v Európe. S výrazným nárastom presunu tankovania mimo hraníc Česka počíta aj výkonný riaditeľ českého zastúpenia DKV. Pre kamióny doteraz nebol problém kupovať naftu v lacnejšom Španielsku, Luxembursku, Poľsku či Rakúsku. Teraz je na rade Slovensko. Dopravcovia jednoducho prispôsobujú svoje trasy Európou cenám nafty.
Česko zostáva cenovo výhodnejšie v prípade benzínu, u ktorého sa na Slovensku spotrebná daň zatiaľ neznižuje. Natural 95 stojí u nás momentálne v prepočte 30,31 koruny (1,01 €) a očakáva sa jeho ďalšie mierne zlacnenie.
Spotrebná daň z nafty je oddnes nižšia
1. 2. 2010
Novelu zákona o spotrebnej dani z minerálnych olejov parlament prerokoval a schválil v zrýchlenom režime v polovici januára. Hlavným dôvodom zníženia tejto dane bola kompenzácia dopadu zavedenia nového mýtneho systému na ceny v SR. V dôsledku tohto kroku dôjde k výpadku príjmov štátneho rozpočtu vo výške 60 až 102 miliónov eur v tomto roku, 70 až 117 miliónov eur v roku 2011 a 85 až 132 miliónov eur v roku 2012.
Výpadky by sa mali vykryť zrušením dvoch ministerstiev od 1. júla tohto roka a zvýšením spotreby nafty autodopravcami aj z okolitých štátov. Nafta by po znížení spotrebnej dane mala byť lacnejšia ako v Českej republike či v Maďarsku a jej cena by sa mala dostať na úroveň cien v Rakúsku.