Zmeny zákona o sociálnom poistení novelou zákona č. 317/2018 Z. z.
7. 1. 2021
Od 1. 1. 2021 prinieslo zmenu niektorých ustanovení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení až 5 noviel. Zákonom č. 317/2018 Z. z. sa mení viacero ustanovení. Aj keď ide o novelu z roku 2018, zmeny nadobudli účinnosť 1. 1. 2021.
• Do charakteristiky zamestnanca na účely nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti je, ak tento zákon neustanovuje inak, radená i fyzická osoba v právnom vzťahu, ktorý jej zakladá právo na pravidelný mesačný príjem, okrem zákonom vymedzených osôb aj fyzická osoba v právnom vzťahu na základe dohody o vykonaní práce alebo dohody o pracovnej činnosti, ktorá má priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok, výsluhový dôchodok a dovŕšila dôchodkový vek alebo invalidný výsluhový dôchodok.
• Pod pojem iný poistenec, ktorý prevzal dieťa do starostlivosti, je možné zahrnúť otca dieťaťa, ak matka dieťaťa zomrela, otca dieťaťa, ak sa podľa lekárskeho posudku matka o dieťa nemôže starať alebo nesmie starať pre svoj nepriaznivý zdravotný stav, ktorý trvá najmenej jeden mesiac, a matka nepoberá materské alebo rodičovský príspevok, s výnimkou, keď dieťa bolo zverené matke rozhodnutím súdu, manžela matky dieťaťa, ak sa matka podľa lekárskeho posudku o dieťa nemôže starať alebo nesmie starať pre svoj nepriaznivý zdravotný stav, ktorý trvá najmenej jeden mesiac, a matka nepoberá materské alebo rodičovský príspevok, otca dieťaťa po dohode s matkou dieťaťa, najskôr po uplynutí šiestich týždňov odo dňa pôrodu, a matka nepoberá materské na to isté dieťa alebo rodičovský príspevok, manželku otca dieťaťa, ak sa stará o dieťa, ktorého matka zomrela, alebo fyzickú osobu, ak sa stará o dieťa na základe rozhodnutia príslušného orgánu.
• Pravdepodobný denný vymeriavací základ zamestnanca a povinne nemocensky poistenej samostatne zárobkovo činnej osoby (ďalej SZČO), ktorí nemali v rozhodujúcom období vymeriavací základ na platenie poistného na nemocenské poistenie z dôvodu dočasnej pracovnej neschopnosti, poberania materského, prerušenia povinného nemocenského poistenia zamestnanca z dôvodu čerpania rodičovskej dovolenky alebo z dôvodu prerušenia povinného nemocenského poistenia SZČO, ktorá má nárok na rodičovský príspevok, je jedna tridsatina vymeriavacieho základu, z ktorého by sa platilo poistné na nemocenské poistenie za kalendárny mesiac, v ktorom vznikol dôvod na poskytnutie nemocenskej dávky. Pravdepodobný denný vymeriavací základ na určenie sumy materského, na ktoré vznikne ďalší nárok poistencovi, ktorý po vzniku predchádzajúceho nároku na materské získal obdobie nemocenského poistenia len z dôvodu poberania materského nesmie byť nižší ako najvyšší z denných vymeriavacích základov alebo pravdepodobných denných vymeriavacích základov, z ktorých boli určené sumy predchádzajúcich materských z toho istého nemocenského poistenia.
• Vymeriavací základ za obdobie uvedené v § 142 ods. 3 zákona č. 461/2003 Z. z. v platnom znení je mesačne najmenej vo výške 50 % jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa poistné na dôchodkové poistenie dopláca, a mesačne najviac v sume maximálneho vymeriavacieho základu na platenie poistného na dôchodkové poistenie dobrovoľne dôchodkovo poistenou osobou platného v kalendárnom roku, za ktorý sa poistné na dôchodkové poistenie dopláca. Tento vymeriavací základ sa upraví podľa počtu dní, za ktoré sa poistné na dôchodkové poistenie dopláca. Vymeriavací základ pripadajúci na jeden deň sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nadol.
• Ak nebol adresát písomnosti, ktorá sa má doručiť do vlastných rúk, zastihnutý, hoci sa v mieste doručenia zdržiava, doručovateľ ho vhodným spôsobom upovedomí, že písomnosť príde znovu doručiť v určený deň a hodinu. Ak nový pokus o doručenie zostane bezvýsledný, doručovateľ uloží písomnosť na pošte a adresáta o tom vhodným spôsobom upovedomí. Ak si adresát nevyzdvihne písomnosť počas uloženia na pošte, deň vrátenia nedoručenej písomnosti organizačnej zložke Sociálnej poisťovne sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel. V prípade, že si adresát vyhradí doručovanie zásielok do poštového priečinka, pošta adresátovi oznámi príchod zásielky, možnosť prevzatia a odbernú lehotu na predpísanom tlačive, ktoré vloží do poštového priečinka. Ak si adresát na základe dohody preberá zásielky na pošte a nemá pridelený poštový priečinok, pošta tieto zásielky neoznamuje. V obidvoch prípadoch sa dátum príchodu zásielky považuje za dátum uloženia. Ak si adresát nevyzdvihne zásielku počas odbernej lehoty, deň vrátenia nedoručenej zásielky organizačnej zložke Sociálnej poisťovne sa považuje za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.
• Sociálna poisťovňa pridelí identifikačné číslo právneho vzťahu zamestnanca, ktorý je k 1. januáru 2021 v právnom vzťahu k zamestnávateľovi a zamestnávateľ z tohto dôvodu prihlásil zamestnanca pred 1. januárom 2021 do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia, a sprístupní ho zamestnávateľovi do 31. januára 2021.
K
Alfou a omegou dobrého imidžu firmy je stále jednotlivec
2. 2. 2009
Cesta k zákazníkom a obchodným partnerom a vytváranie imidžu firmy vedie stále cez zamestnancov. Stotožnenie zamestnancov s filozofiou firmy, pre ktorú pracujú, s jej cieľmi a postupmi, to ako dobre poznajú vlastnú spoločnosť, jej kultúru a poslanie, to všetko prenášajú vo svojej komunikácii.
Napriek tímovej práci je stále základným článkom dobrého imidžu
firmy jednotlivec. Preto sa oplatí vklad do hodnôt, osobnosti a vzdelávania
svojich zamestnancov. Zlepší sa jednak vystupovanie navonok - voči klientom a
jednak vo vnútri spoločnosti - voči kolegom.
Štát bude podporovať zamestnanosť
30. 1. 2009
Peniaze, ktoré majú ušetriť štátne úrady, sa presunú na podporu zamestnanosti. Konkrétne na podporu mobility, na zakladanie sociálnych podnikov, na odvodové úľavy a na dotácie na novovytvorené pracovné miesta.
Cieľom týchto opatrení je pomôcť firmám, aby nepodľahli panike a nepristupovali
okamžite k prepúšťaniu zamestnancov. Má sa vytvoriť prostredie, v ktorom si nájde prácu každý, kto o ňu
bude stáť.
Rada pre hospodársku krízu navrhla:
- zjednodušenie spôsobu vytvárania sociálnych podnikov
- ročný príspevok 3 624 eur na každé nové vytvorené pracovné
miesto (s podmienkou, že firma posledných 12 mesiacov poctivo platila dane a
odvody a má zaujímavý výrobný program)
- príspevok 5 975 eur pri založení živnosti (pre ľudí, ktorí
sa vrátili zo zahraničia alebo sú tri mesiace nezamestnaní)
- platenie odvodov počas dvoch rokov pri založení živnosti
- príspevok cca 80
eur na cestovanie za prácou do vzdialenosti 50 - 60 km
- podpora sezónnych prác v poľnohospodárstve
- úľavy na odvoch vo firmách, ktoré z dôvodu krízy dávajú
zamestnancom v týždni jeden alebo dva dni voľna so 60-percentnou kompenzáciou
mzdy
- aby novinári nešírili paniku.
Aby dotácie neboli zneužívané, štát by mal zverejňovať mená
prijímateľov dotácií a zabrániť klientelizmu pri zakladaní sociálnych podnikov.
Európska komisia chce pomôcť bojovať proti podvodom s DPH
30. 1. 2009
Návrh Komisie na zmenu DPH smernice 2006/112/EC má umožniť zjednodušenie, zmodernizovanie a harmonizovanie pravidiel účtovania DPH.
Pre
firmy znamená nižšie náklady a členským krajinám umožní bojovať proti podvodom
s DPH. Cieľom návrhu je podporiť elektronické účtovanie, zredukovať náklady,
podporiť malé a stredné podniky. Náklady firiem by sa do konca roku 2012 mali
zredukovať o 25 %.
Zmeny smernice na podporu malých a stredných podnikov
zahŕňajú aj zjednodušenie účtovania súm do výšky 200 eur. Členské štáty budú
môcť predstaviť hotovostnú účtovnícku schému,
na základe ktorej budú podniky
musieť platiť DPH, až po tom, čo im zákazníci faktúry zaplatia.
Deklarácie o DPH sa budú od roku 2010 vydávať mesačne. To
zabezpečí, že podvodníci nebudú môcť faktúry zahŕňať dodatočne. Rovnocenne budú podľa nových pravidiel
posudzované elektronické aj papierové faktúry, čo by mohlo viesť k
100-percentnému využívaniu elektronického účtovníctva. Tým by sa v rámci celej
EÚ mohli ušetriť miliardy eur.
Na krízu musí reagovať každý
29. 1. 2009
V kríze sú nevyhnutné reakcie všetkých. Vlády, manažérov aj zamestnancov. Čo sa od koho očakáva?
Vláda by mala stimulovať zamestnanosť a dopyt. Zamestnanosti by
osožili nižšie pracovné náklady a čiastočné úväzky. Na nižšie dane z príjmov by
mali zabudnúť zamestnanci aj podnikatelia. Prehodnotiť treba dnešné sociálne
odvody, ktorými trestáme menej kvalifikovaných zamestnancov. Dopytu môže pomôcť
napríklad dočasné zníženie DPH, odmeny za šrotovanie starých neekologických
áut, rýchlejšie odpisy investícií, štátne záruky na úvery a vládne objednávky.
Vlastníci a
manažéri budú musieť na recesiu a klesanie dopytu odpovedať šetrením a
reštrukturalizáciou. Kríza podniky nepostihne rovnako, pritvrdí sa konkurencia
a overia dlhodobé väzby a schopnosti.
Zamestnanci si
budú musieť nanovo zrátať, či sa vedia zamestnať sami, či ich zamestná nejaká
vláda, alebo ich zamestná človek s nápadom a organizačnými schopnosťami. Pekne
sa nám vracajú prastaré slová - lojalita, kvalita, samostatnosť a disciplína.