Zmeny v platoch a dovolenkách vojakov
12. 12. 2024
Vojak za štvrtý rok trvania štátnej služby dostane zvýšenie platu o päť percent. Novela upravuje aj spôsob vyplácania aktivačného príspevku. Vojaci v prípade nasadenia mimo Slovenska dostanú o desať dní dovolenky viac. Zvýši sa im aj hodnostný plat a zmení sa spôsob vyplácania príspevkov. Po novom bude armáda môcť strážiť dôležité objekty a pri ich ochrane použiť donucovacie prostriedky.
Vyplýva to z vládnej novely zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov, ktorú schválila Národná rada (NR) SR. Vojakovi bude podľa zmeny zákona patriť za každý rok trvania štátnej služby od jedného roka do troch rokov, od piatich do desiatich rokov, od 16 do 25 rokov a od 38 rokov zvýšenie hodnostného platu o jedno percento vrátane zvýšenia funkčnej tarify. Vojak za štvrtý rok trvania štátnej služby dostane zvýšenie platu o päť percent. Za každý rok trvania štátnej služby od 11 rokov do 15 rokov a od 26 rokov do 37 rokov sa vojakom zvýši plat o dve percentá, vyplýva z novely zákona.
Materiál upravuje aj spôsob vyplácania aktivačného príspevku tak, aby motivoval ľudí na vstup do štátnej služby profesionálneho vojaka. Vyplácať sa bude vcelku a na začiatku služobnej kariéry vojaka. Vojaci v prípravnej štátnej službe k minimálnej mzde dostanú aj stabilizačný príspevok. Jeho suma sa bude vzhľadom na lokalitu rôzniť. Vojakom sa zvýši nárok dodatkovej dovolenky na desať služobných dní po skončení ich vyslania mimo Slovenska a rozšíri sa okruh profesionálnych vojakov, ktorým možno poskytnúť preventívnu rehabilitáciu. Má ísť o vojakov v dočasnej štátnej službe, ktorí dosiahnu najmenej 45 rokov.
Zaviesť by sa mohol nový druh odmeny, ktorý má podporovať individuálne vzdelávanie vojakov v cudzích jazykoch. Má sa takisto odstrániť mechanizmus dorovnávania platu vojaka prvého stupňa na úroveň minimálnej mzdy. Zároveň sa má doplniť možnosť vymenovať do vojenskej hodnosti čatár alebo poručík alebo povýšiť profesionálneho vojaka, ktorý je vyčlenený na plnenie úloh vyplývajúcich zo zastupovania Slovenska v medzinárodnej organizácii na území SR. Ministerstvo chce taktiež znížiť administratívne zaťaženie služobného úradu a občanov žiadajúcich o prijatie do štátnej služby.
Poslanci prijali aj pozmeňujúci návrh, vďaka ktorému bude armáda môcť chrániť aj objekty osobitnej dôležitosti. Pri ich chránení budú môcť použiť aj donucovacie prostriedky či zakázať vstup na určité miesto.
Z novej legislatívy ďalej vyplýva, že bude so súhlasom ministra obrany možné v odôvodnených prípadoch do štátnej služby prijať aj človeka, ktorý nespĺňa podmienky. Profesionálny vojak, ktorý v boji utrpel zranenia, by na návrh služobného úradu a po jeho súhlase mohol so súhlasom ministra zostať v štátnej službe napriek tomu, že stratil zdravotnú spôsobilosť. Podmienkou je, aby zdravie mu umožňovalo vykonávať určité funkcie.
Schválenú novelu zákona musí ešte podpísať prezident SR Peter Pellegrini. Do platnosti by mala vstúpiť prvého januára okrem časti, ktorá začne platiť od roku 2026.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Zmeny zákona o DPH
11. 1. 2022
Zákon o DPH priniesol od 1. 1. 2022 viacero zmien, ktoré sa týkajú registrácie, osobitného spôsobu úhrady DPH, ale i zmeny v súvislosti so zákonom o zálohovaní jednorazových plastových obalov na nápoje.
Pri registrácii osoby už daňový úrad nevydáva osvedčenie o registrácii, tzv. registračnú kartičku. Nahradilo ho vydanie rozhodnutia o registrácii. Osvedčenia o registrácii vydané do 31. 12. 2021 majú subjekty povinnosť odovzdať pri zrušení registrácie do 10 dní.
Na zákon o DPH vplývajú zmeny niektorých ustanovení v zákone o zálohovaní jednorazových plastových obalov na nápoje. Pri dodaní nápoja v takom obale, ktorým je napr. PET fľaša alebo plechovka, sa do základu dane nezahŕňa záloh za jednorazový obal. Dodanie nápoja v zálohovom obale predstavuje jedno plnenie, pričom nápoj plní ekonomickou podstatou transakcie. Obal nie je predmetom dane.
Ak je členským štátom spotreby Slovenská republika, potom osoba, ktorá uplatňuje osobitnú úpravu je povinná podať daňovému úradu osobitné tlačivo, že nepodala daňové priznanie, neuviedla daň alebo daň mala byť vyššia, ako uvedená v podanom daňovom priznaní (aj v podanom konečnom daňovom priznaní), a to v prípade, ak uplynuli viac ako 3 roky.
Po novom sa upravuje postup po úhrade protihodnoty potom, ako dodávateľ vykonal opravu základu dane z dôvodu nevymožiteľnej pohľadávky. Pri oprave opravenej odpočítanej dane platiteľ zohľadní pomerné odpočítanie dane, čiže koeficient a vykonané úpravy odpočítanej dane. Ak platiteľ opravil odpočítanú daň z dôvodu, že za dodanie nezaplatil, zohľadní aj povinné úpravy odpočítanej.
K
Osobitný spôsob úhrady DPH
11. 1. 2022
Odberateľ má právo využiť osobitný spôsob úhrady dane z pridanej hodnoty, ale nie je to jeho povinnosťou.
Odberateľ môže využiť inštitút rozdelenej platby, tzv. split payment. Uvedený inštitút je upravený ustanovením § 69c ods. 1 zákona o DPH. Daň zaplatí na osobný účet daňovníka, ak v čase vzniku daňovej povinnosti vedel alebo na základe dostatočných dôvodov mal alebo mohol vedieť, že daň nebude zaplatená. Uplatnenie osobitného spôsobu úhrady dane je možné len pred prevzatím rozhodnutia o ručení za daň. V praxi to znamená, že sumu za dodaný tovar alebo služby odberateľ rozdelí tak, že základe dane uhradí dodávateľovi a hodnotu DPH uhradí na dodávateľov osobný účet na daňovom úrade. Osobitný spôsob úhrady dane má odberateľ právo využiť, nie je to jeho povinnosť. Odberateľ by mal rozdeliť fakturovanú sumu najmä vtedy, ak predpokladá, že mu hrozí ručenie za daň a DPH bude musieť uhradiť dvakrát, a to raz dodávateľovi a raz daňovému úradu na základe rozhodnutia.
K
Ručenie za DPH
10. 1. 2022
Odberateľ ručí za daň z pridanej hodnoty, ktorú dodávateľ daňovému úradu nezaplatil, ak odberateľ vedel alebo mohol vedieť, že daň nebude dodávateľom zaplatená.
Do 1. 1. 2022 sa inštitút ručenia za daň uplatnil za predpokladu splnenia dvoch podmienok, a to že hodnota na faktúre nemá ekonomické opodstatnenie alebo že odberateľ bol štatutárom dodávateľa. S účinnosťou od 1. 1. 2022 sa do zákona o DPH doplnila tretia podmienka, a to protihodnota za plnenie bola zaplatená na iný bankový účet, ako zverejnil dodávateľ. Oznamovanie bankových účtov používaných na podnikanie, ktoré je predmetom DPH bolo spustené 15. novembra 2021. Finančné riaditeľstvo zverejní na svojom webe zoznam bankových účtov, ktoré boli daňovými subjektami oznámené. Riziko ručenia za daň nezaplatenú dodávateľom bude plynúť aj v tom prípade, ak účet dodávateľa, na ktorý bola úhrada za dodaný tovar alebo služby poukázaná, nebude zverejnený v zozname bankových účtov. Ak sa budú podnikatelia chcieť vyhnúť ručeniu za daň nezodpovedných dodávateľov, pribudne im nová povinnosť, a to overovanie bankových účtov dodávateľov pred úhradou protihodnoty v tomto zozname. Povinnosť ručenia za daň vyplýva odberateľovi až doručením rozhodnutia.
K
Obojsmerná elektronická komunikácia
10. 1. 2022
Od 1. 1. 2018 bola povinnosť elektronickej komunikácie rozšírená na všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri a počas roka 2018 aj na fyzické osoby – podnikateľov. Elektronicky komunikovali aj ich zástupcovia pri správe daní, ku ktorým patria daňoví poradcovia a advokáti. Daňové subjekty komunikovali elektronicky už dlhšiu dobu, ale Finančná správa doručovala úradné dokumenty v listinnej podobe prostredníctvom Slovenskej pošty, Jedinou výnimkou bola oblasť správy spotrebných daní.
V súlade so zákonom o e-Governmente je Finančná správa povinná doručiť rozhodnutie alebo iný dokument do elektronickej schránky subjektu v prípade, ak je schránka aktivovaná. Elektronické schránky právnických osôb sa aktivujú súčasne s ich zriadením, zatiaľ čo schránky fyzických osôb budú aktivované až na základe ich žiadosti. V prípade, ak subjekt nemá aktivovanú elektronickú schránku na doručovanie, Finančná správa mu doručí neelektronický rovnopis dokumentu v papierovej forme vrátane príloh a s rovnakými právnymi účinkami prostredníctvom Slovenskej pošty. Ide o službu Ústredného portálu verejnej správy, ktorá sa nazýva Centrálne úradné doručovanie. Pri elektronickom doručovaní dokumentov sa uplatní fikcia doručenia. Potvrdením notifikácie o doručení alebo uplynutím úložnej lehoty, ktorá je v dĺžke15 dní, sa bude dokument považovať za doručený.
K