Zmeny daní pri konsolidácii verejných financií
21. 10. 2024
Mení a dopĺňa sa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Cieľom zákona je na jednej strane vytvorenie predpokladov pre konsolidáciu verejných financií a na druhej strane podpora malých firiem a živnostníkov.
Pokiaľ ide o úpravy v oblasti dane z pridanej hodnoty dochádza k zvýšeniu základnej sadzby dane, pričom sa zároveň dochádza k zvýšeniu aktuálne uplatňovanej zníženej sadzby dane z 10 % na 19 % zo základu dane, ako aj zachovanie zníženej sadzby dane vo výške 5 % zo základu dane, za súčasnej úpravy zoznamu tovarov a služieb podliehajúcich týmto zníženým sadzbám dane.
Cieľom novely zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve je zmena spôsobu financovania materských škôl, kedy presunom kompetencií pri materských školách z originálnych kompetencií na prenesený výkon štátnej správy sa zníži percento podielových daní poukazovaných obciam. Ďalším vplyvom na výšku podielu dane z príjmov fyzických osôb, obcí a vyšších územných celkov je premietnutie konsolidačných opatrení vo vzťahu k DPFO, kedy predpokladaný vyšší výnos tejto dane bude smerovaný do štátneho rozpočtu na zníženie schodku rozpočtu verejnej správy. Uvedené dopady si vyžiadali úpravu podielu územných samospráv na výnose DPFO, pričom suma podielu obcí a vyšších územných celkov vyplývajúca z doterajších prognóz zostáva zachovaná, to znamená, že percento podielu na DPFO sa znižuje len vo výške objemu konsolidačných opatrení prijímaných za účelom konsolidácie verejných financií.
K
Sociálna poisťovňa už priznáva aj preddavok na dôchodok
5. 6. 2019
Podľa najnovších pravidiel stanovených Sociálnou poisťovňou môže poisťovňa priznať poistencovi preddavok na dôchodok bez toho, že by oň požiadal. Stačí, aby si poistenec uplatnil nárok na niektorú z dôchodkových dávok.
To spraví prostredníctvom písomnej žiadosti a predložením potrebných dokladov. Následne už len musí počkať na rozhodnutie o žiadosti (zväčša trvá 60 dní, no v komplikovaných prípadoch sa môže predĺžiť o ďalších 60 dní, o čom ale bude žiadateľ upovedomený). Po skompletizovaní všetkých podkladov poisťovňa stanoví konečnú sumu dôchodku a poberateľovi zašle písomné rozhodnutie o definitívnom priznaní dôchodku. V prípade, že sa vyskytne rozdiel medzi preddavkom a skutočnou výškou dôchodku, poisťovňa ho doplatí spätne a bez výzvy či iných krokov, ktoré by musel žiadateľ podniknúť.
Danko vyzval podnikateľov na vyplácanie odmien formou 13. platu
3. 6. 2019
Vyplácanie odmien formou zvýhodneného 13. platu ušetrí financie podnikateľom, ale aj štátnej správe. Uviedol to v utorok na tlačovej konferencii predseda Národnej rady (NR) SR a SNS Andrej Danko s tým, že sa bude snažiť o to, aby tento nástroj využívali aj jednotlivé ministerstvá.
Danko upozornil, že na využitie tohto inštitútu zostáva posledný týždeň. Vyzval podnikateľov, aby na vyplácanie odmien použili práve túto formu 13. platu. „Ja som v šoku, že zamestnávatelia nevedia, že to môžu použiť," poznamenal. Veľkí podnikatelia 13. a 14. plat podľa Danka realizovali pomocou svojej kreativity, postupne však prechádzajú na vyplácanie v júni a decembri. „Táto systematizácia im ušetrí na každom zamestnancovi takmer 200 eur," dodal. Podľa neho sa musí vzorovo správať aj štát. "Je tu obrovská možnosť úspory v štátnej správe," vyhlásil. Zdôraznil, že by sa to mohlo dotknúť 100 000 zamestnancov v štátnej správe. V stredu (29. 5.) chce poprosiť predsedu vlády Petra Pellegriniho (Smer-SD), aby jednotliví ministri na rezortoch použili tento nástroj. Touto formou jednotlivé ministerstvá podľa Danka ušetria, pretože odmeny sa vyplácajú aj tak. Na ministerstvách je podľa neho možné ušetriť takmer 1,5 milióna eur.
Ministerstvo navrhuje zvýšiť príspevok na opatrovanie a osobnú asistenciu
31. 5. 2019
Výška príspevku na poskytovanie služby v zariadeniach je rozdielna. Príspevok na poskytovanie sociálnych služieb dôchodcom, ako aj ľuďom odkázaným na pomoc sa má od budúceho roka zvýšiť. Taktiež má stúpnuť príspevok na osobnú asistenciu a opatrovanie od 1. júla tohto roka. Vyplýva to z návrhu nariadení z dielne rezortu práce, ktorými sa bude v stredu (29. 5.) zaoberať vláda. Výška príspevku na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach je rozdielna pre jednotlivé stupne odkázanosti.
Príspevok pri poskytovaní pobytovej formy sociálnej služby v zariadeniach má dosiahnuť od 104 eur v prípade druhého stupňa odkázanosti do 546 eur pre šiesty stupeň odkázanosti. Pri poskytovaní ambulantnej formy sociálnej služby príspevok pri druhom stupni odkázanosti je stanovený na 70 eur až po šiesty stupeň, pri ktorom má dosiahnuť 364 eur. "Úprava výšky finančného príspevku odráža zvýšenie nákladovosti sociálnych služieb v nadväznosti na spôsob jeho určenia a účelové určenie tohto finančného príspevku na spolufinancovanie ekonomicky oprávnených nákladov na mzdy a odvody zamestnancov poskytovateľa sociálnej služby v zariadení a potrebu zohľadnenia vývoja zvyšovania miezd zamestnancov v zariadeniach vzhľadom na vývoj minimálnej mzdy a jej výšky na rok 2019," zdôvodnil rezort práce. Vláda sa bude zaoberať aj nariadením rezortu práce, ktorým sa zvýši sadzba na jednu hodinu osobnej asistencie a výška peňažného príspevku na opatrovanie. Ministerstvo uviedlo, že týmto opatrením reaguje na prijaté programové vyhlásenie vlády, v ktorom sa kabinet zaviazal priaznivejšie upraviť podmienky pri peňažnom príspevku na opatrovanie a zvýšiť ho pre všetky skupiny poberateľov tak, aby sa do roku 2020 priblížil k výške čistej minimálnej mzdy. "Cieľom zvýšenia sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie a zvýšenia základných výšok peňažného príspevku na opatrovanie je zlepšiť podmienky pre osoby, ktoré poskytujú osobnú asistenciu alebo opatrujú fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá je odkázaná na pomoc inej osoby," uviedol rezort práce.
V prípade opatrovateľa jednej ťažko zdravotne postihnutej osoby má príspevok stúpnuť o 60,99 eura, v prípade viacerých opatrovaných ŤZP osôb má stúpnuť o 80,02 eura. V prípade opatrovateľov poberajúcich dôchodok má príspevok vzrásť o 30,47 eura a pri opatrovaní viacerých osôb o 39,98 eura. Zvýšením sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie o 0,36 eura prinesie zvýšenie peňažného príspevku na osobnú asistenciu v priemere mesačne približne 50,4 eura. Zvýšenie by sa malo v tomto roku pozitívne dotknúť priemerne 33.730 opatrovateľov mesačne a 22.650 opatrovateľov poberajúcich dôchodkovú dávku. "Predpokladáme, že zvýšenie sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie v roku 2019 ovplyvní výšku peňažného príspevku na osobnú asistenciu poskytovanú priemerne mesačne 10.380 osobám s ŤZP a pozitívne sa prejaví približne u 13.500 ľudí poskytujúcich osobnú asistenciu ľuďom s ťažkým zdravotným postihnutím," vyčíslilo ministerstvo práce.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Odmeňovanie zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
29. 5. 2019
Cieľom návrhu zákona, ktorý je v parlamente, je zvýšenie finančného ocenenia všetkých kategórií pedagogických a odborných zamestnancov s osobitným dôrazom na začínajúcich učiteľov.
Preto sa navrhuje adresné zvyšovanie platov učiteľov s kratšou praxou (t. j. na začiatku kariéry), a to zvýšením platových taríf pedagogických a odborných zamestnancov a úpravou zvyšovania platových taríf v závislosti od dĺžky praxe.
Platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov sa na základe návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov majú od 1. septembra 2019 zvýšiť o 9,5 %. Úpravou sa mení zvyšovanie platových taríf v závislosti od dĺžky praxe (o 0,25 % pre 1-8 rokov započítanej praxe, o 0,5 % od 9 do 40 rokov započítanej praxe). Ďalšou úpravou sa pri príplatku za riadenie, osobnom príplatku, príplatku za špecializované činnosti (triedny učiteľ, uvádzajúci zamestnanec) upravuje zvyšovanie platovej tarify z 24 % na 14 %. Pri navrhovanom zvyšovaní platových taríf sa tak zachováva absolútna výška uvedených príplatkov. Zvýšenie platových taríf sa odzrkadlí napr. vo zvýšení príplatku začínajúceho zamestnanca, príplatku uvádzajúceho učiteľa, príplatku za činnosť triedneho učiteľa a príplatku za prácu nadčas.
Navrhuje sa adresné zvyšovanie platov učiteľov VŠ a výskumných a vývojových zamestnancov s kratšou praxou (t. j. na začiatku kariéry). Zvyšovanie platových taríf sa navrhuje realizovať tak, aby zodpovedalo priemernému nárastu platových taríf pedagogických a odborných zamestnancov podľa dĺžky praxe. Rozostup medzi platovými tarifami učiteľov VŠ a výskumných a vývojových zamestnancov a platovými tarifami pedagogických a odborných zamestnancov zostanú na približne rovnakej úrovni.