Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Veci sa kazia

Hlavný rozdiel medzi človekom a strojom je v tom, že dobre namazaný stroj nerobí taký hluk.

Nezamestnaný otec piatich detí dá posledné peniaze jasnovidke, aby mu vyveštila, aká budúcnosť ho čaká. Jasnovidka začne: Ste otcom troch detí... Nie troch, piatich – opravuje ju zákazník. To si myslíte vy.

Manželská hádka po hodine ustane a rozhostí sa ticho. Do toho ticha manžel prehovorí: Som rád, že som ťa nakoniec presvedčil o tom, že mám pravdu. Aký koniec?! Ja len chytám druhý dych!

(Murphyho zrnká II)
Aj koniec má svoj čas - posledný večer

Krátke časové úseky, aj keď ich je veľký počet, sú nanič, pretože sa neustále začína od začiatku.

Transformovať krízu na rutinu sa dá tak, že krok za krokom zaznamenáme činnosť šéfa pri prekonávaní pôvodnej krízy a spracujeme ho do pracovného postupu.

Hlavným prínosom odborného pracovníka nie je produkcia hmotných vecí, ale generovanie nových myšlienok a odovzdávanie znalostí.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Otázky na rádio Jerevan

Milé slovo otvára dvere chatrčí dokorán. Čo otvára brány palácov? Klopanie plnou dlaňou.

Kto bol prvým podnikateľom? Boh, pretože tiež začínal z ničoho a napriek tomu, že je vševedúci, nevedel, do čoho ide a čo sa z toho vyvrbí. Námietka z daňového úradu: To nie je pravda, pretože: 1. Podnikanie je opakovaná činnosť s cieľom vytvoriť zisk. Nebolo dokázané, že by sa stvorenie opakovalo. Nie je dokázané, že by ku stvoreniu sveta došlo s cieľom vytvorenia zisku. 2. Dodnes sa nenašlo príslušné daňové priznanie. Najstaršie daňové priznanie podal akýsi Judáš Iškariotsky, kde priznal príjem 30 strieborných. Daň nezaplatil, lebo náklady prevýšili výnosy. Námietka voči námietke (Únia tiež podnikateľov): Ako vždy, daňový úrad nevie, o čom je reč. Akt stvorenia sa predsa pravidelne opakuje.

Čo je najúčinnejším nástrojom na likvidáciu konkurencie? Mätež jazykov pri stavbe Babylonskej veže.

(Myšlienky bez cla)

Zmeny daní pri konsolidácii verejných financií

21. 10. 2024 Mení a dopĺňa sa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Cieľom zákona je na jednej strane vytvorenie predpokladov pre konsolidáciu verejných financií a na druhej strane podpora malých firiem a živnostníkov.
Pokiaľ ide o úpravy v oblasti dane z pridanej hodnoty dochádza k zvýšeniu základnej sadzby dane, pričom sa zároveň dochádza k zvýšeniu aktuálne uplatňovanej zníženej sadzby dane z 10 % na 19 % zo základu dane, ako aj zachovanie zníženej sadzby dane vo výške 5 % zo základu dane, za súčasnej úpravy zoznamu tovarov a služieb podliehajúcich týmto zníženým sadzbám dane.
Cieľom novely zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve je zmena spôsobu financovania materských škôl, kedy presunom kompetencií pri materských školách z originálnych kompetencií na prenesený výkon štátnej správy sa zníži percento podielových daní poukazovaných obciam. Ďalším vplyvom na výšku podielu dane z príjmov fyzických osôb, obcí a vyšších územných celkov je premietnutie konsolidačných opatrení vo vzťahu k DPFO, kedy predpokladaný vyšší výnos tejto dane bude smerovaný do štátneho rozpočtu na zníženie schodku rozpočtu verejnej správy. Uvedené dopady si vyžiadali úpravu podielu územných samospráv na výnose DPFO, pričom suma podielu obcí a vyšších územných celkov vyplývajúca z doterajších prognóz zostáva zachovaná, to znamená, že percento podielu na DPFO sa znižuje len vo výške objemu konsolidačných opatrení prijímaných za účelom konsolidácie verejných financií.
K

Osobitná úprava, ktorú uplatňuje zdaniteľná osoba so sídlom alebo prevádzkarňou v SR a registračná povinnosť z iného dôvodu

27. 3. 2021 Podľa nového ustanovenia § 68b ods. 2 zákona o DPH od 1. 7. 2021 daňový úrad pridelí zdaniteľnej osobe usadenej v tuzemsku IČ DPH na účely uplatňovania osobitnej úpravy, ak táto osoba zatiaľ nie je registrovaná podľa § 4 zákona ako platiteľ dane.
Ak táto zdaniteľná osoba (ktorá nemá zatiaľ postavenie platiteľa dane) dosiahne obrat pre registráciu podľa § 4 zákona prípadne požiada o dobrovoľnú registráciu pre DPH, daňový úrad rozhodne o registrácii, avšak nepridelí jej nové IČ DPH, ale ako platiteľovi dane bude pridelené to isté IČ DPH ako jej bolo pridelené na účely uplatňovania osobitnej úpravy. Podobne platí, že ak zdaniteľná osoba usadená v SR registrovaná na účely uplatňovania osobitnej úpravy dosiahne resp. má dosiahnuť obrat z nadobudnutia tovaru z iného členského štátu 14 000 eur, musí podať žiadosť o registráciu podľa § 7 zákona. Daňový úrad rozhodne o registrácii, avšak nepridelí jej nové IČ DPH, ale pridelí na účely § 7 ods. 3 zákona to isté IČ DPH ako jej bolo pridelené na účely uplatňovania osobitnej úpravy. Rovnako daňový úrad pridelí rovnaké IČ DPH aj v prípade, ak sa zdaniteľná osoba, ktorej bolo pridelené IČ DPH podľa § 68b ods. 2 zákona, musí zaregistrovať pre DPH z dôvodov uvedených v § 7a zákona.
K

Nezamestnanosť na Slovensku je najvyššia za štyri roky

22. 3. 2021 Vo februári tohto roka dosiahla miera evidovanej nezamestnanosti úroveň 7,9 percenta. V porovnaní s januárom bol zaznamenaný nepatrný nárast o 0,09 percentuálneho bodu (p. b.). Informovalo o tom v piatok Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny .
Medziročne narástla februárová miera nezamestnanosti o 2,85 percentuálneho bodu. Počet uchádzačov o zamestnanie pripravených ihneď nastúpiť do práce dosiahol 216 495 osôb, čo je v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom nárast o 2614 osôb (o 1,22 percenta).
Ústredie zhodnotilo, že aj vo februári tak ostala situácia na trhu práce stabilná, a to napriek protipandemickým opatreniam.
Miera nezamestnanosti vypočítaná z celkového počtu uchádzačov o zamestnanie bola vo februári na úrovni 8,55 percenta. Medzimesačne vzrástla o 0,05 p. b.
Úrady práce evidovali celkovo 234 288 ľudí bez práce, čo je o 1449 osôb viac ako v januári 2021. Podľa doby evidencie je až 86 826 uchádzačov evidovaných viac ako 12 mesiacov, čo predstavuje viac ako tretinu z celkového počtu nezamestnaných.
Prácu si vo februári našlo 10 335 nezamestnaných. Najviac ľudí si našlo prácu v oblasti priemyselnej výroby, v administratívnych službách, vo veľkoobchode a maloobchode.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Pandémia nezastavila rast miezd. V priemere prekročili 1100 eur

9. 3. 2021 Mzdy si udržali rast v poslednom štvrťroku aj za celý rok 2020. Priemerná mzda na Slovensku na ročnej úrovni prekročila 1100 eur za mesiac. Informoval o tom štatistický úrad. Priemerná mzda zamestnanca si v roku 2020 napriek epidémii nového koronavírusu udržala rast, iba zmiernila jeho tempo o polovicu na 3,8 percenta a dosiahla hodnotu 1133 eur.
​V poslednom štvrťroku bola medziročná dynamika rastu priemerného zárobku 5,8 percenta. Na sklonku roka prvýkrát priemerné mzdy prekročili hranicu 1000 eur vo všetkých ôsmich krajoch.
Priemerná nominálna mesačná mzda zamestnanca v hospodárstve dosiahla vo 4. štvrťroku minulého roka 1245 eur, medziročne bola vyššia o 5,8 percenta.
Napriek tomu, že rok 2020 poznamenala kríza spojená s ochorením COVID-19, dosah tlmiacich opatrení na výkon ekonomiky ovplyvnil rast miezd na celoslovenskej úrovni menej, ako sa očakávalo.
Priemerné mzdy síce zaznamenali medziročný pokles v druhom štvrťroku 2020 o 1,2 percenta, v treťom a štvrtom štvrťroku sa vrátili k rastúcemu trendu.
Po zohľadnení miery inflácie reálna mzda vo 4. štvrťroku 2020 vzrástla o 4,2 percenta. Sezónne očistená priemerná mzda sa oproti tretiemu štvrťroku 2020 zvýšila o 1,9 percenta.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Znížená sadzba dane u mikrodaňovníka

5. 3. 2021 V nadväznosti na zjednodušenie výpočtu základu dane pre malé a stredné podniky sa za účelom podpory rozvoja malých daňovníkov v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov zaviedol pojem „mikrodaňovník“. V roku 2021 bude prvýkrát možné získať postavenie mikrodaňovníka
Do účinnosti citovaného zákona sa pre účely postavenia mikrodaňovníka fyzickej aj právnickej osoby zohľadňovala celková výška príjmov (výnosov), t. j. do tejto sumy sa spočítavali všetky príjmy (výnosy), vrátane príjmov, ktoré sú vylúčené z predmetu dane alebo príjmy oslobodené od dane. Maximálna hranica zdaniteľných príjmov bola stanovená podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej aj „zákon o DPH“). Do tejto skupiny patria daňovníci, ktorých príjmy (výnosy) nepresiahnu sumu rovnakú ako je suma obratu pre povinnosť registrácie podľa zákona o DPH. Neznamená to ale, že mikrodaňovníkom musí byť neplatiteľ DPH. Pôvodné znenie ZDP platné od 1. 1. 2020 umožňovalo uplatniť zníženú sadzbu dane: - fyzickej osoby 15 % zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) zníženého o daňovú stratu pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie príjmy (výnosy) podľa § 6 ods. 1 a 2 neprevyšujúce sumu 100 000 eur a zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) zníženého o daňovú stratu pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie príjmy (výnosy) podľa § 6 ods. 1 a 2 prevyšujúce sumu 100 000 eur a - právnickej osoby 15 % sadzbu dane zo základu dane zníženého o daňovú stratu pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie príjmy (výnosy) neprevyšujúce sumu 100 000 eur. Od roku 2021 sa spresnilo, že do výšky príjmov (výnosov) pre posudzovanie podmienky pre naplnenie inštitútu mikrodaňovníka sa budú započítavať iba zdaniteľné príjmy. Do hranice 49 790 eur sa tak napríklad nebudú započítavať príjmy, ktoré nie sú predmetom dane a príjmy oslobodené od dane (napr. aj oslobodené príspevky poskytované v súvislosti s pandémiou covid-19). Ak daňovník presiahne za zdaňovacie obdobie hranicu zdaniteľných príjmov (výnosov) 49 790 eur, nebude za toto zdaňovacie obdobie považovaný za mikrodaňovníka.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Lesana
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner