Zápočet daňovej licencie na daňovú povinnosť
20. 2. 2024
Daňovník, ktorý zaplatil minimálnu daň, má možnosť započítať kladný rozdiel medzi minimálnou daňou a skutočnou daňovou povinnosťou vypočítanou v daňovom priznaní v troch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích obdobiach nasledujúcich po zdaňovacom období, za ktoré bola minimálna daň zaplatená.
Ak daňovník zaplatí minimálnu daň napríklad za zdaňovacie obdobie roka 2024, môže ju započítať na daňovú povinnosť v zdaňovacích obdobiach 2025 až 2027.
Započítať minimálnu daň v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach je však možné len na tú časť daňovej povinnosti, ktorá prevyšuje sumu minimálnej dane. Je to z toho dôvodu, aby za zdaňovacie obdobie bola vždy zaplatená minimálna výška dane.
K
Účtovanie virtuálnej meny v podvojnom účtovníctve neziskových organizácii
6. 9. 2021
S účinnosťou od 1. 10. 2018 bolo opatrením č. MF/13135/2018-74 novelizované opatrenie MF SR č. MF č. 24342/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnove pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účel podnikania v znení neskorších predpisov a to v oblasti účtovania a vykazovania virtuálnej meny.
Virtuálna mena sa na účely účtovania a vykazovania považuje za krátkodobý finančný majetok. Z tohto princípu vychádzajú aj vyššie uvedené postupy účtovania pre neziskové organizácie - PÚ. V súlade s § 34 ods. 8 postupov účtovania pre neziskové organizácie sa prírastok alebo úbytok virtuálnej meny účtuje prostredníctvom analytického účtu k účtu 251 – Majetkové cenné papiere na obchodovanie. Pre každý druh virtuálnej meny sa vytvára samostatný analytický účet.
Úbytok virtuálnej meny, ktorý sa účtuje do nákladov (napr. pri predaji virtuálnej meny) sa účtuje na ťarchu účtu 555 – Náklady na krátkodobý finančný majetok. Výnos z predaja virtuálnej meny sa účtuje v prospech účtu 655 – Výnosy z krátkodobého finančného majetku.
V súlade s § 24 ods. 1 písm. a) zákona o účtovníctve sa virtuálna mena oceňuje ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu reálnou hodnotou, ktorou je trhová cena zistená spôsobom určeným účtovnou jednotkou zo zvoleného verejného trhu s virtuálnou menou. Rozdiel, ktorý vznikne pri takomto preceňovaní virtuálnej meny sa účtuje na ťarchu účtu 555 – Náklady na krátkodobý finančný majetok alebo v prospech účtu 655 – Výnosy z krátkodobého finančného majetku a to v závislosti od charakteru rozdielu. Takýto rozdiel môže vzniknúť napr. :
- pri kúpe virtuálnej meny ako rozdiel medzi kúpnou cenou virtuálnej meny a jej reálnou hodnotou ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu,
- pri nadobudnutí majetku výmenou za virtuálnu menu ako rozdiel medzi reálnou hodnotou virtuálnej meny, ktorou sa oceňuje nadobudnutý majetok ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu a hodnotou ocenenia úbytku použitej virtuálnej meny, ktorou môže byť hodnota zistená váženým aritmetickým priemerom alebo spôsobom, keď prvá cena na ocenenie prírastku virtuálnej meny sa použije ako prvá cena na ocenenie úbytku tejto virtuálnej meny (tzv. FIFO metóda),
- pri úhrade pohľadávky virtuálnou menou ako rozdiel medzi hodnotou pohľadávky a reálnou hodnotou virtuálnej meny zistenou ku dňu uskutočnenia účtovného prípadu, ktorým je inkaso uvedenej pohľadávky,
- pri výmene jednej virtuálnej mene za inú virtuálnu menu ako rozdiel medzi reálnou hodnotou nadobúdanej virtuálnej meny a hodnotou ocenenia úbytku použitej virtuálnej meny (vážený aritmetický priemer alebo metóda FIFO).
K
Virtuálna mena u FO z účtovného a daňového hľadiska
27. 8. 2021
Základný právny rámec pre zdanenie príjmov plynúcich z obchodovania s kryptomenou resp. z ťaženia kryptomeny je nastavený v § 2 písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších, a to, že predmetom dane daňovníka (FO aj PO) je príjem (výnos) vznikajúci z činnosti daňovníka a z nakladania s majetkom daňovníka, okrem osobitne vymedzeného predmetu dane podľa § 12 ZDP.
Zdanenie príjmu z predaja virtuálnej meny mimo podnikateľskej činnosti u daňovníka fyzickej osoby je zadefinované ako ostatný príjem v § 8 ods. 1 písm. t) ZDP. Samozrejme ide o príjmy z predaja virtuálnej meny zadefinovanej v § 2 písm. ai) ZDP, t. j. príjmy, ktoré vznikajú pri výmene virtuálnej meny za majetok, výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu, výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby alebo pri odplatnom prevode virtuálnej meny.
Zároveň v § 8 ods. 17 ZDP je zadefinované, že príjem z predaja virtuálnej meny uvedený v odseku 1 písm. t) tohto ustanovenia, ktorá bola nadobudnutá ťažbou, sa zahrnie do základu dane (čiastkového základu dane) v zdaňovacom období realizácie predaja tejto virtuálnej meny.
Uvedené znamená, že ak daňovník vyťažil virtuálnu menu v roku 2021, ale až roku 2022 sa táto vyťažená mena
• vymenila za inú virtuálnu menu alebo
• vymenila za majetok, alebo
• vymenila za službu, alebo
• predala
došlo k realizácii predaja vyťaženej virtuálnej meny a teda dôjde aj k zdaneniu takto dosiahnutého príjmu.
Rovnako ustanovenie § 8 ods. 17 ZDP upravuje aj skutočnosť, že súčasťou základu dane (čiastkového základu dane) je príjem z predaja virtuálnej meny dosiahnutý pri výmene virtuálnej meny za majetok, pri výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu alebo pri výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby pri použití ocenenia spôsobom podľa § 17 ods. 43 ZDP, t. j. použije sa pre jeho ocenenie reálna hodnota upravená v § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve ku dňu tejto výmeny.
Ak bol majetok, z ktorého plynú príjmy podľa § 8 ods. 1 a 2 (napr. príjem z predaja nehnuteľnosti, príjem z predaja hnuteľnej veci, príjem z predaja cenných papierov), nadobudnutý výmenou za virtuálnu menu, pri ocenení výdavkov vynaložených na dosiahnutie týchto príjmov sa postupuje spôsobom uvedeným v § 25b a to
• obstarávacou cenou (§ 25 ods. 6 zákona o účtovníctve), ak bola virtuálna mena nadobudnutá kúpou,
• reálnou hodnotou [§ 25 ods. 1 písm. h) štvrtý bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve], ak bola virtuálna mena nadobudnutá výmenou za inú virtuálnu menu.
Podľa § 25b ods. 2, vstupnou cenou majetku a služby nadobudnutých výmenou za virtuálnu menu ku dňu výmeny je reálna hodnota virtuálnej meny [§ 25 ods. 1 písm. h) tretí bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve].
V
Dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa
27. 8. 2021
S účinnosťou od 1. augusta 2021 sa taxatívne vymedzila skupina detí, na ktoré je možné poskytnúť dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa.
Okruh detí, na ktoré možno poskytnúť dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa sa rozšíril, a to za účelom zabezpečenia možnosti poskytnutia dotácie na stravu aj na tie deti, na ktoré rodič alebo osoba ktorej bolo dieťa zverené, nemajú ani nárok na daňový bonus.
Dňa 22. júna 2021 bol NR SR schválený zákon č. 257/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 257/2021 Z. z.“).
V nadväznosti na poberanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa došlo aj k zmene v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej „ZDP“) v súvislosti s uplatňovaním daňového bonusu na vyživované dieťa podľa § 33 ZDP.
V súvislosti s poskytnutím dotácie na stravu v čase od 1. 9. 2021 do 31. 12. 2021 UPSVaR upravuje povinnosti v súvislosti s poskytovaním dotácie na stravu dieťaťa.
V
Výška dávky tehotenského
19. 8. 2021
Tehotenské je novou dávkou v sociálnom poistení. Nárok na predmetnú dávku nemocenského poistenia sa uplatňuje žiadosťou o tehotenské. Je to tlačivo Sociálnej poisťovne, ktoré nie je voľne dostupné (rovnako ako napr. potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti).
Výška tejto dávky je 15 % denného vymeriavacieho základu (určeného podľa ust. § 55 zákona o sociálnom poistení), pravdepodobného denného vymeriavacieho základu (určeného podľa ust. § 57) alebo úhrnu denných vymeriavacích základov (určeného podľa ust. § 58). Takto určená výška tehotenského je však najmenej 10 % denného vymeriavacieho základu určeného z 2-násobku všeobecného vymeriavacieho základu platného v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikol nárok na poskytnutie nemocenskej dávky.
Výška tehotenského sa určila na úrovni 15 % denného vymeriavacieho základu na určenie výšky nemocenskej dávky, ale zároveň sa stanovilo, aby výška tehotenského nebola nižšia ako 10 % maximálneho denného vymeriavacieho základu. Minimálna výška pritom platí rovnako bez ohľadu na to, či nárok na tehotenské vznikol z jedného poistenia alebo viacerých poistení. Uvedené sa zakotvilo ako minimálny štandard zabezpečenia navýšenia príjmu na úhradu zvýšených výdavkov súvisiacich s tehotenstvom.
V praxi to znamená, že keď maximálny denný vymeriavací základ na rok 2021 je určený sumou 71,8028 eur, minimálne tehotenské na kalendárny deň v roku 2021 je 7,18028 eur a maximálne tehotenské na kalendárny deň v roku 2021 je 10,77042 eur.
Ak nárok na tehotenské vznikne zamestnankyni, ktorá bola z dôvodu tehotenstva alebo materstva preradená na inú, horšie platenú prácu, navrhlo sa určiť sumu tehotenského z vymeriavacích základov zistených za obdobie pred preradením zamestnankyne na inú prácu.
Dávka je poistenkyni vyplácaná Sociálnou poisťovňou do konca mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa tehotenské vypláca.
K