Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Štát a samosprávy sa odtrhli od reality. Mzdy ich zamestnancov rastú rýchlejšie ako vo firmách

13. 7. 2023 Kým v roku 2012 bol priemerný plat vo firmách rovnaký ako v štátnej a verejnej sfére, dnes už je tento rozdiel väčší ako 200 eur v neprospech súkromného odvetvia. Mzdy v štátnej a verejnej správe rastú čoraz rýchlejšie než v súkromnom sektore. Dokonca sa rozdiel medzi nimi za posledné roky neustále zväčšuje. Takýto vývoj však nie je dlhodobo udržateľný a naznačuje, ako sa hospodárenie štátu úplne odpútalo od ekonomickej reality.
Kým v roku 2012 bol priemerný plat vo firmách rovnaký ako v štátnej a verejnej sfére, dnes už je tento rozdiel väčší ako 200 eur v neprospech súkromného odvetvia, pričom práve ten financuje štát.
Mzdy vo verejnom sektore v minulosti rástli rýchlejšie ako v súkromnom. Aj keď vlani to tak už nebolo, pretože štát vysokú infláciu do valorizácie miezd svojich pracovníkov premietol až v tomto roku. Je to preto, že štát mzdy svojich zamestnancov dokáže určovať takpovediac od stola a v mnohých funkciách dovtedy ponúkal a dodnes ponúka naozaj neprimerane nízke mzdy.
Sektor aktuálne neponúka taký vysoký rast platov aj preto, že rýchlejšie rastie jeho ziskovosť. Väčšia časť ekonomického koláča smeruje k firmám ako k zamestnancom. Predchádzajúce roky to však bolo zase naopak – mzdy rástli rýchlejšie ako produktivita práce...
B
(Zdroj: aktuality.sk)

Nedoplatky na odvodoch za zamestnancov možno riešiť splátkami

19. 3. 2009 Ak sa firma pre krízu dostane do finančných problémov a má nedoplatky na odvodoch za svojich zamestnancov, nie je to neriešiteľný problém. Základným pravidlom je: Komunikovať bezodkladne so Sociálnou i zdravotnými poisťovňami!
Situáciu nemožno nechať len tak, sama sa nevyrieši. Treba tieto inštitúcie osloviť, aby sa spoločne hľadali možnosti riešenia.
Sociálna poisťovňa aj zdravotné poisťovne sú zväčša ochotné sa s neplatičmi dohodnúť na splatení dlhu po častiach. Každý prípad neplatičov však posudzujú osobitne. Zákon  dáva poisťovniam možnosť povoliť splátky, neukladá im to ako povinnosť.
Komunikáciu s poisťovňami netreba podceňovať. Môže zohrať úlohu pri rozhodovaní o splátkovom  kalendári. Pod drobnohľadom je platobná schopnosť neplatičov, teda schopnosť pravidelne platiť splátky. Splátky poisťovňa povolí vtedy, ak dôvodne možno predpokladať, že neplatič bude schopný svoje záväzky voči poisťovni zaplatiť v období nie dlhšom ako deväť mesiacov.
Ak ste neplatili odvody, o splátkový kalendár musíte  poisťovňu požiadať. Žiadosť treba podať písomne na pobočke poisťovne, alebo zaslať poštou. Dlh treba podľa zákona splatiť najneskôr do deviatich mesiacov. Výška splátok a ich frekvencia budú závislé na dohode s konkrétnou poisťovňou. Pri povolení splátok sa zohľadňuje výška záväzku platiteľa poistného a  výška preddavkov na poistnom. Výška splátok nie je zákonom stanovená, dôležité je dlh vyrovnať do zákonom stanovených deviatich mesiacov. 
Na báze individuálneho prístupu k neplatičom odvodov má možnosť dohodnúť splátkový kalendár odvodov aj Sociálna poisťovňa. Treba s ňou tiež komunikovať okamžite a navštíviť najbližšiu pobočku Sociálnej poisťovne v regióne.
(Zdroj: HNONLINE)

Vláda chce zefektívniť odvodový systém

18. 3. 2009 Vláda pracuje na efektivizácii výberu daní a je možné, že ešte v tomto volebnom období sa dočkáme "upratania" systému odvodov. K zníženiu dane z príjmov však pravdepodobne nedôjde.


Efektivizácia by mala vytvoriť priestor na pokles odvodového zaťaženia.  Zhodli sa na tom diskutujúci na pôde Klubu hospodárskych novín na tému Aktuálne problémy daňového systému.
Doterajšie kroky štátu boli v zvýšení nezdaniteľnej časti základu dane, v zamestnaneckej prémii, v zjednodušení daňovej evidencie pre živnostníkov a  možnosti využitia paušálnych nákladov miesto pracného vypisovania knihy jázd.
Na ministerstve financií sa pripravuje návrh, podľa ktorého by určité skupiny daňovníkov mohli podávať daňové priznania do konca apríla či júna.
K výraznejším zmenám by mohlo dôjsť v odvodoch. Doterajšia odvodová politika obsahuje množstvo výnimiek, ktoré ju zneprehľadňujú. Prípadnému zníženiu platieb by mohol  pomôcť projekt Unitas, ktorého cieľom je zjednotenie výberu odvodov a daní pod jednu strechu. Potrebná inštitucionálna zmena by sa dotkla tisícok štátnych zamestnancov. Napr. zo 102 daňových úradov by ich zostalo len 8. 
(Zdroj: HNONLINE)

Zjednodušená daňová evidencia pre živnostníkov

18. 3. 2009 Zaviedol ju zákon č. 60/2009 Z. z., ktorým sa od 1. marca 2009 zmenil a doplnil zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov.
Zjednodušenú daňovú evidenciu môže viesť podnikateľ - fyzická osoba, ktorý nezamestnáva žiadnych zamestnancov, jeho príjmy nie sú vyššie ako 170 tisíc  € a  pri príjmoch uplatňuje preukázateľné daňové výdavky.
Daňovník, ktorý vedie zjednodušenú daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 14 zákona o dani z príjmov nemá povinnosť vykonávať inventarizáciu, zostavovať účtovnú závierku, uzatvárať a otvárať účtovné knihy a vyhotovovať účtovné výkazy, oceňovať majetok reálnou hodnotou, zostavovať účtovný odpisový plán a vyčíslovať kurzové rozdiely. Daňovník nie je považovaný za účtovnú jednotku v zmysle zákona o účtovníctve a nie je povinný viesť účtovníctvo.
Ak daňovník porušil  podmienky pre vedenie zjednodušenej daňovej evidencie v priebehu zdaňovacieho obdobia, bude ju viesť už len v tom zdaňovacom období, v ktorom podmienky porušil. V bezprostredne nasledujúcom zdaňovacom období zákon tomuto daňovníkovi umožňuje rozhodnúť, či bude viesť účtovníctvo podľa zákona o účtovníctve alebo zjednodušenú daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov.
(Zdroj: HNONLINE)

Pošta 31. marca predĺži otváracie hodiny

18. 3. 2009 V posledný možný deň podávania daňových priznaní, teda 31. marca, predĺži Slovenská pošta otváracie hodiny. Daňovníci budú mať na 108 poštách na Slovensku na poslanie daňových priznaní viac času.
Aspoň jedna pošta s predĺženým časom bude zákazníkom k dispozícii v každom okresnom meste. Vlani mala pošta  dlhšie otvorených pobočiek len 14.
Podrobnejšie informácie o predĺžení otváracích hodín je možné si vyhľadať na internetovej stránke Slovenskej pošty www.posta.sk.
Tlačivá  daňových priznaní sú dostupné na  daňových úradoch aj na internetovej stránke DR SR, na ktorej ich je ich možné aj priamo vyplniť.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Hermína
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner