Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphy v parlamente

Monetárny zákon: Nech politici hovoria o čomkoľvek, vždy ide o peniaze.

Zákon delenia zodpovednosti: Nikdy sa nevie s určitosťou, ktorý politik hovorí pravdu, ale vždy sa vie, kto ponesie zodpovednosť.

Zákon nezadržateľnosti pokroku: Dobrý politik vie hovoriť stále dlhšie a dlhšie o ničom, až napokon vie o tom hovoriť ľubovoľne dlho.

(Murphyho zákonník)
Človek a byrokracia

Aj byrokratovi sa ťažko odoláva prosbe povedanej päsťou.

Byrokratická pravidlá rastú rovnakou rýchlosťou ako burina.

Dve tretiny zemského povrchu boli pokryté vodou, zvyšok úradmi. Plocha zaliata vodou sa ale neustále zmenšuje.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Ako sa správajú veci - VIII. večer

Ak neurobíte z odvolania pracovníka rozsudok smrti, tak časom dosiahnete, že každý bude na takom mieste, na aké stačí.

Ak dopustíte, aby vám priority určovali rôzne tlaky, tak musíte rátať s tým, že na najdôležitejšie rozhodnutia ohľadom budúcnosti vám neostane čas.

Ak aj máte veľa záujmov, tak naozaj vynikajúci môžete byť iba v jednom z nich.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Život je smiešny

„Pán advokát, rozprávali ste sa mojou manželkou?“ „Áno. Všetky vaše návrhy však odmieta. Odkazuje, že ak dohodnutú čiastku do týždňa nepošlete, vráti sa späť.

Neschopný advokát môže zdržať prípad aj šesť rokov. Schopný aj dlhšie.

Pani podala žiadosť o rozvod. Na pojednávaní sa sudca pýta: „Môžete uviesť dôvod na rozvod?“ „Manžel vždy číta detektívky prvý a zakaždým na prvú stranu napíše meno vraha!“

(Myšlienky bez cla)
Murphy a šťastie

V každej organizácii je vyhradené aspoň jedno miesto pre hlupáka. Len sa nevie, ktoré to je.

Najväčší hlupáci sú tí, ktorí splašene behajú dookola a pokúšajú sa urobiť správne veci bez toho, aby si zistili, ktoré veci sú správne.

To, že máte šťastie, ešte nezaručí, že vyhráte.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Sociálne služby po zmenách

5. 10. 2021 Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K

Zníženie spotrebnej dane na naftu

20. 1. 2010 Poslanci NR SR podporili návrh vlády na zníženie spotrebnej dane na naftu a prerokujú ho v skrátenom legislatívnom konaní. Spotrebná daň sa zníži výraznejšie, ako bolo pôvodne avizovaných 9 centov na liter. Vládou schválený návrh, totiž počíta so znížením o 11,3 centa.
Podľa rezortu financií je hlavným dôvodom vypracovania návrhu eliminácia vysokej ceny nafty pre domácnosti aj pre podnikateľský sektor, a tým udržanie cenovej úrovne prepravovaných tovarov a prepravných služieb. Ministerstvo očakáva tiež zníženie objemov nákupov nafty v okolitých štátoch a zlepšenie konkurencieschopnosti podnikateľského prostredia v oblasti prepravy tovarov. Zníženie zdanenia nafty pôvodne ako kompenzáciu zvýšených nákladov dopravcov po zavedení nového mýtneho systému avizoval premiér po rokovaní s predstaviteľmi zamestnávateľov, odborov, dopravcov, Slovnaftu, rezortov financií a dopravy. Ministerstvo financií predpokladá v dôsledku tohto kroku výpadok príjmov štátneho rozpočtu vo výške 60 až 102 miliónov eur v tomto roku, 70 až 117 miliónov eur v roku 2011 a 85 až 132 miliónov eur v roku 2012.
(Zdroj: HNONLINE)

Odhaľovanie daňových podvodov v G20

20. 1. 2010 OECD nebude mať námietky, keď na odhalenie daňových podvodníkov vlády využijú aj kradnuté informácie. Odhaľovanie daňových podvodov je prioritou aj pre Skupiny najväčších krajín sveta G20. Šéf daňového oddelenia OECD vyhlásil,že sa nebude prehliadať, keď si daňoví poplatníci nebudú plniť svoje daňové povinnosti. Využívať sa budú všetky spôsoby, teda aj informátori a kradnuté dáta.
Snaha vlád primäť občanov, aby zdanili úspory ukryté na účtoch v zahraničí silnie v čase, keď vrcholí kríza a rade krajín vysychá štátna pokladnica. Globálny hon na daňových podvodníkov začal naberať na obrátkach už vlani, keď ostrý postoj v tejto otázke zaujalo Nemecko a Francúzsko. Obe krajiny si vyhľadali zoznam svojich občanov - vlastníkov kont vo Švajčiarsku a Lichtenštajnsku, a našli si medzi nimi svojich občanov. Prípad z poslednej doby sa týka nadnárodnej banky HSBC, z pobočky ktorej vo Švajčiarsku jej bývalý zamestnanec ukradol údaje o klientoch. K údajom sa takto dostali francúzske úrady a použili ich na vyhľadanie svojich občanov, ktorí sa vyhýbajú plateniu daní. Prípad HSBC spôsobil diplomatickú roztržku medzi Parížom a Bernom. Švajčiari dokonca s Parížom prestali rokovať o príprave novej bilaterálnej dohody, ktorá mala Francúzom zabezpečiť ústretovosť Švajčiarska pri odhaľovaní daňových únikov. V správe súkromných bánk vo Švajčiarsku je majetok zahraničných subjektov v hodnote bilióna dolárov. Banky sa snažia na tamojšiu vládu vyvíjať tlak, aby prijala zákon, v ktorom bude klauzula, ktorá vládam ďalších krajín využitie kradnutých dát na odhaľovanie daňových podvodov zakáže. Podľa pozorovateľov však snahy týchto bánk ťažko obstoja v situácii, keď má mnoho európskych krajín kvôli kríze vysoké deficity a hľadá úspory, kde sa dá. Pri pohľade na oblasti, ktoré patria do OECD sa však javí, že takmer všetky členské krajiny sú pripravené brať informácie z najrôznejších zdrojov. Na zozname OECD je sedemnásť jurisdikcií, ktoré OECD považuje za problematické, podobne ako americký štát Delaware, ktorý je daňovým rajom v rámci USA.
(Zdroj: HNONLINE)

Zamestnancom Chemlonu doplatia neuhradené mzdy

19. 1. 2010 Bývalým zamestnancom akciovej spoločnosti Chemlon by mali byť doplatené finančné prostriedky, ktoré im dlhoval zamestnávateľ za októbrové mzdy z minulého roka. K vyplateniu miezd by malo dôjsť v priebehu tohto týždňa Podľa vyjadrenia predstaviteľky odborov bude vyplatenie odstupného reálne pravdepodobne prostredníctvom systému Garančného fondu.
Bývalým zamestnancom by mala byť zvyšná časť miezd za mesiac október 2009 doplácaná formou poštových poukážok. Z poslednej výplaty, na ktorú mali nárok, im bolo zatiaľ uhradených iba 100 eur. Dodala, že zo strany bývalého zamestnávateľa jej bola zaslaná informácia, že Chemlon je k 15. decembru 2009 platobne neschopný. Zároveň konštatovala, že vyplatenie sľúbeného odstupného je veľmi otázne. Sú pripravené podklady pre to, aby odbory mohli o doplatenie financií žiadať prostredníctvom systému Garančného fondu, je však treba počkať, či Chemlon pôjde do konkurzu. Cez fond by prepusteným pracovníkom mohlo byť vyplatené individuálne asi po 2 169 €. Táto suma však všetkým nepokryje skutočnú výšku odstupného, na ktorú majú nárok.
(Zdroj: HNONLINE)

Nové pravidlá splatenia spotrebiteľského úveru

19. 1. 2010 Podľa nového zákona o spotrebiteľských úveroch sa bankové aj nebankové subjekty budú musieť podriadiť novým pravidlám z Bruselu. Tí, ktorí sa rozhodli predčasne splatiť takýto úver, by mali pár mesiacov počkať. Od 11. júna 2010 začne platiť nový zákon, ktorý pokuty za skoršie vyplatenie pôžičiek výrazne znižuje.
Banky aj nebanky si za skoršie splatenie úveru budú môcť účtovať poplatok maximálne jedno percento z nesplatenej časti úveru, kým dnes si bežne určujú štyri percentá. Nové pravidlá na ochranu spotrebiteľa nariadil Brusel. Zákon vláda schválila minulý týždeň a ešte ho čaká schválenie v parlamente. Pokuta vo výške najviac jedného percenta nesplatenej časti úveru platí v prípadoch, keď dlžník chce ukončiť svoj úverový vzťah viac ako rok pred dohodnutou lehotou. Ak chce záväzok vyplatiť menej ako rok pred dohodnutou lehotou, sankcia musí byť ešte nižšia, maximálne pol percenta. Žiaden poplatok banka alebo nebanka nemôže žiadať od dlžníka v prípade, ak k splateniu došlo na základe poistnej zmluvy, ktorá má zaručiť splatenie spotrebiteľského úveru, ak ide o povolené prečerpanie a ak sa má takéto splatenie spotrebiteľského úveru uskutočniť v období, pre ktoré úroková sadzba spotrebiteľského úveru nie je fixná. Finančné inštitúcie súhlasia so zmenami, no upozorňujú aj na riziká. Podľa niektorých rizík hrozí, že výška poplatkov nebude stačiť na pokrytie nákladov, ktoré im s predčasným splatením vzniknú. V snahe minimalizovať stratu z predčasného splácania spotrebiteľských úverov môže podľa Asociácie organizácie dôjsť k zvyšovaniu úrokových sadzieb.
(Zdroj: HNONLINE)
október 2025
T po ut st št pi so ne
40 29 30 1 2 3 4 5
41 6 7 8 9 10 11 12
42 13 14 15 16 17 18 19
43 20 21 22 23 24 25 26
44 27 28 29 30 31 1 2
45 3 4 5 6 7 8 9
Dnes má meniny Stela
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner