Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Láska a sex

Prvá láska je istým druhom očkovania, ktoré človeka na čas ochráni pred ďalším ochorením.

Geniálne je to, čo dokáže zmeniť malé na veľké bez pridávania hmoty zvonku.

Bohužiaľ, dnes - po prvýkrát v histórii ľudstva - je sex pre človeka nebezpečnejší ako cigaretka potom.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Čo bolo na počiatku?

Z malej chybičky vyrastie aj bez polievania chyba veľká. Z veľkej chyby sa zrodí chybisko.

Ak sa veci môžu pokaziť, tak sa aj pokazia.

Na počiatku nebolo Nič a vzápätí sa aj to pokazilo.

(Murphyho zákonník)
Život treba žiť

Aké je smutné utešovať sa myšlienkou, že iní sú na tom horšie (Wilde)

Zvykne sa hovoriť: „Pomôž si človeče a aj boh ti pomôže“. Tí opatrnejší ešte dodávajú „ak si to zaslúžiš“.

Jestvujú tri metódy ako žiť: žobrať, kradnúť alebo niečo urobiť. (Miraeau)

(Zrnká úsmevu)
Murphyho vynálezy

Ak sa niekto dusí kockou ľadu, najľahšie mu pomôžete tak, že mu do hrdla nalejete vriacu vodu – ľad sa roztopí takmer okamžite.

Nehlučný budík neničí nervy vyzváňaním o šiestej ráno, keď sa človeku chce najviac spať.

Predtým, ako si začnete strihať nechty, natrite ich na červeno – ľahšie ich potom nájdete na koberci.

(Murphyho zrnká II)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Snažte sa dvere svojej kancelárie mať vždy zamknuté! Návštevníkom to naháňa strach a pôsobí to dojmom akoby ste stále boli na dôležitej porade.

V hierarchických organizáciách je jediná užitočná vedomosť to, kto na koho čo vie.

Snažte sa nepúšťať sa do veľkých debát! Keby vás predsa len dostali do úzkych, namiesto odpovede položte nezmyselnú otázku.

(Murphyho zákony po poslednej novele)

Sociálne služby po zmenách

5. 10. 2021 Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K

Dohody o vykonaní práce

27. 2. 2009 Brigádnika na dohodu o vykonaní práce možno zamestnať len obmedzene, maximálne na 350 hodín. Brigády v prvom rade slúžia na krátkodobé vykrytie dopytu po pracovnej sile.
Pre dohodu o vykonaní práce platia tieto pravidlá:
- možnosť uzavrieť aj viacero dohôd u jedného zamestnávateľa, maximálne však na 350 hodín v kalendárnom roku
- dohodu je možné uzavrieť aj s viacerými zamestnávateľmi súčasne
- ide o doplnkovú formu zamestnávania, určenú na jednorazovú prácu
- dohodu nemožno uzavrieť na práce vykonávané pravidelne
- pracovný čas si spravidla určuje sám zamestnanec, podstatný je výsledok
- v písomnej dohode nesmie chýbať pracovná úloha, výška odmeny za jej vykonanie, čas, v ktorom treba úlohu vykonať a predpokladaný rozsah práce, ak nevyplýva priamo z vymedzenia pracovnej úlohy
- dohoda sa uzatvára najneskôr deň pred dňom začatia výkonu práce
- od dohody môže odstúpiť zamestnanec aj zamestnávateľ
- odmena je splatná po dokončení a odovzdaní práce, možno sa dohodnúť, že časť odmeny bude splatná už po vykonaní určitej časti pracovnej úlohy
Podrobnosti dohody upravuje § 226 Zákonníka práce.
(Zdroj: PRAVDA)

Pripravuje sa novela zákona o DSS

26. 2. 2009 Vláda v spolupráci s centrálnou bankou pripravuje novelu zákona, ktorá by mala súčasné fixne nastavené platby zrušiť a nadviazať ich na dosiahnuté výnosy.
(Zdroj: HNONLINE)

Na Slovensku sa neočakáva dramatický pokles nezamestnanosti

26. 2. 2009 Aj keď v súčasnosti nikto nedokáže povedať, akým smerom a s akou intenzitou sa bude kríza uberať, dramatický vývoj nezamestnanosti sa na Slovensku neočakáva.
Situácia v súvislosti s hromadnými prepúšťaniami nie je taká hrozivá, ako sa pôvodne zdalo. Z avizovaných prepúšťani sa realizovala iba jedna pätina. Niektoré odvetvia na Slovensku, napríklad maloobchod alebo služby vykazujú dobré čísla. Vyhlásila to tajomníčka rezortu Ministerstva práce.
(Zdroj: HNONLINE)

Reálne mzdy by klesať nemali

25. 2. 2009 Aj napriek tomu, že Slovensko zasiahla vlna globálnych ekonomických problémov, reálne mzdy by klesať nemali. Skutočnosť, že reakcia miezd na pokles výroby je pomalšia ako sa očakávalo, ukázali čerstvé údaje za december. Medziročný rast sa opäť zanedbateľne zvýšil.
Predpovedať, čo sa bude diať so mzdami v tomto roku, je ťažšie ako bývalo v minulosti. Platí to o Slovensku aj o zahraničí. Na rozdiel od minulých rokov, keď platy určovala ziskovosť, produktivita a trh práce, teraz vstupujú do hry ďalšie faktory. Napríklad príkazy z materských firiem, potreba vytvárania zásob pre zníženú ochotu bánk pri financovaní biznisu či jednoduchá opatrnosť.
Personálne náklady sú oblasť, kde firmy hľadajú rezervy na prvom mieste. Prvá vec, ktorú začali firmy škrtať, sú benefity pre zamestnancov. Po rokoch zvyšovania počtu zamestnancov, ktorí majú nárok na rozličné prilepšenia, začali sa počty týchto zamestnancov znižovať. Najväčší bol pokles zamestnancov, ktorí dostávali ako benefit príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie.  Obľúbenou položkou znižovania výdavkov sú aj výdavky na školenia a vzdelávanie, príspevky na kultúru či nápoje na pracovisku.
To, že rast miezd za december a január bude pokračovať, zatiaľ naznačuje medziročné porovnanie dát respondentov, ktorým sa sleduje vývoj v oblasti miezd. Podľa týchto údajov  sa priemerný hrubý mesačný plat na Slovensku v tomto období zvýšil o šesť percent. V porovnaní s Českou republikou je tento nárast nižší, tam podľa prieskumu mzdy rástli  o osem percent.
(Zdroj: TREND)
október 2025
T po ut st št pi so ne
40 29 30 1 2 3 4 5
41 6 7 8 9 10 11 12
42 13 14 15 16 17 18 19
43 20 21 22 23 24 25 26
44 27 28 29 30 31 1 2
45 3 4 5 6 7 8 9
Dnes má meniny Stela
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner