Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho inzeráty

Vymením vysávač za demižón vína. Zn.: Z titulu rozvodu som prestal vysávať a začal nasávať.

Stratila sa mi žena. Zn.: Kto ju nájde a privedie mi ju, tomu rozbijem hubu.

Výhodne vymením falošnú päťstokorunáčku za dve pravé dvestokorunáčky. Zn.: Berte, kým je v akcii!

(Murphyho zrnká II)
Manželstvo je podnik

Pred svadbou maj oči otvorené, po svadbe ich privri. (Fuller)

Susedov trávnik sa nám vidí vždy zelenší ako náš. (Židovské príslovie)

Ak sa niekomu nechce pracovať, je lenivec. Na pomenovanie tvora, ktorému sa veľmi chce pracovať, slovenčina nemá – ak vylúčime výraz hlupák – dostatočne expresívne označenie. Musíme si, tak ako sa to stáva tradíciou, požičať od Američanov. Tí namiesto hlupák hovoria workaholic...

(Zrnká úsmevu)
O márnom hľadaní - III. večer

Nikdy nekupuj od bohatého obchodníka!

Nikdy sa nepýtaj predavača, či sa tovar vyplatí kúpiť!

Nikdy sa nepýtaj holiča, či ti treba skrátiť vlasy!

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Parkinsonove zákony - V. večer

Keď už nevieš čo robíš, rob to aspoň precízne.

Úradník chce rozširovať počet svojich podriadených a nie počet svojich konkurentov.

Kto rozkazuje iným, nepozná nemožné.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
O podnikateľoch

Čakanie na šťastie sa líši od čakania na smrť len v tom, že smrti sa dočkáte skôr.

Ak sa všetko hrnie oproti vám, ste v nesprávnom prúde.

K úspechu sa nedá dôjsť disciplinovaným čakaním v rade,

(Murphyho zákonník)

Sociálne služby po zmenách

5. 10. 2021 Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K

Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov

5. 2. 2010 Zamestnanci, ktorí chcú, aby im zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov za minulý rok, musia o to písomne požiadať do 15. februára. Ak zamestnanec má podpísané vyhlásenie na zdanenie príjmov, zamestnávateľovi musí predložiť aj všetky potrebné doklady na správny výpočet daňovej povinnosti.
Z informácií zverejnených Daňovým riaditeľstvom SR vyplýva, že zamestnávateľ na základe písomnej žiadosti zamestnanca musí vykonať ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov fyzickej osoby zo závislej činnosti za minulý rok najneskôr do 31. marca 2010. Ak má zamestnanec viac zamestnávateľov a v minulom roku si neuplatňoval nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka a daňový bonus u žiadneho zamestnávateľa, ktorý je platiteľom dane, môže požiadať o vykonanie ročného zúčtovania ktoréhokoľvek z nich. Tento zamestnávateľ na ne prihliadne dodatočne pri ročnom zúčtovaní v tom prípade, ak zamestnanec preukáže, že na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka a na daňový bonus mal nárok. V prípade, ak daňovník nepožiada zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, alebo ak nepredloží v stanovenom termíne všetky potrebné doklady, je povinný podať daňové priznanie.
(Zdroj: PRAVDA)

Tisíce ľudí nevrátili preukazy zdravotným poisťovniam

5. 2. 2010 V minulom roku sa pre zmenu zdravotnej poisťovne rozhodlo množstvo ľudí. Veľa z nich si však opäť nesplnilo svoju povinnosť a do 8. januára nevrátilo svojej pôvodnej poisťovni preukaz poistenca ani európsky preukaz zdravotného poistenia. Horná hranica sankcie za porušenie povinnosti je 165 €.
Poisťovne upozorňujú poistencov, ktorí sa prepoistili medzi dvoma spájajúcimi poisťovňami a nevrátili preukaz, že sa nemusia báť pokuty, pretože každý prípad Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou posudzuje osobitne. Pokutu na hornej hranici ukladá iba za zneužitie preukazu. Zdravotnú poisťovňu poistenci môžu zmeniť vždy raz do roka, pričom prihlášku do novej zdravotnej poisťovne musia podať do 30. septembra. Klientom novej poisťovne sa stávajú vždy k 1. januáru nasledujúceho roka a preukazy pôvodnej poisťovne musia vrátiť do 8. januára. Zmenu poisťovne je potrebné nahlásiť svojmu zamestnávateľovi, ktorý za nich odvádza preddavky a taktiež svojmu ošetrujúcemu lekárovi, aby vedel, kam má nahlasovať zdravotnícke výkony.
(Zdroj: PRAVDA)

Návrh na rozšírenie podpory v nezamestnanosti

4. 2. 2010 Dnes má byť predložený ďalší poslanecký návrh k vládnej novele zákona o službách zamestnanosti. Nárok na podporu v nezamestnanosti by podľa návrhu mali po novom získať tí ľudia, ktorí boli poistení dva z posledných troch rokov.
Dôvodom predloženia návrhu je skutočnosť, že v súčasnosti je na Slovensku veľa občanov, ktorým nárok na podporu v nezamestnanosti vôbec nevzniká, lebo nespĺňajú podmienku poistenia v nezamestnanosti v minimálne troch z posledných štyroch rokov. V prípade schválenia tohto návrhu by nárok na podporu v nezamestnanosti získalo ročne až o 50 tisíc Slovákov viac ako doteraz. Novela zákona o službách zamestnanosti by mala nadobudnúť účinnosť od 1. marca tohto roku.
(Zdroj: HNONLINE)

Slovenské firmy sa presúvajú do daňových rajov

4. 2. 2010 Záujem slovenských firiem o presun svojich sídiel do daňových rajov v minulom roku prudko vzrástol. Počet vlastníkov slovenských firiem, ktorí pochádzajú z destinácií považovaných za daňové raje, sa podľa analýzy Českej kapitálovej informačnej agentúry (ČEKIA) v minulom roku zvýšil o 27 % (vyše 2 440).
Predstavuje to 1,56 % zo 157 000 firiem pôsobiacich na Slovensku. K najatraktívnejším daňovým rajom patria Holandsko, Cyprus, Luxembursko a najväčší relatívny prírastok vlani zaznamenali Seychellské ostrovy či Lichtenštajnsko. K uvedeným záverom ČEKIA dospela na základe analýzy údajov z obchodného registra. Záujem o tieto presuny všeobecne súvisí s globálnou hospodárskou krízou a obavami zo zvyšovania daní. Podľa analytičky spoločnosti ČEKIA mediálny tlak vlád krajín Európskej únie a USA bojovať s daňovými rajmi paradoxne spôsobil, že množstvo podnikateľov si začalo uvedomovať výhody daňovo a podnikateľsky prívetivejších destinácií, či už z pohľadu skrytia vlastníctva alebo daňovej optimalizácie.
(Zdroj: PRAVDA)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner