Sociálne služby po zmenách
5. 10. 2021
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K
DPH a podnikatelia
18. 2. 2010
DPH upravuje zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty. Pri nákupoch tovarov a služieb majú možnosť na odpočítanie prípadne vrátenie DPH iba platitelia DPH. Zároveň však majú povinnosť pripočítať DPH k tovarom a službám, ktoré predávajú.
Podnikateľ, registrovaný ako platiteľ DPH je povinný podávať daňové priznanie k DPH podľa výšky obratu buď mesačne alebo štvrťročne (§ 77 odsek 1 a 2).
Daňové priznanie je podnikateľ povinný podať do 25 dní od skončenia zdaňovacieho obdobia (kalendárny mesiac alebo štvrťrok). Ak platiteľovi DPH vznikne daňová povinnosť, je povinný ju uhradiť v rovnakej lehote. Ak platiteľovi DPH vznikne nárok na vrátenie DPH, daňový úrad tak urobí do 30 dní od podania daňového priznania za zdaňovacie obdobie nasledujúce po zdaňovacom období, v ktorom nárok vznikol.
Podľa výnimky (§ 79 odsek 2) bude podnikateľovi, ktorý je mesačným platiteľom DPH, vrátený nadmerný odpočet (nárok na vrátenie DPH) do 30 dní od uplynutia lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie (kalendárny mesiac), v ktorom nárok na vrátenie DPH vznikol, ak budú splnené zákonom stanovené podmienky.
Pri hľadaní práce už internet príliš nepomôže
18. 2. 2010
Pre negatívny vplyv hospodárskej krízy zažil internetový trh práce na Slovensku vlani najväčší prepad vo svojej histórii. Podľa údajov pracovného portálu Profesia.sk kríza priniesla prudký pokles ponúk práce od firiem a na druhej strane rekordný rast reakcií uchádzačov o zamestnanie. S uplatnením mali problémy najmä ľudia s nižšou kvalifikáciou a staršie ročníky. V uplynulom roku sa situácia na trhu práce vrátila takmer o päť rokov dozadu.
K prepadu zverejnených pracovných pozícií došlo v októbri 2008, keď cez portál Profesia.sk hľadali firmy zhruba 9 000 pracovníkov. Počet pozícií strmo klesal najmä do apríla, neskôr sa pokles zmiernil. Koncom minulého roka sa počet ponúk znížil takmer na úroveň piatich tisícok miest. Počet reakcií na pracovné ponuky sa naopak prudko zvyšoval. Vlani v októbri sa medziročne zvýšil o 153 percent a dosiahol číslo 250 000.
Podľa údajov portálu Profesia.sk ponuka práce v roku 2009 klesla v porovnaní s predchádzajúcim rokom zhruba o dve pätiny. Pracovných ponúk ubudlo vo všetkých odvetviach. Výnimku tvorilo zdravotníctvo, farmácie a sociálna oblasť. Najväčšie prepady záujmu o pracovníkov boli zaznamenané v hutníctve a baníctve, drevospracujúcom a strojárskom priemysle.
Zmeny v riešení nezamestnanosti
12. 2. 2010
Poslanci schválili nové dávky. Prvou zo zmien je podpora zamestnávania v regiónoch – štát umožní obciam zamestnať dlhodobo nezamestnaných tak, že uhradí časť celkových nákladov na ich prácu. Má ísť o zamestnanie najviac na 9 mesiacov. Počas týchto mesiacov uhradí štát zamestnávateľovi 70 až 90 percent mzdy vo výške dvojnásobku životného minima.
Najviac to bude v prvých troch mesiacoch, najmenej v posledných troch. Takáto podpora má trvať do konca budúceho roka. Štát predpokladá, že v tomto aj budúcom roku vďaka podpore obce vytvoria dohromady 18-tisíc pracovných miest, na ktoré štát prispeje dohromady 60 miliónmi eur.
Štát chce obce finančne podporiť aj pri aktivačných prácach. Príspevok štátu by tento rok mal dosiahnuť 4,5 milióna eur, dostať ho má 11 500 uchádzačov o zamestnanie.
Zmiernili sa tiež podmienky na získanie dávky v nezamestnanosti. Od septembra na jej pridelenie bude stačiť dva roky poistenia za posledné štyri roky, nie tri ako je to v súčasnosti. Zmena by sa mohla týkať 30 až 50-tisíc nezamestnaných. Podľa najnovších zverejnených údajov má Slovensko celkovo vyše 330-tisíc ľudí bez práce.
Vládny návrh zákona okrem iného umožňuje využívanie aktivačných prác nielen obcami a samosprávnymi krajmi, ale aj firmami, ktoré si založia. Ide zvyčajne o prípady správy ciest a niektorých vodných tokov.
Novela sprísňuje zamestnávanie načierno a navrhuje zvýšil minimálnu pokutu na 2 000 €. Vlani sa priemerná pokuta pohybovala pod úrovňou 380 eur.
Odmeny sa odrazili na vyšších koncoročných mzdách
11. 2. 2010
Zárobky v poslednom mesiaci v roku rástli takmer vo všetkých odvetviach. Kým počas predošlých mesiacov za výškou miezd stálo najmä prepúšťanie ľudí s nízkymi zárobkami, koncom roka zohrali svoju úlohu aj odmeny. Čiastočné oživenie dopytu sa premietlo v tom, že niektoré firmy svojich zamestnancov motivovali aj vyplácaním odmien. To neznamená, že sa dopyt a mzdy obnovili úplne.
Z údajov Štatistického úradu SR vyplýva, že krízu si pravdepodobne ani nevšimli informatici či makléri. Zamestnanosť v IT sektore v priebehu minulého roka narástla najviac zo všetkých odvetví (až o 5 %). Najvyšší nárast miezd bol zaznamenaný vo vybraných trhových službách. Mzda tu reálne poskočila o 2,2 %.
Ku všetkým však kríza ohľaduplná nebola. Svoju prácu v minulom roku stratila pätina barmanov a kuchárov. Pracovníci vo veľkoobchode sa museli uskromniť spomedzi všetkých najviac. Zarábali o 2,5 % menej ako v roku 2008.
Hoci ekonómovia sú v optimistických predpovediach zdržanliví, personalisti už zlepšenie evidujú. Podľa nich sa pracovný trh začal pomaly rozbiehať. K zlepšeniu situácie má dôjsť najmä v Bratislavskom kraji, kde počet pracovných ponúk oproti letu 2009 narástol minimálne o 20 %. Narastá záujem o manažérov. Firma si najskôr zoženie schopného manažéra a potom poskladá tím. Personalisti to považujú za začiatok oživovania.