Sociálne služby po zmenách
5. 10. 2021
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K
Upravené stránkové dni a predĺžené otváracie hodiny
26. 3. 2009
Podávanie priznaní sa v posledné marcové dni snažia podnikateľom aj občanom uľahčiť tak daňové úrady ako aj Slovenská pošta.
Daňové úrady upravili svoje stránkové dni a otváracie
hodiny podľa individuálnych potrieb občanov. Konkrétne úpravy je možné nájsť na
stránke daňového riaditeľstva www.drsr.sk.
Do 31. marca je možné podať aj opravné daňové priznanie
26. 3. 2009
Daňovník, ktorý už daňové priznanie podal a zistil, že v ňom uviedol nesprávny resp. chybný údaj, má možnosť podať do 31. marca opravné daňové priznanie.
V takom prípade sa na pôvodne podané daňové priznanie
pozerá ako keby nebolo podané a do úvahy sa berie len opravné daňové priznanie.
Daňovník by však nemal zabudnúť v tlačive označiť konkrétny druh daňového
priznania.
Predĺžené úradné hodiny daňových úradov
25. 3. 2009
Daňové úrady v závere marca upravia svoje stránkové dni a otváracie hodiny. Každý daňový úrad sa rozhoduje podľa skúseností z minulých rokov, kedy je táto úprava najvýhodnejšia.
Posledné dni marca sa
určite bude robiť dostatočne dlho, aby si daňové subjekty mohli splniť svoju
povinnosť a podať daňové priznanie.
Konkrétne stránkové dni a
predĺžené otváracie hodiny úradov je možné nájsť na stránke daňového
riaditeľstva www.drsr.sk.
Preklenovací úver alebo predaj pohľadávok
25. 3. 2009
Ak nemáte dostatok peňazí na bežnú prevádzku, dostali ste sa do platobnej neschopnosti, prípadne nevládzete platiť svoje dlhy, poraďte sa vo svojej banke.
Môže vám ponúknuť napríklad krátkodobý
preklenovací úver. Ak už úver máte a nedokážete platiť, banku požiadajte, aby
vám umožnila odklad splátok. Prípad každého klienta banky posudzujú individuálne.
Preklenovací úver treba splatiť najneskôr do roka. Banky
pozorne posudzujú finančné výkazy klientov a podľa toho určujú aj maximálnu
sumu, ktorú im požičajú. Vykazovanie pravidelných kreditných obratov na bežnom
účte vo výške sto percent z poskytnutého limitu je jednou zo základných
podmienok.
Ak firma nemá peniaze kvôli neplatičom, môže
predať ich záväzky. Faktoring je moderný spôsob financovania obchodných
pohľadávok s odloženou splatnosťou.
Predaj nesplatených faktúr faktoringovej spoločnosti znamená pre firmu
získať aspoň časť hodnoty nesplatených
faktúr. Niekedy môže spoločnosť vyplatiť aj celú sumu. Pohľadávky sa stanú
majetkom faktoringovej spoločnosti a od neplatičov ich bude vymáhať ona.
Predať možno aj pohľadávky pred lehotou
splatnosti. Rozdiel je v účtovnej povahe týchto produktov.
Financovanie pohľadávok je z pohľadu klienta
bankovým úverom, ktorý je účelovo poskytovaný oproti vyfakturovaným pohľadávkám
klienta pred lehotou splatnosti.
Banky uprednostňujú odkupovanie iba veľmi
bonitných pohľadávok, ktoré sú pred lehotou splatnosti a od spoločností s veľmi
dobrou platobnou disciplínou.
Možno zhrnúť, že z dlhov sa možno dostať
tromi spôsobmi:
- využiť
preklenovací úver
- využiť faktoring
- požiadať o odklad úverových splátok.