Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho inzeráty

Vymením muža za staré husle.: Zn.: Drevo ako drevo.

Výhodne vymením falošnú päťstokorunáčku za dve pravé dvestokorunáčky. Zn.: Berte, kým je v akcii!

Stratila sa mi žena. Zn.: Kto ju nájde a privedie mi ju, tomu rozbijem hubu.

(Murphyho zrnká II)
Otázky na rádio Jerevan

Ktorá bola prvý krádež know-how? Evina krádež jablka poznania v raji.

Čo bolo zmyslom potopy sveta? Ochrániť know-how na stvorenie – zároveň to bol najdrahší pokus o likvidáciu konkurencie.

Čo je najúčinnejším nástrojom na likvidáciu konkurencie? Mätež jazykov pri stavbe Babylonskej veže.

(Myšlienky bez cla)
Kolíska práva

Neznalosť práva každému škodí.

Falošný svedok neostane bez trestu a ten, kto klame, sa nezachráni.

Nevynášaj úsudok ak neprehovorili obidve stránky.

(Myšlienky bez cla)
Bezproblémové riadenie - IV. večer

Ťažkú úlohu zver lenivcovi, on určite vymyslí najjednoduchšie riešenie.

Snažte sa, aby z vašej reči vyžarovala úcta k nadriadeným a pri vyjadrovaní svojich názorov používajte len známe a už akceptované fakty.

Snažte sa nepúšťať sa do veľkých debát! Keby vás predsa len dostali do úzkych, namiesto odpovede položte nezmyselnú otázku.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Čo bolo na počiatku?

Chyba je matkou, otcom, synom i dcérou pokroku.

Z malej chybičky vyrastie aj bez polievania chyba veľká. Z veľkej chyby sa zrodí chybisko.

Na počiatku nebolo Nič a vzápätí sa aj to pokazilo.

(Murphyho zákonník)

Sociálne služby po zmenách

5. 10. 2021 Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol predložený v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s cieľom zvýšiť dostupnosť služieb krízovej intervencie, potreby zlepšiť legislatívny rámec a financovanie poskytovania sociálnych služieb a zrovnoprávniť ich poskytovateľov.
Cieľom predkladaného vládneho návrhu zákona je vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory na spolufinancovanie sociálnych služieb vo vybraných zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a zaviesť určovanie (valorizáciu) výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením vlády SR, a to v záujme zabezpečenia dostupnosti a udržateľnosti sociálnych služieb krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb poskytujú sociálne služby krízovej intervencie najmä ľuďom bez domova a fyzickým osobám ohrozených správaním iných osôb, t. j. aj osobám prežívajúcim násilie vo svojej domácnosti, kde zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti tejto sociálnej služby je v rámci zabezpečenia ich základných životných podmienok osobitne naliehavým. Poskytovaním sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, zabezpečením prístrešia, ide o realizáciu ústavného práva každého na zabezpečenie základných životných podmienok, ktoré garantuje štát.
V časti právnej úpravy súvisiacej so zavádzaním Informačného systému sociálnych služieb sa pristupuje k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom vo svojom územnom obvode vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť. Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a vyššieho územného celku poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby podľa tohto zákona. Navrhovaná právna úprava, vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, explicitne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov podľa tohto zákona (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (FPP), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (FPO), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. vyšším územným celkom na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a vyššieho územného celku podľa tohto zákona.
K

Upravené stránkové dni a predĺžené otváracie hodiny

26. 3. 2009 Podávanie priznaní sa v posledné marcové dni snažia podnikateľom aj občanom uľahčiť tak daňové úrady ako aj Slovenská pošta.
Daňové úrady upravili svoje stránkové dni a otváracie hodiny podľa individuálnych potrieb občanov. Konkrétne úpravy je možné nájsť na stránke daňového riaditeľstva www.drsr.sk.
(Zdroj: HNONLINE)

Do 31. marca je možné podať aj opravné daňové priznanie

26. 3. 2009 Daňovník, ktorý už daňové priznanie podal a zistil, že v ňom uviedol nesprávny resp. chybný údaj, má možnosť podať do 31. marca opravné daňové priznanie.
V takom prípade sa na pôvodne podané daňové priznanie pozerá ako keby nebolo podané a do úvahy sa berie len opravné daňové priznanie. Daňovník by však nemal zabudnúť v tlačive označiť konkrétny druh daňového priznania.
(Zdroj: HNONLINE)

Predĺžené úradné hodiny daňových úradov

25. 3. 2009 Daňové úrady v závere marca upravia svoje stránkové dni a otváracie hodiny. Každý daňový úrad sa rozhoduje podľa skúseností z minulých rokov, kedy je táto úprava najvýhodnejšia.
Posledné dni marca sa určite bude robiť dostatočne dlho, aby si daňové subjekty mohli splniť svoju povinnosť a podať daňové priznanie.
Konkrétne stránkové dni a predĺžené otváracie hodiny úradov je možné nájsť na stránke daňového riaditeľstva www.drsr.sk.
(Zdroj: HNONLINE)

Preklenovací úver alebo predaj pohľadávok

25. 3. 2009 Ak nemáte dostatok peňazí na bežnú prevádzku, dostali ste sa do platobnej neschopnosti, prípadne nevládzete platiť svoje dlhy, poraďte sa vo svojej banke.
Môže vám ponúknuť napríklad krátkodobý preklenovací úver. Ak už úver máte a nedokážete platiť, banku požiadajte, aby vám umožnila odklad splátok. Prípad každého klienta banky  posudzujú individuálne.
Preklenovací úver  treba splatiť najneskôr do roka. Banky pozorne posudzujú finančné výkazy klientov a podľa toho určujú aj maximálnu sumu, ktorú im požičajú. Vykazovanie pravidelných kreditných obratov na bežnom účte vo výške sto percent z poskytnutého limitu je jednou zo základných podmienok.
Ak firma nemá peniaze kvôli neplatičom, môže predať ich záväzky. Faktoring je moderný spôsob financovania obchodných pohľadávok s odloženou splatnosťou.  Predaj nesplatených faktúr faktoringovej spoločnosti znamená pre firmu získať aspoň časť hodnoty  nesplatených faktúr. Niekedy môže spoločnosť vyplatiť aj celú sumu. Pohľadávky sa stanú majetkom faktoringovej spoločnosti a od neplatičov ich bude vymáhať ona.
Predať možno aj pohľadávky pred lehotou splatnosti. Rozdiel je v účtovnej povahe týchto produktov.
Financovanie pohľadávok je z pohľadu klienta bankovým úverom, ktorý je účelovo poskytovaný oproti vyfakturovaným pohľadávkám klienta pred lehotou splatnosti.
Banky uprednostňujú odkupovanie iba veľmi bonitných pohľadávok, ktoré sú pred lehotou splatnosti a od spoločností s veľmi dobrou platobnou disciplínou.
Možno zhrnúť, že z dlhov sa možno dostať tromi spôsobmi:
- využiť preklenovací úver
- využiť faktoring
- požiadať o odklad úverových splátok.
 
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Júlia, Juliana
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner