Sladené nealkoholické nápoje budú podliehať novej dani
12. 9. 2024
Ide o konsolidačné opatrenie na zvýšenie príjmov do štátneho rozpočtu. Nový zákon schválila Národná rada (NR) SR. Nealkoholické nápoje s pridaným cukrom alebo sladidlami, či už pôjde o bežné balené nápoje, sirupy alebo energetické nápoje, budú od budúceho roka podliehať novej spotrebnej dani. Vyplýva to zo zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov, ktorý Národná rada (NR) SR definitívne schválila.
Nová daň bude mať charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty, ktoré uskutočňujú prvé dodanie nápoja v tuzemsku. Vyberať ju budú v cene tohto nápoja. „Navrhuje sa zdaňovať prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých platiteľov dane,“ priblížilo v dôvodovej správe Ministerstvo financií (MF) SR.
Rezort dodatočne z návrhu na novú daň vypustil sladené mliečne nápoje, jogurtové nápoje a nápoje na rastlinnej báze. Vypustil tiež zavedenie dane na koncentrované balené látky, ktoré majú charakter liečiva a ktoré sa predávajú napríklad v lekárňach, ako aj na výživové doplnky, ako napríklad voľnopredajné šumivé vitamínové tablety či proteínové nápoje s pridaným cukrom alebo sladidlami.
Naopak, poslanci pri hlasovaní schválili pozmeňujúci návrh z výborov, ktorým rozšírili zdanenie aj na sladené nealkoholické nápoje, ak obsahujú kávu, čaj alebo ich náhradu, a to aj v prípade, ak obsahujú mlieko alebo iné rastlinné alternatívy. Ide napríklad o balenú ľadovú kávu, kávový nápoj s obsahom rastlinnej náhrady mlieka, cereálny kávovinový nápoj či balený čaj s mliekom. Týka sa to aj ich koncentrovanej podoby, napríklad prášku a kapsuly.
Pre balený nápoj pripravený na konzumáciu, ktorý obsahuje pridaný cukor alebo sladidlo, bude sadzba dane 0,15 eura na liter. Energetické nápoje s vysokým obsahom kofeínu budú podliehať vyššej sadzbe 0,30 eura/liter. V prípade balenej koncentrovanej látky, ktorá si vyžaduje ďalšiu prípravu pridaním vody, mlieka, ľadu alebo oxidu uhličitého, bude sadzba 1,05 eura/liter alebo 4,30 eura/kilogram, podľa toho, v akej mernej jednotke sa nápoj dodáva.
Zákonodarcovia pozmeňujúcim návrhom zaviedli tiež osobitné zdanenie podnikateľov, ktorí by sa nadmerne predzásobili sladenými nápojmi ešte pred účinnosťou zákona, a teda by mohli dlhodobo predávať nezdanené nápoje. Týkať sa však bude iba tých, ktorí by vzhľadom na svoju veľkosť či postavenie mohli negatívne ovplyvňovať trh. „Vznik tejto mimoriadnej daňovej povinnosti bude potrebné určiť viacstupňovým testom, čím sa sleduje dodržanie princípu proporcionality,“ zdôraznili predkladatelia.
Rezort financií odhadol, že v roku 2025 by mala nová daň priniesť do rozpočtu viac ako 79 miliónov eur, následne 108 miliónov eur v roku 2026 a 110 miliónov eur v roku 2027.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje podľa MF štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Zákon bude účinný od 1. januára 2025.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Teplári chcú nižšiu DPH na teplo z centrálnych kotolní
1. 10. 2021
Zvýšená podpora systémov centrálneho vykurovania zo strany vlády je jedným z kľúčových riešení negatívneho dosahu globálneho zvyšovania cien energií a emisných povoleniek na koncových odberateľov.
V stredu to uviedol Slovenský zväz výrobcov tepla, podľa ktorého by mala vláda obyvateľom napojeným na centrálne vykurovanie znížiť daň z pridanej hodnoty na teplo pre domácnosti.
„Tento krok pomôže nárast nákladov výrazne zmierniť a zároveň by bol kompenzáciou pre týchto odberateľov za to, že sa v najväčšej miere podieľajú na splnení ekologických cieľov EÚ a Slovenska, a teda aj na ochrane životného prostredia,“ uviedol zväz výrobcov tepla.
Takýto postup voči odberateľom tepla zapojených do systému centrálneho vykurovania nie je podľa zväzu v Európe vôbec ojedinelým. Zníženú DPH na teplo dodané prostredníctvom týchto systémov uplatňujú napríklad v Českej republike, Maďarsku alebo vo Francúzsku.
V
Peňažné príspevky na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia
15. 9. 2021
Cieľom návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov je odstránenie nespravodlivosti v oblasti poskytovania peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v prípade, ak fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím vlastní okrem majetku, ktorý sa na účely zákona č. 447/208 Z. z. nepovažuje za majetok (napr. nehnuteľnosť, v ktorej býva), aj ďalší majetok, s ktorým nemôže samostatne nakladať.
Ide napríklad o situáciu, kedy vlastní nehnuteľný majetok ako súčasť nerozdeleného BSM po rozvode manželov, súd však ešte o návrhu nerozhodol. Fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím je v takomto prípade v bezvýchodiskovej situácii, kedy nemá nárok od štátu na pomoc (peňažný príspevok), hoci sama svoje majetkové postavenie nevie ovplyvniť (napr. kvôli nesúhlasu bezpodielového spoluvlastníka alebo prieťahom v konaní na súde), alebo ak je majetok predmetom záložného práva. V týchto prípadoch je namieste, aby štát pri poskytovaní peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia túto situáciu zohľadnil.
V Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2020-2024 sa na viacerých miestach uvádza, že vláda prijme rôzne opatrenia na ochranu, podporu a rozvoj práv ľudí so zdravotným postihnutím. Návrh zákona je koncipovaný presne v duchu, v akom je toto programové vyhlásenie formulované.
K
Účtovanie virtuálnej meny v podvojnom účtovníctve podnikateľov
6. 9. 2021
Pri účtovaní virtuálnej meny v podvojnom účtovníctve sa postupuje podľa opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov.
Virtuálna mena sa považuje za krátkodobý finančný majetok iný ako peňažné prostriedky, preto je riešená v ustanoveniach vzťahujúcich sa ku krátkodobému finančnému majetku, a to najmä v účtovnej skupine 25 – Krátkodobý finančný majetok. V opatrení pre PÚ je uvedené, aby si účtovná jednotka na účtovanie virtuálnej meny vytvorila účet v účtovej skupine 25 – Krátkodobý finančný majetok napríklad účet 258 –Virtuálna mena, kde sa účtuje prírastok virtuálnej meny a úbytok virtuálnej meny. Analytické účty sa vytvárajú podľa jednotlivých virtuálnych mien a na virtuálnu menu nadobudnutú ťažbou ku dňu výmeny za iný majetok alebo službu sa vytvára osobitný analytický účet. Účtovanie virtuálnej meny do nákladov pri úbytku virtuálnej meny sa účtuje na ťarchu účtu 568 – Ostatné finančné náklady. Vzhľadom k tomu, že virtuálna mena sa používa často ako platobný prostriedok, nie každý úbytok virtuálnej meny sa účtuje na ťarchu nákladov. Ak ide o priamy predaj virtuálnej meny, takýto úbytok sa účtuje na ťarchu nákladov. Ak sa virtuálna mena používa ako platobný prostriedok, takýto úbytok sa nezúčtuje na ťarchu nákladov. Účtovanie virtuálnej meny do výnosov sa účtuje v prospech účtu 668 – Ostatné finančné výnosy. Na týchto účtoch nákladov a výnosov sa účtujú aj vzniknuté hodnotové rozdiely z dôvodu ocenenia virtuálnej meny a prepočtu virtuálnej meny na eurá. Takéto hodnotové rozdiely môžu vzniknúť napríklad:
- pri kúpe virtuálnej meny v individuálnom obchode môže vzniknúť rozdiel medzi kúpnou cenou a reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve,
- pri predaji majetku alebo služby za virtuálnu menu môže vzniknúť rozdiel medzi hodnotou pohľadávky v čase predaja majetku alebo služby a v čase inkasa pohľadávky,
- pri obstaraní majetku a služby za virtuálnu menu môže vzniknúť rozdiel medzi hodnotou záväzku v čase obstarania majetku alebo služby a v čase úhrady záväzku.
Špecifická úprava je navrhnutá v prípade virtuálnej meny nadobudnutej ťažbou.
Virtuálna mena získaná v procese ťaženia sa do dňa jej vyradenia výmenou alebo iným spôsobom eviduje v podsúvahe a v deň realizácie výmeny, resp. predaja sa takáto virtuálna mena účtuje v prospech účtu 668 – Ostatné finančné výnosy.
K
Účtovanie virtuálnej meny v jednoduchom účtovníctve podnikateľov
6. 9. 2021
V prípade účtovania daňovníka v systéme jednoduchého účtovníctve, tento postupuje podľa opatrenia č. MF SR č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení neskorších predpisov.
Keďže virtuálna mena je krátkodobým finančným majetkom, účtuje sa v knihe krátkodobého finančného majetku v ocenení reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve.
Podľa § 4 ods. 13, sa účtuje o virtuálnej mene v peňažnom denníku, a to nasledovne:
− pri nadobudnutí virtuálnej meny za eurá alebo inú cudziu menu sa výdavok účtuje ako výdavok, ktorý sa nezahrnuje do základu dane z príjmov (VNZD);
− pri predaji virtuálnej meny nadobudnutej za eurá (alebo za inú cudziu menu) sa účtuje príjem z odplatného prevodu ako príjem zahrnovaný do základu dane z príjmov (POZD) v členení „ostatné príjmy“ a zároveň sa účtuje v rámci uzávierkových účtovných operácií výdavok ovplyvňujúci základ dane z príjmov (VOZD) v členení „ostatné výdavky“ v súlade s § 19 ods. 2 písm. v) ZDP.
− pri predaji virtuálnej meny, tak ako tento predaj definuje § 2 písm. ai) ZDP, sa účtuje v rámci uzávierkových účtovných operácií VOZD v členení na „ostatné výdavky“ v súlade s § 19 ods. 2 písm. v) ZDP a POZD v členení „ostatné príjmy“ v súlade s § 17 ods. 43 ZDP.
K