Sladené nealkoholické nápoje budú podliehať novej dani
12. 9. 2024
Ide o konsolidačné opatrenie na zvýšenie príjmov do štátneho rozpočtu. Nový zákon schválila Národná rada (NR) SR. Nealkoholické nápoje s pridaným cukrom alebo sladidlami, či už pôjde o bežné balené nápoje, sirupy alebo energetické nápoje, budú od budúceho roka podliehať novej spotrebnej dani. Vyplýva to zo zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov, ktorý Národná rada (NR) SR definitívne schválila.
Nová daň bude mať charakter nepriamej dane zo spotreby a budú ju platiť do štátneho rozpočtu podnikateľské subjekty, ktoré uskutočňujú prvé dodanie nápoja v tuzemsku. Vyberať ju budú v cene tohto nápoja. „Navrhuje sa zdaňovať prvé dodanie sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku, nakoľko z možných alternatívnych riešení umožňuje tento systém najlepší možný spôsob zohľadnenia cash flow dotknutých platiteľov dane,“ priblížilo v dôvodovej správe Ministerstvo financií (MF) SR.
Rezort dodatočne z návrhu na novú daň vypustil sladené mliečne nápoje, jogurtové nápoje a nápoje na rastlinnej báze. Vypustil tiež zavedenie dane na koncentrované balené látky, ktoré majú charakter liečiva a ktoré sa predávajú napríklad v lekárňach, ako aj na výživové doplnky, ako napríklad voľnopredajné šumivé vitamínové tablety či proteínové nápoje s pridaným cukrom alebo sladidlami.
Naopak, poslanci pri hlasovaní schválili pozmeňujúci návrh z výborov, ktorým rozšírili zdanenie aj na sladené nealkoholické nápoje, ak obsahujú kávu, čaj alebo ich náhradu, a to aj v prípade, ak obsahujú mlieko alebo iné rastlinné alternatívy. Ide napríklad o balenú ľadovú kávu, kávový nápoj s obsahom rastlinnej náhrady mlieka, cereálny kávovinový nápoj či balený čaj s mliekom. Týka sa to aj ich koncentrovanej podoby, napríklad prášku a kapsuly.
Pre balený nápoj pripravený na konzumáciu, ktorý obsahuje pridaný cukor alebo sladidlo, bude sadzba dane 0,15 eura na liter. Energetické nápoje s vysokým obsahom kofeínu budú podliehať vyššej sadzbe 0,30 eura/liter. V prípade balenej koncentrovanej látky, ktorá si vyžaduje ďalšiu prípravu pridaním vody, mlieka, ľadu alebo oxidu uhličitého, bude sadzba 1,05 eura/liter alebo 4,30 eura/kilogram, podľa toho, v akej mernej jednotke sa nápoj dodáva.
Zákonodarcovia pozmeňujúcim návrhom zaviedli tiež osobitné zdanenie podnikateľov, ktorí by sa nadmerne predzásobili sladenými nápojmi ešte pred účinnosťou zákona, a teda by mohli dlhodobo predávať nezdanené nápoje. Týkať sa však bude iba tých, ktorí by vzhľadom na svoju veľkosť či postavenie mohli negatívne ovplyvňovať trh. „Vznik tejto mimoriadnej daňovej povinnosti bude potrebné určiť viacstupňovým testom, čím sa sleduje dodržanie princípu proporcionality,“ zdôraznili predkladatelia.
Rezort financií odhadol, že v roku 2025 by mala nová daň priniesť do rozpočtu viac ako 79 miliónov eur, následne 108 miliónov eur v roku 2026 a 110 miliónov eur v roku 2027.
Daň zo sladených nealkoholických nápojov predstavuje podľa MF štandardný fiškálny nástroj zavedený aj v rámci iných členských štátov Európskej únie a mnohých ďalších krajín sveta, ktorým je možné regulovať spotrebu negatívnych externalít. Zdanenie sladených nealkoholických nápojov odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Zákon bude účinný od 1. januára 2025.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Príspevok za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine
21. 6. 2022
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 219/2022 Z. z. bolo schválené 16. júna 2022 a účinnosť nadobúda 1. 7. 2022.
Ide o príspevok, ktorý nariadila Vláda Slovenskej republiky podľa § 27k ods. 9 zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení zákona č. 92/2022 Z. z.
Príspevok za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti s ozbrojeným konfliktom na Ukrajine sa poskytuje vo výške 22 eur za jednu noc ubytovania odídenca, ak ide o fyzickú osobu, ktorá dovŕšila vek 15 rokov, 11 eur za jednu noc ubytovania odídenca, ak ide o fyzickú osobu, ktorá nedovŕšila vek 15 rokov.
Zmluva o poskytnutí príspevku za ubytovanie obsahuje najmä identifikačné údaje zmluvných strán, predmet zmluvy, výšku a spôsob poskytnutia príspevku za ubytovanie, podmienky poskytnutia príspevku za ubytovanie, vymedzenie času, na ktorý sa zmluva uzatvára, dôvody a spôsob ukončenia zmluvy. Prílohou zmluvy o poskytnutí príspevku za ubytovanie je vzor záznamu o ubytovaní, vzor žiadosti o poskytnutí príspevku za ubytovanie, čestné vyhlásenie osoby poskytujúcej ubytovanie, že nepoberá príspevok za ubytovanie podľa osobitného predpisu. Vzor zmluvy o poskytnutí príspevku za ubytovanie je zverejnený na webovom sídle Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky https://www.mindop.sk/.
Príspevok za ubytovanie sa poskytuje za ubytovanie odídenca poskytnuté od 1. júla 2022 najdlhšie do 30. septembra 2022. Príspevok za ubytovanie sa poskytuje za ubytovanie odídenca poskytnuté do 30. júna 2022 podľa predpisu účinného v čase poskytnutia ubytovania odídencovi.
Týmto nariadením sa zrušuje sa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 100/2022 Z. z. o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine.
V
Osobitné podmienky v oblasti sociálnych služieb
20. 6. 2022
Novela zákona o sociálnych službách upravuje a rozširuje vecný rozsah splnomocňovacieho ustanovenia § 104a zákona o sociálnych službách tak, aby bolo možné ustanoviť nariadením vlády Slovenskej republiky operatívne čo najširší okruh osobitných podmienok v oblasti sociálnych služieb a odchýlok od uplatňovania zákona, ak to bude v konkrétnej situácii účelné a potrebné.
Ide tým o potrebu vytvorenia právnych podmienok na možnosť okamžitej reakcie na rôzne vopred nepredvídateľné životné situácie, sociálne udalosti a na objektívne potreby pomoci a podpory cieľových skupín osôb s ich meniacou sa štruktúrou a charakterom v mieste i čase, ktoré môžu vzniknúť počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu.
K
Peňažné príspevky na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia
20. 6. 2022
Upravuje zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov tak, aby pomôcky a zdvíhacie zariadenia, ktoré fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím už nepoužívajú a vrátili ich úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, bolo možné poskytnúť do užívania aj odídencom v súvislosti so situáciou na Ukrajine.
K
Zmeny v sociálnej oblasti
17. 6. 2022
Vládny návrh zákona o niektorých opatreniach v sociálnej oblasti v súvislosti so situáciou na Ukrajine bol predložený v nadväznosti na vyhlásenie mimoriadnej situácie v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny.
Zákonom je riešených niekoľko okruhov problémov v oblasti sociálnych vecí a rodiny súvisiacich s prílevom cudzincov tak, aby bolo možné účinne a efektívne poskytnúť, resp. organizovať rôzne formy pomoci a podpory občanom Ukrajiny, ktorí sa zdržiavajú na území Slovenskej republiky.
Slovenská republika musí zabezpečiť starostlivosť o maloleté deti bez sprievodu z Ukrajiny, a aj keď nie je počet týchto detí aktuálne výrazne veľký, ide o počty, na ktoré pri zachovaní podmienok (vrátane kapacít) pre maloletých bez sprievodu z iných krajín, nie sú centra pre deti rodiny kapacitne vybavené. Starostlivosť o maloletých bez sprievodu, osobitne o maloleté deti - obete vojnového konfliktu je náročná, je potrebná intenzívna odborná práca špecificky orientovaná na traumu z vojny, je potrebné zabezpečenie komunikácie v cudzom jazyku, čo je obzvlášť náročné pri zabezpečovaní psychologickej pomoci, kontaktu s príbuznými atď. Práve takáto intenzívna odborná pomoc pre deti z ozbrojeného konfliktu prináša so sebou zvýšené výdavky, ktoré však nie je možné riešiť pri aktuálnom, zákonom stanovenom mechanizme poskytovania finančných prostriedkov na zabezpečovanie starostlivosti o deti v akreditovaných centrách pre deti a rodiny. Uvedené je aj dôvodom, pre ktorý sa nevedia akreditované zariadenia zapojiť do pomoci maloletým deťom bez sprievodu z Ukrajiny. Aktuálne vieme starostlivosť o maloletých bez sprievodu z Ukrajiny riešiť štátnymi centrami pre deti a rodiny, avšak dôsledky vojnového konfliktu nie je možné predvídať a je potrebné utvoriť priestor na zabezpečenie starostlivosti o vyšší počet maloletých detí bez sprievodu aj v akreditovaných subjektoch.
K