Ročné zúčtovanie poistného SZČO podľa ZDP
12. 9. 2023
Daňovník, ktorý dosiahol v roku 2023 príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (§ 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov) a z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 mu vznikol nedoplatok z takýchto príjmov, uplatní nedoplatok uhradený v roku 2023 ako daňový výdavok tohto zdaňovacieho obdobia.
Spôsob jeho uplatnenia závisí od spôsobu uplatňovania výdavkov daňovníkom. U daňovníka, ktorý si v daňovom priznaní uplatní preukázateľne vynaložené daňové výdavky z účtovníctva alebo z evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov je nedoplatok poistného daňovým výdavkom v súlade s § 19 ods. 3 písm. i) zákona o dani z príjmov. Podkladom pre zaúčtovanie, resp. uvedenie v evidencii je doklad o zaplatení, v prípade vedenia podvojného účtovníctva výkaz nedoplatkov. Daňovník uplatňujúci výdavky percentom z príjmov (tzv. paušálne výdavky) v súlade s § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov, uplatní ako daňový výdavok popri paušálnych výdavkoch aj poistné vrátane vyrovnaného nedoplatku z ročného zúčtovania poistného. Ak daňovník s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov v roku 2023 uhradil nedoplatok z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 a skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť, t. j. v roku 2023 už nepoberal príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, postupuje podľa § 32 ods. 12 zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia, ak daňovník po skončení podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti (definované v § 17 ods. 9) v súvislosti s týmito činnosťami dodatočne zaplatí výdavky, ktoré by boli uznané za daňové výdavky vynaložené na tieto činnosti, o tieto zaplatené sumy zvýši daňové výdavky za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť. Ak je pre daňovníka výhodnejšie zahrnúť tieto zaplatené sumy do základu dane za zdaňovacie obdobie, v ktorom takéto sumy zaplatil, uplatní tento výhodnejší postup.
Ak daňovník nebude mať v roku 2023 príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, z ktorých by si mohol odpočítať nedoplatok z ročného zúčtovania poistného, môže si upraviť základ dane z príjmov o tento vyrovnaný nedoplatok prostredníctvom dodatočného daňového priznania za rok 2022. Ak z ročného zúčtovania poistného vyplynul preplatok, postupuje sa rovnako ako u zamestnanca. Daň z preplatku vyberie zdravotná poisťovňa zrážkou v súlade s § 43 ods. 3 písm. j) zákona o dani z príjmov. Vykonanou zrážkou sa považuje daňová povinnosť z preplatku poistného za splnenú na základe § 43 ods. 6 zákona o dani z príjmov bez ohľadu na to, či daňovník uplatňuje preukázateľne vynaložené výdavky z vedeného účtovníctva a je povinný o vrátenom preplatku účtovať, alebo nie je povinný o vrátenom preplatku účtovať, nakoľko uplatňuje paušálne výdavky podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov alebo uplatňuje preukázateľné výdavky z daňovej evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona. V zmysle § 17 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov príjem, pri ktorom vybraním dane zrážkou podľa § 43 ods. 6 zákona je splnená daňová povinnosť, sa nezahrnie do základu dane. Daňovník v daňovom priznaní preplatok z ročného zúčtovania poistného nezahrnie do príjmov v § 6 a daň vybranú zrážkou neuvedie v daňovom priznaní.
K
Francúzsko plánuje zaviesť ekodaň z leteniek
10. 7. 2019
Francúzska vláda plánuje zavedenie ekologickej dane z leteniek. Uviedla to v utorok francúzska ministerka dopravy Élisabeth Borneová, ktorá dodala, že financie získané z ekodane použije vláda na podporu ekologickejších foriem dopravy. Ekodaň, ktorá by mala začať platiť od budúceho roka, sa bude pohybovať od 1,5 do 18 eur. Najnižšiu sumu si cestujúci priplatí k letenke v ekonomickej triede v prípade vnútroštátnych letov a letov z Francúzska do iných štátov Európskej únie. V prípade biznis triedy pri takýchto letoch by daň mala predstavovať 9 eur a najvyššia daň až do 18 eur sa bude týkať leteniek v biznis triede pri letoch do krajín mimo EÚ.
Francúzska vláda očakáva, že daň jej prinesie do štátneho rozpočtu približne 182 miliónov eur ročne. Tie chce podľa Borneovej investovať do rozvoja ekologickejšej dopravnej infraštruktúry, najmä do rozvoja železničnej siete. Ako ministerka dodala, daň bude platiť výhradne na lety z Francúzska, nebude sa týkať letov smerom do krajiny. Výnimku podľa agentúry AP dostanú aj lety na Korziku, do francúzskych zámorských území a lety s prestupom vo Francúzsku. Vyhlásenie Borneovej ihneď znížilo ceny akcií leteckých spoločností Air France a Lufthansa, ktoré klesli o 4,5 percenta, respektíve o 2,5 percenta.
Nulová daň pre mladých Poliakov
8. 7. 2019
Poľskí poslanci schválili návrh zákona, ktorý zavádza nulovú sadzbu dane z príjmu poplatníkom do 26 rokov. Pre predlohu, navrhnutú vládnucimi konzervatívcami, hlasovalo 419 poslancov, proti boli len štyria. Zákon potrebuje ešte schválenie v Senáte a prezidentov podpis, čo je však podľa agentúry AFP pokladané už len za formalitu.
Ide o splnenie jedného z veľkorysých sľubov vládnucej strany Právo a spravodlivosť expremiéra Jarosława Kaczyńského, daných ešte pred májovými voľbami do Európskeho parlamentu. Poľsko na jeseň čakajú parlamentné voľby. Oslobodené od dane majú byť príjmy do 85 528 zlotých (20-tisíc eur) za fiškálny rok, uviedla televízia TVN 24. Nové pravidlá majú platiť od 1. augusta. Tohtoročná úľava, týkajúca sa teda piatich mesiacov, je tak obmedzená na 35 636 zlotých (8636 eur). Príjmy presahujúce danú hranicu budú zdanené bežnou sadzbou, čo znamená 18 percentami. Na oslobodení od dane zarobia podľa odhadov asi dva milióny mladých Poliakov. "Tento zákon má v poľskom daňovom systéme historický význam. Do dejín prejde ako zákon premiéra (Mateusza) Morawieckého," vyhlásil poslanec Andrzej Szlachta z PiS. "Zákon má historický rozmer v tom zmysle, že opäť delí Poliakov, tentoraz mladých," oponovala opozičná poslankyňa Marta Golbiková s tým, že daňová úľava sa bude vzťahovať na zamestnancov, nie na najpodnikavejšiu časť mládeže, teda na samostatne zárobkovo činné osoby a podnikateľov, ktorí vytvárajú pracovné miesta.
Jaguar mení platy a chystá sa na odbory
5. 7. 2019
Nitrianska výroba britského výrobcu má za sebou aj napriek krátkemu pôsobeniu na našom trhu celkom pestrú minulosť v oblasti platových podmienok.
Dôkazom je aj fakt, že ešte pred spustením výroby absolvovala prvé rokovania s odbormi, následne štrajkovú pohotovosť i dohodu o zvyšovaní miezd pre pracovníkov. Aktuálne sa budú mzdové podmienky v podniku opäť meniť. Výroba bude totiž novonastupujúcim zamestnancom zdvíhať tarify o 10,7 percenta na 792 eur. Aj keď by sa mohlo zdať, že vyššie platy dostanú iba noví pracovníci, zatiaľ čo starí zostanú na pôvodnej sume, nie je to tak.
Starobné dôchodkové sporenie
2. 7. 2019
Novela zákona, ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení bola schválená v NR SR.
Platná a účinná právna úprava zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení už obsahuje ustanovenia upravujúce informačné povinnosti dôchodkových správcovských spoločností voči sporiteľom. Keďže však existujúce informačné povinnosti nepodporujú informované rozhodnutie sporiteľov v súvislosti s ich zabezpečením na dôchodok, a vláda Slovenskej republiky sa vo svojom Programovom vyhlásení na roky 2018 – 2020 zaviazala, že „zvýši informovanosť ľudí o ich súčasných a budúcich nárokoch na dôchodok, a to v celom dôchodkovom systéme. Zároveň zabezpečí primeranosť a kvalitu poskytovaných informácií s cieľom ľahšie sa rozhodnúť o svojom zabezpečení v starobe.“, novela zákona prináša opatrenia, ktoré tieto ciele naplnia.
Ľudia v súčasnosti nemajú relevantné informácie o ich budúcom zabezpečení na dôchodok, ak sa o ne nezaujímajú a aktívne ich nevyhľadávajú. Väčšina sporiteľov v II. pilieri a účastníkov v III. pilieri má navyše úspory na dôchodok dlhodobo alokované vo fondoch s investičnou stratégiou, ktorá je pre nich nevhodná. Táto skutočnosť sa v budúcnosti môže prejaviť v nízkej nasporenej sume, a teda aj v nízkom dôchodku. Rovnako informácie poskytované poistencom Sociálnej poisťovne nemajú požadovanú relevanciu, nakoľko, najmä mladšej generácii, nedokážu sprostredkovať informáciu o tom, akú časť príjmu na dôchodku bude tvoriť ich dôchodok z I. piliera, ani pomôcť takémuto poistencovi pri rozhodovaní o potrebe dodatočného dobrovoľného zabezpečenia na dôchodok. Cieľom Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky je preto poskytnúť poistencom, sporiteľom a účastníkom v individualizovanom dokumente komplexné informácie o aktuálnom stave ich dôchodkového zabezpečenia, podporiť ich finančné plánovanie v súvislosti s odchodom do dôchodku a zdôrazniť aj vplyv ich vlastných rozhodnutí na výšku príjmu na dôchodku (t. j. zaviesť tzv. oranžovú obálku).