Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Informácie pre šéfa

Naproti tomu každá informácia, ktorú sa vám nepodarilo načas získať, ktorú sa vám nepodarilo načas získať, sa ukáže byť stopercentne správnou.

Zo všetkých vašich schopností je druhými najviac cenená vaša platobná schopnosť.

Ten, kto má o veci málo informácií, sa spravidla zle rozhodne.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Čo bolo na počiatku?

Chyba je matkou, otcom, synom i dcérou pokroku.

Z malej chybičky vyrastie aj bez polievania chyba veľká. Z veľkej chyby sa zrodí chybisko.

Na počiatku som bol Nič, ale teraz som poslancom!

(Murphyho zákonník)
Človek a veci

Ak sa veci nezmenia, prehráte. Ak sa veci zmenia, nachytajú vás nepripraveného.

Ak má prísť niečo dobré, tak toho bude málo.

Veci idú najlepšie vtedy, keď je to najmenej potrebné.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Čas a história

Pekné chvíle trvajú krátko, zlé večne.

História ľudstva je oceánom omylov, v ktorom sem - tam plávajú úbohé zvyšky rozumu.

Jediné, čo sa ľudstvo môže dozvedieť z histórie, je, že ľudstvo sa nikdy nepoučí z histórie.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
O podnikateľoch

K úspechu sa nedá dôjsť disciplinovaným čakaním v rade,

Čakanie na šťastie sa líši od čakania na smrť len v tom, že smrti sa dočkáte skôr.

Keby človek dopredu vedel, ako to dopadne, život podnikateľa by bola jedna nekonečná nuda.

(Murphyho zákonník)

Ročné zúčtovanie poistného SZČO podľa ZDP

12. 9. 2023 Daňovník, ktorý dosiahol v roku 2023 príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (§ 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov) a z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 mu vznikol nedoplatok z takýchto príjmov, uplatní nedoplatok uhradený v roku 2023 ako daňový výdavok tohto zdaňovacieho obdobia.
Spôsob jeho uplatnenia závisí od spôsobu uplatňovania výdavkov daňovníkom. U daňovníka, ktorý si v daňovom priznaní uplatní preukázateľne vynaložené daňové výdavky z účtovníctva alebo z evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov je nedoplatok poistného daňovým výdavkom v súlade s § 19 ods. 3 písm. i) zákona o dani z príjmov. Podkladom pre zaúčtovanie, resp. uvedenie v evidencii je doklad o zaplatení, v prípade vedenia podvojného účtovníctva výkaz nedoplatkov. Daňovník uplatňujúci výdavky percentom z príjmov (tzv. paušálne výdavky) v súlade s § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov, uplatní ako daňový výdavok popri paušálnych výdavkoch aj poistné vrátane vyrovnaného nedoplatku z ročného zúčtovania poistného. Ak daňovník s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov v roku 2023 uhradil nedoplatok z ročného zúčtovania poistného za rok 2022 a skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť, t. j. v roku 2023 už nepoberal príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, postupuje podľa § 32 ods. 12 zákona o dani z príjmov. V zmysle tohto ustanovenia, ak daňovník po skončení podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti (definované v § 17 ods. 9) v súvislosti s týmito činnosťami dodatočne zaplatí výdavky, ktoré by boli uznané za daňové výdavky vynaložené na tieto činnosti, o tieto zaplatené sumy zvýši daňové výdavky za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť. Ak je pre daňovníka výhodnejšie zahrnúť tieto zaplatené sumy do základu dane za zdaňovacie obdobie, v ktorom takéto sumy zaplatil, uplatní tento výhodnejší postup.
Ak daňovník nebude mať v roku 2023 príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, z ktorých by si mohol odpočítať nedoplatok z ročného zúčtovania poistného, môže si upraviť základ dane z príjmov o tento vyrovnaný nedoplatok prostredníctvom dodatočného daňového priznania za rok 2022. Ak z ročného zúčtovania poistného vyplynul preplatok, postupuje sa rovnako ako u zamestnanca. Daň z preplatku vyberie zdravotná poisťovňa zrážkou v súlade s § 43 ods. 3 písm. j) zákona o dani z príjmov. Vykonanou zrážkou sa považuje daňová povinnosť z preplatku poistného za splnenú na základe § 43 ods. 6 zákona o dani z príjmov bez ohľadu na to, či daňovník uplatňuje preukázateľne vynaložené výdavky z vedeného účtovníctva a je povinný o vrátenom preplatku účtovať, alebo nie je povinný o vrátenom preplatku účtovať, nakoľko uplatňuje paušálne výdavky podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov alebo uplatňuje preukázateľné výdavky z daňovej evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona. V zmysle § 17 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov príjem, pri ktorom vybraním dane zrážkou podľa § 43 ods. 6 zákona je splnená daňová povinnosť, sa nezahrnie do základu dane. Daňovník v daňovom priznaní preplatok z ročného zúčtovania poistného nezahrnie do príjmov v § 6 a daň vybranú zrážkou neuvedie v daňovom priznaní.
K

Zmeny v zákone o dani z príjmov v roku 2018

5. 12. 2018 V roku 2018 bolo doteraz prijatých päť noviel zákona o dani z príjmov (ZDP) v rámci prijatia alebo novelizácie iných právnych predpisov.
Novela zákona č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci sa týka § 30a ZDP, ktorý stanovuje úľavy na dani pre príjemcov investičnej pomoci. Daňová úľava sa bude týkať aj daňovníkov, ktorým bolo vydané rozhodnutie o regionálnej investičnej pomoci - novela nadobudla účinnosť 1. 4. 2018. Novelou zákona č. 63/2018 Z. z. sa v nadväznosti na zmenu Zákonníka práce oslobodzujú od dane z príjmov príjmy za prácu pri príležitosti obdobia letných dovoleniek a vianočných sviatkov, tzv. 13. a 14. plat. Zamestnávateľ má možnosť poskytnúť zamestnancovi vo výplate za mesiac máj peňažné plnenie vyplatené v mesiaci jún a vo výplate za mesiac november peňažné plnenie vyplatené v mesiaci december. Podľa doplnených ustanovení § 5 ods. 7 písm. n) a písm. o) ZDP sú od dane oslobodené: - Príjmy poskytnuté ako suma peňažného plnenia za prácu pri príležitosti obdobia letných dovoleniek najviac 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov, vyplatené v júni príslušného kalendárneho roka, ak suma vyplateného peňažného plnenia, na ktoré sa vzťahuje toto oslobodenie, je najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca k 1. 4. a pracovnoprávny (štátnozamestnanecký) vzťah zamestnanca u tohto zamestnávateľa k 30. aprílu príslušného kalendárneho roka trvá nepretržite aspoň 24 mesiacov; do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie len príjem prevyšujúci sumu, na ktorú sa vzťahuje oslobodenie. Ustanovenie o oslobodení 13. platu sa použije prvý krát na príjem vyplatený v júni 2019. - Príjmy za prácu pri príležitosti obdobia vianočných sviatkov, vyplatené v decembri príslušného kalendárneho roka, najviac 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov, ak suma vyplateného peňažného plnenia, na ktoré sa vzťahuje toto oslobodenie, je najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) k 1. 10. a pracovnoprávny (štátnozamestnanecký) vzťah zamestnanca u tohto zamestnávateľa k 31. októbru príslušného kalendárneho roka trvá nepretržite aspoň 48 mesiacov a za príslušné zdaňovacie obdobie bolo zamestnancovi vyplatené peňažné plnenie, na ktoré sa vzťahuje oslobodenie za príjem pri príležitosti letných dovoleniek; do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie len príjem prevyšujúci sumu, na ktoré sa vzťahuje oslobodenie. Ustanovenie o oslobodení 14. platu sa prvý krát použije za december 2018, ak bolo zamestnancovi aj v júni 2018 vyplatené peňažné plnenie najmenej vo výške mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca. Novela upravuje aj povinnosti zamestnávateľa týkajúce sa vedenie mzdových listov v tejto súvislosti. Za predpokladu, že podmienky pre oslobodenie 13. a 14. platu od dane z príjmov sú splnené, od zdravotných odvodov bude 13. a 14. plat oslobodený už v roku 2018, najviac do výšky 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov, od sociálnych odvodov bude 13. plat oslobodený až v roku 2021 a 14. plat až v roku 2019, najviac vo výške 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov. Novelou zákona č. 112/2018 Z. z. bolo do zákona o dani z príjmov doplnené nové ustanovenie § 30d) o úľave na dani pre registrované sociálne podniky, ktoré nadobúda účinnosť 1. 1. 2019. Novelou zákona č. 209/2018 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave sa s účinnosťou od 1. 9. 2018 mení: • § 19 ods. 2 písm. c) 4. bod na základe ktorého je daňovým výdavkom odmena za produktívnu prácu najviac do výšky 100 % z hodinovej minimálnej mzdy, podnikové štipendium, hmotné zabezpečenie žiaka, poskytovanie praktického vyučovania a na prevádzku strednej odbornej školy nad rámec poskytnutých normatívnych finančných prostriedkov, • § 19 ods. 2 písm. n) podľa ktorého daňovým výdavkom sú aj odpisy pri majetku, ktorý nie priamo využívaný daňovníkom, ale súži na poskytovanie praktického vyučovania na základe zmluvy o poskytovaní praktického vyučovania a zmluvy o duálnom vzdelávaní alebo slúži na činnosť strednej odbornej školy s označením podniková škola.

Daň z príjmov v podpore cestovného ruchu

3. 12. 2018 Jedným z opatrení pre zvýšenie atraktivity príspevku na rekreáciu zamestnancov je doplnenie zákona o dani z príjmov a zaradenie príspevku na rekreáciu zamestnancov do kategórie príjmov, ktoré nie sú predmetom dane v rámci príjmov zo závislej činnosti a taktiež jeho zaradenie do daňových výdavkov, čo môže byť atraktívne a umožňuje využitie tohto nástroja aj samostatne zárobkovo činným osobám, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť najmenej 12 mesiacov.
Zavedením tohto nového inštitútu sa očakáva pozitívny vplyv najmä na ekonomicky aktívnych obyvateľov Slovenskej republiky dosahujúcich nižší disponibilný príjem, ktorí si doteraz nemohli dovoliť ani jednu rekreáciu ročne. Títo obyvatelia vrátane ich najbližších rodinných príslušníkov by si tak mali môcť dovoliť aspoň jednu rekreáciu ročne potrebnú na regeneráciu fyzických a psychických síl a zvýšenie kvality ich života. Zákon zavádzanými nástrojmi financovania cestovného ruchu a inštitútu príspevku na rekreáciu zamestnancov tiež reaguje na skutočnosť, že ubytovacie zariadenia hotelového typu na Slovensku majú z pomedzi európskych krajín jednu z najnižších mier vyťaženosti. Podľa dostupných štatistík je v najslabších sezónach vyťaženosť týchto zariadení len okolo 20 %, pričom málokedy presahuje hranicu 40 %. Uvedené pri zachovaní súčasného stavu spôsobuje hrozbu prepúšťania zamestnancov pracujúcich v ubytovacích službách a v službách nadväzujúcich na tieto služby. Zavedením nových opatrení sa očakáva pozitívny vplyv na podnikateľské subjekty v oblasti cestovného ruchu, pričom sa predpokladá zvýšený dopyt po ubytovacích a s tým súvisiacich službách, rozvoj marginalizovaných regiónov a naopak vznik nových pracovných miest v cestovnom ruchu a príbuzných odvetviach, nárast návštevnosti a zvýšenie povedomia o domácom cestovnom ruchu.

VšZP ambulanciám sľubuje, že ich bude vyplácať podľa starých zmlúv

3. 12. 2018 VšZP zdôrazňuje, že s mnohými zástupcami ambulantného sektora sa už dohodla.Všeobecná zdravotná poisťovňa dala verejný prísľub poskytovateľom všeobecnej a špecializovanej zdravotnej starostlivosti, združených v Zväze ambulantných poskytovateľov, že im bude uhrádzať výkony podľa starých zmlúv. Uviedol to riaditeľ sekcie nákupu zdravotnej starostlivosti VšZP Milan Horváth.
Podľa platných zmlúv. Štátna zdravotná poisťovňa si podľa vlastných slov uvedomuje "závažnosť situácie". "Dávame verejný prísľub všetkým poskytovateľom všeobecnej a špecializovanej ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ktorí sú členom ZAPu, a ktorí doposiaľ nepodpísali predložený návrh dodatku k zmluve, ktorým sa predlžuje platnosť a účinnosť zmluvy a zvyšuje úhrada za poskytnutú zdravotnú starostlivosť, že zdravotnú starostlivosť poskytnutú od 1. decembra 2018 až do dňa uzatvorenia novej zmluvy, respektíve do odvolania tohto prísľubu, uhradiť týmto poskytovateľom zdravotnej starostlivosti za podmienok v rozsahu a súlade s doteraz platnou zmluvou," zverejnil Horváth. Horváth priblížil, že do štvrtkového poludnia podpísalo individuálne zmluvy s VšZP 644 lekárov, združených v ZAPe, z celkového počtu 1758 členov, čo je 36,6 percenta. "Podľa našich informácií z regiónov Slovenska dochádza k podpisu ďalších zmlúv s členmi tohto združenia," vysvetlil Horváth s tým, že VšZP považuje preto stanovisko a konanie predstaviteľov ZAPu naďalej "za prekvapivé". Taktiež pripomenul, že na zvýšení platieb sa vedela VšZP dohodnúť s ostatnými zástupcami ambulantného sektora. Zvýšenie platby. Všeobecným lekárom pre dospelých, ktorí sú združení napríklad v Zdravite alebo v Aliancii všeobecných lekárov Slovenska, sa tak zvýši priemerná platba na poistenca o 55 centov. Všeobecní lekári pre deti a dorast by si mali polepšiť o 65 centov na pacienta, a tiež gynekológovia, a to v sume 15 centov na poistenca. Štandardná ambulancia pre dospelých tak mesačne v budúcom roku dostane o 967 eur viac, detská o 586 eur a štandardná gynekologická ambulancia dostane navyše 632 eur. Zvýšenie pocítia aj ambulancie špecialistov, konkrétne pre štandardnú ambulanciu vo výške 470 eur. Zväz ambulantných poskytovateľov však žiada zvýšenie poplatkov od VšZP na úrovni, ktoré mu ponúkli súkromné zdravotné poisťovne. V závislosti od segmentu zdravotnej starostlivosti žiada zväz štátnu poisťovňu "o jasne špecifikované, transparentné a jednoznačne časovo termínované navýšenie úhrad" minimálne na úrovni od 12 do 17 percent.
Stanovisko ZAP a ministerstva: Predstavitelia ZAP v reakcii na tlačovej besede uviedli, že sú ochotní vyšetriť pacienta aj zadarmo. Podľa člena správnej rady ZAP Petra Liptáka VšZP preplatí liek pacientovi až po tom, ako si ho kúpi. Pacientov podľa neho môže šokovať, keď budú platiť vysoké sumy. Členovia predstavenstva ZAP vo štvrtok poslali aj otvorený list ministerke zdravotníctva Andrei Kalavskej, v ktorom opisujú vážnosť situácie a vyjadrujú vieru, že je Kalavská na strane pacientov. Hovorkyňa Ministerstva zdravotníctva Zuzana Eliášová na adresu vyjadrení VšZP a ZAP konštatovala, že ministerstvo do zmluvných vzťahov medzi poskytovateľmi a zdravotnými poisťovňami nevstupuje. "Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská sa stretla s vedením VšZP pred dvomi dňami a poprosila ich, aby urgentne riešili situáciu, aby kontinuálnosť poskytovania zdravotnej starostlivosti bola zachovaná," povedala Eliášová. Podľa nej má poisťovňa vyriešiť situáciu tak, aby sa pacient nemusel ničoho obávať.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)

Minimálna mzda v roku 2019

30. 11. 2018 Minimálna mzda je najnižšiu úroveň mzdy, ktorú musí zamestnanec dostať bez ohľadu na pracovné zaradenie, vykonávanú prácu, dosiahnuté výsledky a platobnú schopnosť zamestnávateľa. Je stanovená zákonným nariadením a dosahuje výšku životného minima.
Táto mzda zahŕňa aj osobný príplatok, odmeny, prémie a podobné plnenia a vzťahuje sa aj na zamestnanca, ktorý popri mzde poberá aj dávky sociálneho zabezpečenia, napr. starobný dôchodok. Zmyslom stanovenia minimálnej mzdy je ochrana zamestnanca aj zamestnávateľa. Minimálna mzda plní dve základné funkcie: - sociálno-ochrannú, ktorá má zamestnancovi zabezpečiť, aby jeho príjem neklesol pod sociálne akceptovateľnú úroveň, - ekonomicko-kriteriálnu, ktorá má motivovať k vyhľadávaniu práce namiesto prijímania sociálnych dávok. Suma mesačnej minimálnej mzdy na nasledujúci kalendárny rok sa určí najmenej vo výške súčinu platnej mesačnej minimálnej mzdy a indexu medziročného rastu priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejneného Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa predkladá návrh na úpravu sumy minimálnej mzdy (Zákon o minimálnej mzde, § 8 ods. 2). Sumu minimálnej mzdy každoročne stanovuje vláda SR svojím nariadením dvoma sumami v eurách: - za mesiac (mesačná minimálna mzda), - za odpracovanú hodinu (hodinová minimálna mzda), ktorá je 1/174 zo sumy mesačnej minimálnej mzdy. Nariadením vlády SR sa ustanovila suma minimálnej mzdy na rok 2019 vo výške 520 € za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou a 2,989 € za každú hodinu odpracovanú zamestnancom.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Svetozár
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner