Prestup sporiteľov
18. 11. 2022
Zákon č. 677/2006 Z. z. zaviedol opatrenie, ktoré malo zabrániť neodôvodneným a nesprávne motivovaným prestupom sporiteľov z jednej dôchodkovej správcovskej spoločnosti do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti – tzv. akceptačný list, ktorý vydáva Sociálna poisťovňa a v určitých prípadoch je jeho vydanie aj spoplatnené.
Táto bariéra (administratívno-finančná) mala slúžiť na stabilizáciu systému starobného dôchodkového sporenia najmä v čase, kedy bola situácia v oblasti finančného sprostredkovania a poradenstva pomerne turbulentná. Spoločne s týmto opatrením sa zaviedlo aj obmedzenie celkových výdavkov dôchodkovej správcovskej spoločnosti a výdavkov fyzických osôb a právnických osôb vynaložených v prospech dôchodkovej správcovskej spoločnosti v súvislosti s uzatvorením zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení. V roku 2006 dosiahol počet zrealizovaných prestupov v II. pilieri takmer 150 tis., po zavedení opatrenia klesol hneď nasledujúci rok na menej ako 2 tis. prestupov za rok. Následne sa počet prestupov kontinuálne zvyšoval, v posledných rokoch sa prestupy ustálili na počte okolo 40 tis. prestupov za rok. Dosiahnutý efekt tohto opatrenia je síce nespochybniteľný, keďže ale ide z podstaty o problematiku a potrebu regulácie v oblasti finančného sprostredkovania a poradenstva (v prostredí mimo Sociálnej poisťovne), zrušili sa úlohy a povinnosti Sociálnej poisťovne v súvislosti s vydávaním akceptačných listov. Súčasne sa však ustanovilo vytvorenie inej bariéry, a to úpravou existujúceho opatrenia limitujúceho výdavky dôchodkovej správcovskej spoločnosti na uzatvorenie jednej zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení. Dôchodková správcovská spoločnosť, resp. fyzické a právnické osoby konajúce pri získavaní klientov v jej prospech, nebudú môcť vyplácať províziu (poskytnúť iný prospech) finančnému sprostredkovateľovi za získanie klienta od inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
K
Zákon o sociálnych službách
10. 12. 2013
Hlavným cieľom novely zákona o sociálnych službách je zlepšiť kvalitu sociálnych služieb, upraviť pravidlá podpory sociálnych služieb z verejných zdrojov, a tým zvýšiť udržateľnosť a dostupnosť sociálnych služieb, ale aj upraviť viaceré otázky, ktoré si vyžiadala aplikačná prax.
Napriek viacerým prijatým novelám v rokoch 2010 a 2012, ktoré reagovali na rôzne zmeny v spoločnosti, vrátane dopadov ekonomickej a hospodárskej krízy, je nevyhnutné opäť v oblasti sociálnych služieb riešiť viaceré problémy, ktoré súvisia so s demografickými zmenami a zvyšovaním počtu osôb odkázaných na sociálne služby, so strategickými a koncepčnými dokumentmi prijatými na medzinárodnej a národnej úrovni, s pokračujúcim nedostatkom finančných zdrojov v sociálnych službách. Zákon upravuje a sprísňuje podmienky registrácie a finančnej podpory z verejných zdrojov a zvyšuje hranice ochrany príjmu prijímateľov sociálnej služby pred platením neprimeranej úhrady za sociálnu službu pri jednotlivých formách pobytových sociálnych služieb a druhoch sociálnych služieb.
Nový zákon o pomoci v hmotnej núdzi
10. 12. 2013
Aj napriek tomu, že prezident SR nepodpísal nový zákon o pomoci v hmotnej núdzi, poslanci sa rozhodli jeho výhrady neakceptovať a opáť ho schválili v pôvodnom znení.
Od budúceho roka sa bude zákon o pomoci v hmotnej núdzi uplatňovať v praxi aj napriek tomu, že ho prezident SR nepodpísal. Základnú dávku v hmotnej núdzi, ktorá predstavuje sumu 61,60 eura, bude štát vyplácať len plnoletým sociálne odkázaným osobám, ktoré mesačne odpracujú v rámci malých obecných služieb alebo dobrovoľníckych prác 32 hodín, pričom bude podmienkou, že mu takúto činnosť obec ponúkne. Ak rodičia uvedenú ponuku nevyužijú, čo znamená, že nebudú pracovať, rodina nedostane aktivačné príspevky ani základnú dávku v hmotnej núdzi na rodičov. Nárok budú mať iba na príspevok na bývanie a na dávky na deti.
Sprísnenie podmienok na vyplácanie prídavkov na dieťa
10. 12. 2013
Novela zákona o prídavku na dieťa, ktorá bol schválená 27. 11. 2013, nadobúda účinnosť 1. 2. 2014, ktorá upravuje dočasne pozastavené vyplácanie prídavku na dieťa, ak ich dieťa bude páchať priestupky podľa zákona o rodine alebo zákona o priestupkoch.
Rodinné prídavky môžu byť pozastavené aj v prípade, ak prídavok na dieťa neplní svoj účel. Pozastavenie bude dočasné, ak však maloleté dieťa bude páchať priestupky aj po určení osobitného príjemcu, úrad práce prídavok a príplatok k prídavku na dieťa oprávnenej osobe odníme a opätovný nárok na prídavok si bude môcť rodič uplatniť najskôr po uplynutí troch kalendárnych mesiacov od odňatia prídavku na dieťa, počas ktorých dieťa nespáchalo priestupok podľa zákona o priestupkoch.
Poberatelia rodičovského príspevku bez platenia odvodov
10. 12. 2013
Ľudia, ktorí poberajú rodičovský príspevok a pracujú na dohodu, by už od budúceho roka nemuseli povinne platiť odvody do Sociálnej poisťovne, zdravotnej poisťovne a takisto by nemuseli podávať daňové priznanie a zo zarobenej sumy platiť daň.
Cieľom návrhu zákona je umožniť osobe, ktorá poberá rodičovský príspevok a spĺňa určité kritériá, aby mohla pracovať na dohodu o pracovnej činnosti, respektíve na dohodu o vykonaní práce podľa Zákonníka práce. Výnimka z povinnosti platiť poistné je však podľa nich uplatniteľná len za podmienky, že osoba za rok nezarobí viac, ako sumu rovnajúcu sa nezdaniteľnému základu dane z príjmov za príslušné zdaňovacie obdobie. Na rok 2013 táto suma predstavuje 3 735,94 eura ročne, teda 311,33 eura mesačne. Tieto zmeny by podľa poslancov pomohli zlepšiť finančnú situáciu mamičiek na materskej dovolenke. Zákon by mal nadobudnúť účinnosť od 1. marca 2014.