Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Murphyho rady

Ekonómia je jediná oblasť, kde dvaja ľudia, ktorí tvrdia niečo úplne opačné, môžu dostať Nobelovu cenu za príspevok k zvýšeniu blahobytu ľudstva.

Ten, koho považujeme za blbca my, považuje za blbca nás. Ide o to nevyvraždiť sa.

Nežeňte sa pre peniaze, dajú sa vypožičať oveľa lacnejšie.

(Murphyho zrnká II)
Hlúposti sa medze nekladú

Najľahšie sa daruje to, čo ti nepatrí. Ide o pradávnu obyčaj, ktorá dnes prežíva renesanciu, a ktorú niektorí dokonca zlepšili tak, že predávajú, čo im nepatrí.

Keď nemáš nič, zle je, keď máš priveľa, je ešte horšie.

Nič tak neškodí zdraviu, ako hlúpe nápady.

(Murphyho zákony v bájkach)
Odvaha tárať

Bohovia síce medzi sebou vedú vojny, ale sami v nich nebojujú – na to majú ľudí.

Optimista si myslí, že žijeme v jednom z najlepších svetov. Pesimista sa bojí toho, že naozaj v ňom žijeme.

Dôveruj len tým veliteľom, ktorí v prípade neúspechu stratia aspoň toľko čo ty!

(Murphyho Zbierka zákonov)
Murphyho zákony a komentáre

Na Slovensku nové Murphyho zákony znejú: Čo sa dá stransformovať, to sa stransformuje. Čo sa nedá stransformovať, to sa sprivatizuje. Čo sa nedá sprivatizovať, to sa vytuneluje. Čo sa nedá vytunelovať, to nestojí za reč. Čo nestojí za reč, to patrí do Fondu národného majetku.

Pokazí sa vždy to, čo práve najviac potrebuješ.

Najväčšia radosť je škodoradosť.

(Murphyho zrnká II)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Porcia v cudzom tanieri vždy vyzerá väčšia a lepšia ako v tanieri vlastnom.

To čo chceme, je vždy o pár centimentrov ďalej, ako dosiahneme.

Čím je krajší obal, tým bezcennejšie je vnútro.

(Murphyho zákony v bájkach)

Prestup sporiteľov

18. 11. 2022 Zákon č. 677/2006 Z. z. zaviedol opatrenie, ktoré malo zabrániť neodôvodneným a nesprávne motivovaným prestupom sporiteľov z jednej dôchodkovej správcovskej spoločnosti do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti – tzv. akceptačný list, ktorý vydáva Sociálna poisťovňa a v určitých prípadoch je jeho vydanie aj spoplatnené.
Táto bariéra (administratívno-finančná) mala slúžiť na stabilizáciu systému starobného dôchodkového sporenia najmä v čase, kedy bola situácia v oblasti finančného sprostredkovania a poradenstva pomerne turbulentná. Spoločne s týmto opatrením sa zaviedlo aj obmedzenie celkových výdavkov dôchodkovej správcovskej spoločnosti a výdavkov fyzických osôb a právnických osôb vynaložených v prospech dôchodkovej správcovskej spoločnosti v súvislosti s uzatvorením zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení. V roku 2006 dosiahol počet zrealizovaných prestupov v II. pilieri takmer 150 tis., po zavedení opatrenia klesol hneď nasledujúci rok na menej ako 2 tis. prestupov za rok. Následne sa počet prestupov kontinuálne zvyšoval, v posledných rokoch sa prestupy ustálili na počte okolo 40 tis. prestupov za rok. Dosiahnutý efekt tohto opatrenia je síce nespochybniteľný, keďže ale ide z podstaty o problematiku a potrebu regulácie v oblasti finančného sprostredkovania a poradenstva (v prostredí mimo Sociálnej poisťovne), zrušili sa úlohy a povinnosti Sociálnej poisťovne v súvislosti s vydávaním akceptačných listov. Súčasne sa však ustanovilo vytvorenie inej bariéry, a to úpravou existujúceho opatrenia limitujúceho výdavky dôchodkovej správcovskej spoločnosti na uzatvorenie jednej zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení. Dôchodková správcovská spoločnosť, resp. fyzické a právnické osoby konajúce pri získavaní klientov v jej prospech, nebudú môcť vyplácať províziu (poskytnúť iný prospech) finančnému sprostredkovateľovi za získanie klienta od inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
K

Štát bude podporovať zamestnanosť

30. 1. 2009 Peniaze, ktoré majú ušetriť štátne úrady, sa presunú na podporu zamestnanosti. Konkrétne na podporu mobility, na zakladanie sociálnych podnikov, na odvodové úľavy a na dotácie na novovytvorené pracovné miesta.
Cieľom týchto opatrení je pomôcť firmám, aby nepodľahli panike a nepristupovali okamžite   k prepúšťaniu zamestnancov. Má sa vytvoriť prostredie,  v ktorom si nájde prácu každý, kto o ňu bude stáť.   Rada pre hospodársku krízu navrhla: - zjednodušenie spôsobu vytvárania sociálnych podnikov - ročný príspevok 3 624 eur na každé nové vytvorené pracovné miesto (s podmienkou, že firma posledných 12 mesiacov poctivo platila dane a odvody a má zaujímavý výrobný program) - príspevok 5 975 eur pri založení živnosti (pre ľudí, ktorí sa vrátili zo zahraničia alebo sú tri mesiace nezamestnaní) - platenie odvodov počas dvoch rokov  pri založení živnosti - príspevok  cca 80 eur na cestovanie za prácou do vzdialenosti 50 - 60 km - podpora sezónnych prác v poľnohospodárstve - úľavy na odvoch vo firmách, ktoré z dôvodu krízy dávajú zamestnancom v týždni jeden alebo dva dni voľna so 60-percentnou kompenzáciou mzdy - aby novinári nešírili paniku. Aby dotácie neboli zneužívané, štát by mal zverejňovať mená prijímateľov dotácií a zabrániť klientelizmu pri zakladaní sociálnych podnikov.
(Zdroj: HNONLINE)

Európska komisia chce pomôcť bojovať proti podvodom s DPH

30. 1. 2009 Návrh Komisie na zmenu DPH smernice 2006/112/EC má umožniť zjednodušenie, zmodernizovanie a harmonizovanie pravidiel účtovania DPH.
Pre firmy znamená nižšie náklady a členským krajinám umožní bojovať proti podvodom s DPH.  Cieľom  návrhu je podporiť elektronické účtovanie, zredukovať náklady, podporiť malé a stredné podniky. Náklady firiem by sa do konca roku 2012 mali zredukovať o 25 %. Zmeny smernice na podporu malých a stredných podnikov zahŕňajú aj zjednodušenie účtovania súm do výšky 200 eur. Členské štáty budú môcť predstaviť hotovostnú účtovnícku schému,  na základe ktorej  budú podniky musieť platiť DPH, až po tom, čo im zákazníci faktúry zaplatia. Deklarácie o DPH sa budú od roku 2010 vydávať mesačne. To zabezpečí, že podvodníci nebudú môcť faktúry zahŕňať dodatočne.  Rovnocenne budú podľa nových pravidiel posudzované elektronické aj papierové faktúry, čo by mohlo viesť k 100-percentnému využívaniu elektronického účtovníctva. Tým by sa v rámci celej EÚ mohli ušetriť miliardy eur. 
(Zdroj: EURACTIV)

Na krízu musí reagovať každý

29. 1. 2009 V kríze sú nevyhnutné reakcie všetkých. Vlády, manažérov aj zamestnancov. Čo sa od koho očakáva?
Vláda by mala stimulovať zamestnanosť a dopyt. Zamestnanosti by osožili nižšie pracovné náklady a čiastočné úväzky. Na nižšie dane z príjmov by mali zabudnúť zamestnanci aj podnikatelia. Prehodnotiť treba dnešné sociálne odvody, ktorými trestáme menej kvalifikovaných zamestnancov. Dopytu môže pomôcť napríklad dočasné zníženie DPH, odmeny za šrotovanie starých neekologických áut, rýchlejšie odpisy investícií, štátne záruky na úvery a vládne objednávky.  Vlastníci a manažéri budú musieť na recesiu a klesanie dopytu odpovedať šetrením a reštrukturalizáciou. Kríza podniky nepostihne rovnako, pritvrdí sa konkurencia a overia dlhodobé väzby a schopnosti. Zamestnanci si budú musieť nanovo zrátať, či sa vedia zamestnať sami, či ich zamestná nejaká vláda, alebo ich zamestná človek s nápadom a organizačnými schopnosťami. Pekne sa nám vracajú prastaré slová - lojalita, kvalita, samostatnosť a disciplína.
(Zdroj: HNONLINE)

Problémy so splácaním úveru oznámte banke

29. 1. 2009 Strata zamestnania sa dotýka najmä tých, ktorí splácajú pôžičky. Klienti bánk, ktorí sa dostanú do takejto situácie, by mali čo najskôr kontaktovať banku.
Komunikovať s bankou je dôležité.  Každý dlžník vie, na koho sa má v prípade problémov obrátiť. Vyčkávanie a schovávanie sa pred platením situáciu len zhoršuje.
Možností pre riešenie  problémov so splácaním úveru je niekoľko. Klient sa môže dohodnúť na odklade splátok, možné je znížiť sumy splátok,  predĺžiť obdobie splácania úveru, alebo dohodnúť mimoriadne nepravidelné splátky. V najhoršom prípade bude klient musieť pristúpiť k predaju svojho bytu alebo domu. Banka si z výťažku predaja stiahne nesplatenú časť hypotéky.
Pred vznikom nečakaných životných situácií klienta chráni poistenie úveru, ktoré banka odporúča každému klientovi.  Vo väčšine bánk sa úver dá poistiť aj dodatočne, počas trvania úverového vzťahu. Podmienky poistenia je potrebné dohodnúť individuálne.
Aj keď sa banky snažia v prípade problémov klientom pomáhať, hľadajte pomoc aj inde.
Zvážte predaj nepotrebných vecí (auta či cennosti). Zrušte životné poistky aj keď získate len odkupnú cenu, ktorá je nižšia ako suma splátok, ktoré ste zaplatili.  Obráťte sa na priateľov alebo príbuzných.  Prípadne vyskúšajte šťastie u konkurencie vašej banky na nový úver, ktorý vám pomôže so splatením toho starého.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Hermína
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner