Preddavky na daň z príjmov do lehoty na podanie DP
30. 1. 2025
Pri platení preddavkov na daň počnúc 1. 1. 2025 do lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024, čiže do 31. 3. 2025, ak daňovník nemá predĺženú lehotu na podanie daňového priznania, sa vychádza z daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2023.
Pri prepočte poslednej známej daňovej povinnosti sa základ dane znížený o odpočet daňovej straty (riadok 500 daňového priznania) prepočíta sadzbou dane uvedenou v tomto v daňovom priznaní (riadok 550 daňového priznania), t. j. 15 % alebo 21 % v závislosti od dosiahnutých zdaniteľných príjmov uvedených v riadku 560 tohto priznania a odpočítajú sa úľavy na dani z príjmov vyplývajúce zo zákona (riadok 610 tohto priznania).
Daň na účely určenia výšky platenia preddavkov na daň platených v roku 2025 do lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024 sa vypočíta:
• ak daňovník v zdaňovacom období roku 2023 dosiahol zdaniteľné príjmy do 49 790 € vrátane: r. 500 x 15 % – r. 610 daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2023,
• ak daňovník v zdaňovacom období roku 2023 dosiahol zdaniteľné príjmy nad 49 790 €: r. 500 x 21 % – r. 610 daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2023.
Z takto prepočítanej poslednej známej daňovej povinnosti sa v súlade s § 42 ods. 1 a 2 ZDP, po zaokrúhlení podľa § 47 zákona vypočíta výška preddavkov na daň.
Daňovník do lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2024 v podstate pokračuje v platení preddavkov na daň z dane uvedenej v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2023 v riadku 1110 – Daň na účely určenia výšky preddavkov na daň.
U daňovníka, ktorý v predchádzajúcom zdaňovacom období vznikol splynutím, rozdelením (rozštiepením) alebo zlúčením a ktorý nemá poslednú známu daňovú povinnosť sa postupuje podľa poslednej vety § 42 ods. 7 ZDP. Preddavky do lehoty na podanie daňového priznania sa platia spôsobom a vo výške podľa § 42 ods. 4 písm. b) až d), t. j. tento daňovník pokračuje v platení preddavkov, ktoré vypočítal pri zmene v kalendárnom roku, v ktorom došlo k splynutiu, rozdeleniu (rozštiepeniu) alebo k zlúčeniu.
K
Zmeny zákona o DPH
11. 1. 2022
Zákon o DPH priniesol od 1. 1. 2022 viacero zmien, ktoré sa týkajú registrácie, osobitného spôsobu úhrady DPH, ale i zmeny v súvislosti so zákonom o zálohovaní jednorazových plastových obalov na nápoje.
Pri registrácii osoby už daňový úrad nevydáva osvedčenie o registrácii, tzv. registračnú kartičku. Nahradilo ho vydanie rozhodnutia o registrácii. Osvedčenia o registrácii vydané do 31. 12. 2021 majú subjekty povinnosť odovzdať pri zrušení registrácie do 10 dní.
Na zákon o DPH vplývajú zmeny niektorých ustanovení v zákone o zálohovaní jednorazových plastových obalov na nápoje. Pri dodaní nápoja v takom obale, ktorým je napr. PET fľaša alebo plechovka, sa do základu dane nezahŕňa záloh za jednorazový obal. Dodanie nápoja v zálohovom obale predstavuje jedno plnenie, pričom nápoj plní ekonomickou podstatou transakcie. Obal nie je predmetom dane.
Ak je členským štátom spotreby Slovenská republika, potom osoba, ktorá uplatňuje osobitnú úpravu je povinná podať daňovému úradu osobitné tlačivo, že nepodala daňové priznanie, neuviedla daň alebo daň mala byť vyššia, ako uvedená v podanom daňovom priznaní (aj v podanom konečnom daňovom priznaní), a to v prípade, ak uplynuli viac ako 3 roky.
Po novom sa upravuje postup po úhrade protihodnoty potom, ako dodávateľ vykonal opravu základu dane z dôvodu nevymožiteľnej pohľadávky. Pri oprave opravenej odpočítanej dane platiteľ zohľadní pomerné odpočítanie dane, čiže koeficient a vykonané úpravy odpočítanej dane. Ak platiteľ opravil odpočítanú daň z dôvodu, že za dodanie nezaplatil, zohľadní aj povinné úpravy odpočítanej.
K
Osobitný spôsob úhrady DPH
11. 1. 2022
Odberateľ má právo využiť osobitný spôsob úhrady dane z pridanej hodnoty, ale nie je to jeho povinnosťou.
Odberateľ môže využiť inštitút rozdelenej platby, tzv. split payment. Uvedený inštitút je upravený ustanovením § 69c ods. 1 zákona o DPH. Daň zaplatí na osobný účet daňovníka, ak v čase vzniku daňovej povinnosti vedel alebo na základe dostatočných dôvodov mal alebo mohol vedieť, že daň nebude zaplatená. Uplatnenie osobitného spôsobu úhrady dane je možné len pred prevzatím rozhodnutia o ručení za daň. V praxi to znamená, že sumu za dodaný tovar alebo služby odberateľ rozdelí tak, že základe dane uhradí dodávateľovi a hodnotu DPH uhradí na dodávateľov osobný účet na daňovom úrade. Osobitný spôsob úhrady dane má odberateľ právo využiť, nie je to jeho povinnosť. Odberateľ by mal rozdeliť fakturovanú sumu najmä vtedy, ak predpokladá, že mu hrozí ručenie za daň a DPH bude musieť uhradiť dvakrát, a to raz dodávateľovi a raz daňovému úradu na základe rozhodnutia.
K
Ručenie za DPH
10. 1. 2022
Odberateľ ručí za daň z pridanej hodnoty, ktorú dodávateľ daňovému úradu nezaplatil, ak odberateľ vedel alebo mohol vedieť, že daň nebude dodávateľom zaplatená.
Do 1. 1. 2022 sa inštitút ručenia za daň uplatnil za predpokladu splnenia dvoch podmienok, a to že hodnota na faktúre nemá ekonomické opodstatnenie alebo že odberateľ bol štatutárom dodávateľa. S účinnosťou od 1. 1. 2022 sa do zákona o DPH doplnila tretia podmienka, a to protihodnota za plnenie bola zaplatená na iný bankový účet, ako zverejnil dodávateľ. Oznamovanie bankových účtov používaných na podnikanie, ktoré je predmetom DPH bolo spustené 15. novembra 2021. Finančné riaditeľstvo zverejní na svojom webe zoznam bankových účtov, ktoré boli daňovými subjektami oznámené. Riziko ručenia za daň nezaplatenú dodávateľom bude plynúť aj v tom prípade, ak účet dodávateľa, na ktorý bola úhrada za dodaný tovar alebo služby poukázaná, nebude zverejnený v zozname bankových účtov. Ak sa budú podnikatelia chcieť vyhnúť ručeniu za daň nezodpovedných dodávateľov, pribudne im nová povinnosť, a to overovanie bankových účtov dodávateľov pred úhradou protihodnoty v tomto zozname. Povinnosť ručenia za daň vyplýva odberateľovi až doručením rozhodnutia.
K
Obojsmerná elektronická komunikácia
10. 1. 2022
Od 1. 1. 2018 bola povinnosť elektronickej komunikácie rozšírená na všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri a počas roka 2018 aj na fyzické osoby – podnikateľov. Elektronicky komunikovali aj ich zástupcovia pri správe daní, ku ktorým patria daňoví poradcovia a advokáti. Daňové subjekty komunikovali elektronicky už dlhšiu dobu, ale Finančná správa doručovala úradné dokumenty v listinnej podobe prostredníctvom Slovenskej pošty, Jedinou výnimkou bola oblasť správy spotrebných daní.
V súlade so zákonom o e-Governmente je Finančná správa povinná doručiť rozhodnutie alebo iný dokument do elektronickej schránky subjektu v prípade, ak je schránka aktivovaná. Elektronické schránky právnických osôb sa aktivujú súčasne s ich zriadením, zatiaľ čo schránky fyzických osôb budú aktivované až na základe ich žiadosti. V prípade, ak subjekt nemá aktivovanú elektronickú schránku na doručovanie, Finančná správa mu doručí neelektronický rovnopis dokumentu v papierovej forme vrátane príloh a s rovnakými právnymi účinkami prostredníctvom Slovenskej pošty. Ide o službu Ústredného portálu verejnej správy, ktorá sa nazýva Centrálne úradné doručovanie. Pri elektronickom doručovaní dokumentov sa uplatní fikcia doručenia. Potvrdením notifikácie o doručení alebo uplynutím úložnej lehoty, ktorá je v dĺžke15 dní, sa bude dokument považovať za doručený.
K