Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Človek očami klasikov

Tak ako vlna, ktorá sa preliala pomimo, sa znova nevráti, ani hodina, ktorá sa minula.

Múdry človek netvrdí nič, čo by nevedel dokázať.

Riadny tovar ľahko nájde kupca, aj keď bude na nenápadnom mieste.

(Myšlienky bez cla)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Tým, že sa človek nafúkne, ešte sa nestane balónom a nezačne lietať.

Kto dokáže z vlastného nedostatku urobiť prednosť, neumrie chudobný.

Pri zlej konštelácii vecí človeku skríži plány aj mravec.

(Murphyho zákony v bájkach)
Aj koniec má svoj čas - posledný večer

Riadiť vlastný čas znamená snažiť sa sledovať, na čo venujete to málo času, o ktorom môžete sám rozhodovať.

Opakujúca sa kríza je dôkazom nedbalosti a lenivosti šéfa.

Ak sa zistí, že ľudia schôdzujú viac ako štvrtinu pracovného času, je to príznakom toho, že ide o organizáciu, v ktorej sa schôdzovanie stalo cieľom.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Život je žart...

Absolútny Škót je ten, kto pri ceste vlakom odloží do puzdra okuliare, ak za oknom práve nie je pekná krajina.

Vždy si požičaj peniaze od pesimistu, pretože ten nikdy nečaká, že mu ich niekedy vrátiš.

Na policajnej stanici píše policajt zápisnicu o prepadnutí. „Mohli by ste mi povedať, ako ten útočník vyzeral?“ pýta sa policajt. „Samozrejme,“ odvetí muž. „Práve som mu to hovoril, keď ma začal mlátiť.“

(Myšlienky bez cla)
Prečo máme radi informáciu?

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)

Preddavky na daň z MV

15. 9. 2023 Niektorí z daňovníkov sa s daňou z motorových vozidiel stretávajú aj počas roka, a to ak majú povinnosť platiť preddavky na daň, teda ak je splnená podmienka dosiahnutia ustanovenej sumy predpokladanej dane, z ktorej sa tieto preddavky na daň počítajú.
Dôležitým je správny výpočet predpokladanej dane, z ktorej sa následne prepočítajú preddavky na daň. Výpočet predpokladanej dane je zákonom č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z motorových vozidiel“) priamo ustanovený v § 10 ods. 2, a to spôsobom jej zadefinovania ako súčtu ročnej sadzby dane upravenej podľa § 7 za každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia a nie je oslobodené od dane podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d).
Predpokladaná daň teda zahŕňa každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia (na ktoré sa majú preddavky na daň platiť) a nie je od dane oslobodené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d). Znamená to, že ak sa vozidlo používalo v predchádzajúcom zdaňovacom období a nezanikla daňová povinnosť pri tomto vozidle, teda bude sa používať na podnikanie naďalej, ročná sadzba dane za takéto vozidlo sa započíta do predpokladanej dane. Ročná sadzba dane z prílohy č. 1 a č. 1a k zákonu o dani z motorových vozidiel sa na účel započítania do predpokladanej dane podľa § 7 zákona o dani z motorových vozidiel upravuje a to pre každé vozidlo, ktoré spĺňa podmienku predmetu dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť. Znamená to teda, že každá jedna ročná sadzba dane, ktorá sa započítava do predpokladanej dane, sa musí „podrobiť“ úprave buď:
• v závislosti na veku vozidla - spôsobom zníženia ročnej sadzby dane alebo ponechania ročnej sadzby dane takej, aká reálne zodpovedá základu dane, alebo aj zvýšenia ročnej sadzby dane) a následne sa ešte, ak ide o motorové vozidlo, ktoré je hybridným motorovým vozidlom alebo vozidlom s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo vodík, zníži už táto upravená ročná sadzba dane o 50%,
• bez závislosti na veku vozidla - v prípade vozidiel kategórie O4 znížením o 60% paušálne.
Predpokladaná daň nezahŕňa ročné sadzby dane za tie vozidlá, ktoré spĺňajú podmienku oslobodenia od dane, ako už bolo uvedené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d); t. j. za tie vozidlá, ktoré slúžia zákonom vymedzenému účelu (zabezpečuje sa nimi ochrana ľudského zdravia alebo majetku, poskytuje sa nimi osobná pravidelná doprava vo verejnom záujme alebo sa tieto vozidlá využívajú výhradne v poľnohospodárskej výrobe a v lesnej výrobe). Ročné sadzby dane za tieto vozidlá, ktoré sú zo zákona o dani z motorových vozidiel oslobodené od dane, na základe tohto presného vyšpecifikovania, nie sú súčasťou predpokladanej dane. Na to, aby to tak skutočne bolo, je potrebné špecifikovať, či tieto vozidlá, okrem toho, že sú predmetom dane k 1. januáru toho zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť, sú používané skutočne na tú úlohu, pre ktorú sú zo zákona oslobodené od dane. Vypočítaná suma predpokladanej dane, z ktorej sa následne vypočítavajú preddavky na daň, je súčasťou podaného daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie a uvádza sa na r. 40 v IV. oddiele daňového priznania v kolónke s názvom „predpokladaná daň“. Z jedného podaného daňového priznania je teda možné „vyčítať“ nielen daňovú povinnosť za príslušné zdaňovacie obdobie ale aj predpokladanú daň na „budúce“ zdaňovacie obdobie, z ktorej vyplýva (ne)povinnosť platenia preddavkov na daň. Povinnosť platiť preddavky na daň vzniká vždy, ak je predpokladaná daň vyššia ako 700 €.
S
(Zdroj: *)

Nezdaniteľná časť základu dane sa zvyšovať nebude

8. 12. 2009 Od začiatku budúceho roku nadobudne účinnosť vládna novela zákona o dani z príjmov, na základe ktorej si daňovníci budú môcť v budúcom roku uplatňovať rovnakú nezdaniteľnú časť ako tento rok.
Na zmrazení výšky odpočítateľnej položky sa dohodol rezort financií so Združením miest a obcí Slovenska ako na jednom z protikrízových opatrení. Parlament posunul do druhého čítania aj vládny návrh tzv. chemického zákona. NR vyslovila súhlas aj so Singapurským dohovorom o práve ochrannej známky.
(Zdroj: HNONLINE)

Česmad vyzýva dopravcov, aby sa včas registrovali

7. 12. 2009 ČESMAD vyzýva dopravcov, aby včasnou registráciou predišli čakaniu na registráciu a inštaláciu palubných jednotiek po spustení mýtneho systému na Slovensku od 1. januára 2010. Dopravcom zároveň odporúča fixnú inštaláciu palubných jednotiek, bez ohľadu na zvolený systém platby. Cena fixnej montáže, ktorá predstavuje 134,90 € (4064 Sk) bez DPH, je v porovnaní s výškou prípadných pokút pre dopravcu zanedbateľnou položkou.
Fixná inštalácia zabezpečuje dopravcom nielen väčší komfort, ale zároveň aj predchádza riziku nesprávnej manipulácie s palubnou jednotkou. Dopravcovia sa môžu registrovať na kontaktných miestach v krajských mestách na území celého Slovenska. V režime následného platenia mýta (na faktúru) je fixná montáž povinná. Vychádza z Mýtneho poriadku. Ide nielen o zvýšenie komfortu ale dopravca týmto predchádza aj riziku nesprávnej manipulácie s palubnou jednotkou, ktorá môže spôsobiť jej nefunkčnosť. Zároveň tak dopravca predchádza vysokej pokute, ktorá je u fyzických osôb až 2655 € (79.985 Sk) a u právnických osôb je to až 16.595 € (499.940 Sk) ako sankcia správneho podnikania za spáchanie správneho deliktu, ktorá sa vzťahuje aj na správne používanie palubnej jednotky podľa technických parametrov.
(Zdroj: HNONLINE, TASR)

DPH si po novom roku podnikatelia môžu odčítať pri všetkých osobných vozidlách

7. 12. 2009 Od prvého januára svoje "šrotovné“ budú mať aj firmy. Pri kúpe akéhokoľvek osobného auta si budú môcť nárokovať na vrátenie dane z pridanej hodnoty. Táto výhoda doteraz platila len pri úžitkových vozoch, alebo keď si auto špeciálne upravili na podnikanie. Zmena legislatívy môže mať pozitívny dosah na predaj osobných vozidiel, predovšetkým kategórie strednej a vyššej strednej triedy.
Mohla by zároveň predstavovať jeden z rozvojových impulzov na rok 2010 v automobilovom sektore. Nová legislatíva prinesie podnikom viacero výhod, ktoré môžu zaúčinkovať podobne, ako v tomto roku príspevky na šrotovné. Tou hlavnou však je, že na získanie daňovej úľavy už nebude nutná prestavba auta na "firemné“. Takáto prestavba sa robila napríklad odstránením zadného stredného sedadla či montážou deliacej mreže. Často sa objavovala hlavne pri luxusných terénnych vozoch. Autopredajniam pomôže nový zákon odbúrať administratívu pri uvádzaní nových vozov na trh.
(Zdroj: HNONLINE)

Nové tváre chudoby

6. 12. 2009 V boji s chudobou a sociálnym vylúčením sa dá zvíťaziť predovšetkým aktívnymi opatreniami na trhu práce, pre ktoré by sa mali ešte predtým vytvoriť podmienky hlavne zvyšovaním vzdelania. Podľa vedcov treba reagovať na "nové tváre" chudoby. Patria k nim pracujúca, skrytá a nová chudoba. Reálne ohrozený chudobou sa stáva občan, ktorého príjem je menší ako 268,64 € (8093,05 Sk).
Fenomén novej chudoby vyplýva z dlhodobej nezamestnanosti, ktorá sa v konečnom dôsledku môže prejaviť aj takzvanou dedičnou biedou. Prejavy novej chudoby badať aj na Slovensku. Na svete sú už deti, ktoré nikdy svojich rodičov nezažili pracovať. Ide väčšinou o demotivujúci faktor, hoci, samozrejme, existujú výnimky. Chudoba neovplyvňuje len život rodiča, ale aj dieťaťa. Deti z takýchto rodín sú znevýhodnené. Problémom je, že byť aktívnym na trhu práce, nemusí automaticky zaručovať príjem, ktorým človek dokáže dostatočne uspokojiť svoje sociálne potreby. Táto skupina ľudí, tzv. pracujúca chudoba je čoraz širšia a preto je vystavená vyššiemu riziku prepadu do pásma chudoby. Typickými príkladmi sú sezónne práce, alebo tie, ktoré pracovník vykonáva na základe nevýhodných zmluvných podmienok. Problém skrytej chudoby je typický hlavne pre krajiny bývalého východného bloku, teda aj Slovensko. Patria sem aj prípady, keď mladí ľudia prijímajú prácu, ktorá nezodpovedá ich kvalifikácii, najmä vtedy, ak sa to stane riešením na dlhé roky. Človeku hrozí nielen riziko prepadu do chudoby, ale aj to, že si nevybuduje sociálne a kvalifikačné siete, na ktoré by mal vzhľadom na svoje vzdelanie nárok. Dimenziou skrytej chudoby sú aj situácie, keď človek z rôznych dôvodov nevyužije dostupnú sociálnu pomoc. Nejde len o nevedomosť, ale aj o prejav istej osobnej "hrdosti", snahu udržať si status voči verejnej mienke a očakávaniam okolia. Z pohľadu trhu práce za sociálnu skupinu najviac ohrozenú rizikom chudoby sociológovia označili nezamestnaných (predovšetkým dlhodobo), z hľadiska veku sú to deti a mladí ľudia vo vzdelávacom procese stále závislí od príjmov rodičov (demografická skupina do 24 rokov), a pokiaľ ide o štruktúru rodiny, riziko chudoby sa najvýraznejšie prejavuje u rodín s jedným rodičom (vo väčšine prípadov je to matka), pričom ešte pred niekoľkými rokmi boli najohrozenejšie viacdetné rodiny. Najdôležitejším indikátorom, či je človek chudobný, je určenie príjmovej hranice chudoby. Reálne ohrozený chudobou sa podľa tohto ukazovateľa stáva občan, ktorého príjem je menší ako 268,64 € (8093,05 Sk). V roku 2008 bolo podľa európskych prieskumov chudobou v SR ohrozených približne 595 tisíc osôb, čo predstavovalo 11 % obyvateľstva.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Monika
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner