Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Ako bojovať s klebetou

Sedem osmín každej klebety je logickými argumentami nevyvrátiteľných.

V boji s klebetou sa nedá zvíťaziť, nanajvýš prežiť.

Veta, utrúsená v správnom čase pred správnym človekom je účinnejšia ako krabica semtexu.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
O podnikaní a vede - VII. večer

Honosnosť hlavného vchodu je nepriamo úmerná základnej platbyschopnosti firmy.

Stavbári svojim zákazníkom môžu odporučiť, aby si pod krivé múry domov vysadili popínavé rastliny, chyby lekárov však končia v hrobe.

Tajomstvom pružnosti je nerozhodnosť.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphy a šťastie

To, že máte šťastie, ešte nezaručí, že vyhráte.

Jeden hlupák dokáže skomplikovať veci natoľko, že si s nimi neporadí ani tisíc múdrych.

Je lepšie byť bohatým než hlúpym.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Človek a veci

Množstvo získaných skúseností je v tom najlepšom prípade priamo úmerné množstvu pokazených vecí.

Najdôležitejšia noha na trojnohom stole je tá, ktorá chýba.

Ak má prísť niečo dobré, tak toho bude málo.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Hlúposti sa medze nekladú

Múdry sliepku, čo znáša zlaté vajcia, kŕmi, hlupák ju zje.

Veci, ktorých sa vzdáš, môžu byť použité proti tebe.

Starého osla neprerobíš. Ani mladého somára neprerobíš. Napriek tomu sa každý každého snaží preinačiť na svoj obraz.

(Murphyho zákony v bájkach)

Preddavky na daň z MV

15. 9. 2023 Niektorí z daňovníkov sa s daňou z motorových vozidiel stretávajú aj počas roka, a to ak majú povinnosť platiť preddavky na daň, teda ak je splnená podmienka dosiahnutia ustanovenej sumy predpokladanej dane, z ktorej sa tieto preddavky na daň počítajú.
Dôležitým je správny výpočet predpokladanej dane, z ktorej sa následne prepočítajú preddavky na daň. Výpočet predpokladanej dane je zákonom č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z motorových vozidiel“) priamo ustanovený v § 10 ods. 2, a to spôsobom jej zadefinovania ako súčtu ročnej sadzby dane upravenej podľa § 7 za každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia a nie je oslobodené od dane podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d).
Predpokladaná daň teda zahŕňa každé vozidlo, ktoré je predmetom dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia (na ktoré sa majú preddavky na daň platiť) a nie je od dane oslobodené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d). Znamená to, že ak sa vozidlo používalo v predchádzajúcom zdaňovacom období a nezanikla daňová povinnosť pri tomto vozidle, teda bude sa používať na podnikanie naďalej, ročná sadzba dane za takéto vozidlo sa započíta do predpokladanej dane. Ročná sadzba dane z prílohy č. 1 a č. 1a k zákonu o dani z motorových vozidiel sa na účel započítania do predpokladanej dane podľa § 7 zákona o dani z motorových vozidiel upravuje a to pre každé vozidlo, ktoré spĺňa podmienku predmetu dane k 1. januáru zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť. Znamená to teda, že každá jedna ročná sadzba dane, ktorá sa započítava do predpokladanej dane, sa musí „podrobiť“ úprave buď:
• v závislosti na veku vozidla - spôsobom zníženia ročnej sadzby dane alebo ponechania ročnej sadzby dane takej, aká reálne zodpovedá základu dane, alebo aj zvýšenia ročnej sadzby dane) a následne sa ešte, ak ide o motorové vozidlo, ktoré je hybridným motorovým vozidlom alebo vozidlom s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG) alebo vodík, zníži už táto upravená ročná sadzba dane o 50%,
• bez závislosti na veku vozidla - v prípade vozidiel kategórie O4 znížením o 60% paušálne.
Predpokladaná daň nezahŕňa ročné sadzby dane za tie vozidlá, ktoré spĺňajú podmienku oslobodenia od dane, ako už bolo uvedené podľa § 4 ods. 1 písm. b) až d); t. j. za tie vozidlá, ktoré slúžia zákonom vymedzenému účelu (zabezpečuje sa nimi ochrana ľudského zdravia alebo majetku, poskytuje sa nimi osobná pravidelná doprava vo verejnom záujme alebo sa tieto vozidlá využívajú výhradne v poľnohospodárskej výrobe a v lesnej výrobe). Ročné sadzby dane za tieto vozidlá, ktoré sú zo zákona o dani z motorových vozidiel oslobodené od dane, na základe tohto presného vyšpecifikovania, nie sú súčasťou predpokladanej dane. Na to, aby to tak skutočne bolo, je potrebné špecifikovať, či tieto vozidlá, okrem toho, že sú predmetom dane k 1. januáru toho zdaňovacieho obdobia, na ktoré sa majú preddavky na daň platiť, sú používané skutočne na tú úlohu, pre ktorú sú zo zákona oslobodené od dane. Vypočítaná suma predpokladanej dane, z ktorej sa následne vypočítavajú preddavky na daň, je súčasťou podaného daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie a uvádza sa na r. 40 v IV. oddiele daňového priznania v kolónke s názvom „predpokladaná daň“. Z jedného podaného daňového priznania je teda možné „vyčítať“ nielen daňovú povinnosť za príslušné zdaňovacie obdobie ale aj predpokladanú daň na „budúce“ zdaňovacie obdobie, z ktorej vyplýva (ne)povinnosť platenia preddavkov na daň. Povinnosť platiť preddavky na daň vzniká vždy, ak je predpokladaná daň vyššia ako 700 €.
S
(Zdroj: *)

Daňové riaditeľstvo vystríha pred podozrivými telefonátmi

23. 7. 2009 Daňová správa SR zaznamenala v poslednom období podozrivé telefonáty na mobilné čísla daňových subjektov.
Neznáma osoba sa v nich  predstavuje ako zamestnanec daňového úradu a telefonicky vyžaduje poskytnutie osobných údajov o daňovom subjekte. Z uvedeného dôvodu upozorňuje všetky daňové subjekty, že Daňová správa SR týmto spôsobom osobné údaje nespracúva a odporúča  daňovým subjektom, aby vo svojom vlastnom záujme telefonicky neposkytovali žiadne osobné údaje.   



Daňová správa SR zaznamenala v poslednom období podozrivé telefonáty na mobilné čísla daňových subjektov, v ktorých sa neznáma osoba predstavuje ako zamestnanec daňového úradu a telefonicky vyžaduje poskytnutie osobných údajov o daňovom subjekte. Z uvedeného dôvodu upozorňuje všetky daňové subjekty, že Daňová správa SR týmto spôsobom osobné údaje nespracúva a odporúča  daňovým subjektom, aby vo svojom vlastnom záujme telefonicky neposkytovali žiadne osobné údaje.   
HNONLINE
(Zdroj: HNONLINE)

Podaných už viac ako milión daňových priznaní

22. 7. 2009 K polovici júla tohto roka podali daňové subjekty celkovo 1 084 407 daňových priznaní k dani z príjmov za minulý rok.




 Najviac daňových priznaní podľa Daňového riaditeľstva SR podali samostatne zárobkovo činné osoby, a to 540 154. Fyzické osoby v pracovnoprávnom vzťahu podali  vyše 397 000  priznaní a  počet právnických osôb, ktoré podali daňové priznanie za minulý rok, dosiahol 146 501.
V tomto roku daňové úrady  vyhoveli aj 87 % žiadateľov, ktorí požadovali predĺženie lehoty na podanie daňového priznania. Tento podiel je porovnateľný s minulým rokom, kedy úrady kladne vyhoveli 88 %  žiadateľov. Počet podaných žiadostí o predĺženie lehoty celkovo  dosiahol 23 293. Kladne vybavených bolo 20 248 žiadostí, z ktorých 17 729 podali fyzické osoby a 2 519 právnické osoby. Daňový úrad na žiadosť daňovníka alebo z vlastného podnetu môže štandardnú lehotu na podanie daňového priznania, ktorá je do konca marca, predĺžiť najviac o tri mesiace. Ak daňový subjekt v predchádzajúcom roku poberal aj príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, môže správca dane na základe žiadosti predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania najviac o šesť mesiacov.
(Zdroj: HNONLINE)

Od januára bude podpora v nezamestnanosti dlhšia

22. 7. 2009 Od januára sa štát lepšie postará o ľudí, ktorí v budúcom roku stratia prácu. Poberanie podpory v nezamestnanosti sa uľahčí a predĺži.
Na tom o koľko, sa ešte musia odbory dohodnúť s ministerstvom práce.
Odbory navrhujú  zmierniť podmienky vzniku nároku na dávku tak, aby si žiadateľ platil poistenie v nezamestnanosti v posledných troch rokoch aspoň jeden rok. Ministerstvo navrhuje platenie poistenia v nezamestnanosti  dva roky.  V súčasnosti je potrebné  byť poistený v posledných štyroch rokoch najmenej tri roky.
Zmeniť sa má aj doba vyplácania podpory. Zo súčasného pol roka na deväť mesiacov. Podľa návrhu by dĺžka podpory mala byť odstupňovaná podľa doby poistenia. Podľa odborov by dlhšie mal poberať dávku ten, čo si platil dlhšie poistenie.
Rokovania odborárov s ministerstvom sa začnú vo štvrtok.
(Zdroj: PRAVDA)

Minimálna hodnota stravného lístka pre zamestnanca

21. 7. 2009 Minimálnu hranicu, ktorú zamestnanec musí dostať a pod ktorú firma nesmie ísť stanovil zákon. Firma teda nemôže znížiť hodnotu stravných lístkov a zdôvodniť to krízou.
 
Zamestnanec sa môže brániť aj vtedy, ak firma nechce poskytnúť gastrolístky vôbec.
Firmy zvyčajne poskytujú zamestnancom tieto benefity:
 
Druh benefitu:                                                                       Percento zamestnávateľov:
-          Rôzne formy príspevkov na stravovanie                               98,5 %
-          Služobný telefón                                                                   84,3 %
-          Pitný režim                                                                            79,5 %
-          Príspevky pri príležitosti životného jubilea                           71,8 %
-          Príspevky na doplnkové dôchodkové pripoistenie               62,3 %
-          Príspevky na kultúru                                                             54,3 %
-          Príspevky na vzdelávanie                                                      50,3 %
-          Príspevky na šport                                                                 41,5 %
Základným pravidlom je, že stravný lístok má mať takú hodnotu, aby si zaň zamestnanec mohol zabezpečiť hlavné jedlo a nápoj k nemu. Pri výške príspevku  na stravu sa vychádza zo sumy určenej na stravné pri pracovnej ceste.  Naposledy sa táto suma upravovala v apríli a aktuálne je 3,60 € pri pracovnej ceste 5 až 12 hodín. Hodnota stravovacej poukážky musí predstavovať najmenej 75 %. Minimálna hodnota  poukážky na zakúpenie jedného hlavného jedla tak v súčasnosti predstavuje 2,70 €. Niektoré spoločnosti svojim zamestnancom  vyplácajú aj poukážky v hodnote pohybujúcej sa v hodnote 3 až 3,30 €. Príspevok zamestnávateľa je tiež ohraničený zákonom a môže predstavovať akúkoľvek sumu v rámci rozpätia, ktoré tvorí 55 % ceny jedného hlavného jedla a 55 % sumy stravného pri pracovných cestách v trvaní 5 až 12 hodín. V prípade, že zamestnávateľ nedáva zamestnancom stravné poukážky, hodnotí sa to ako nevyplatenie mzdy a to sa chápe ako trestný čin. Poškodení zamestnanci môžu postupovať rovnako, ako keby im zamestnávateľ nevyplatil mzdu. Poskytovanie stravného upravuje aj Zákonník práce.
(Zdroj: PRAVDA)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Adriána
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner