Povinné dôchodkové zabezpečenie
14. 11. 2022
Základný systém povinného dôchodkového zabezpečenia tvorí spolu s dôchodkovým poistením podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov starobné dôchodkové sporenie.
Keďže suma starobného dôchodku poistenca v priebežnom systéme, ktorý je aj sporiteľ, sa za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení pomerne kráti (znižuje), pri prijímaní opatrení a nastavení podmienok pre disponovanie s finančnými prostriedkami z II. piliera je nevyhnutné na túto skutočnosť reflektovať a reguláciu postaviť tak, aby II. pilier generoval pravidelný dlhodobý príjem počas celej staroby. Napriek tomu, že podiel dôchodku z II. piliera dnes predstavuje iba menšiu časť celkového príjmu jednotlivca v starobe (z dôvodu kratšieho obdobia účasti v kapitalizačnej schéme), postupne bude rásť. Dôchodkové úspory sú však aktuálne v prevažnej miere použité na jednorazovú spotrebu a len malou časťou z nich sa kryje riziko dlhovekosti zakúpením doživotnej anuity. Približne 64 % sporiteľov poberá celý dôchodok alebo aspoň jeho časť programovým výberom v jednej splátke. Objem úspor, ktoré sporitelia použili v roku 2021 na jednorazový programový výber dosiahol približne 44,3 mil. eur a na doživotný dôchodok išlo len približne 5,6 mil. eur. Iba zanedbateľný objem úspor sa pritom vypláca v pravidelných splátkach na dlhšom horizonte (starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok z malej nasporenej sumy vo forme programového výberu).
Zachovanie súčasných podmienok vyplácania dávok, ktoré umožňuje spotrebovať finančné prostriedky v krátkom čase po dosiahnutí dôchodkového veku, zvyšuje riziko finančnej deprivácie vo vyššom seniorskom veku a bolo preto nevyhnutné prijať v tejto oblasti opatrenia na zlepšenie postavenia sporiteľov prehodnotením a predefinovaním nielen podmienok vyplácania dôchodkov z II. piliera, ale aj foriem týchto dôchodkov. Účelom novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení je preto aj realizácia pomerne zásadnej zmeny v rámci výplatnej fázy, ktorou sa predĺži investičný horizont (popri poberaní programového výberu bude majetok sporiteľa ďalej zhodnocovaný, pričom časť tohto majetku bude umiestnená aj v akciách) a súčasne sa zavedie povinnosť zakúpenia doživotnej anuity (z akumulovaného, resp. nespotrebovaného majetku), aby sa predišlo riziku nízkeho príjmu v prípade dlhovekosti.
K
Žiadateľ o dôchodok smie mať pri spisovaní žiadosti sprievod
5. 6. 2019
Poistenci podávajúci žiadosť o dôchodok v pobočke Sociálnej poisťovne sú oprávnení byť pri jeho spisovaní sprevádzaní treťou osobou. Žiadateľ si zvolí prípadného sprievodcu podľa vlastného uváženia, avšak len v úlohe pozorovateľa.
Rozhovor s pracovníkom a tiež podpisovanie žiadosti o dôchodok vedie sám bez zásahu tretej strany. Pracovníci poisťovne sprievod akceptujú, vďaka čomu vysielajú signál, ktorým dávajú najavo svoju ústretovosť. V prípade záujmu o spísanie žiadosti treba požiadať pobočku Sociálnej poisťovne príslušnú podľa miesta trvalého bydliska. Možné je spraviť tak prostredníctvom rezervačného systému na webovej stránke poisťovne.
Sociálna poisťovňa už priznáva aj preddavok na dôchodok
5. 6. 2019
Podľa najnovších pravidiel stanovených Sociálnou poisťovňou môže poisťovňa priznať poistencovi preddavok na dôchodok bez toho, že by oň požiadal. Stačí, aby si poistenec uplatnil nárok na niektorú z dôchodkových dávok.
To spraví prostredníctvom písomnej žiadosti a predložením potrebných dokladov. Následne už len musí počkať na rozhodnutie o žiadosti (zväčša trvá 60 dní, no v komplikovaných prípadoch sa môže predĺžiť o ďalších 60 dní, o čom ale bude žiadateľ upovedomený). Po skompletizovaní všetkých podkladov poisťovňa stanoví konečnú sumu dôchodku a poberateľovi zašle písomné rozhodnutie o definitívnom priznaní dôchodku. V prípade, že sa vyskytne rozdiel medzi preddavkom a skutočnou výškou dôchodku, poisťovňa ho doplatí spätne a bez výzvy či iných krokov, ktoré by musel žiadateľ podniknúť.
Danko vyzval podnikateľov na vyplácanie odmien formou 13. platu
3. 6. 2019
Vyplácanie odmien formou zvýhodneného 13. platu ušetrí financie podnikateľom, ale aj štátnej správe. Uviedol to v utorok na tlačovej konferencii predseda Národnej rady (NR) SR a SNS Andrej Danko s tým, že sa bude snažiť o to, aby tento nástroj využívali aj jednotlivé ministerstvá.
Danko upozornil, že na využitie tohto inštitútu zostáva posledný týždeň. Vyzval podnikateľov, aby na vyplácanie odmien použili práve túto formu 13. platu. „Ja som v šoku, že zamestnávatelia nevedia, že to môžu použiť," poznamenal. Veľkí podnikatelia 13. a 14. plat podľa Danka realizovali pomocou svojej kreativity, postupne však prechádzajú na vyplácanie v júni a decembri. „Táto systematizácia im ušetrí na každom zamestnancovi takmer 200 eur," dodal. Podľa neho sa musí vzorovo správať aj štát. "Je tu obrovská možnosť úspory v štátnej správe," vyhlásil. Zdôraznil, že by sa to mohlo dotknúť 100 000 zamestnancov v štátnej správe. V stredu (29. 5.) chce poprosiť predsedu vlády Petra Pellegriniho (Smer-SD), aby jednotliví ministri na rezortoch použili tento nástroj. Touto formou jednotlivé ministerstvá podľa Danka ušetria, pretože odmeny sa vyplácajú aj tak. Na ministerstvách je podľa neho možné ušetriť takmer 1,5 milióna eur.
Ministerstvo navrhuje zvýšiť príspevok na opatrovanie a osobnú asistenciu
31. 5. 2019
Výška príspevku na poskytovanie služby v zariadeniach je rozdielna. Príspevok na poskytovanie sociálnych služieb dôchodcom, ako aj ľuďom odkázaným na pomoc sa má od budúceho roka zvýšiť. Taktiež má stúpnuť príspevok na osobnú asistenciu a opatrovanie od 1. júla tohto roka. Vyplýva to z návrhu nariadení z dielne rezortu práce, ktorými sa bude v stredu (29. 5.) zaoberať vláda. Výška príspevku na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach je rozdielna pre jednotlivé stupne odkázanosti.
Príspevok pri poskytovaní pobytovej formy sociálnej služby v zariadeniach má dosiahnuť od 104 eur v prípade druhého stupňa odkázanosti do 546 eur pre šiesty stupeň odkázanosti. Pri poskytovaní ambulantnej formy sociálnej služby príspevok pri druhom stupni odkázanosti je stanovený na 70 eur až po šiesty stupeň, pri ktorom má dosiahnuť 364 eur. "Úprava výšky finančného príspevku odráža zvýšenie nákladovosti sociálnych služieb v nadväznosti na spôsob jeho určenia a účelové určenie tohto finančného príspevku na spolufinancovanie ekonomicky oprávnených nákladov na mzdy a odvody zamestnancov poskytovateľa sociálnej služby v zariadení a potrebu zohľadnenia vývoja zvyšovania miezd zamestnancov v zariadeniach vzhľadom na vývoj minimálnej mzdy a jej výšky na rok 2019," zdôvodnil rezort práce. Vláda sa bude zaoberať aj nariadením rezortu práce, ktorým sa zvýši sadzba na jednu hodinu osobnej asistencie a výška peňažného príspevku na opatrovanie. Ministerstvo uviedlo, že týmto opatrením reaguje na prijaté programové vyhlásenie vlády, v ktorom sa kabinet zaviazal priaznivejšie upraviť podmienky pri peňažnom príspevku na opatrovanie a zvýšiť ho pre všetky skupiny poberateľov tak, aby sa do roku 2020 priblížil k výške čistej minimálnej mzdy. "Cieľom zvýšenia sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie a zvýšenia základných výšok peňažného príspevku na opatrovanie je zlepšiť podmienky pre osoby, ktoré poskytujú osobnú asistenciu alebo opatrujú fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá je odkázaná na pomoc inej osoby," uviedol rezort práce.
V prípade opatrovateľa jednej ťažko zdravotne postihnutej osoby má príspevok stúpnuť o 60,99 eura, v prípade viacerých opatrovaných ŤZP osôb má stúpnuť o 80,02 eura. V prípade opatrovateľov poberajúcich dôchodok má príspevok vzrásť o 30,47 eura a pri opatrovaní viacerých osôb o 39,98 eura. Zvýšením sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie o 0,36 eura prinesie zvýšenie peňažného príspevku na osobnú asistenciu v priemere mesačne približne 50,4 eura. Zvýšenie by sa malo v tomto roku pozitívne dotknúť priemerne 33.730 opatrovateľov mesačne a 22.650 opatrovateľov poberajúcich dôchodkovú dávku. "Predpokladáme, že zvýšenie sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie v roku 2019 ovplyvní výšku peňažného príspevku na osobnú asistenciu poskytovanú priemerne mesačne 10.380 osobám s ŤZP a pozitívne sa prejaví približne u 13.500 ľudí poskytujúcich osobnú asistenciu ľuďom s ťažkým zdravotným postihnutím," vyčíslilo ministerstvo práce.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)