Podmienky na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane
27. 1. 2023
Nárok na nezdaniteľnú časť základu dane, ktorou sú príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie, si daňovník môže uplatniť až po skončení zdaňovacieho obdobia v ročnom zúčtovaní alebo podaním daňového priznania.
Tento druh nezdaniteľnej časti základu dane bolo možné uplatniť prvýkrát pri vykonaní ročného zúčtovania dane, eventuálne pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2014. V súčasnosti sporitelia sporia v štyroch doplnkových dôchodkových spoločnostiach. Sú nimi UNIQA, d. d. s., Doplnková dôchodková spoločnosť Tatra banky, NN Tatry-Sympatia, d. d. s., a Stabilita, d. d. s.
Príspevky na DDS si daňovník môže odpočítať od základu dane zisteného z aktívnych príjmov podľa § 5 alebo podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov alebo z ich úhrnu, a to vo výške, v akej boli v zdaňovacom období preukázateľne zaplatené. Maximálna výška preukázateľne zaplatených príspevkov, o ktoré bude možné znížiť čiastkový základ daňovníka, je v úhrne najviac 180 € ročne.
Na uplatnenie daňovej úľavy je daňovník povinný splniť zákonom ustanovené podmienky:
1. príspevky na DDS musia byť zaplatené na základe „novej“ účastníckej zmluvy uzatvorenej po 31. 12. 2013, resp. na základe „staršej“ účastníckej zmluvy (uzatvorenej do 31. 12. 2013, ktorá bola od 1. 1. 2014 dodatkom zmenená (obsahom zmeny bolo zrušenie dávkového plánu, ktorý tvoril súčasť zmluvy), a prvýkrát za zdaňovacie obdobie 2023 aj príspevky, ktoré daňovník zaplatil na základe zmluvy o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte,
2. daňovník nebude mať uzatvorenú inú účastnícku zmluvu podľa zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení („so starými podmienkami“), ktorá nebude spĺňať zákonom ustanovené podmienky; v prípade, že daňovník bude mať od 1. 1. 2014 uzatvorených viacero účastníckych zmlúv a má záujem o uplatnenie nároku na nezdaniteľnú časť základu dane na príspevky na DDS, je potrebné, aby prijal nové podmienky na všetkých jeho uzatvorených zmluvách.
Nárok na zníženie základu dane, ktorou sú preukázateľne zaplatené príspevky na DDS, si môže uplatniť aj daňovník s obmedzenou daňovou povinnosťou, ak úhrn jeho zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území Slovenskej republiky v príslušnom zdaňovacom období tvorí najmenej 90 % zo všetkých príjmov tohto daňovníka, ktoré mu plynú zo zdrojov na území Slovenskej republiky a zo zdrojov v zahraničí.
K
O príspevky na podporu podnikania zatiaľ nie je záujem
6. 7. 2009
Príspevok na podporu samostatnej zárobkovej činnosti, ktorý od začiatku marca zaviedla vláda ako jedno z protikrízových opatrení, využila do konca mája len jedna osoba.
Ministerstvo práce očakávalo,
že už v tomto roku o tento príspevok požiada päťtisíc nezamestnaných. Pri
príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť v oblasti spracovania
poľnohospodárskych výrobkov a obchodovania s nimi sa za tri mesiace od účinnosti
novely zákona dokonca nenašla ani jedna osoba, s ktorou by niektorý z úradov
práce dohodol vytvorenie pracovného miesta. Rezort práce očakával dokonca tohto
roku vďaka tomuto príspevku vytvorenie 3 200 pracovných miest.
Za prvé tri mesiace od účinnosti novely zákona
o službách zamestnanosti bol väčší záujem o príspevok na podporu vytvorenia
nového pracovného miesta. Pri tomto príspevku úrady práce od marca do mája
dohodli vytvorenie takmer 1 400 pracovných miest. Reálne sa vytvorilo 737
pracovných miest.
K novým opatreniam, ktoré sa budú uplatňovať do konca budúceho roka, patrí
aj príspevok ku mzde zamestnanca.
Od začiatku marca do konca mája úrady práce uzatvorili 30 dohôd o
poskytnutí tohto príspevku. Príspevok na podporu udržania zamestnanosti využilo
71 zamestnávateľov.
Mýtne poplatky si bude možné predplatiť
3. 7. 2009
Prevádzkovatelia nákladných vozidiel a autobusov si mýto za jazdu po vybraných slovenských cestách budú môcť predplatiť. Poplatky bude však možné uhradiť aj následne na faktúru.
Návrh
Mýtneho poriadku, z ktorého to vyplýva, zverejnilo ministerstvo dopravy.
Elektronické mýto má začať fungovať od januára
2010.
Firmy, ktorých vozidlá budú platiť mýto, uzatvoria s prevádzkovateľom systému najskôr zmluvu o užívaní vybraných ciest. Následne
si budú môcť zvoliť, či si poplatky predplatia alebo ich budú hradiť na
faktúru. V takom prípade firmy zložia záruku.
Firmy si dohodnú tiež prenájom palubnej
jednotky, ktorá zaznamená pohyb vozidla po spoplatnenej časti cestnej siete.
Mýto bude možné zaplatiť v hotovosti, bankovým prevodom, inkasom z účtu aj
platobnou kartou alebo inou elektronickou formou, ktorú akceptuje
prevádzkovateľ systému. Preplatok do 100 € sa má vracať v hotovosti.
Kilometer jazdy bude stáť od 6,3 centa (1,90
Sk) do 20,9 centa (6,30 Sk) bez DPH a bude závisieť od typu cesty a kategórie vozidla.
Mýtne poplatky sa majú vyberať pomocou satelitnej technológie od vodičov
nákladných áut, kamiónov a autobusov. Vodiči osobných áut aj naďalej budú
platiť za jazdu po diaľniciach prostredníctvom diaľničných známok.
Recesia sa podpísala na nezamestnanosti aj na mzdách
3. 7. 2009
Recesia sa na ľuďoch podpísala jedným z najhorších spôsobov. V dôsledku nej začali strácať prácu.
Niektoré podniky museli siahnuť aj na
mzdy. Niekde ich zmrazili, niektoré firmy vplyvom krízy úplne vymazali
atraktívne benefity.
Napriek tomu
údaje Štatistického úradu Slovenskej republiky ukazujú, že priemerná mzda v prvom kvartáli dosiahla
710 eur, čo je po očistení o infláciu 1,6-percentný rast.
Nárast miezd v blízkej budúcnosti sa
neočakáva. Aj zamestnanci, ktorí boli zvyknutí na trináste a štrnáste platy,
môžu v tomto roku o tieto výhody prísť. Firmy budú opatrnejšie.
Reforma daňovej a colnej správy
2. 7. 2009
Reforma daňovej a colnej správy začína mať reálnejšiu podobu. Cieľom reformy je zjednotiť výber daní, cla a poistných odvodov.
Ministerstvo financií SR pripravilo nové návrhy dvoch
zákonov, ktoré upravujú pôsobnosť daňových orgánov ako aj samotnú správu daní.
Zákony rezort predložil do pripomienkového konania. Účinnosť by mali nadobudnúť
od začiatku roka 2012.
V prvej fáze by sa mala uskutočniť reforma
daňovej správy a vypracovanie príslušnej legislatívy. Daňová a colná správa by
sa mala zlúčiť až následne.
Harmonogram stanovuje, že by sa to malo
podariť k začiatku roka 2013. V návrhu nového zákona o daňových orgánoch
napríklad MF navrhuje zrušiť pracoviská
daňového riaditeľstva a zriadiť osem daňových úradov v sídle kraja a daňový
úrad pre vybrané daňové subjekty s celoslovenskou pôsobnosťou. Zrušeníe pracovísk daňového riaditeľstva by malo
viesť k zrýchleniu riadiacich a
rozhodovacích procesov a k efektívnejšiemu prenosu informácií priamo od centra
k výkonu správy daní.
V súvislosti s plánovaným zjednotením výberu daní, ciel a odvodov MF SR
pripravilo aj návrh zákona o správe daní.
Cieľom návrhu je zabezpečiť efektívnejšie fungovanie daňovej správy a
zvýšiť mieru priamočiarosti procesov. Zákon by mal pomôcť odstrániť nejednoznačné
a neurčité pojmy a hlavne zabezpečiť rýchlejšiu komunikáciu so správcom dane,
prípadne znížiť potrebu osobnej komunikácie daňovníka s daňovým úradom.
Zákon uprednostňuje elektronické doručovanie
dokumentov, ak sú splnené základné podmienky elektronického doručovania a tiež
umožňuje, aby niektoré podania daňovníkov vybavil ktorýkoľvek vecne príslušný
správca dane.
Pred nadobudnutím účinnosti zákona, ktorá je stanovená na začiatok roku 2012, bude
však potrebné ešte novelizovať jednotlivé daňové zákony.
Reforma je rozvrhnutá na dve fázy UNITAS I a
UNITAS II.