Občania colné preclievanie zvládajú
14. 6. 2017
Občania sa pred viac ako mesiacom pripojili k elektronickému preclievaniu. Nevyhnutnosťou je mať kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) a byť zaregistrovaný. Za kupujúceho môže celý proces vybaviť aj prepravca.
Od mája sa zmenili podmienky pre colné konanie v dovoze pre občanov. Ak si občan objedná tovar pre vlastnú potrebu:
• z tretej krajiny,
• v hodnote nad 22 eur,
• prostredníctvom súkromnej kuriérskej spoločnosti,
colné konanie vykonáva už len elektronicky.
Za máj prišlo do systému elektronického dovozu (eDovoz) viac ako 18 200 zásielok na preclenie a registráciu zvládlo aj 6 fyzických osôb nepodnikateľov. Tie spolu podali 10 colných vyhlásení, pričom polovica zo zásielok je už v rukách majiteľov. Celkovo sme na colných platbách vybrali 170 000 000 eur. V prípade, ak občan nebude chcieť elektronické colné konanie absolvovať sám, môže to za neho urobiť súkromný prepravca, ktorý mu doručuje zásielku. Prepravcovia si na novinku zvykli za pár dní, čo potvrdzujú aj reakcie špedičných firiem: „Všetci sme si museli zvyknúť na iný postup, ale teraz sa s nim pracuje o veľa lepšie a efektívnejšie. Chcem ešte podotknúť že takto už pracujú všetky krajiny EÚ, a ak sa postupne zavedie aj centralizované colné konanie, tak najmä spoločnosti dovážajúci väčšie objemy ocenia, že ušetria nielen čas strávený na colnici ale aj finančné prostriedky na prejazdoch na colnicu a pod.“ „Aj keď systém nie je jednoduchý a pre tých, čo s ním nepracujú môže pôsobiť veľmi zložito, napriek tomu má mnohé výhody, ktoré oceňujú naši klienti a zároveň aj my. Systém sa postupne zdokonaľuje, nakoľko colné konanie nie je len o prepustení tovaru do voľného obehu. Z nášho pohľadu je colné konanie rýchlejšie a zároveň je aj efektívnejšia komunikácia s colným úradom podávaním elektronických správ.“ „To že podávanie elektronického colného konania nie je jednoduché? Ani nikdy nebolo. Ja robím deklarantku 16 rokov a nikdy to jednoduché nebolo, ani za čias papierovej formy. Neviem kto prišiel práve k takémuto názoru. To, že to niekto spravil za dotyčnú osobu je druhá vec, teraz táto zodpovednosť za dovoz tovaru z tretích krajín prešla na fyzické osoby. Rýchlosť colného konania, z 3 až 48 hodín, čo trvalo pred vstupom do EÚ, je to skrátené na 40 min. Pre nás je to prínos, zrýchlenie, prehľadnosť, zásielka sa nestratí po ceste, vieme sledovať, či zákazník je konkurencie schopný, či si platí pohľadávky na čas. Nemusíme chodiť na colnice, kde spadá klient, vieme ich precliť na ľubovolnej colnici, lebo je to prepojené. Vieme zistiť predpokladaný príchod zásielky, je zdržanie na ceste, klienta vieme informovať prečo sa zásielka niekde zdržala.“
Finančná správa je orgánom štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva. Poslaním FS je výber daní a cla s cieľom zabezpečiť príjmy do štátneho rozpočtu SR a EÚ. Úspešný výber daní a ciel a efektívny boj proti daňovými podvodom priniesol v uplynulých rokoch do štátnej pokladnice viac ako 2,5 miliardy eur. Finančná správa je modernou proklientsky orientovanou inštitúciou s cieľom zintenzívniť elektronickú komunikáciu.
Dopad krízy v Európe na Slovensko
22. 1. 2009
Slovenskom môžu čierne vyhliadky starých členských krajín Európskej únie radikálne zatriasť. Pochmúrne vyhliadky ekonomík najväčších obchodných partnerov môže dramaticky znížiť ich záujem o slovenské výrobky a zabrzdiť ich vývozy za hranice.
Predpovedá to dánska Saxo Bank. Našu krajiny môže
trvdo zasiahnuť aj fakt, že Slovensko má najväčšiu produkciu áut na obyvateľa
na svete. Dopyt po autách však kríza škaredo zmenší. Pokles alebo nižší rast
hospodárstva znamená, že sa v krajine vyprodukuje menej tovarov a služieb,
pretože ich firmy nebudú vedieť predať. To pre ľudí znamená väčšie riziko
straty práce a menšie šance na zdvihnutie platu.
Ak bude rast ekonomiky o 2,5 percent a zamestnanosť na nule,
podľa hlavného ekonóma UniCredit Bank aj platy udržateľne môžu stúpnuť len o
2,5 %.
Tretí dôchodkový pilier nezarábal
22. 1. 2009
Väčšina klientov po obdržaní výpisov z účtov od doplnkových dôchodkových spoločností bude sklamaná. Nepriaznivý vývoj poznačil aj zhodnotenie doplnkových dôchodkových fondov v treťom pilieri.
Najhoršie
skončili tie príspevkové fondy, v ktorých majetku sú aj akciové investície. V
mínuse sú mnohé podielové fondy aj fondy v druhom pilieri.
Centrálna banka upozorňuje vo svojich pravidelných správach
už dlhšie, že zo zhodnotenia doplnkových fondov výrazne uberá nielen vývoj na
finančných trhoch, ale aj poplatková politika doplnkových dôchodkových
spoločností. Zákon im umožňuje účtovať si za správu až tri percentá z čistej
hodnoty majetku. O poplatkoch v
súčasnosti diskutuje NBS
s ministerstvom práce. Ministerstvo práce uviedlo, že v rámci najbližšej
novely chce ešte viac zjednodušiť prestupy medzi doplnkovými dôchodcovskými spoločnosťami.
Vystúpiť z tretieho piliera je nákladné. Ak sa tak niekto
rozhodne, zaplatí sankciu 20 percent
hodnoty svojho majetku.
Z auta používaného na podnikanie sa platí daň
22. 1. 2009
Daň sa platí buď v preddavkoch, po častiach alebo naraz. Daň treba priznať a zároveň zaplatiť najneskôr do konca januára. Tento rok je možné ju zaplatiť do 2. februára.
Tento rok sa hraničný termín trochu posunul,
pretože 31. január pripadne na sobotu. Vďaka tomu sa lehota na podanie
priznania a zaplatenie dane
z motorových vozidiel posúva na najbližší nasledujúci pracovný deň, teda
na 2. február.
Daň z motorových vozidiel za minulý rok podnikateľ priznáva
aj platí daňovému úradu príslušnému podľa evidencie vozidla.
Kto platil vlani preddavky na daň, po podaní daňového
priznania zaplatí len prípadný nedoplatok na dani, ak mu vznikol. Ak preddavky
boli vyššie ako vypočítaná daň, daňový úrad rozdiel vráti.
Daň z motorových vozidiel sa po 16. januári platí len v
eurách.
Podnikateľ, ktorý má viacero áut, neplatí daň osobitne, ale
za všetky autá naraz.
Z veľkého objemu nadčasov na skrátené zmeny
22. 1. 2009
V minulosti mali firmy a ich zamestnanci časté problémy s veľkým objemom nadčasov. Teraz ich trápi opačná situácia. Nižší počet zákaziek a finančná kríza ich totiž núti sedieť doma a zmieriť sa s nižšou mzdou.
Podobná situácia postihla aj zamestnancov žilinskej Kie a bratislavského
Volkswagenu. Obmedzenie pracovného času sa podpíše aj pod výplaty.
V Česku reagujú firmy na pokles záujmu o svoje výrobky
štvordňovým pracovným týždňom, no aj tak nedokázali zabrániť prepúšťaniu. Od
októbra sa na slovenských úradoch práce prihlásilo takmer tritisíc ľudí, ktorí
prišli o prácu u susedov.