Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Murphy a byrokrati

Aby argument mohol byť akceptovaný, musí byť vyjadrený holou vetou a už na prvý pohľad musí byť jasné, že je nevyvrátiteľný.

Čím menší vplyv máš, tým dlhšie ťa nechajú čakať.

Základný zákon byrokracie hovorí, že: Čo nie je na papieri, to neexistuje.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Kapitola: Murphyho desatoro

7. Pravdepodobnosť, že sa niečo stane, je tým vyššia, čím väčšia škoda tým vznikne.

1. Nič nie je v živote také dobré, ako sa to zdá na prvý pohľad.

2. Nič nejde tak ľahko, ako si človek predstavuje.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Murphyho rady

Ak vás niekto upozorní, že sa určitá vec kazí, nemá zmysel meniť vec. Treba sa zbaviť donášača. Vymeniť ľudí je predsa oveľa ľahšie, ako vymeniť vec.

Škoda, že mužov poslali na Mesiac iba raz a aj tí sa vrátili.

Nevydávajte sa kvôli peniazom! Budete si musieť odrobiť každú korunu.

(Murphyho zrnká II)
Hlúposti sa medze nekladú

Je zdraviu škodlivé hovoriť iné, ako chcú počuť mocní. Kto chce byť "in" riadi sa vekmi osvedčeným pravidlom: "Kam vietor, tam plášť."

Aj malá vec môže byť príčinou veľkej katastrofy. Opatrnosti preto nikdy nie je nazvyš - hlavne vtedy nie, ak má človek dobré miesto.

Ak sa človek prestane mať na pozore, môže prísť nielen o živobytie, ale i o život.

(Murphyho zákony v bájkach)
Človek a múdrosť

Tam, kde múdry potrebuje odvahu, hlúpemu stačí šťastie.

Keď človek získa múdrosť a rozvahu, je už príliš starý na to, aby ich využil.

Múdrosť je schopnosť vyvarovať sa dokonalosti.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka

23. 1. 2023 Nezdaniteľné časti základu dane predstavujú tzv. odpočítateľné položky (daňové úľavy), o ktoré si daňovník (fyzická osoba) môže znížiť základ dane.
Nezdaniteľné časti základu dane upravuje § 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej aj „ZDP“). Súčasná právna úprava rozlišuje tri druhy: nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka, nezdaniteľnú časť základu dane na manželku (manžela) a nezdaniteľnú časť na príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie. Základnou daňovou úľavou je nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka.
Nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka si môže uplatniť každá fyzická osoba (daňový rezident SR a aj daňový nerezident SR), ak v príslušnom zdaňovacom období dosiahla aktívne príjmy, t.j. príjmy zo závislej činnosti podľa § 5 zákona o dani z príjmov, príp. príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a ods. 2 zákona o dani z príjmov. Na uplatnenie daňovej úľavy nemá vplyv skutočnosť, či tieto príjmy boli dosahované počas celého zdaňovacieho obdobia alebo len počas jeho časti.
Nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka (tzv. daňoprosté minimum) si daňovník „v roli“ zamestnanca môže uplatňovať už v priebehu zdaňovacieho obdobia (kalendárneho roka) alebo až po jeho uplynutí v ročnom zúčtovaní prípadne pri podaní daňového priznania. Počas roka 2022 zamestnávateľ mohol uplatňovať nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka v mesačnej perióde, ak si zamestnanec tento nárok uplatnil na základe tlačiva „Vyhlásenie na zdanenie príjmov“. Zamestnávateľ uplatní zamestnancovi nárok na mesačnú daňovú úľavu na daňovníka v závislosti od toho, kedy zamestnanec doručí zamestnávateľovi vyplnené vyhlásenie. Ak ho doručí do konca mesiaca, v ktorom nastúpil do zamestnania, nárok má už za tento kalendárny mesiac. Podmienkou však je, že si tento nárok neuplatnil v tomto mesiaci u iného zamestnávateľa.
Platí totiž, že ak mal zamestnanec počas kalendárneho roka viacerých zamestnávateľov súčasne, vyhlásenie môže predložiť len jednému z nich. Vo vyhlásení zamestnanec vyhlasuje, že nárok na daňovú úľavu na daňovníka si neuplatňuje za rovnaké zdaňovacie obdobie u iného zamestnávateľa, čo potvrdzuje aj svojím podpisom. Ak mal zamestnanec v priebehu roka viacerých zamestnávateľov postupne, vyhlásenie mohol predložiť každému pri zmene zamestnávateľa. Dávame do pozornosti, že ak došlo k zmene zamestnávateľa v priebehu mesiaca (napr. k 15. 9. daného roka), a zamestnanec si chce uplatňovať nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka v mesačnej perióde u nového zamestnávateľa tak, aby tieto skutočnosti na seba nadväzovali, zamestnanec má v takomto prípade povinnosť ukončiť platnosť vyhlásenia u predchádzajúceho zamestnávateľa, aby nedošlo k duplicitnému uplatneniu nároku na daňovú úľavu na daňovníka. Zmenu je v takomto prípade možné uviesť k 1. dňu mesiaca odchodu zo zamestnania alebo k 1. dňu nasledujúceho mesiaca.

K

Poplatky za výber z bankomatov sa na Slovensku nezmenili

26. 1. 2009 Poplatky za výber z bankomatov na Slovensku nezlacneli ani nezdraželi. Nepotvrdili sa tak obavy, že banky za výber peňazí z cudzích bankomatov zvýšia poplatok, aby tak kompenzovali lacnejšie výbery v cudzine.
Dlhodobo sú na nízkych úrovniach nastavené poplatky za výbery z  bankomatov patriacich banke, kde má klient účet. Európska smernica hovorí o zvýhodnení výberov eurovej hotovosti.  Smernica sa týka aj platieb kartou za nakúpené tovary a služby vo väčšine európskych krajín. Majú stáť toľko, ako keď platíte kartou u obchodníkov na Slovensku.

(Zdroj: SME)

Povzbudenie podnikateľského prostredia môže pomôcť prekonať krízu

26. 1. 2009 V rozhovore pre Hospodárske noviny to vyhlásil predstaviteľ jednej z personálno-poradenských spoločností. Podľa jeho odhadu o zamestnanie kvôli hospodárskej kríze príde asi päťdesiattisíc ľudí.
Snahy štátu  o umelé udržanie zamestnancov vo fabrikách a pribrzdenie negatívnych dopadov krízu v princípe neriešia. K jej prekonaniu môže prispieť povzbudenie podnikateľského prostredia, aby sa v kríze dokázalo zorientovať, aby aktívne začalo ľudí potrebovať a mohlo aj vytvárať nové pracovné miesta. Cestou je masívna podpora investícií, zníženie daňového a odvodového zaťaženia, zrušenie platenia poplatkov za služby verejnosti a úspory vo verejnom sektore. Kríza je výborný liek na  vyššiu produktivitu práce, fluktuáciu a lojalitu zamestnancov.  Hodnotenie zamestnancov sa bude diať vo väčšom rozsahu ako kedykoľvek predtým. Veľa sa bude dbať o osobnostnú vhodnosť kandidátov na danú pozíciu. Pri prípadnom znižovaní stavov to môže byť kritérium, na ktoré si zamestnávatelia posvietia predovšetkým.  
(Zdroj: HNONLINE)

Slováci očakávajú reformu dôchodkového systému

23. 1. 2009 Podľa prieskumov sa dôchodkový systém nachádza v kríze. O nevyhnutnosti zmien hovorí koalícia aj opozícia. Ministerstvo práce zatiaľ zásadné veci nechystá.
Podľa prieskumov agentúry GfK, ktoré boli spracované pre spoločnosť AXA, si ľudia uvedomujú starnutie populácie. Kým dnes pripadá na jedného dôchodcu takmer dva a pol pracujúceho človeka, o štyridsať rokov to bude 1,1 pracujúceho človeka. Okrem toho sa ľudia doživajú čoraz vyššieho veku a kvôli vzdelaniu začínajú pracovať neskôr. Jedna zo zástupkýň opozície považuje za problém to, že rozdiel medzi dôchodkom a mzdou je veľmi veľký, preto by mal štát garantovať minimálny dôchodok, ktorý by mal každý občan dostávať bez ohľadu na to, koľko bol alebo nebol schopný do systému prispievať. Dôchodok by sa platil zo štátneho rozpočtu, teda z daní. To, čo by chceli občania navyše, by získali z poistného systému ako zásluhový dôchodok. Zástupca koalície presadzuje, aby si v druhom pilieri sporili len tí, ktorí majú príjem nad      1,5-násobok priemernej mzdy a medzi 20 a 35 až 40 rokov. Pomer odvodov by sa mal zmeniť v prospech prvého piliera na 12:6. Ministerstvo práce tvrdí, že spôsob realizácie ani kompletné výsledky prieskumu nepozná, ak však platí, že 90 % opýtaných tvrdí, že dôchodkový systém je v kríze, znamená to, že dôchodková reforma vykonaná predchádzajúcou vládou nesplnila svoje proklamované ciele. Opozícia aj koalícia sa zhodujú, že skôr či neskôr bude nevyhnutné zvýšiť  vek odchodu do dôchodku. Prieskum ukazuje, že väčšina Slovákov to očakáva, hoci s tým nesúhlasí. Ministerstvo práce momentálne zvýšenie dôchodkového veku alebo zmenu valorizácie dôchodkov nepripravuje. Hoci podľa analytikov treba spraviť v krátkom čase zásadné aj keď nepopulárne zmeny, súčasná vláda ich nechystá.
(Zdroj: HNONLINE)

Daň z nehnuteľností treba priznať a zaplatiť do 2. februára

23. 1. 2009 Daň z nehnuteľností zahrnuje daň zo stavieb, pozemkov, bytov a nebytových priestorov. Správcom dane nie je štát, ale samospráva - obec či mesto.
V Bratislave a Košiciach správu daní vykonáva magistrát, nie mestské časti. Tlačivá vydávajú na mestskom či obecnom úrade a dajú sa stiahnuť na internete. Nájdete ich aj na webových stránkach ministerstva financií. Zákonný ramec sadzby dane si mestá a obce upravujú, aktuálnu výšku dane sa daňovníci dozvedia zo všeobecne záväzných nariadení. Daňové priznanie je možné podať osobne alebo poslať poštou. Daňové priznanie noví vlastníci z roku 2008 podajú iba raz a v tomto roku. Ak nenastane        v ďalšom období zmena, ktorá by ovplyvnila výšku dane, v nasledujúcich rokoch správca dane automaticky posiela výmer podľa podaného daňového priznania. Za omeškanie podania daňového priznania hrozia vlastníkovi sankcie. Pri nesprávnom alebo neúplnom priznaní je možné podať správcovi dane opravné daňové priznanie ešte pred 2. februárom, v prípade, že chybu daňovník zistí neskôr, môže podať dodatočné daňové priznanie. Kedy treba podať daňové priznanie
Daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti je treba podať iba v prípade, ak sa zmenia skutočnosti rozhodujúce pre vyrubenie dane. Sú nimi nadobudnutie nehnuteľnosti (darom, dedením, kúpu), zmena účelu využitia nehnuteľnosti, preklasifikovanie druhu pozemku, pristavenie, nadstavenie, výmena bytu a pod. Skutočnosťami rozhodujúcimi o vyrubení dane sú napr. nadobudnutie nehnuteľnosti (kúpou, darom, dedením), zmena účelu využitia (napríklad využívanie časti nehnuteľnosti na podnikanie), preklasifikovanie druhu pozemku, pristavenie, prípadne nadstavenie nehnuteľnosti, výmena bytu a podobne. Kedy netreba podať daňové priznanie
Nové daňové priznanie podať netreba,  ak správca dane z nehnuteľnosti menil sadzby dane, ani vtedy, ak sa zmenila hodnota nehnuteľnosti (napríklad rekonštrukciou interiéru). Povinnosť podávať daňové priznanie nevzniká ani vtedy,  ak daňovník vlani dosiahol  vek potrebný na zníženie dane a ani vtedy, ak uplynula lehota na oslobodenie od zdanenia podľa predchádzajúcich platných predpisov. Dôvodom na podanie  nového daňového priznania nie je ani prechod na euro.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Lesana
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner