Náhradná starostlivosť o dieťa
5. 4. 2022
Cieľom novely zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je zvýšiť záujem o náhradnú starostlivosť, tak väčších súrodeneckých skupín ako aj zdravotne znevýhodnených detí, a to úpravou opakovaných príspevkov náhradným rodičom a podporou náhradných rodín.
Záujem budúcich potenciálnych náhradných rodičov o väčšie súrodenecké skupiny ako aj o deti so zdravotným znevýhodnením je veľmi nízky, pretože starostlivosť o takéto deti je omnoho náročnejšia. Zmenou zákona štát podporí náhradné rodiny, ktoré sa napriek náročnej starostlivosti rozhodnú starať o väčšie súrodenecké skupiny, resp. deti so zdravotným znevýhodnením.
Doteraz sa opakovaný príspevok náhradnému rodičovi zvyšoval len v prípade, že sa staral o tri a viac detí, ktoré sú súrodenci, a to len v rovnakej sume bez ohľadu na to, o koľko súrodencov sa náhradný rodič stará. Zmenou sa zvýšenie opakovaného príspevku náhradnému rodičovi poskytovať bude už aj pri starostlivosti o dvoch súrodencov a je odstupňované v závislosti od počtu súrodencov. Týmto sa podporia nie len náhradné rodiny, ktoré sa starajú o takéto súrodenecké skupiny, ale aj zachovávanie súrodeneckých väzieb.
Náhradný rodič, ktorý sa stará o dieťa, ktoré je zdravotne znevýhodnené a považuje sa za občana s ťažkým zdravotným postihnutím, má nárok na osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi. Tento sa v súčasnosti poskytuje v sume 0,8-násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa, t. j. vychádzajúc z predpokladanej valorizácie platných súm životného minima od 1. 7. 2022 v sume 83 eur. S ohľadom na to, že starostlivosť o deti s ťažkým zdravotným postihnutím je mimoriadne náročná a s cieľom, aby jej takéto deti mali väčšiu šancu získať náhradnú rodinu, sa novelou zákona zvyšuje tento príspevok až o dvojnásobok súčasnej sumy, teda na sumu 2,4-násobok sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa, t. j. vychádzajúc z predpokladanej valorizácie platných súm životného minima od 1. 7. 2022 249 eur. V súčasnosti je v systéme 60 detí s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré sú zverené do náhradnej starostlivosti, a náhradným rodičom sa na ne poskytuje osobitný opakovaný príspevok náhradnému rodičovi.
K
Podpora náhradnej starostlivosti o dieťa
31. 8. 2018
V Zbierke zákonov SR bolo publikované nové opatrenie č. 233/2018 Z. z. o ustanovení súm príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa, ktoré bolo schválené 25. júla 2018.
Sumy príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa upravené podľa § 18 ods. 1 zákona sa ustanovujú takto:
a) suma podľa § 3 ods. 6 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 517,59 eura,
b) suma podľa § 4 ods. 3 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 954,74 eura,
c) suma podľa § 5 ods. 3 písm. a) zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 142,98 eura,
d) suma podľa § 6 ods. 4 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 181,79 eura,
e) suma podľa § 6 ods. 5 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 129,30 eura,
f) suma podľa § 7 ods. 4 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa je 74,90 eura.
Zrušuje sa opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 206/2017 Z. z. o ustanovení súm príspevkov na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa. Toto opatrenie nadobúda účinnosť 1. septembra 2018.
Znížená daň z príjmu chudobným nepomôže
27. 8. 2018
Ak by sa ministerstvo financií rozhodlo znížiť daň z príjmu o jeden percentuálny bod, najmenej zarábajúcim by to veľmi nepomohlo. Upozorňuje na to Rada pre rozpočtovú zodpovednosť vo svojej najnovšej analýze.
Kým toto opatrenie pomôže iba vybranej časti obyvateľstva, zvýšenie nezdaniteľnej časti dane by pomohlo všetkým a stále by z nej profitovali predovšetkým málo zarábajúci zamestnanci. Výpočty štátnych analytikov ukazujú, že by pomohlo dokonca viac ako plošné zníženie dane z príjmov fyzických osôb. Aj napriek tomu, že terajšia vláda považuje sa svoju kľúčovú úlohu tlačiť platy hore, ministerstvo financií takéto opatrenie aj naďalej odmieta. Ak by sa dane z príjmu znížili iba z 19 na 18 percent, priemerne zarábajúci Slovák by si ročne prilepšil o 60 eur. Najviac by však pomohol tým najlepšie zarábajúcim a tým na druhom konci by takmer nepomohol. Výsledok by tak bol v konečnom dôsledku negatívny, keďže by sa zväčšila príjmová nerovnosť. Iné by to však bolo v prípade zvýšenia nezdaniteľnej časti základu dane.
Odmena finančného agenta
23. 8. 2018
Novela zákona o poisťovníctve zavádza maximálnu výšku odmeny finančného agenta pri sprostredkovaní spotrebiteľského úveru a úveru na bývanie, ktorá je stanovená na 1,5 % zo sumy sprostredkovaného úveru.
Táto suma bude sprostredkovateľovi vyplácaná raz ročne, počas obdobia troch rokov v rovnakých splátkach. Zároveň novela upravuje spôsob výpočtu ročných príspevkov pre samostatných finančných agentov, tak aby sa jednotlivé subjekty podieľali na príspevkoch spravodlivejšie.
Cieľom úpravy je zaviesť jasné a prehľadné pravidlá odmeňovania, čo sa má dosiahnuť medzi iným, aj poskytovaním informačnej tabuľky obsahujúcej poskytovateľa spotrebiteľského úveru, resp. úveru na bývanie, ako aj výšku odmeny finančného agenta. Po novom by tak klienti mali presne vedieť komu, koľko a za čo platia.
Nárok na štátnu prémiu
20. 8. 2018
Ďalším opatrením na zvýšenie efektívnosti stavebného sporenia je osobitné limitovanie nároku na štátnu prémiu v prvom roku sporenia.
Ak stavebný sporiteľ uzatvorí zmluvu o stavebnom sporení až v druhom polroku, môže získať najviac polovicu z maximálnej sumy ročnej prémie.
Ďalším opatrením, ktorým sa dosiahne zefektívnenie štátnej podpory stavebného sporenia, je zníženie percentuálnej výšky štátnej prémie. Tá výrazne prevyšuje súčasné priemerné trhové úrokové sadzby na vkladoch v komerčných bankách. Preto by sa mala znížiť minimálna percentuálna výška štátnej prémie z 5 % na 2,5 % z ročného vkladu. V súvislosti s týmto posledným opatrením, je však dôležité uviesť, že vládou schváleným návrhom sa zároveň zvyšuje maximálna suma štátnej prémie zo 66,39 eura na 70 eur v prospech stavebných sporiteľov. Toto sa dotkne všetkých stavebných sporiteľov.
Novela zákona by mala byť po schválení Národnou radou SR účinná od 1. januára 2019.