Mzdy rástli v októbri 2023 rýchlejšie ako inflácia
14. 12. 2023
Stalo sa tak prvýkrát od augusta 2021. Mzdy v októbri 2023 rástli rýchlejšie ako inflácia vo všetkých desiatich mesačne sledovaných odvetviach a dosiahli reálny rast. Ekonomika však i naďalej zaznamenávala pokles zamestnanosti s výnimkou stavebníctva a informácií s komunikáciou, informoval v stredu Štatistický úrad (ŠÚ) SR. Priemerná nominálna mesačná mzda sa podľa predbežných výsledkov v októbri medziročne najviac zvýšila o 17,6 % v reštauráciách a pohostinstvách na 721 eur. Dvojciferným tempom na 1477 eur vzrástli mzdy zamestnancov aj v priemysle, vo veľkoobchode na 1441 eur, maloobchode na 1088 eur a v ubytovaní 1093 eur. Rast miezd v ostatných vybraných odvetviach sa pohyboval od 7,9 % v predaji a oprave motorových vozidiel, kde októbrová priemerná mzda zodpovedala 1367 eurám, do 9,8 % vo vybraných trhových službách vo výške 1370 eur.
Odmena za prácu sa po zarátaní inflácie reálne zvýšila o 9,8 % v reštauráciách a pohostinstvách a tiež o 4 % v priemysle. Úroveň rastu prekročila o 3 % vo veľkoobchode, maloobchode aj v ubytovaní. Za prvých desať mesiacov tohto roka sa zvýšila nominálna mesačná mzda vo všetkých desiatich sledovaných odvetviach, dvojciferne až v ôsmich z nich. Najviac sa zvýšila v odvetviach s nízkymi zárobkami, a to v ubytovaní o 14,6 % na 1070 eur, v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 14,4 % na 701 eur a v stavebníctve o 12,8 % na 1010 eur.
Reálne mzdy sa od začiatku roka do konca októbra zvýšili v piatich z desiatich sledovaných odvetví. Najviac sa zvýšili v ubytovaní a v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev. Reálna mzda v nich bola vyššia ako 2,5 %. Miernejším tempom mzdy rástli v stavebníctve, vybraných trhových službách a maloobchode. Na úrovni minulého roku zostali vo veľkoobchode. V ostatných odvetviach reálne mzdy medziročne klesli.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
„Ekonomická činnosť“ pre účely dane z pridanej hodnoty
18. 12. 2018
Pod týmto pojmom sa rozumie každá činnosť, z ktorej sa dosahuje príjem a ktorá zahŕňa činnosť výrobcov, obchodníkov a dodávateľov služieb vrátane ťažobnej, stavebnej a poľnohospodárskej činnosti, činnosť vykonávanú ako slobodné povolanie podľa osobitných predpisov, duševnú tvorivú činnosť a športovú činnosť.
Za podnikanie sa považuje aj využívanie hmotného majetku a nehmotného majetku na účel dosahovania príjmu z tohto majetku; ak je majetok v BSM, považuje sa jeho využívanie na účel dosahovania príjmu za podnikanie v rovnakom pomere u každého z manželov, ak sa manželia nedohodnú inak.
Jednotlivé údaje zverejňuje finančného riaditeľstvo o osobách, ktoré sú registrovanými subjektmi pre daň z pridanej hodnoty, pričom podľa § 4 ods. 1 zákona o dani z pridanej hodnoty zdaniteľná osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v tuzemsku, a ak nemá takéto miesto, ale má bydlisko v tuzemsku alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava, a ktorá dosiahla za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov obrat 49 790 eur, je povinná podať daňovému úradu žiadosť o registráciu pre daň. Zdaniteľná osoba je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň do 20. dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom dosiahla obrat podľa predošlej vety. Žiadosť o registráciu pre daň môže podať aj zdaniteľná osoba, ktorá nedosiahla obrat podľa odseku § 4 ods. 1 zákona o dani z pridanej hodnoty.
Pripravované zmeny v správe daní a poplatkov
17. 12. 2018
Proces správy daní a poplatkov a jeho jednotlivé štádiá je predmetom daňového poriadku, pričom tento predpis upravuje nielen procesné úkony správcu dane, ale aj jednotlivých účastníkov konania, ktorí v ňom vystupujú.
Počnúc 1. januárom 2019 došlo pri výkone správy daní k určitým zmenám, ktoré majú vplyv aj na výkon správy daní a je ich potrebné zohľadňovať aj v kontexte osobitnej právnej úpravy. Podľa § 52 ods. 5 daňového poriadku zverejňuje finančné riaditeľstvo aktualizovaný zoznam daňových subjektov registrovaných pre daň z pridanej hodnoty a spotrebné dane. Pojem „daňový subjekt“ legálne definuje § 4 ods. 2 písm. c) daňového poriadku, podľa ktorého je daňovým subjektom osoba, ktorej daňový poriadok alebo osobitné predpisy ukladajú povinnosti alebo priznávajú práva. Osobitnou právnou úpravou pre prípad dane z pridanej hodnoty je zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov, podľa ktorého zdaniteľnou osobou je každá osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť podľa § 3 ods. 2 zákona o dani z pridanej hodnoty bez ohľadu na účel alebo výsledky tejto činnosti. Každá osoba, ktorá príležitostne dodá nový dopravný prostriedok podľa § 11 ods. 12 zákona o dani z pridanej hodnoty z tuzemska do iného členského štátu a tento nový dopravný prostriedok je ňou alebo kupujúcim alebo na ich účet odoslaný alebo prepravený kupujúcemu, je na tento účel zdaniteľnou osobou.
Vylúčenie prenosu daňovej povinnosti pri poľnohospodárskych plodinách a kovoch
17. 12. 2018
Podľa zákona o DPH v znení účinnom do 31. 12. 2017 sa prenos daňovej povinnosti pri dodaní poľnohospodárskych plodín a tovarov z kovov uplatnil na tie dodávky uvedených tovarov, pri ktorých základ dane (cena bez DPH) uvedený na faktúre bol 5 000 eur a viac.
Novelou účinnou od 1. januára 2018 sa limit 5 000 eur z ustanovení § 69 ods. 12 písm. f) a g) zákona o DPH vypustil, čo spôsobilo v praxi problémy vtedy, ak platiteľ dane ako kupujúci dostal o nákupe týchto tovarov doklad z elektronickej registračnej pokladnice (ERP). Na rozdiel od riadnej faktúry nie je na doklade z ERP uvedená identifikácia odberateľa, t. j nie je tam uvedené jeho meno resp. názov, jeho identifikačné číslo DPH, adresa sídla a nie je tam uvedená ani informácia „prenesenie daňovej povinnosti“, čo je podstatnou náležitosťou pri uplatňovaní prenosu daňovej povinnosti. Keďže táto informácia nebola uvedená na zjednodušenej faktúre, kupujúci neuplatnil daň na kúpu tohto tovaru.
Od 1. 1. 2019 je vylúčený prenos daňovej povinnosti pri dodaní poľnohospodárskych plodín a tovarov z kovov, pri ktorom je vyhotovená zjednodušená faktúra.
Pripravované zmeny v daňovom poriadku
14. 12. 2018
Zmeny sa týkajú podstatných zmien v charaktere a rozsahu jednotlivých údajov, ktoré vo svojich zoznamoch zverejňuje finančné riaditeľstvo.
Uvedené zmeny daňového poriadku je potrebné posudzovať v spojitosti s osobitnou právnou úpravou, napríklad so zákonom o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií a zákonom o osobitnom odvode z podnikania, ktoré vytvárajú rámec pre konkrétne určovanie výšky týchto špecifických odvodov u platiteľov. Aktuálnou zmenou daňového poriadku, a teda aj v správe daní a poplatkov je aj otázka debyrokratizácie celého procesu správy daní a poplatkov, ktorá má urýchliť celé daňové konanie a jeho štádiá. V záujme uvedeného sa podporuje aspekt informatizácie, hlavne z pohľadu interakcie správcu dane a daňového subjektu. O uvedenom svedčí napríklad elektronická osobná schránka, ktorú má zriadený daňový subjekt a do ktorej dostáva daňový subjekt elektronické dokumenty v komplexnom rozsahu.