Exekučné zrážky pri preddavku a časti mzdy
2. 9. 2024
Ak zamestnávateľ - platiteľ mzdy, vypláca mesačnú mzdu po častiach, zákon mu umožňuje zrážky zo mzdy primerane vykonať aj z časti mzdy. Zamestnávateľ odvedie zrážky správcovi dane po uplynutí príslušného kalendárneho mesiaca.
Ak sa daňový exekučný príkaz doručí zamestnávateľovi - platiteľovi mzdy, po tom, keď bola časť mesačnej mzdy zamestnancovi – t. j. daňovému dlžníkovi, vyplatená, neprihliada sa na vykonanú výplatu a zrážky sa vykonajú tak, ako keby zamestnanec - daňový dlžník, mal za celý kalendárny mesiac právo len na mzdu, ktorá mu ešte nebola vyplatená.
V prípade, ak sa preddavok na mzdu vypláca za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac, vypočíta sa, koľko pripadá z poskytnutého preddavku na jednotlivé mesiace, a z takto vypočítaného mesačného preddavku sa zamestnancovi - daňovému dlžníkovi, vykonávajú zrážky. Mzda zamestnanca za uplynulý kalendárny rok sa pritom rozpočíta na jednotlivé mesiace. Z mesačnej mzdy sa vypočítavajú s konečnou platnosťou zrážky a správcovi dane sa vyplatí rozdiel medzi sumami, ktoré sa mali daňovému dlžníkovi zraziť v jednotlivých mesiacoch, a sumami, ktoré sa z preddavkov správcovi dane už vyplatili. V prípade, ak sa vypláca mzda za niekoľko mesiacov naraz, treba vypočítať zrážky za každý kalendárny mesiac osobitne. Rovnaký postup platí v zmysle § 106 ods. 5 daňového poriadku aj pri vyplácaných preddavkoch členom družstiev za obdobie dlhšie ako jeden kalendárny mesiac.
V praxi môže, samozrejme, nastať situácia, že zamestnanec - daňový dlžník, poberá mzdu od niekoľkých platiteľov súčasne. V takýchto prípadoch sa daňový exekučný príkaz na zrážky zo mzdy vzťahuje na všetky jeho mzdy.
Ak správca dane prikazuje vykonať daňovú exekúciu zrážkami zo mzdy viacerým platiteľom mzdy, určí im jednotlivo, akú časť základnej sumy nemajú zrážať. V prípade, ak by príjem daňového dlžníka nedosahoval ani uvedenú časť základnej sumy, platiteľovi mzdy daňový poriadok ustanovuje povinnosť túto skutočnosť oznámiť správcovi dane. Následne správca dane určí, akú časť základnej sumy je každý platiteľ mzdy povinný zrážať.
K
Dostávame sa na hranu znižovania nezamestnanosti
9. 1. 2017
V najlepších rokoch sa nezamestnanosť na Slovensku pohybovala na úrovni 7,5 – 8 percent a tento stav by sme mohli opäť dosiahnuť v roku 2017. Stlačiť nezamestnanosť ešte nižšie je však pri súčasnej štruktúre nezamestnaných už veľmi ťažké. V rozhovore pre TASR to uviedol premiér Robert Fico (Smer-SD).
V štruktúre nezamestnaných vidí viaceré problémy. Veľká časť z nich nemá ani základné vzdelanie. Ďalší nezamestnaní sú ľudia, ktorí si nechcú nájsť trvalé zamestnanie, pretože sa obávajú exekúcií. Prípadné takí, ktorým sa pri súčasnom nastavení sociálnych dávok nechce pracovať. Treba preto prísne oddeliť tých, ktorí chcú a ktorí nechcú pracovať, zdôraznil Fico. V tejto súvislosti je už pripravený aj návrh zákona o službách zamestnanosti. Jedným z riešení do budúcnosti je podľa neho lepšie prispôsobiť vyučovanie na stredných školách potrebám praxe, kde štát musí zohrávať podstatne aktívnejšiu úlohu ako doteraz. Preto sa už k tejto téme stretol aj s predstaviteľmi samosprávnych krajov či cirkví.
zdroj: hnonline.sk
K peniazom z II. piliera sa dostane viac ľudí
13. 12. 2016
Dôchodcovia, ktorí si sporili v druhom pilieri, majú len dve voľby: buď dostanú peniaze na ruku, alebo im bude dôchodková správcovská spoločnosť vyplácať doživotný dôchodok. Mnohí z nich by si radi vybrali prvú možnosť. Súčasná legislatíva im to však neumožňuje.
A práve to sa má od marca budúceho roka zmeniť. Podľa informácií HN dnes predloží ministerstvo práce na rokovanie tripartity návrh, vďaka ktorému by si mohla z druhého piliera vybrať peniaze na ruku až polovica dôchodcov. Pre porovnanie: dnes je ich len 16 percent. Dôvodom je, že na to, aby ste sa v súčasnosti dostali k svojim peniazom naraz, potrebujete splniť pomerne prísne kritérium: celoživotný mesačný dôchodok minimálne na úrovni 1,25-násobku priemernej mzdy. Od marca sa však táto hranica zníži na priemernú penziu dôchodcu vypočítanú od roku 2004. „V súčasnosti ide o sumu 425 eur,“ povedal štátny tajomník ministerstva práce Ivan Švejna. Druhý pilier existuje na Slovensku iba od roku 2005. Preto majú dôchodcovia na svojich súkromných penzijných účtoch zatiaľ len málo peňazí – priemerná nasporená suma nepresahuje šesťtisíc eur. Doživotne vyplácané anuity tak nie sú veľmi atraktívne – dôchodok neraz zvýšia len o niekoľko desiatok eur.
zdroj: hnonline.sk
Firmy sú k zamestnancom štedrejšie
6. 12. 2016
Priemerná výška 13. platu, ako aj koncoročných odmien vzrástla na Slovensku v tomto roku približne o 10 percent. Zároveň sa tiež zvýšil podiel ľudí, ktorí sa môžu týmito benefitmi pochváliť.
Koncoročné odmeny podľa nej na Slovensku dostáva 26 percent zamestnancov a ich priemerná hrubá výška sa pohybuje na úrovni 695 eur. Koncoročné odmeny tvoria v priemere 75 percent základnej mzdy. Čo sa týka 13. platu, ten dostáva 17 percent zamestnancov a jeho priemerná výška je 743 eur, čo predstavuje 80 percent bežnej mzdy. Odmeny poskytujú zamestnávatelia dobrovoľne a sú súčasťou finančných benefitov a mzdových motivačných schém. Výšku odmien posudzujú zamestnávatelia individuálne a odvíjajú sa od podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve a tiež v nadväznosti na hospodársky výsledok zamestnávateľa. Koncoročné odmeny sú najrozšírenejšie a najštedrejšie na manažérskych pozíciách, hlavne vo vrcholovom manažmente, často súvisia s dosahovaním stanovených cieľov. Až 44 percent ľudí v top manažmente deklaruje, že dostáva koncoročné odmeny a ich výška predstavuje aj dvojnásobok základného mesačného platu.
zdroj: hnonline.sk
Výnimky z podávania DP
30. 11. 2016
Ak daňovník dosiahol v príslušnom zdaňovacom období iba príjmy zo závislej činnosti na území SR a požiadal svojho zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania, nie je povinný podať daňové priznanie.
Daňové priznanie nie je povinný podať aj daňovník, ktorý má len príjmy,
• ktoré poberá od zahraničného zastupiteľského úradu na území SR a je daňovníkom, ktorý požíva výhody a imunity podľa medzinárodného práva,
• zo závislej činnosti plynúce zamestnancom Európskej únie alebo jej orgánov, ktoré boli preukázateľne zdanené v prospech všeobecného rozpočtu Európskej únie.