DPH u automobile a nabíjacej stanice pre elektromobily
13. 9. 2023
Pri zdaňovaní automobilov sa v rámci EÚ v zmysle spoločných pravidiel zakotvených v Smernici Rady 2006/112/ES, uplatňuje výnimka zo všeobecných pravidiel zdaňovania DPH.
Nové dopravné prostriedky sa vždy zdaňujú v štáte určenia (spotreby). Zákon o DPH v ustanovení § 11 ods. 11 a 12 vymedzuje, čo sa pre účely DPH rozumie dopravným prostriedkom a za akých podmienok spĺňa dopravný prostriedok definíciu nového dopravného prostriedku. Podľa § 3 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá príležitostne dodá nový dopravný prostriedok zo SR do iného členského štátu, pričom je ňou, alebo kupujúcim alebo na ich účet odoslaný alebo prepravený kupujúcemu, považuje sa na tento účel za zdaniteľnú osobu.
Uvedené sa teda týka platiteľov dane registrovaných podľa § 4, § 4a, § 5 zákona o DPH, nadobúdateľov – právnických osôb a zdaniteľných osôb ktoré nie sú platiteľmi, registrovaných podľa § 7 zákona, zdaniteľných osôb, ktoré nie sú registrované pre DPH, nezdaniteľných osôb (súkromné osoby – občania).
Zákon o DPH stanovil pre účel dodania nového dopravného prostriedku do iného členského štátu i uvedené súkromné fyzické osoby a neziskové organizácie za osoby zdaniteľné preto, aby im mohlo byť priznané právo na odpočítanie dane. Nepodnikatelia, ktorí príležitostne dodajú do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nemajú registračnú povinnosť. Osoby, ktoré sú zdaniteľnými osobami a príležitostne dodajú z tuzemska do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nezahŕňajú hodnotu predaja do obratu pre účely registrácie podľa § 4 zákona.
Dodanie nového dopravného prostriedku nebude predmetom dane
- ak nezdaniteľná osoba (občan) bude nový dopravný prostriedok darovať do iného členského štátu na základe darovacej listiny (u darcu nedochádza k dodaniu a u obdarovaného nedochádza k nadobudnutiu za protihodnotu), darca sa nepovažuje za zdaniteľnú osobu,
- ak nie je splnená ani jedna z podmienok definície nového dopravného prostriedku (najazdené km ani čas prevádzky),
- dodanie v rámci tuzemska – nepoužije sa špeciálny režim, pretože nie je splnená podmienka dodania do iného členského štátu.
Podľa § 43 ods. 2 zákona o DPH je dodanie nového dopravného prostriedku do iného členského štátu vždy oslobodené od dane bez ohľadu na to, kto je predávajúci a kto je kupujúci. Dôležité je, aby si zmluvné strany dohodli cenu bez DPH.
V zmysle § 72 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok z tuzemska do iného členského štátu je povinná vyhotoviť faktúru najneskôr do 15 dní od jeho dodania alebo odo dňa prijatia platby, ak bola prijatá pred dodaním. Faktúra musí obsahovať okrem náležitostí primerane podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH aj údaje o novom dopravnom prostriedku podľa § 11 ods. 12 zákona, t. j. o aký druh dopravného prostriedku ide, koľko km má najazdených v čase dodania, koľko času uplynulo od prvého uvedenia do prevádzky). Na faktúre sa tiež uvedie odkaz na § 43 ods. 2 zákona, podľa ktorého sa uplatňuje oslobodenie.
K
Stroje ohrozujú polovicu pracovných miest
9. 4. 2018
To, že vaše miesto nahradí robot, je pravdepodobné na 57 percent. Automatizácia sa totiž zvyšuje z roka na rok a Slovensko ohrozuje podľa prieskumu OECD najviac spomedzi krajín patriacich do tejto organizácie.
V posledných rokoch sme za západnými krajinami v nástupe strojov zaostávali, terajší nedostatok pracovnej sily však celý proces zdynamizoval. Nová priemyselná revolúcia však môže priniesť aj nové možnosti a nové pracovné miesta, podľa podnikateľov však zatiaľ na ne nie sme pripravení. Štúdia OECD dodáva, že medzi krajinami existujú veľké rozdiely, na Slovensku môže byť ľahko automatizovateľných 33 percent pracovných miest, v Nórsku iba šesť. To je dané zameraním Slovenska na priemysel, kde je veľký priestor na zavádzanie robotickej výroby. Stav si uvedomuje aj ministerstvo hospodárstva a venujem sa mu aj v rámci Stratégie hospodárskej politiky do roku 2030, ktorá sa dostala tento týždeň do pripomienkového konania. Kľúčom k tomu, aby sa Priemysel 4.0, ako sa automatizácia nazýva, stal pre Slovensko príležitosťou, a nie katastrofou, má byť školstvo.
Štát podporí súkromné dôchodky
5. 4. 2018
Po rokoch štát zmenil pohľad na sporenie na dôchodok. Predtým s ním strašil, teraz ho bude podporovať.
Reč je o druhom dôchodkovom pilieri. Dôvod je jednoduchý, populácia starne a štátny sociálny systém je z dlhodobého hľadiska neudržateľný. Vláda preto v tomto roku vypracuje analýzu a na základe nej pripraví mix opatrení na podporu a zvýšenie efektívnosti dôchodkového sporenia, ktoré sa do platnosti dostanú už budúci rok. V hre je okrem iného aj možnosť dobrovoľných príspevkov zamestnávateľmi do druhého piliera.
Slováci v Česku zarábajú viac ako domáci
3. 4. 2018
Mzdy v Česku podľa štatistík naďalej výrazne rastú. Napriek tomu 65 percent zamestnancov poberá nižšiu ako priemernú mzdu, konštatuje internetový portál českých Hospodářskych novin.
Priemerný Čech mal mať vlani mzdu o 7 percent vyššiu ako rok predtým a mala by presahovať 30-tisíc korún (1179,94 eura). Ale najnovšie údaje českého ministerstva práce za rok 2017 ukázali, že až 65 percent zamestnancov malo nižšiu ako priemernú mzdu. Takzvaný medián mesačnej mzdy sa pohybuje okolo úrovne 26-tisíc Kč. Medián je presný stred, čo znamená, že polovica obyvateľov Česka mala v roku 2017 mzdu nižšiu ako 26-tisíc Kč a polovica vyššiu. V prípade zamestnancov platených štátom presiahol celkový medián 28-tisíc Kč. Súkromný sektor pritom zamestnáva okolo 3 miliónov ľudí, štát 600-tisíc. Najrýchlejšie sa vlani zárobky zvyšovali pracovníkom v službách a v predaji (až o 13 percent). Napríklad v prípade predavačov nárast mediánu predstavoval zhruba 2000 Kč a v Prahe ich mzda presiahla 20-tisíc Kč, pričom priemer v celej republike bol 18-tisíc Kč. Štatistiky tiež ukázali, že sa výrazne zvýšili aj mzdy v rezorte obrany, o 11 percent. Medián platu najvyšších štátnych úradníkov v rezorte obrany dosiahol dokonca 103-tisíc Kč.
Poistná daň bude mať jednotnú sadzbu
28. 3. 2018
Ministerstvo financií prehodnotilo výšku sadzieb pri neživotnom poistení. Vyplýva to z materiálu, ktorý rezort financií poslal na posúdenie vplyvov na ministerstvo hospodárstva. Podľa nového návrhu by boli zmluvy neživotného poistenia zaťažené osempercentnou sadzbou. „Je to návrh, o ktorom sa rokuje v rámci rozpočtových konaní, preto je nateraz predčasne hovoriť o finálnej podobe predkladaného zákona,“ reagovalo tlačové oddelenie.
Výnimkou je poistenie zodpovednosti za škodu pri prevádzke motorového vozidla, ktoré je už dnes zaťažené osempercentným odvodom. Ten ide do rozpočtu ministerstva vnútra a je z neho hradený napríklad nákup záchranárskej techniky. V prípade životného poistenia sa už s daňou nepočíta. Nové zaťaženie má platiť už od októbra 2018. Začiatkom roka predložilo ministerstvo financií návrh, v ktorom počítalo s viacerými sadzbami v rozmedzí dvoch až ôsmych percent plus extra daňou za poistenie luxusných plavidiel a lietadiel. Podľa pôvodného návrhu v prípade viacerých sadzieb chcelo ministerstvo vyzbierať 57 miliónov eur ročne. Aktuálne sa v dopadoch vplyvoch na verejné financie spomína necelých 36 miliónov za rok 2019. Za posledný kvartál by to malo byť takmer deväť miliónov eur. Dnes platia poisťovne z neživotného poistenia odvod, tiež vo výške osem percent. Ten je však podľa rezortu financií nesystémovým a neefektívnym opatrením. Navyše spôsobuje nerovnaké zaobchádzanie v závislosti od toho, či zmluvy boli uzatvorené pred rokom 2017 alebo neskôr. Pôvodný zámer bol, aby sa zaťaženie týkalo aj starších zmlúv, to však nie je možné.