DPH u automobile a nabíjacej stanice pre elektromobily
13. 9. 2023
Pri zdaňovaní automobilov sa v rámci EÚ v zmysle spoločných pravidiel zakotvených v Smernici Rady 2006/112/ES, uplatňuje výnimka zo všeobecných pravidiel zdaňovania DPH.
Nové dopravné prostriedky sa vždy zdaňujú v štáte určenia (spotreby). Zákon o DPH v ustanovení § 11 ods. 11 a 12 vymedzuje, čo sa pre účely DPH rozumie dopravným prostriedkom a za akých podmienok spĺňa dopravný prostriedok definíciu nového dopravného prostriedku. Podľa § 3 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá príležitostne dodá nový dopravný prostriedok zo SR do iného členského štátu, pričom je ňou, alebo kupujúcim alebo na ich účet odoslaný alebo prepravený kupujúcemu, považuje sa na tento účel za zdaniteľnú osobu.
Uvedené sa teda týka platiteľov dane registrovaných podľa § 4, § 4a, § 5 zákona o DPH, nadobúdateľov – právnických osôb a zdaniteľných osôb ktoré nie sú platiteľmi, registrovaných podľa § 7 zákona, zdaniteľných osôb, ktoré nie sú registrované pre DPH, nezdaniteľných osôb (súkromné osoby – občania).
Zákon o DPH stanovil pre účel dodania nového dopravného prostriedku do iného členského štátu i uvedené súkromné fyzické osoby a neziskové organizácie za osoby zdaniteľné preto, aby im mohlo byť priznané právo na odpočítanie dane. Nepodnikatelia, ktorí príležitostne dodajú do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nemajú registračnú povinnosť. Osoby, ktoré sú zdaniteľnými osobami a príležitostne dodajú z tuzemska do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nezahŕňajú hodnotu predaja do obratu pre účely registrácie podľa § 4 zákona.
Dodanie nového dopravného prostriedku nebude predmetom dane
- ak nezdaniteľná osoba (občan) bude nový dopravný prostriedok darovať do iného členského štátu na základe darovacej listiny (u darcu nedochádza k dodaniu a u obdarovaného nedochádza k nadobudnutiu za protihodnotu), darca sa nepovažuje za zdaniteľnú osobu,
- ak nie je splnená ani jedna z podmienok definície nového dopravného prostriedku (najazdené km ani čas prevádzky),
- dodanie v rámci tuzemska – nepoužije sa špeciálny režim, pretože nie je splnená podmienka dodania do iného členského štátu.
Podľa § 43 ods. 2 zákona o DPH je dodanie nového dopravného prostriedku do iného členského štátu vždy oslobodené od dane bez ohľadu na to, kto je predávajúci a kto je kupujúci. Dôležité je, aby si zmluvné strany dohodli cenu bez DPH.
V zmysle § 72 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok z tuzemska do iného členského štátu je povinná vyhotoviť faktúru najneskôr do 15 dní od jeho dodania alebo odo dňa prijatia platby, ak bola prijatá pred dodaním. Faktúra musí obsahovať okrem náležitostí primerane podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH aj údaje o novom dopravnom prostriedku podľa § 11 ods. 12 zákona, t. j. o aký druh dopravného prostriedku ide, koľko km má najazdených v čase dodania, koľko času uplynulo od prvého uvedenia do prevádzky). Na faktúre sa tiež uvedie odkaz na § 43 ods. 2 zákona, podľa ktorého sa uplatňuje oslobodenie.
K
Rozdiel medzi zárobkami vo verejnej správe a v súkromných podnikoch sa zvyšuje
2. 10. 2009
V „súťaži“ o vyššie zárobky vedie verejná správa. Platy by mali vzrásť a neočakáva sa ani prepúšťanie. Platy vo verejnej správe majú budúci rok stúpnuť o percento. V mnohých súkromných podnikoch je situácia iná. Tie pre stratu zákaziek musia mzdy znižovať alebo prepúšťať zamestnancov. Ak aj základné mzdy neznižujú, zamestnancom nevyplácajú odmeny či trináste mzdy. Čiastky na výplatných páskach sú tak v priemere nižšie ako vlani.
Podľa hovorcu ministerstva financií na tom, že platy v štátnej správe stúpajú sa odráža aj nárast priemerných platov v rezortoch, ktoré sú pre vládu prioritou, alebo v tých, kde zamestnanci mali platy doteraz nízke. Dlhodobe podhodnotené boli zárobky hasičov, učiteľov či lekárov.
Na to, aby sa vo verejnej sfére ušetrilo, sú potrebné reformy. Môže nimi byť nielen zlučovanie ministerstiev, ale aj komunálna reforma, ktorá by dotlačila malé obce, aby sa spojili s väčšími, Cestou môže byť aj zredukovanie počtu samosprávnych krajov.
Štátny rozpočet poteší mamičky na materskej
1. 10. 2009
Štátny rozpočet počíta s deficitom 3,75 miliardy €. Výdavky majú vzrásť zhruba o 2 %.
Rozpočet poteší mamičky na materskej, pretože rodičovský príspevok má stúpnuť zo súčasných zhruba 164 € na 256 €. Tento príspevok žena poberá od siedmeho mesiaca, čo je na materskej dovolenke.
Dovtedy má nárok na materský príspevok. Vyššiu sumu bude dostávať ten rodič, ktorý predtým pracoval najmenej 9 mesiacov. Ak túto podmienku nesplní, zostáva mu príspevok 164 €. Zhruba šesť miliónov eur je v rozpočte prichystaných pre mladomanželov. Z nich bude vláda prispievať mladým rodinám na úroky z pôžičiek. Ak im banky úrok z úveru znížia o 1,5 %, štát im na zníženie prispeje o ďalšie tri percentá.
Rozpočet je do značnej miery závislý od eurofondov. Získa z nich až tri miliardy eur, čo je dvadsaťpäťnásobne viac, ako z európskych peňazí prišlo za uplynulých dva a pol roka.
Pri platení šekov na pošte je lepšie využiť hotovosť
1. 10. 2009
Platenie platobnou kartou na pošte môže zákazníkov, ktorí nie sú klientmi Poštovej banky, nepríjemne prekvapiť. Kým pre klientov Poštovej banky, ktorí za poštové služby platia kartou, ide len o sumu 0,07 €, majitelia kariet od iných bánk majú problém.
Kartou si síce môžu vybrať peniaze priamo pri okienku na pošte, no len za cenu vysokého poplatku. Ide o takzvanú službu cash advance, za ktorú si banky účtujú poplatok vo výške 1 alebo 2 % z objemu transakcie. Ani minimálne poplatky nie sú práve najnižšie.
Za túto službu pri karte Tatra banky napríklad klient zaplatí minimálne 8,30 €, VÚB si účtuje minimálny poplatok 6,64 €, ČSOB pri použití debetnej karty minimálne 8,30 €, pri kreditke najmenej 4,65 €. Pri použití debetnej karty si napríklad Slovenská sporiteľňa účtuje minimálny poplatok 1,99 €.
Pošta tvrdí, že aj keď s bankami o používaní ich kariet pri platení na pošte rokuje, nevedia sa dohodnúť na poplatkoch.
Odborárov čakajú vyjednávania o budúcoročných mzdách
1. 10. 2009
Mzdy odrážajú situáciu v spoločnosti. Veľké firmy okrem zápasu s nedostatkom zákaziek čakajú aj vyjednávania s odborármi a dohodovanie sa na nových kolektívnych zmluvách. Platnosť kolektívnych zmlúv väčšinou vyprší posledným decembrovým dňom.
Je možné, že prípadné zníženie mzdy čaká zamestnancov z automobilového, strojárskeho a hutníckeho sektora, ako aj z cestovného ruchu.
Na vyjednávanie s odbormi okrem firiem, ktorým sa končí zmluva s ich sociálnymi partnermi, čakajú aj tie, ktorým by mala platiť ešte minimálne rok. Mnohé firmy každoročne vyjednávajú o dodatkoch ku kolektívnej zmluvy. Pokiaľ sa na nich nedohodnú, zostávajú platiť rámcové zmluvy.
Niektoré podniky budú môcť využiť aj ďalší ťah, ktorým je predĺženie kolektívnej zmluvy. V prípade zmlúv platných do konca roku 2009, u ktorých nebude ukončené kolektívne vyjednávanie, ich platnosť sa predĺži do konca marca 2010.
Zamestnávatelia upozorňujú, že pokiaľ budú požiadavky odborárov nerealistické a firmy na ne predsa len pristúpia, môže to viesť k následným finančným ťažkostiam.