DPH u automobile a nabíjacej stanice pre elektromobily
13. 9. 2023
Pri zdaňovaní automobilov sa v rámci EÚ v zmysle spoločných pravidiel zakotvených v Smernici Rady 2006/112/ES, uplatňuje výnimka zo všeobecných pravidiel zdaňovania DPH.
Nové dopravné prostriedky sa vždy zdaňujú v štáte určenia (spotreby). Zákon o DPH v ustanovení § 11 ods. 11 a 12 vymedzuje, čo sa pre účely DPH rozumie dopravným prostriedkom a za akých podmienok spĺňa dopravný prostriedok definíciu nového dopravného prostriedku. Podľa § 3 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá príležitostne dodá nový dopravný prostriedok zo SR do iného členského štátu, pričom je ňou, alebo kupujúcim alebo na ich účet odoslaný alebo prepravený kupujúcemu, považuje sa na tento účel za zdaniteľnú osobu.
Uvedené sa teda týka platiteľov dane registrovaných podľa § 4, § 4a, § 5 zákona o DPH, nadobúdateľov – právnických osôb a zdaniteľných osôb ktoré nie sú platiteľmi, registrovaných podľa § 7 zákona, zdaniteľných osôb, ktoré nie sú registrované pre DPH, nezdaniteľných osôb (súkromné osoby – občania).
Zákon o DPH stanovil pre účel dodania nového dopravného prostriedku do iného členského štátu i uvedené súkromné fyzické osoby a neziskové organizácie za osoby zdaniteľné preto, aby im mohlo byť priznané právo na odpočítanie dane. Nepodnikatelia, ktorí príležitostne dodajú do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nemajú registračnú povinnosť. Osoby, ktoré sú zdaniteľnými osobami a príležitostne dodajú z tuzemska do iného členského štátu nový dopravný prostriedok, nezahŕňajú hodnotu predaja do obratu pre účely registrácie podľa § 4 zákona.
Dodanie nového dopravného prostriedku nebude predmetom dane
- ak nezdaniteľná osoba (občan) bude nový dopravný prostriedok darovať do iného členského štátu na základe darovacej listiny (u darcu nedochádza k dodaniu a u obdarovaného nedochádza k nadobudnutiu za protihodnotu), darca sa nepovažuje za zdaniteľnú osobu,
- ak nie je splnená ani jedna z podmienok definície nového dopravného prostriedku (najazdené km ani čas prevádzky),
- dodanie v rámci tuzemska – nepoužije sa špeciálny režim, pretože nie je splnená podmienka dodania do iného členského štátu.
Podľa § 43 ods. 2 zákona o DPH je dodanie nového dopravného prostriedku do iného členského štátu vždy oslobodené od dane bez ohľadu na to, kto je predávajúci a kto je kupujúci. Dôležité je, aby si zmluvné strany dohodli cenu bez DPH.
V zmysle § 72 ods. 5 zákona o DPH každá osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok z tuzemska do iného členského štátu je povinná vyhotoviť faktúru najneskôr do 15 dní od jeho dodania alebo odo dňa prijatia platby, ak bola prijatá pred dodaním. Faktúra musí obsahovať okrem náležitostí primerane podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH aj údaje o novom dopravnom prostriedku podľa § 11 ods. 12 zákona, t. j. o aký druh dopravného prostriedku ide, koľko km má najazdených v čase dodania, koľko času uplynulo od prvého uvedenia do prevádzky). Na faktúre sa tiež uvedie odkaz na § 43 ods. 2 zákona, podľa ktorého sa uplatňuje oslobodenie.
K
Konflikt medzi ministerstvom a DSS pokračuje
19. 6. 2009
Podľa ministerky práce sa DSS-ky správajú nekorektne a zavádzajú pri spôsobe informovania ľudí o druhom penzijnom pilieri.
Posledné kroky DSS ministerka označila ako vážny morálny prešľap,
ktorý vychádza z cieľa ochrániť dobrý biznis - vlastné peniaze. Správcovia
dôchodkových úspor v liste zaslanom
Svetovej banke žiadali oficiálne
stanovisko k prípadnej zmene pomeru odvodov do kapitalizačného piliera. Svetová banka odpovedala s tým, že neodporúča
zníženie odvodov do druhého piliera.
Podľa ministerky niektoré penzijné spoločnosti už v
minulosti ovplyvňovali medzinárodné inštitúcie, aby svojimi stanoviskami
nepodporovali súčasnú vládu. Jednou z nich údajne bola aj Medzinárodná
asociácia sociálneho zabezpečenia.
Kritika dôchodkových spoločností sa v posledných dňoch
stupňuje. Zaútočil na ňu aj sám slovenský premiér. Podľa jeho slov dochádza k
obrovskému znehodnocovaniu vkladov ľudí v druhom pilieri. Rizikových akcií sa
správcovské spoločnosti údajne zbavujú
len z toho dôvodu, že vláda schválila zákon, podľa ktorého by prípadné
straty na dôchodkových účtov sporiteľov za polročné obdobie doplácať zo svojich
peňazí. To by pravdepodobne viedlo k zániku niektorých menších penzijných
spoločností.
Špecializovaný trestný súd bol schválený
18. 6. 2009
Súd bude mať sídlo v Pezinku. Právna norma nadobudne účinnosť v deň, keď v Zbierke zákonov vyjde nález Ústavneho súdu o zrušení Špeciálneho súdu.
Činnosť špecializovaného súdu plynule nadviaže na činnosť špeciálneho súdu, ktorého vznik označil Ústavný súd za protiústavný.
Sudcov však po novom čakajú viaceré zmeny. Je to predovšetkým zníženie ich
príplatku ku mzde. Príplatok sa z doterajšieho šesťnásobku priemerného platu v
národnom hospodárstve zníži na dvojnásobok. Samotná mzda ostane na úrovni 1,3
násobku platu poslanca NR SR. Na dvojnásobok sa zníži aj príplatok špeciálnych
prokurátorov.
Poslanci tiež rozhodli, že špeciálni sudcovia neprídu
o stálu ochranku. Zákonom sa rozširuje vecná pôsobnosť špecializovaného súdu o
úkladnú vraždu, machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe,
falšovanie, pozmeňovanie a neoprávnenú výrobu peňazí a cenných papierov a
zneužívanie právomocí verejného činiteľa.
Daňové kontroly odhaľujú vyšší počet daňových únikov
18. 6. 2009
V prvých piatich mesiacoch tohto roka počet podozrení z trestných činov na daniach medziročne narástol o 28,34 %. Na tlačovej konferencii dnes o tom informovalo Daňové riaditeľstvo (DR) SR.
Na základe počtu podozrení na trestné daňové činy mohlo prísť k daňovým
únikom až v sume vyše 63 miliónov €. Počet oznámení stúpol aj v dôsledku toho,
že daňová správa aktívnejšie pristupuje k rizikovým subjektom a častejšie u
nich robí kontroly. Príjmy podnikateľských subjektov ohrozuje aj globálna
finančná kríza, a niektoré zo súkromných spoločností sa uchyľujú k daňovým
podvodom.
Cena slovenskej pracovnej sily pre podnikateľov zdražela
18. 6. 2009
Náklady firiem na pracovnú silu v prvom kvartáli 2009 narástli o 7,7 percenta medziročne, čo znamená, že spomedzi štátov V4 je od nás drahšia iba Česká republika. Vyplýva to z údajov, ktoré zverejnil Eurostat.
Nárast môže byť spôsobený jednak zvýšením
platov zamestnancov verejného sektora, a jednak vplyvom vyplatenia odstupného pri prepúšťaní spôsobenom globálnou
krízou, čo znamená jednoznačné zvýšenie vyplácaným prostriedkov. Za rastom
personálnych nákladov môže stáť aj prepúšťanie nízkopríjmových skupín
zamestnancov a vyplácanie odmien za predchádzajúci rok v prvých mesiacoch roka
2009.
Zavedenie eura tiež zapôsobilo ako dvojsečná
zbraň. Aj keď jeho silný kurz z
hľadiska ceny pracovnej sily škodil, jeho stabilita je do budúcnosti považovaná
za dlhodobejšiu výhodu.
Hoci cena pracovnej sily patrí medzi
najdôležitejšie faktory konkurencieschopnosti krajiny v regióne, netreba
zabúdať ani na ostatné indície, podľa ktorých Slovensko môže na atraktívnosti
získať.