Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Veci sa kazia

Nezamestnaný otec piatich detí dá posledné peniaze jasnovidke, aby mu vyveštila, aká budúcnosť ho čaká. Jasnovidka začne: Ste otcom troch detí... Nie troch, piatich – opravuje ju zákazník. To si myslíte vy.

Zdravím susedko, kam máte tak naponáhlo? – žoviálne sa pýta sused suseda. Ale, žena ma vydurila s deťmi púšťať šarkana. A kam sa chystáte vy? Ja idem na stanicu čakať šarkana. čakať Príde k nám svokra.

Čo majú spoločné ojazdené auto a vlastná manželka? Oboje spoľahlivo slúži, ale v spoločnosti sa s tým človek radšej nechváli...

(Murphyho zrnká II)
Murphyho zákony a komentáre

Neučte deti pravdovravnosti, nakoniec im to zostane.

Komu dal boh úrad, tomu dal i moc. Potom však prišla žena a bolo všetko ináč.

O tom, ako veci vyzerajú, rozhoduje uhol pohľadu. Čo je dovolené bohom, nie je dovolené volom.

(Murphyho zrnká II)
O márnom hľadaní - III. večer

Čím dômyselnejší stroj, tým je menej použiteľný.

Hnuteľné veci sa časom rozmnožia tak, že bez zvyšku zaplnia všetky skladovacie priestory.

Nikdy neinvestuj peniaze do niečoho, čo treba kŕmiť potravou, vodou, benzínom, elektrinou, atď.ˇ

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Informácie pre šéfa

Až keď stratíte, poznáte, čo ste mali. Preto je lepšie nemať, ako stratiť – kto nič nemá, nemá čo stratiť.

Každá informácia, ktorú o veci získate, sa minimálne v päťdesiatich percentách prípadov ukáže byť chybnou.

Doba čakania na doplňujúcu informáciu sa predlžuje v závislosti od toho, ako urgentne musí byť rozhodnutie prijaté.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Kým sa dvaja bijú, tretí si privlastňuje plody ich práce.

Pekné prázdne hlavy často využijú tie chytrejšie hlavy.

Umenie nie je upútať na seba pozornosť, ale vyhnúť sa následkom.

(Murphyho zákony v bájkach)

Dotácie v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR

13. 5. 2024 Zvyšuje sa maximálna suma dotácie na podporu humanitárnej pomoci pre fyzickú osobu na 1 500 eur.
Zároveň sa zavádzajú osobitné podmienky pre poskytnutie predmetnej dotácie v prípade živelnej pohromy, katastrofy, havárie alebo teroristického útoku, v dôsledku ktorej bol vyhlásený núdzový stav alebo mimoriadna situácia. V tomto prípade sa ustanovilo vždy pri vyhlásení núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie spôsobenej mimoriadnou udalosťou poskytnúť dotáciu najviac v sume 1 500 eur, čo sa môže v priebehu rozpočtového roka viackrát opakovať, ak dôjde k vyhláseniu ďalšej mimoriadnej udalosti. V prípade, že dôjde k značným škodám na majetku v rámci tej istej mimoriadnej udalosti, umožňuje sa poskytnutie dotácie maximálne do sumy 3 000 eur; limit na jednu žiadosť je maximálne 1 500 eur. Zároveň sa zavádza časový limit na podanie žiadosti o dotáciu na podporu humanitárnej pomoci do troch mesiacov od vyhlásenia mimoriadnej situácie alebo núdzového stavu.
Zároveň sa zvyšuje maximálna sumu dotácie na podporu rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitostí pre aktivity a činnosti zamerané na predchádzanie a podporu riešenia domáceho násilia a iného ohrozenia správaním iných fyzických osôb z 20 000 eur na 150 000 eur v príslušnom rozpočtovom roku, v záujme posilnenia ochrany ľudských práv obetí domáceho a partnerského násilia, a to poskytovaním bezpečného ubytovania, psychologického a právneho poradenstva, pomoci pri traume, psychoterapie a podpornej terapie ako aj špecializovaných pedagogických služieb pre deti, ktoré sú buď obeťami alebo svedkami násilia.
K

Skončenie pracovného pomeru v prípade hromadného prepúšťania

3. 12. 2021 Pracovný pomer možno skončiť výpoveďou z dôvodov spočívajúcich na strane zamestnávateľa uvedených v ust. § 63 ods. 1 písm. a) a b) ZP, a to ak sa zamestnávateľ alebo jeho časť zrušuje alebo premiestňuje alebo z dôvodu nadbytočnosti a organizačných zmien, ktoré nespočívajú v osobe zamestnanca.
Je potrebné uviesť, že aj skončenie pracovného pomeru dohodou z dôvodov uvedených v ust. § 63 ods. 1 písm. a) a b) ZP spadá pod hromadné prepúšťanie, nakoľko v opačnom prípade by sa uzatvorením dohody o skončení pracovného pomeru s jednotlivými zamestnancami dali ľahko obísť ustanovenia týkajúce sa hromadného prepúšťania. Skončenie pracovného pomeru z dôvodov spočívajúcich v osobe zamestnanca, ako napr. skončenie pracovného pomeru dohodnutého na dobu určitú uplynutím dohodnutej doby, porušenie pracovnej disciplíny, zdravotné dôvody a podobne sa za hromadné prepúšťanie nepovažuje. Popri hromadnom prepúšťaní môže zamestnávateľ ďalej ukončiť pracovný pomer z iných dôvodov uvedených v Zákonníku práce. Pri hromadnom prepúšťaní je podstatné, aby k prepúšťaniu zamestnancov dochádzalo z dôvodov, ktoré nespočívajú v osobe zamestnanca. Zamestnávateľ začína proces hromadného prepúšťania interným rozhodnutím o organizačnej zmene, resp. o zrušení zamestnávateľa alebo jeho časti. V druhom kroku zákon ukladá zamestnávateľovi s cieľom dosiahnuť dohodu povinnosť prerokovať so zástupcami zamestnancov opatrenia umožňujúce predísť hromadnému prepúšťaniu zamestnancov alebo ho aspoň obmedziť. V rámci toho je nutné predovšetkým prerokovať možnosť umiestnenia zamestnancov vo vhodnom zamestnaní na iných pracoviskách zamestnávateľa, a to aj po predchádzajúcej príprave (napr. rekvalifikácii). Je nevyhnutné tiež prerokovať opatrenia na zmiernenie nepriaznivých dôsledkov hromadného prepúšťania zamestnancov.
K

DPH po novom

24. 11. 2021 Novelou daňového poriadku sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Prijal sa súbor legislatívnych opatrení, ktorých spoločným cieľom je zlepšenie výberu DPH.
Nosným opatrením novely zákona je zavedenie povinnosti pre nových aj existujúcich platiteľov dane oznamovať Finančnému riaditeľstvu Slovenskej republiky (FR SR) čísla všetkých vlastných bankových účtov, ktoré používajú na vykonávanie ekonomickej činnosti, ktorá je predmetom DPH. S uvedeným opatrením súvisí zverejňovanie a aktualizácia zoznamu týchto bankových účtov platiteľov dane na webovom sídle FR SR. Priamy vplyv na zlepšenie výberu DPH sa predpokladá aj od zavedenia novej skutočnosti pre uplatnenie inštitútu ručenia za daň, ktorou je platba na bankový účet dodávateľa, ktorý v deň uskutočnenia platby nebol zverejnený na webovom sídle FR SR. Elimináciu rizika, ktoré so sebou prináša uplatnenie inštitútu ručenia za daň, umožňuje nový osobitný spôsob úhrady dane, ktorý umožní odberateľovi zaplatiť dodávateľovi len základ dane a samotnú daň odviesť priamo na osobný účet dodávateľa. Zámerom novely zákona je tiež transpozícia smernice Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie, do zákona o DPH.
K

Novela daňového poriadku

22. 11. 2021 Primárnym cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. je vytvorenie nových efektívnych nástrojov v boji proti daňovým podvodom a motivácia daňových subjektov k dobrovoľnému plneniu svojich daňových povinností.
Zmenou má prejsť hodnotenie daňových subjektov, tzv. index daňovej spoľahlivosti. Daňové subjekty, ktoré budú zodpovedne pristupovať k svojim daňovým povinnostiam (napr. včasné podávanie daňových priznaní a platenie dane), budú odmeňované benefitmi. Naopak tí podnikatelia, ktorí nebudú hodnotení ako spoľahliví, budú motivovaní k zodpovednejšiemu prístupu. V neposlednom rade na skvalitnenie výberu daní a očistenie podnikateľského prostredia prispeje aj vylúčenie daňovo nespoľahlivých osôb. Zámerom je, aby mal správca dane, na základe zákonom ustanovených dôvodov, možnosť rozhodnúť o vylúčení osoby, ktorá je štatutárom spoločnosti, ktorá si však riadne neplní svoje povinnosti. Týmto rozhodnutím bude fyzická osoba vylúčená z možnosti byť najmä štatutárom alebo členom štatutárneho orgánu, členom dozorného orgánu, alebo prokuristom vo všetkých obchodných spoločnostiach a družstvách. S cieľom znižovania administratívnej záťaže sa rušia osvedčenia o registrácii tzv. kartičky. Za týmto účelom sa upravujú aj príslušné ustanovenia zákonov o spotrebných daniach.
K

Novelou zákona o sociálnom poistení

22. 11. 2021 Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s treťou vlnou pandémie ochorenia COVID-19, v zákone o sociálnom poistení upravuje situáciu, aby sa na zamestnanca, ktorý je od 1. decembra 2021 uznaný za dočasne práceneschopného z dôvodu nariadenia karanténneho opatrenia alebo izolácie, nevzťahovalo prechodné ustanovenie, v zmysle ktorého nárok na pandemické nemocenské počas krízovej situácie vznikne od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti vo ustanovenej výške.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Galina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner