Dostali ste chudobnejší rodičovský dôchodok?
16. 5. 2023
Niektorí poberatelia dostali nižšie rodičovské dôchodky, než pôvodne očakávali. Alebo ich nedostali vôbec. Nezrovnalosti potvrdila Sociálna poisťovňa a nespokojní ľudia sa na ňu obracajú s otázkami.
Čo máte robiť, pokiaľ vám v rozhodnutí o priznaní rodičovského dôchodku chýbajú údaje o dieťati/resp. viacerých deťoch?
Sociálna poisťovňa vysvetľuje, že tento nesúlad mohol vzniknúť v dôsledku nesprávnych údajov v Registri fyzických osôb Ministerstva vnútra SR, z ktorého čerpá a overuje údaje o rodinných vzťahoch poistencov.
„Ak klient predloží rodný list dieťaťa, alebo iný hodnoverný doklad, Sociálna poisťovňa jeho situáciu preverí. Ak rodný list nemá, môže požiadať matriku o vydanie jeho kópie. Po doplnení potrebných údajov Sociálna poisťovňa nárok opätovne preskúma a peniaze dôchodcovi doplatí čo najskôr,“ informoval Aktuality.sk hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr.
Ako postupovať pri správnom vyplatení rodičovského dôchodku
• Sociálna poisťovňa klientom v prípade chýbajúci údajov o dieťati odporúča, aby s rodným listom dieťaťa/detí navštívili priamo pobočku Sociálnej poisťovne, ktorá tieto údaje zaznamená do svojich systémov.
• Na základe doplnených údajov následne znovu posúdi nárok na rodičovský dôchodok a jeho sumu (bez potreby opätovnej návštevy pobočky). Rodičovský dôchodok následne doplatí čo najskôr.
• Na preskúmanie má Sociálna poisťovňa 60 dní, v mimoriadne zložitých konaniach 120 dní. Ak rodný list klient nemá, môže požiadať matriku o vydanie jeho kópie.
• Overenú kópiu rodného listu môže zaslať aj poštou. Ak má dôchodca nejaký iný úradný doklad preukazujúci, že je rodičom dieťaťa, môže predložiť aj ten.
• Ak rodič nemôže navštíviť pracovisko Sociálnej poisťovne napríklad z dôvodu, že jeho dieťa žije v inom meste na Slovensku a má u seba aj rodný list, môže to urobiť priamo dieťa v ktorejkoľvek pobočke Sociálnej poisťovne. Pracovníci údaje skontrolujú a rodinné väzby dieťa-rodič v systéme opravia.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Jaguar mení platy a chystá sa na odbory
5. 7. 2019
Nitrianska výroba britského výrobcu má za sebou aj napriek krátkemu pôsobeniu na našom trhu celkom pestrú minulosť v oblasti platových podmienok.
Dôkazom je aj fakt, že ešte pred spustením výroby absolvovala prvé rokovania s odbormi, následne štrajkovú pohotovosť i dohodu o zvyšovaní miezd pre pracovníkov. Aktuálne sa budú mzdové podmienky v podniku opäť meniť. Výroba bude totiž novonastupujúcim zamestnancom zdvíhať tarify o 10,7 percenta na 792 eur. Aj keď by sa mohlo zdať, že vyššie platy dostanú iba noví pracovníci, zatiaľ čo starí zostanú na pôvodnej sume, nie je to tak.
Starobné dôchodkové sporenie
2. 7. 2019
Novela zákona, ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení bola schválená v NR SR.
Platná a účinná právna úprava zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení už obsahuje ustanovenia upravujúce informačné povinnosti dôchodkových správcovských spoločností voči sporiteľom. Keďže však existujúce informačné povinnosti nepodporujú informované rozhodnutie sporiteľov v súvislosti s ich zabezpečením na dôchodok, a vláda Slovenskej republiky sa vo svojom Programovom vyhlásení na roky 2018 – 2020 zaviazala, že „zvýši informovanosť ľudí o ich súčasných a budúcich nárokoch na dôchodok, a to v celom dôchodkovom systéme. Zároveň zabezpečí primeranosť a kvalitu poskytovaných informácií s cieľom ľahšie sa rozhodnúť o svojom zabezpečení v starobe.“, novela zákona prináša opatrenia, ktoré tieto ciele naplnia.
Ľudia v súčasnosti nemajú relevantné informácie o ich budúcom zabezpečení na dôchodok, ak sa o ne nezaujímajú a aktívne ich nevyhľadávajú. Väčšina sporiteľov v II. pilieri a účastníkov v III. pilieri má navyše úspory na dôchodok dlhodobo alokované vo fondoch s investičnou stratégiou, ktorá je pre nich nevhodná. Táto skutočnosť sa v budúcnosti môže prejaviť v nízkej nasporenej sume, a teda aj v nízkom dôchodku. Rovnako informácie poskytované poistencom Sociálnej poisťovne nemajú požadovanú relevanciu, nakoľko, najmä mladšej generácii, nedokážu sprostredkovať informáciu o tom, akú časť príjmu na dôchodku bude tvoriť ich dôchodok z I. piliera, ani pomôcť takémuto poistencovi pri rozhodovaní o potrebe dodatočného dobrovoľného zabezpečenia na dôchodok. Cieľom Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky je preto poskytnúť poistencom, sporiteľom a účastníkom v individualizovanom dokumente komplexné informácie o aktuálnom stave ich dôchodkového zabezpečenia, podporiť ich finančné plánovanie v súvislosti s odchodom do dôchodku a zdôrazniť aj vplyv ich vlastných rozhodnutí na výšku príjmu na dôchodku (t. j. zaviesť tzv. oranžovú obálku).
Záznam o dopravnej nehode uľahčí poistné konanie
1. 7. 2019
Prvoradou je vždy záchrana života, no v prípade, že sa užívatelia cestnej premávky dostanú do nehodovej udalosti, mali by myslieť na jej zdokumentovanie.
Okrem toho ale treba mať v aute aj formulár Záznam o nehode. Jeho vyplnenie výrazne uľahčí celý proces vybavovania s poisťovňou. V prípade, že účastníci nemôžu spísať záznam na mieste, mali by si poznačiť všetky údaje vrátane fotodokumentácie a spísať ho čo najskôr. Týmto procesom totižto eliminujú nielen čas strávený v poisťovni, ale tiež znížia čas čakania na jej vyjadrenie.
Zamestnanca sa dlhy zamestnávateľa na poistnom nedotknú
1. 7. 2019
Pre zamestnanca je oveľa dôležitejšia informácia, či ho zamestnávateľ predtým riadne prihlásil do Sociálnej poisťovne. Zamestnanci spoločností, ktoré majú dlhy v Sociálnej poisťovni, sa ničoho nemusia obávať, žiadny dlh voči poisťovni im takýmto spôsobom vzniknúť nemôže. Je práve povinnosťou zamestnávateľa odvádzať za zamestnanca poistné a plniť za neho aj všetky ostatné oznamovacie povinnosti.
"Ani v prípade, že si zamestnávateľ neplní riadne svoje odvodové povinnosti a stane sa dlžníkom, nedoplatok na sociálnom poistení nevzniká zamestnancovi, ale výlučne iba jeho zamestnávateľovi. Pre zamestnanca je oveľa dôležitejšia tá informácia, či ho zamestnávateľ predtým riadne prihlásil do Sociálnej poisťovne. Pretože ak by prihlásený nebol, v takom prípade by sa mu dané obdobie na účely poistenia nezapočítavalo," upozorňuje hovorca poisťovne Peter Višváder. Každý zamestnanec, ak to uzná za potrebné, si môže v pobočke poisťovne v mieste registrácie zamestnávateľa overiť, či ho súčasný alebo bývalý zamestnávateľ prihlásil alebo odhlásil z registra Sociálnej poisťovne, ako aj to, z akých vymeriavacích základov mu odvádza alebo odvádzal poistné. Ak poistenec zistí nezrovnalosti, môže ich reklamovať v príslušnej pobočke, ktorá ho požiada o predloženie potrebných dokladov a prípad následne preverí. Ak si chce zamestnanec overiť svojho zamestnávateľa aj inou, elektronickou formou, môže si v poisťovni zriadiť bezplatne elektronický prístup k službe individuálny účet poistenca. Informácie tak získa online z pohodlia domova sám, pričom sa aktualizujú raz ročne po 30. apríli za predchádzajúci kalendárny rok.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)